Gå til innhold

Har kommunen lov til å stenge av strømmen uten å si ifra?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Skulle til å lage middag (les varme opp i mikroen) og satte på lyset på kjøkkenet. Rett etterpå ble alt svart. Trodde så klart jeg tok en sikring, men nei. Det gjorde jeg ikke. Så da ble det "brødmat" på meg siden jeg ikke visste hvor lenge denne strømstansen ville vare.

Og så sier samboeren min at det er planlagt å stenge av strømmen i hele nabolaget + noen andre steder. Har de lov til det uten å si ifra? Prøvde å se på lokalavisa, men det stod ingenting der.

Nå har strømmen forøvrig kommet tilbake og jeg regner med at det ikke er noe jeg kan gjøre. Men ble litt nysgjerrig på om de har lov til dette. Beklager hvis det er feil underforum.

Endret av Brimi
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Står det ikke på kommunens hjemmesider heller?

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt har de lov til det. Av og itl må de gjøre det pga vedlikehold eller lignende. Dumt at du ikke fikk det med deg, men den er nok snart tilbake!

Anonymous poster hash: cdbb2...76b
  • Liker 1
Skrevet

Samboeren din visste det jo tydeligvis siden han sa det var planlagt. Er det han som eier leiligheten? Vi pleier å få sms om slike ting som vann og strøm-stenging av kommunen.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skulle til å lage middag (les varme opp i mikroen) og satte på lyset på kjøkkenet. Rett etterpå ble alt svart. Trodde så klart jeg tok en sikring, men nei. Det gjorde jeg ikke. Så da ble det "brødmat" på meg siden jeg ikke visste hvor lenge denne strømstansen ville vare.

Og så sier samboeren min at det er planlagt å stenge av strømmen i hele nabolaget + noen andre steder. Har de lov til det uten å si

ifra? Prøvde å se på lokalavisa, men det stod ingenting der.

Nå har strømmen forøvrig kommet tilbake og jeg regner med at det ikke er noe jeg kan gjøre. Men ble litt nysgjerrig på om de har lov til

dette. Beklager hvis det er feil underforum.

Kommunen har absolutt ingenting med strømmen eller stengning av strøm å gjøre, det hører hjemme hos strømleverandøren.

Og ja, de har lov til å gjøre det når det er nødvendig, vanligvis på grunn av arbeider i nettet. Du får gå inn på kraftselskapets sider og se om der står noe.

Vanligvis blir strømstans varslet. Der finnes jo folk som har hkelpemidler, f.eks. surstoff/respirator og bor hjemme m.m. som går på strøm, med begrenset batterireserver.

Anonymous poster hash: 7efc6...b66

• Liker 3
Skrevet

Det er så irriterende når det skjer :fnise:
Men ja, de har lov til det, heller nå,enn uplanlagt midt på vinteren i full snøstorm x)

• Liker 1
Skrevet

Står det ikke på kommunens hjemmesider heller?

Samboeren din visste det jo tydeligvis siden han sa det var planlagt. Er det han som eier leiligheten? Vi pleier å få sms om slike ting som vann og strøm-stenging av kommunen.

Kommunen har absolutt ingenting med strømmen eller stengning av strøm å gjøre, det hører hjemme hos strømleverandøren.

Og ja, de har lov til å gjøre det når det er nødvendig, vanligvis på grunn av arbeider i nettet. Du får gå inn på kraftselskapets sider og se om der står noe.

Vanligvis blir strømstans varslet. Der finnes jo folk som har hkelpemidler, f.eks. surstoff/respirator og bor hjemme m.m. som går på strøm, med begrenset batterireserver. Anonymous poster hash: 7efc6...b66

Får ikke til å dele opp. Han visste det nok bare fordi de skulle stenge av strømmen der han jobber. Har ikke sjekket noen hjemmesider, aner ikke hvilket strømselskap vi har engang da vi leier og huseier får regningen. Hørtes litt sånn ut at noen hadde respirator eller lignende. For jeg hørte flere sirener, men det kan ha vært tilfeldig.

Skjønner jo at de har lov, men har de lov uten å si ifra?

Skrevet

Vi har alltid fått SMS eller oppringing om strømmen skal tas, eller vannet skal skrus av.

Kanskje huseier har fått beskjed og at det var meningen at han skulle si det videre til hele huset?

Skrevet

Får ikke til å dele opp. Han visste det nok bare fordi de skulle stenge av strømmen der han jobber. Har ikke sjekket noen hjemmesider, aner ikke hvilket strømselskap vi har engang da vi leier og huseier får regningen. Hørtes litt sånn ut at noen hadde respirator eller lignende. For jeg hørte flere sirener, men det kan ha vært tilfeldig.

Da er det nok huseier, den personen dere leier hos, som har fått beskjed. Etter all sannsynlighet. Huseier har sikkert glemt å informere dere. Kanskje du kunne tatt deg en tur opp til huseier og ytret ønske om at h*n videresender sms/gir beskjed når h*n får beskjed om at strøm, vann e.l. stenges :) Si at du ble litt overrasket da strømmen gikk og dere ikke hadde fått beskjed. 

Det er jo ikke slik man MÅ ha strøm der og da (eller vann). Men det er veldig kjedelig når man ikke har tatt det med i planleggingen av dagen. Som at man står klar til å lage middag, skal løpe i dusjen før et besøk osv. 

• Liker 3
Skrevet

Den som strømmen står på skal få beskjed, enten på sms eller brev hvis det er planlagt utkobling. Det er nok huseier som har glemt å videreformidle beskjeden her.

Skrevet

Da er det nok huseier, den personen dere leier hos, som har fått beskjed. Etter all sannsynlighet. Huseier har sikkert glemt å informere dere. Kanskje du kunne tatt deg en tur opp til huseier og ytret ønske om at h*n videresender sms/gir beskjed når h*n får beskjed om at strøm, vann e.l. stenges :) Si at du ble litt overrasket da strømmen gikk og dere ikke hadde fått beskjed.

Det er jo ikke slik man MÅ ha strøm der og da (eller vann). Men det er veldig kjedelig når man ikke har tatt det med i planleggingen av dagen. Som at man står klar til å lage middag, skal løpe i dusjen før et besøk osv.

Han har nok glemt det ja. Han pleier vanligvis å si ifra, så det synes jeg er rart. Veldig kjedelig! Spesielt siden jeg ikke liker å spise middag sent , men samtidig kan jeg ikke vente med å spise.

Skrevet

Hvis strømbruddet er planlagt skal det gis beskjed.

Har opplevd noen ganger at det er entreprenøren som gir beskjed, oftest med en lapp i postkassen.

Men ved gravearbeider kan feil skje, særlig med gamle nedgravde kabler.

Hos oss tok de strømmen ved slike grave uhell to ganger og Internet tre ganger i fjor.

Strømmen kom kjapt tilbake, men Internett tok et par uker hver gang.

AnonymBruker
Skrevet

Ser du ikke forklaringen i det du har skrevet her?

Strømmen står ikke på deg, strømleverandøren vet ikke om at du får strøm fra dem.

Respiratormennesker klarer seg helt fint når de får beskjed og kan planlegge, så de er neppe gjenstand for uttrykning mår strømstansen er planlagt. Nettleie er forøvrig knyttet til hvor du bor, så dette bør du nesten vite hvem som er leverandør av der du bor.

Skrevet (endret)

Ser du ikke forklaringen i det du har skrevet her?

Strømmen står ikke på deg, strømleverandøren vet ikke om at du får strøm fra dem.

Respiratormennesker klarer seg helt fint når de får beskjed og kan planlegge, så de er neppe gjenstand for uttrykning mår strømstansen er planlagt. Nettleie er forøvrig knyttet til hvor du bor, så dette bør du nesten vite hvem som er leverandør av der du bor.

Hvorfor trenger jeg å vite det? Huseier betaler for strømmen i hele huset, vi betaler det vi har brukt til han.

Nei, for det gikk litt fort i svingene for meg. Derfor svarte jeg det. Ville heller likt å fått lapp i postkassen når huseier glemmer å si det til oss.

I forhold til uttrykningen så var det antageligvis fordi noen druknet ved et vann her.

Takk for at du påpekte "feilen" jeg gjorde forresten:-) Hodet mitt henger ikke med og jeg må lære å konmunisere "på nytt". Og det klarer man ikke om ingen sier hva en gjør feil :-)

Endret av Brimi
AnonymBruker
Skrevet

Bare for å oppklare strømstans og personer med medisinsk tekniske hjelpemidler. De som har denne type hjelpemidler (de som dreier seg om liv og helse, f.eks c-pap, oksygen osv.) står på beredskapsliste hos kommunen. Og ved varslede strømstanser, så vil de bli flyttet eller det vil settes inn et nødagregat om de ikke har det før strømstansen.

Ved et midlertidig og uforutsett strømstans, så vil beredskapsenter sende ut agregater eller sykebiler til disse menneskene i prioritert rekkefølge.

Anonymous poster hash: 52caa...519

AnonymBruker
Skrevet

Vanligvis blir strømstans varslet. Der finnes jo folk som har hkelpemidler, f.eks. surstoff/respirator og bor hjemme m.m. som går på strøm, med begrenset batterireserver.

Takk ;) Veldig spesielt å tro at kommunen stenger strømmen...

Anonymous poster hash: dc2b7...3bc

Skrevet

Takk ;) Veldig spesielt å tro at kommunen stenger strømmen...

Anonymous poster hash: dc2b7...3bc

Det er det vel ikke. Når de stenger av strømmen forskjellige steder i kommunen nesten samtidig så er ikke det så spesielt å tro at kommunen stenger strømmen. Dessuten forklarte jeg at det gikk fort i svingene og da er det lett å tenke feil. Spesielt om man blir litt stresset. Dessuten er hjernen min ganske sløv av seg og trenger tid på seg. Prøv å tenk litt lengre enn din nese.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...