AnonymBruker Skrevet 16. juni 2015 #1 Skrevet 16. juni 2015 Jeg kommer meg altså ikke over 40 kg i markløft.. Kjører forskjellig varianter, men jeg blir så utslitt etter 3 runder med markløft at jeg ikke klarer å kjøre andre øvelser for korsryggen. Noen som har noen tips? Anonymous poster hash: 2c2ee...5b1
King in the North Skrevet 16. juni 2015 #3 Skrevet 16. juni 2015 (endret) Som idja er inne på, så burde vi vite antall repetisjoner du gjennomfører, og hvor hyppig du trener øvelsen. Øvrig program kan også hjelpe, samt hvor mye du spiser etc. Edit: går du opp i andre øvelser feks? Driver du med mye kondisjonstrening på siden eller annen trening? Endret 16. juni 2015 av King of the North
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2015 #4 Skrevet 16. juni 2015 Er du sikker på at du gjør øvelsen riktig? Og når i økten gjør du øvelsen? Den bør komme tidlig i økten. Som andre har påpekt må du nesten fortelle litt mer om repetisjoner, antall sett og øvrig treningsprogram for å kunne si noe fornuftig. Anonymous poster hash: cc787...3b5 1
FitnessIna Skrevet 16. juni 2015 #5 Skrevet 16. juni 2015 For å bli flink i markløft, må du trene markløft. Start på en vekt du klarer ca 8reps på - kjør 3reps, og 6 sett. Deretter skal du øke til 4reps på alle settene, og når du klarer det, øker du vekten og går ned til 3 reps igjen. Grunnen til at du starter på lav vekt, er for at du skal kunne øke relativt lenge. Kjør dette to ganger i uken, samt en økt med 8-10 reps, 3 sett. Få noen(en pt? Send film til meg på privat melding her?) til å se gjennom teknikken din. Hvordan spiser du?
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2015 #6 Skrevet 16. juni 2015 Takk for svar! Jeg kan kjøre fra 4-10 reps. Supersett eller dropsett også. Når jeg tenker over det, øker jeg faktisk ikke i andre øvelser heller.. Jeg spiser nok. Begynte med supersett og dropsett for å se om jeg kunne øke av det, men det skjer ingenting her.. Når jeg trener rygg, kjører jeg markløft først. Som regel blir det to ganger i uken. Har aldri klart å kjøre mer enn 4 sett. Anonymous poster hash: 2c2ee...5b1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2015 #7 Skrevet 16. juni 2015 Takk for svar! Jeg kan kjøre fra 4-10 reps. Supersett eller dropsett også. Når jeg tenker over det, øker jeg faktisk ikke i andre øvelser heller.. Jeg spiser nok. Begynte med supersett og dropsett for å se om jeg kunne øke av det, men det skjer ingenting her.. Når jeg trener rygg, kjører jeg markløft først. Som regel blir det to ganger i uken. Har aldri klart å kjøre mer enn 4 sett. Anonymous poster hash: 2c2ee...5b1 Drit i supersett eller dropsett dersom du er nybegynner. Det enkleste er det beste. Anonymous poster hash: cc787...3b5 1
King in the North Skrevet 16. juni 2015 #8 Skrevet 16. juni 2015 Takk for svar!Jeg kan kjøre fra 4-10 reps. Supersett eller dropsett også.Når jeg tenker over det, øker jeg faktisk ikke i andre øvelser heller.. Jeg spiser nok. Begynte med supersett og dropsett for å se om jeg kunne øke av det, men det skjer ingenting her.. Når jeg trener rygg, kjører jeg markløft først. Som regel blir det to ganger i uken. Har aldri klart å kjøre mer enn 4 sett. Anonymous poster hash: 2c2ee...5b1 Da jeg økte fra 60-105 i markløft fra oktober til begynnelsen av februar, tok jeg mark én gang i uken. Til nøds to. Oppvarming, og så til slutt to relativt tunge arbeidssett på 5-8 reps. Sentrer treningen rundt baseøvelser, og få indeg nok proteiner og kalorier er mine tips. Supersett og droppsett er ikke optimalt for økning i styrke, men i større grad en nøkkeldriver innenfor muskelvekst. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2015 #9 Skrevet 16. juni 2015 Takk for svar! Jeg kan kjøre fra 4-10 reps. Supersett eller dropsett også. Når jeg tenker over det, øker jeg faktisk ikke i andre øvelser heller.. Jeg spiser nok. Begynte med supersett og dropsett for å se om jeg kunne øke av det, men det skjer ingenting her.. Når jeg trener rygg, kjører jeg markløft først. Som regel blir det to ganger i uken. Har aldri klart å kjøre mer enn 4 sett. Anonymous poster hash: 2c2ee...5b1 Kjør 5 x 5. Ikke løft hva som er maksen din. Gå ned i vekt til du klarer alle reps og sett. Når du klarer dette, med god teknikk, øker du. Hvor mange dager i uken trener du? At du ikke øker i noen øvelser, kan bety at du gjør noe feil. Anonymous poster hash: cc787...3b5
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #10 Skrevet 17. juni 2015 Ikke kjør supersett eller dropsett på markløft! Det er alt for tungt for systemet ditt. Jeg støtter forslag om 5x5. Kjører du et ordentlig program? Jeg ville anbefalt Starting strength eller Stronglifts (begge 5x5-baserte). Spesielt om du ikke klarer øke i andre øvelser også. Og pass på at du spiser nok! Jeg har selv gått i fellen med å trene hardt og ikke spise i overskudd. Da legger man rett og slett ikke på seg muskelmasse, og får følgelig ingen fremgang. Ikke motiverende. Anonymous poster hash: 25bc7...79e 2
Gjest Skrevet 17. juni 2015 #11 Skrevet 17. juni 2015 Jeg vil også anbefale 3x5 (Starting strength) eller 5x5 (Stronglift). Merk at i disse programmene kjører de IKKE 3-5 tunge sett på markløft, men flere oppvarmingssett, og så 1-2 tunge sett. Et tungt sett skal være tungt, men ikke så tungt at du ikke greier å gjennomføre med god teknikk. Jeg kjører nå 5x5 3 ganger i uka, slik at jeg har markløft ca 2 ganger i uka. Tidligere trente jeg det bare 1 gang i uka, og jeg tror faktisk jeg også opplevde bedre fremgang da (har hatt treningspause i mellom, så jeg begynte på scratch nå når jeg begynte med mark to ganger i uka). Så ikke vær redd for å trene markløft sjeldnere.
minboble Skrevet 17. juni 2015 #12 Skrevet 17. juni 2015 Det er så mange veier til Rom, men uansett hvilken vei du tar, kommer du ikke unna at for å bli sterkere i markløft, må du trene markløft Personlig holder det med 1 gang i uken for min del. Som regel 8 sett, hvorav 4 er oppvarmingssett. Øker antall kilo for hvert eneste sett, og har fra 1-3 repetisjoner. Når det gjelder å løfte mye vekter, så fungerer altså tung belastning/få repetisjoner best på meg. Tar nær 3 x av min kroppsvekt, uten utstyr (vel, bruker belte da).
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #13 Skrevet 18. juni 2015 Jeg sto bom fast når det gjelder markløft, og løftet det samme i 2 (!) år. Plutselig en dag fant jeg ut at hvis jeg øker med 10 kg. og tar mindre reps. (5 reps.) burde det gå. Og det gjorde det. Nå kan jeg ta 8 - 9 reps. med 10 kg. mer uten problemer. Så start med mer vekt, og mindre reps. Anonymous poster hash: faa23...331
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå