AnonymBruker Skrevet 16. juni 2015 #1 Skrevet 16. juni 2015 Jeg bor i en stor østlandskommune. I mars tok jeg kontakt med barnevernstjenesten, og meldte min interesse for å bli besøkshjem. Jeg fikk beskjed om å fylle ut en søknad. Jeg fylte ut og returnerte til saksbehandler. Dette var i mars. I midten av mai hadde jeg ikke hørt noe, så jeg sendte en e-post hvor jeg skrev at jeg hadde vært i kontakt med dem for en stund tilbake, og ennå ikke hørt noe. Jeg skrev at jeg hadde satt pris på å få beskjed dersom det ikke var aktuelt, slik at jeg heller kunne kontakte andre kommuner med eventuelt større behov. Jeg fikk da svar om at hun ikke kunne se å ha fått noen søknad fra meg (selv om den ble sendt til hennes e-postadresse), og hun lurte på om jeg ikke kunne sende den på nytt. Jeg gjorde som jeg fikk beskjed om, det kan sikkert bli mange e-poster i løpet av en dag. Jeg fikk beskjed om at hun skulle høre med aktuelle saksbehandlere og at jeg ville bli innkalt til intervju. Det er over en måned siden, og jeg har fortsatt ikke hørt noe. Jeg synes hele opplegget virker useriøst. Det er jo ikke merkelig at det er manko på besøkshjem i enkelte kommuner, når det er så rotete. Vurderer å heller kontakte en annen kommune nå. Noen med lignende erfaringer? Anonymous poster hash: ba0d1...488
absinthia Skrevet 16. juni 2015 #2 Skrevet 16. juni 2015 Kanskje den har havnet i kassa for søppelmail / spam? Oppdaget at jeg hadde skjedd med noen mailer som jeg hadde fått fra både foreldrekontakt i barnehagen og sjefen min, selv om de normalt sett ikke gjør det. Har begynt å sjekke den kassa når for det hender ganske ofte at det er ting der, som absolutt ikke er det. 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2015 #3 Skrevet 16. juni 2015 Vil tro at det er fordi de har for mye å gjøre, og derfor ikke tid til å kontakte deg. (Hvis eposten har kommet frem). Somregel blir man bedt om å finne avlastningshjem selv, iallefall her jeg bor. Det sparer kommunen for mye jobb. Anonymous poster hash: bde4a...17f
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2015 #4 Skrevet 16. juni 2015 E-posten kom nok frem i begge tilfeller. Vi hadde hatt noe e-postkontakt frem og tilbake, før jeg sendte selve søknaden, og alle disse kom frem. Hun bekreftet også å ha mottatt søknaden den andre gangen jeg sendte, med beskjed om at jeg ville bli kontaktet. Jeg har nesten vanskeligheter for å tro at alle har nettverk til å finne besøkshjem selv, men jeg har lite kunnskap om dette. Føler bare at de ikke tar det seriøst, og tror vel egentlig at hun roter/glemmer. TS Anonymous poster hash: ba0d1...488
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2015 #5 Skrevet 16. juni 2015 Kan det være en høflig måte å avslå søknaden din på? Fremfor å skrive eller si at du passer ikke her hos oss? Anonymous poster hash: 85369...8cc
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2015 #6 Skrevet 16. juni 2015 Kan det være en høflig måte å avslå søknaden din på? Fremfor å skrive eller si at du passer ikke her hos oss? Anonymous poster hash: 85369...8cc Nei, vi sier alltid fra hvis søker ikke er aktuell. Er ikke vits å ha den i permen da. Faktum er at vi bruker færre og færre besøkshjem, men heller andre tiltak da besøkshjem er kompenserende tiltak og ikke endringsrettet tiltak.Anonymous poster hash: a3623...f8a
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2015 #7 Skrevet 16. juni 2015 Tviler. Det er ingenting som skulle tilsi avslag. Jeg har relevant utdannelse, enda mer relevante erfaringer, plass hjemme og generelt ordnede forhold. TS Anonymous poster hash: ba0d1...488
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2015 #8 Skrevet 16. juni 2015 Jeg jobber i barneverntjenesten og det er selvsagt beklagelig at du ikke har fått noe respons, men på denne tiden av året er det utrolig hektisk på jobb. Det koker nesten over alt, noen har allerede gått ut i ferie så man er få på jobb, ting skal sys sammen før skolene tar ferier, det er masse møter og man slokker branner. Og er det jevnt over der som her i tjenesten jeg jobber så har vi mange symekeldte, vi har alt for mange saker per saksbehandler, vi bryter tidsfrister og meldinger ligger alt for lenge på vent. Det skal ikke gå utover deg, men det som haster minst er det som må vente. Om du smører deg med enda litt mer tålmodighet så tror jeg at du til høsten vil få svar. Nå er det skal skoleferie og det er sjelden oppstart med besøkshjem i sommerferien. Anonymous poster hash: 23936...71a
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #9 Skrevet 17. juni 2015 E-posten kom nok frem i begge tilfeller. Vi hadde hatt noe e-postkontakt frem og tilbake, før jeg sendte selve søknaden, og alle disse kom frem. Hun bekreftet også å ha mottatt søknaden den andre gangen jeg sendte, med beskjed om at jeg ville bli kontaktet. Jeg har nesten vanskeligheter for å tro at alle har nettverk til å finne besøkshjem selv, men jeg har lite kunnskap om dette. Føler bare at de ikke tar det seriøst, og tror vel egentlig at hun roter/glemmer. TS Anonymous poster hash: ba0d1...488 Nei, det er nok ikke mange som har eget nettverk, men igjen så tar ikke kommuneøkonomien hensyn til det. Noe som er utrolig synd, for det er ikke bare i bvtj man må vente i evigheter på å få nødvendig hjelp. Anonymous poster hash: bde4a...17f
ops2 Skrevet 20. juni 2015 #10 Skrevet 20. juni 2015 Nei, vi sier alltid fra hvis søker ikke er aktuell. Er ikke vits å ha den i permen da. Faktum er at vi bruker færre og færre besøkshjem, men heller andre tiltak da besøkshjem er kompenserende tiltak og ikke endringsrettet tiltak.Anonymous poster hash: a3623...f8a Hvorfor velger dere bort kompenserende tiltak? Er det bedre å la foreldre med kroniske sykdommer gå til de blir utslitt? Vil leddgikt, eller lavt stoffskifte bli bedre med veiledning som skal endre situasjonen? Mange sykdommer kan man fungere godt med, man man har behov for noe mer hvile. Stress utløser mer symptomer. Vil en far som har diagnose ADHD og depresjon, og som har en sønn med ADHD nyte godt av å stresse fra sin jobb og møte opp til veiledning? Er det verd å overta omsorgen og sende barnet 50 mil unna til en institusjon, fjerne han fra hele familien og søsken? Fordi ingen fosterhjem vil ta imot et ADHD-barn i nærområdet. Er det ønskelig at foreldre skal gå langtidssykmeldt eller uføretrygdet når de isteden kunne vært i arbeid, og hatt en avlastning en gang i måneden? Er det fordi det er et annet budskjett for besøkshjem enn fosterhjem? Hvis man har et besøkshjem klart, med foreldre som jobber med barn (barnehage, SFO, PPT) så unnlater BFT å svare på søknaden? Nei, det er ikke ønskelig for BFT å bruke besøkshjem siden det er mer arbeid for de.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå