Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, det har skjedd en ulykke hjemme hos oss. Vi har helt ut en bøtte vann på gulvet, vi tørket det meste men det har kommet en liten del nede hos nabo, og nå krever han depositum. Vi har spurt om vi kunne komme og se på denne for vi har noen snekkere i famillien som kunne komme og fikse det. Det var ikke mye vann men naboen mener at han må bytte hele taket og gulvet pga. av dette selv om det var van bare i 1 kvadra meter. Han vil ikke at vi skal komme og fikse dette, eller åpne tak og se om det er noe galt. Så jeg lurer på hvilket rettigheter vi har... Kan han bytte hele taket og gulvet bare fordi det har vært en liten lekasje og ta depositum vår for å reparere huset sitt?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med depositum? Om dere leier leilighet så er det depositum mellom deg og utleier.

Anonymous poster hash: fbe96...09e
  • Liker 5
Skrevet

Ikke gi ham noe penger før dere får sett på skaden ilag med en fagmann.

Skrevet

Jeg lurer på om vi har mulighet til å fikse det selv, om det i hele tatt må fikses ? Eller må vi betale depositum ?

Skrevet

Depositum har ingenting med dette å gjøre. Hva er det du egentlig mener, TS? At han vil at dere skal betale et beløp for å dekke skaden (IKKE det samme som depositum)?

• Liker 6
Skrevet (endret)

Depositum har ingenting med dette å gjøre. Hva er det du egentlig mener, TS? At han vil at dere skal betale et beløp for å dekke skaden (IKKE det samme som depositum)?

Han mener at han har egenandel på forsikring som er 10 tusen og at han skal bruke depositumet vår for å dekke det (få ny gulv og tak) som jeg har forstått. 

Endret av sqll
AnonymBruker
Skrevet

Dere leier altså leiligheten over husleier? Men har gjort skade i hans leilighet? Skjønner at husleier vil ha penger for arbeidet, men selvfølgelig skal dere se skadene. Men at det koster 10.000kr er vel garantert.

Anonymous poster hash: 19b0d...251
  • Liker 3
Skrevet

Her er det flere ting.

Om dere har forvoldt skade er det rimelig at dere betaler for utbedring.

Men dere har også rett til å selv rette opp skaden. Men utleier har på sin side rett til å sette krav til hvordan dette gjøres.

Hvis ønsker å utbedre noe som ikke er skadet som en følge av dere så skal dere ikke dekke dette.

Det er en mulighet for at utleier bruker denne hendelsen for kostnadsfritt få utbedret taket.

Siden utleier tenker å bruke forsikringen på dette, vil selskapet normalt sende en takstmann for å vurdere skaden.

Jeg ville bedt om å få vite vurdering og konklusjonen til takstmann.

Og at utleier gir dere et formelt og dokumentert krav.

Utleier kan nekte at depositum utbetales før dette er klart og oppgjort. Men han har ikke automatisk noe krav på depositumet, selv om dere skylder han penger.

Skrevet

Han mener at han har egenandel på forsikring som er 10 tusen og at han skal bruke depositumet vår for å dekke det (få ny gulv og tak) som jeg har forstått. 

Ok, så dere leier altså av den dere kaller for nabo og har derfor allerede utbetalt depositum, og nå vil vedkommende beholde dette depositumet?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om vi har mulighet til å fikse det selv, om det i hele tatt må fikses ? Eller må vi betale depositum ?

Vannskader forårsaker muggsoppvekst. Det skal utbedres på forsvalig måte, det spørs helt hvordan det ser ut, og dere må få anledning til å innspisere skaden for å kunne finne ut sammen, hvilke tiltak som må iverksettes. Det skal se ut etter skaden tilsvarende som det så ut før skaden, dvs. Det kan ikke lappes og flikkes slik at skadestedet blir synlig forskjell på i forhold til øvrig område.

Anonymous poster hash: 269e1...db2

• Liker 3
Skrevet

Det helt en halv bøtte men vann, det er ikke så alvorlig som huseieren mener, og ja vi bor over han. Det rant kansje en liten glass til leiligheten, alt annet ble tørket med en gang og vi satt på avfukter for å få fjernet det som var igjen. MEN HELE TAKKET OG GULVET MÅ IKKE BYTTES PGA AV DETTE. Jeg synes han vil bare ha penger, siden han vil ikke at vi skal se på taket sammen. Vi flytter om 2 uker og han sier at han skal sjekke det etter vi har flyttet som jeg er også litt skeptisk til.

Skrevet

Dere leier altså leiligheten over husleier? Men har gjort skade i hans leilighet? Skjønner at husleier vil ha penger for arbeidet, men selvfølgelig skal dere se skadene. Men at det koster 10.000kr er vel garantert.

Anonymous poster hash: 19b0d...251

10 tusen for max 0,5 med vann som har kommet ut i leiligheten demmes?

Skrevet

Finnes det organisasjon som jeg kan snakke med angående dette? Siden de vil ikke sjekke det sammen med oss? Jeg vil ikke bli lurt.

AnonymBruker
Skrevet

Fra  http://www.forbrukerradet.no/tips-og-r%C3%A5d/bolig/leie-av-bolig/depositum

"Vi anbefaler alle som blir krevd for depositum å ta kontakt med Forbrukerrådet for gratis hjelp til å vurdere sin sak. De er veldig hyggelige og sitter på svært mye kompetanse.".

Se også: http://xn--depositumsln-3cb.no/depositum/nar-kan-utleier-ta-depositumet/

Anonymous poster hash: 49f2b...9f8
  • Liker 3
Skrevet

Vi hadde lekkasje fra vårt bad/dusj og ned på kjøkkenet til de under forrige uke. Vi leier begge to. Huseier bor i etasjen under der igjen. Vi fikk inn rørlegger som fikset skaden (en muffe(?) som hadde sprukket) samme kveld som skaden ble oppdaget. Dagen etter var takstmann fra forsikringsselskapet innom å så på skadene. Ble bestemt at taket på kjøkkenet under oss må skiftes ut, dette anslås til mellom 30-40 000 kr. Arbeiderne (som forsikringsselskapet har ordnet med) skal se an hvordan veggene ser ut når de har revet taket. Så forsikringsselskapet satte av 50 000 ekstra i tilfelle. Det er en egenandel på 12 000 som huseier selv skal stå for. (Han slapp unna billigere da han er elektriker og fikser det elektrisk selv). Vi som leier har ingen kostnader pga. dette, men vi låner bort kjøkkenet vårt til de som bor under i to-tre dager nå, mens de jobber på deres.

Men jeg klarer ikke å forstå at EN bøtte med vann kan ha gjort samme skade! Maks 9 liter på gulvet, og regner med dere fikk opp mesteparten :) Mulig det må åpnes, for å kunne tørke/unngå mugg, også settes sammen igjen. Har også problemer med å forstå at det renner vann gjennom gulvet ved slike uhell. Har veltet bøtter flere ganger, men vannet forblir da i leiligheten jeg leier slik at jeg får tørket opp :) Og jeg mener også at det er huseiers ansvar å sørge for at gulvene er tette, slik at slike små uhell ikke gir problemer. Kan jo skje den beste. 

Be huseier ta kontakt med forsikringen sin, slik at takstmann kan komme å se på skaden. Mener takstmann at dette må utbedres og at dette kommer KUN pga. deres uhell med bøtta må dere kanskje betale. Men mener takstmann at avfukting er nok(eller rep. til små summer) eller at skaden ikke kom kun pga. deres uhell skal ikke dere betale en krone. 

Finnes vel en forening for leieboere. Google "leieboerforening" og byen/stedet dere bor :)

Lykke til!

• Liker 3
Skrevet

Stiller meg og litt undrende til at så små mengder vann kan forårsake så stor skade.

Enten er det snakk om mer enn TS skriver, eller så er det noe rart her.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bodde i sokkelleilighet, med huseier over meg. Guttungen til huseier hadde fest og lagde oversvømmelse på badet (overfylte badekaret visstnok). Dette var MYE vann, mye mer enn en bøtte, og det kom dryppende ned gjennom taket og ned på mitt kjøkken. Endte med at taket på kjøkken og stue ble byttet. Gulvet måtte ikke skiftes.

Jeg synes det høres rart ut at huseieren din TS mener han må skifte gulvet også. Tviler på at taket må skiftes også jeg, men det må sjekkes opp i og du bør ikke betale en krone før dette er utredet. Jeg håper du har depositumet på egen depositumskonto. Ta kontakt med forbrukerrådet

Anonymous poster hash: 2ec13...acb
AnonymBruker
Skrevet

Lisske, du kan ikke sammenligne et vannrør som springer lekk med en bøtte vann eller 20 bøtter vann for den del, som velter. Førstnemte er forsikringssak, velte bøtter er ikke forsikringssak.

Leieboerforeningene tar seg av slike saker, men jeg vil ikke anbefale dem i denne saken. Her ville jeg heller funnet en advokat. Har du innboforsikring så har du og vanligvis rettshjelpsdekning.

Er huseier urimelig, kan han ende opp med å måtte betale dine

advokatutgifter. Overlat elendigheten til en som setter foten ned og

får sett hva dette er for noe! Eller om du har en myndig og bestemt pappa, tilkall han for hjelp.

Anonymous poster hash: 269e1...db2

• Liker 2
Skrevet

"Nabo krever depositum"? Utleier krever depositum. Slik du beskriver det i åpningsinnlegget gir ingen mening.

Du kan få noen til å se på skaden og anslå hva kostnaden blir. Om utleier er urimelig i sine krav, vil en profesjonell kunne se det. Evt. kan utleier få et prisanslag, og da skal dere se begrunnelse og vurdering.

Det er utleier som må bevise sin rett til depositum overfor banken, ikke dere som må forsvare deres rett til depositum. Bevisbyrden ligger altså på ham/henne. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du ber den som bor under skaffe takstmann via forsikringen, så vurderer taksmann hva som må gjøres. Men ja, dere må regne med å betale.

Anonymous poster hash: 5f7ab...acf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...