jouvel Skrevet 3. september 2004 #1 Skrevet 3. september 2004 Jeg skal i bryllup i morgen og har blitt spurt om jeg kan ta med en kake. Har lyst til å ha med hjemmelaget ostekake. Noen som har en deilig oppskrift?
majan Skrevet 3. september 2004 #2 Skrevet 3. september 2004 JA jeg har en oppskrift på ei nydelig ostekake, svigermor blir skikklig skuffet hvis jeg ikke har bakt den da vi har bursdager(de driver bakeri!!!) Kompliment det!!!!! bunn; 150 gr smør 250 gr digestiv kjeks dette moses sammen i en foodprocessor og legges i form - 24 cm - og settes kaldt 3dl kremfløte piskes til krem 3 dl lettrømme 1 pk philadelfia 125 gr melis' 1 ts vaniljesukker 1 pk gele* * blandes med 2,5 dl kokende vann, blandes i kald men ikke stiv 1 rød pk gele til og ha over "fromasjen" Nam nam :-)
Gjest Eline ikke pålogget Skrevet 3. september 2004 #3 Skrevet 3. september 2004 Jeg kan bekrefte at denne er veldig bra. Den er forresten ypperlig å fryse, hvis du ikke legger på gelelaget på toppen! Tillegg:Pynte med rød gele og bjørnebær blir lekkert, eller sitrongele med mandariner på box f.eks. Jeg tar litt av igjen... Til jul kan du bruke rester av pepperkaker.
Arkana Skrevet 3. september 2004 #4 Skrevet 3. september 2004 Denne er min absolutte favoritt. Det tar litt lengre tid å lage gelé selv, men så smaker det tusen ganger bedre enn kjøpt også da. Ostekake med rips og bringebær 250 g søte kjeks 90 g smeltet smør 12 gelatinplater 500 g kremost ca 1 dl sitronsaft 125 g sukker ca 3 dl vispet kremfløte 250 g frosne rips og bringebær 2 ss sukker, ekstra Bland knust kjeks og smør og fordel i bunnen av en smurt 23 cm springform. Sett kaldt 20 minutter. Legg gelatinen i bløt og smelt i halvparten av sitronsaften. Visp kremosten med sitronsaft og sukker. Vend inn kremfløten og halvparten av gelatinen. Mos bærene med ekstra sukker og sil blandingen. Vend inn resten av gelatinen. Legg klatter av osteblandingen i formen og fyll ut åpne felter med bringefær. Marmorer blandingen med en kniv, eller la det bare være to separate lag. Sett kaldt 4 timer.
Gjest gjest1 Skrevet 4. september 2004 #5 Skrevet 4. september 2004 JA jeg har en oppskrift på ei nydelig ostekake, svigermor blir skikklig skuffet hvis jeg ikke har bakt den da vi har bursdager(de driver bakeri!!!) Kompliment det!!!!! bunn; 150 gr smør 250 gr digestiv kjeks dette moses sammen i en foodprocessor og legges i form - 24 cm - og settes kaldt 3dl kremfløte piskes til krem 3 dl lettrømme 1 pk philadelfia 125 gr melis' 1 ts vaniljesukker 1 pk gele* * blandes med 2,5 dl kokende vann, blandes i kald men ikke stiv 1 rød pk gele til og ha over "fromasjen" Nam nam :-) Jeg bruker samme oppskrift, men har ikke så mye melis. Synes 125 gram gjør den for søt..men det er kanskje snakk om smak og behag.
LilleBille Skrevet 4. september 2004 #6 Skrevet 4. september 2004 Jeg bruker også samme oppskrift som de ovenfor - men synes kaken blir best uten gelelokket.. Beste ostekakens som finnes... - og er det noen som ikke tåler kjeksbunnen kan den byttes ut med et lag med skivede mandler.
Gjest sovesmurf ikke innlogget Skrevet 4. september 2004 #7 Skrevet 4. september 2004 Majan, jeg har oppskriften på så og si samme kaken, kjempegod. Men jeg lurer på en ting. Jeg har blandet alt sammen og så hatt det i mixeren, men jeg ser at du skriver at kremfløten piskes. Det burde jeg selvsagt tenkt på, men er ikke så god på matlaging... Hva gjør du etterpå da? Vender du det andre inn for hånd, eller går det i mixer sammen med krem...? Hilsen håpløs husmor in spe
majan Skrevet 4. september 2004 #8 Skrevet 4. september 2004 Majan, jeg har oppskriften på så og si samme kaken, kjempegod. Men jeg lurer på en ting. Jeg har blandet alt sammen og så hatt det i mixeren, men jeg ser at du skriver at kremfløten piskes. Det burde jeg selvsagt tenkt på, men er ikke så god på matlaging... Hva gjør du etterpå da? Vender du det andre inn for hånd, eller går det i mixer sammen med krem...? Hilsen håpløs husmor in spe det beste er og vende det inn for hånd for da slår du ikke "lufta" ut av kremen, etter jeg har pisket kremen tilsetter jeg alt unntatt geleen, den tar jeg i til slutt.
Gjest sovesmurf ikke innlogget Skrevet 4. september 2004 #9 Skrevet 4. september 2004 Takk for svar Majan, dette må jeg prøve!
jouvel Skrevet 7. september 2004 Forfatter #11 Skrevet 7. september 2004 Tusen takk for oppskriftene. Jeg rakk ikke å skjekke svarene deres før jeg dro hjem fra jobb så jeg fant frem til en oppskrift som har blitt lagt ut her tidligere http://ez.kvinneguiden.no/article/view/19/1/20 og den var helt fantastisk nydelig!
summer25 Skrevet 7. september 2004 #12 Skrevet 7. september 2004 Jeg laget ostekake til ett bryllup i sommer og det ble suksess!!!! Kjøpte to pakker (for å få litt høyde) med TORO ostekake, fulgte anvisningen på baksiden og når kaken hadde satt seg litt, dekket jeg hele toppen av kaken med halve jordbær og jordbærgele. Kaken var borte på ett blunk og alle lurte på om de kunne få oppskriften!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå