Mariehønen Skrevet 16. juni 2015 #21 Skrevet 16. juni 2015 Hva med å bestille en time hos en ernæringsfysiolog? Kanskje du kan få noen gode råd der?
mijaa Skrevet 16. juni 2015 #22 Skrevet 16. juni 2015 Hva mener du med at det kommer an på hvordan kroppen min reagerer? Anonymous poster hash: ecaf3...de0 Det er ingen som går opp og/eller ned i vekt likt, så det som funker for noen funker ikke nødvendigvis for deg. Jeg driver og går ned i vekt da, men ligger 500-700 kalorier i underskudd, så skal i teorien gå ned om lag en halv kilo i uka, men realiteten er at jeg går ned ca 1 kg i måneden. Andre på samme "diett" kan derimot rase ned i vekt. Så det kommer helt an på kroppen din hva som skjer
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2015 #23 Skrevet 16. juni 2015 Det er ingen som går opp og/eller ned i vekt likt, så det som funker for noen funker ikke nødvendigvis for deg. Jeg driver og går ned i vekt da, men ligger 500-700 kalorier i underskudd, så skal i teorien gå ned om lag en halv kilo i uka, men realiteten er at jeg går ned ca 1 kg i måneden. Andre på samme "diett" kan derimot rase ned i vekt. Så det kommer helt an på kroppen din hva som skjer Ok, det blir jo nesten litt spennende å se. Synes likevel det er litt vanskelig å beregne hvor mange kalorier jeg spiser, da jeg ofte forsyner meg flere ganger, og tar oppi en viss mengde av en ingrediens som passer meg best akkurat der og da. Hva med å bestille en time hos en ernæringsfysiolog? Kanskje du kan få noen gode råd der? Ja, jeg har tenkt på det, men er ikke det litt dyrt? Anonymous poster hash: ecaf3...de0
Gjest me2u Skrevet 16. juni 2015 #24 Skrevet 16. juni 2015 Logg heller en typisk dag på Myfitnesspal. Da ser du hvor mange kalorier du faktisk får i deg og balansen mellom proteiner, fett og karbohydrater.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2015 #25 Skrevet 16. juni 2015 Felles for de fleste med lav BMI som er "naturlig tynne" er jo ofte at de er småspist, kun spiser når de er sultne, ikke spiser mellom måltider og ikke bruker mat som kos/trøst/belønning, men som det det er; påfyll. Dette er veldig sant. Jeg er sikker på at den mengden du spiser deg "veldig mett" på egentlig ikke er så stor. Derfor er det lurt å regne kalorier og få oversikt, så vet du hvor mye du kan øke. Jeg er også rett under normal bmi. Jeg har alltid spist det jeg vil, men greia er at jeg ikke vil spise så mye. Jeg blir mett fort og klarer ikke stappe i meg svære porsjoner mat. For å ikke gå ned i vekt så spiser jeg kaloririk mat som - gomler nøtter mellom måltidene, velger den feteste osten, adder et par avocadoer til salaten, drikker milkshake av H-melk. Funker for meg. Anonymous poster hash: 1e67b...52b
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2015 #26 Skrevet 16. juni 2015 Jeg er ei 20 år gammel jente, har for tiden en BMI på ca. 17,5. Er 160 cm og 45 kg. Har over lengre tid vært tynn, men det siste året har jeg vært et par kg mindre enn jeg vanligvis er. Bruker å veie rundt 48 kg, selv om jeg gjerne skulle vært over 50-tallet. Lurer på om noen andre med lav BMI sliter med at dere blir veldig fort sulten, og/eller føler dere "avmagret" fordi det virker som maten bare går rett gjennom kroppen? Jeg opplever ofte at jeg spiser meg veldig mett, og få timer etterpå er jeg skrubbsulten igjen. Nesten som om kroppen min bruker opp all energien den får på null komma niks. Jeg våkner ofte om natten pga. sult, selv om jeg spiste meg mett like før jeg la meg. Hvis jeg er fysisk aktiv må jeg alltid ha med næring, selv om økta ikke varer mer enn 45-60 minutter. Hvorfor er det slik? Trenger jeg bare veldig mye mat, eller er det pga. at jeg er så tynn som jeg er? Holder man lenger under fysisk aktivitet og i dagliglivet hvis man har "litt ekstra" på kroppen, enn hvis man er tynn sånn som jeg er? Anonymous poster hash: ecaf3...de0 Det du beskriver er en mage/tarmlidelse. Plutselig, brå sult skyldes ikke faktisk behov for næring og har ikke noe med forbrenning å gjøre men trolig en lett magekatarr. Er den alltid der (altså ikke bare feks i forbindelse med hormonsvingninger eller uvant mat) så bør du oppsøke lege for henvisning til noen som kan gi deg råd om kostholdsendring. For mellomtiden: merk deg hvilken type mat som forverrer og unngå denne. Typiske er: meieriprodukter, grovt korn (kli), rå grønnsaker/frukt, hvete, visse typer fett og sukker. Altså: en eller to, ikke alle på en gang. Å si at "alle som er tynne spiser lite" er bare tull. Ofte er det slik at tynne mennesker med oppfatning av ok kosthold spiser plenty - problemet er at de ikke fordøyer maten skikkelig og dermed bare nyttegjør seg (tenkt eksempel) 1000 av de 3000 kcal de får i seg per dag. Og da hjelper det ikke å si "spis mer". Et overbelastet fordøyelsessystem som får MER mat inn vil typisk reagere på en måte: med å bli enda mer innefektivt. Målet (dersom fordøyelsen ikke fungerer) er å spise 2000 kcal som kroppen er i stand til å nyttegjøre seg. Og tilnærnet 0 som den ikke klarer å fordøye. For mye mat inn i et system som ikke fungerer kan resultere i en krapp, kritisk vektnedgang. Anonymous poster hash: a6fa2...c8d
Gjest me2u Skrevet 16. juni 2015 #27 Skrevet 16. juni 2015 Det du beskriver er en mage/tarmlidelse. Plutselig, brå sult skyldes ikke faktisk behov for næring og har ikke noe med forbrenning å gjøre men trolig en lett magekatarr. Er den alltid der (altså ikke bare feks i forbindelse med hormonsvingninger eller uvant mat) så bør du oppsøke lege for henvisning til noen som kan gi deg råd om kostholdsendring. For mellomtiden: merk deg hvilken type mat som forverrer og unngå denne. Typiske er: meieriprodukter, grovt korn (kli), rå grønnsaker/frukt, hvete, visse typer fett og sukker. Altså: en eller to, ikke alle på en gang. Å si at "alle som er tynne spiser lite" er bare tull. Ofte er det slik at tynne mennesker med oppfatning av ok kosthold spiser plenty - problemet er at de ikke fordøyer maten skikkelig og dermed bare nyttegjør seg (tenkt eksempel) 1000 av de 3000 kcal de får i seg per dag. Og da hjelper det ikke å si "spis mer". Et overbelastet fordøyelsessystem som får MER mat inn vil typisk reagere på en måte: med å bli enda mer innefektivt. Målet (dersom fordøyelsen ikke fungerer) er å spise 2000 kcal som kroppen er i stand til å nyttegjøre seg. Og tilnærnet 0 som den ikke klarer å fordøye. For mye mat inn i et system som ikke fungerer kan resultere i en krapp, kritisk vektnedgang.Anonymous poster hash: a6fa2...c8d Hvordan får du det til å bli en tarmlidelse at TS spiser mye brød, er superaktiv og selv vet at hun ikke spiser balansert nok?
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2015 #28 Skrevet 16. juni 2015 Det du beskriver er en mage/tarmlidelse. Plutselig, brå sult skyldes ikke faktisk behov for næring og har ikke noe med forbrenning å gjøre men trolig en lett magekatarr. Er den alltid der (altså ikke bare feks i forbindelse med hormonsvingninger eller uvant mat) så bør du oppsøke lege for henvisning til noen som kan gi deg råd om kostholdsendring. For mellomtiden: merk deg hvilken type mat som forverrer og unngå denne. Typiske er: meieriprodukter, grovt korn (kli), rå grønnsaker/frukt, hvete, visse typer fett og sukker. Altså: en eller to, ikke alle på en gang. Å si at "alle som er tynne spiser lite" er bare tull. Ofte er det slik at tynne mennesker med oppfatning av ok kosthold spiser plenty - problemet er at de ikke fordøyer maten skikkelig og dermed bare nyttegjør seg (tenkt eksempel) 1000 av de 3000 kcal de får i seg per dag. Og da hjelper det ikke å si "spis mer". Et overbelastet fordøyelsessystem som får MER mat inn vil typisk reagere på en måte: med å bli enda mer innefektivt. Målet (dersom fordøyelsen ikke fungerer) er å spise 2000 kcal som kroppen er i stand til å nyttegjøre seg. Og tilnærnet 0 som den ikke klarer å fordøye. For mye mat inn i et system som ikke fungerer kan resultere i en krapp, kritisk vektnedgang. Anonymous poster hash: a6fa2...c8d Jeg skjønner ikke helt dette med fordøyelse som ikke fungerer? Virker ikke som jeg har noe særlig problem med fordøyelsen, har avføring ca. 4-5 dager i uka. Anonymous poster hash: ecaf3...de0
Chizue Skrevet 16. juni 2015 #29 Skrevet 16. juni 2015 Hvordan får du det til å bli en tarmlidelse at TS spiser mye brød, er superaktiv og selv vet at hun ikke spiser balansert nok? Fordi de fleste her er plutselig leger og kan mye om ulike sykdommer og lidelser x) Den eneste som kan gi svar om det er det TS har, er en lege. 1
XuL Skrevet 16. juni 2015 #30 Skrevet 16. juni 2015 (endret) Du kan se her http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/beregning-av-kaloribehov-37101.html for å regne ut kaloribehovet ditt. Endret 16. juni 2015 av XuL
Pringle Skrevet 17. juni 2015 #31 Skrevet 17. juni 2015 Det er normalt å bli sulten, de fleste føler for å spise med noen timers mellomrom, og de fleste gjør det. Hvis du vil opp i vekt, må du spise mer, og siden du blir sulten, så er det ihvertfall ikke mangel på appetitt som hindrer deg. Jeg skjønner ikke hvorfor du har fått råd om å spise mat som "metter mer", du skal opp i vekt og ikke ned, du skal spise mer og ikke mindre. Spis det du liker, det er ikke avgjørende å ha middag hver dag, men det er lurt og bra for helsa å variere gjennom dagen og fra dag til dag.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #32 Skrevet 17. juni 2015 Det er normalt å bli sulten, de fleste føler for å spise med noen timers mellomrom, og de fleste gjør det. Hvis du vil opp i vekt, må du spise mer, og siden du blir sulten, så er det ihvertfall ikke mangel på appetitt som hindrer deg. Jeg skjønner ikke hvorfor du har fått råd om å spise mat som "metter mer", du skal opp i vekt og ikke ned, du skal spise mer og ikke mindre. Spis det du liker, det er ikke avgjørende å ha middag hver dag, men det er lurt og bra for helsa å variere gjennom dagen og fra dag til dag. Jeg får ofte "kjeft" (særlig av moren min) for at jeg ikke spiser skikkelig middagsmat hver dag, da dette tydeligvis er noe man må gjøre. Jeg er ikke glad i typisk middag, og spiser mye heller brødskiver, frukt og grønnsaker. Prøver derimot å variere pålegget, slik at jeg får i meg både egg, fiskepålegg, ost, kjøtt osv. Spiser som sagt middag noen dager, da jeg er hjemme hos foreldrene mine ganske ofte, og har en del middagsavtaler med venninner. Klarer ikke å spise noe fordi jeg må og det er riktig… Vil mye heller spise mat som jeg har lyst på, og det er sjelden typisk middagsmat. Anonymous poster hash: ecaf3...de0
Gjest Trilleline Skrevet 19. juni 2015 #33 Skrevet 19. juni 2015 Du spiser muligens for lite proteiner og/ eller fett. Spiser du mye karbohydrater, brød, pizza, grønnsaker, uten skikkelig proteinkilde blir du fort sulten igjen. Du hadde for øvrig hatt godt av å legge på deg noen kilo. Du er undervektig og det kan påvirke helsen din negativt i lengden. Med mindre du syns det er moro å dø ung, da.Anonymous poster hash: 770f7...864 [/ Jøss
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå