Gå til innhold

Dere med lav BMI

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei 20 år gammel jente, har for tiden en BMI på ca. 17,5. Er 160 cm og 45 kg. Har over lengre tid vært tynn, men det siste året har jeg vært et par kg mindre enn jeg vanligvis er. Bruker å veie rundt 48 kg, selv om jeg gjerne skulle vært over 50-tallet. 

Lurer på om noen andre med lav BMI sliter med at dere blir veldig fort sulten, og/eller føler dere "avmagret" fordi det virker som maten bare går rett gjennom kroppen? Jeg opplever ofte at jeg spiser meg veldig mett, og få timer etterpå er jeg skrubbsulten igjen. Nesten som om kroppen min bruker opp all energien den får på null komma niks. Jeg våkner ofte om natten pga. sult, selv om jeg spiste meg mett like før jeg la meg. Hvis jeg er fysisk aktiv må jeg alltid ha med næring, selv om økta ikke varer mer enn 45-60 minutter. 

Hvorfor er det slik? Trenger jeg bare veldig mye mat, eller er det pga. at jeg er så tynn som jeg er? Holder man lenger under fysisk aktivitet og i dagliglivet hvis man har "litt ekstra" på kroppen, enn hvis man er tynn sånn som jeg er? 

Anonymous poster hash: ecaf3...de0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner meg igjen der ja, altså det å spise, men ikke føle seg helt mett :fnise:

Jeg har alltid hatt høy forbrenning, ligger i familien min.. Er 167 og veier akkurat nå 49kg ._.
Men passer på å spise sunt og variert, det at jeg kan spise 2 grandiser alene, eller ekstra stor, dobbel cheeseburger med masse dressing, er ikke akkurat bra for kroppen og velger heller å spise meg mett på fisk, grønnsaker, og potetstappe (hjemmelaget...)

Jeg lå på 54kg for en stund siden, men sluttet på p-pillen også forsvant de få ekstra kiloene jeg hadde og ligger igjen på det som var normalen før pillestart >.> /hadebra kiloer, kom tilbake snart!

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen der ja, altså det å spise, men ikke føle seg helt mett :fnise:

Jeg har alltid hatt høy forbrenning, ligger i familien min.. Er 167 og veier akkurat nå 49kg ._.

Men passer på å spise sunt og variert, det at jeg kan spise 2 grandiser alene, eller ekstra stor, dobbel cheeseburger med masse dressing, er ikke akkurat bra for kroppen og velger heller å spise meg mett på fisk, grønnsaker, og potetstappe (hjemmelaget...)

Jeg lå på 54kg for en stund siden, men sluttet på p-pillen også forsvant de få ekstra kiloene jeg hadde og ligger igjen på det som var normalen før pillestart >.> /hadebra kiloer, kom tilbake snart!

Greia til meg er at jeg føler meg mett i den første tiden etter måltidet, men plutselig så er det som alt har forsvunnet…? Jeg har gått på p-piller i snart ett år, men har ikke hatt noen betydningsfull vektendring pga. dem. Mulig jeg bare har høy forbrenning, men synes det er utrolig slitsomt å alltid måtte være avhengig av å ha mat tilgjengelig. Virker som alle andre har litt mer å "gå på" enn det jeg har. 

AnonymBruker
Skrevet

Du spiser muligens for lite proteiner og/ eller fett. Spiser du mye karbohydrater, brød, pizza, grønnsaker, uten skikkelig proteinkilde blir du fort sulten igjen.

Du hadde for øvrig hatt godt av å legge på deg noen kilo. Du er undervektig og det kan påvirke helsen din negativt i lengden. Med mindre du syns det er moro å dø ung, da.

Anonymous poster hash: 770f7...864
Skrevet

hei! 
Om du har lav BMI og blir sulten raskt etter måltider, bør man se på det som et lite varseltegn - kroppen din trenger mer mat, og du bør spise mer enn du allerede gjør.

Du trenger antakeligvis ikke veldig mye mat, men du er vant til å spise for lite, ettersom du sier du har gått ned noe, og det kan derfor virke rart at kroppen ber om mer. Sulten/mett er ikke følelser som viser om du har spist nok/for mye/for lite - det går etter hva kroppen din er vant med.

Prøv å legg til litt mer fett (avocado, nøtter, egg, fet fisk, oljer) og protein (kjøtt/fisk/fugl/egg) i kosten din, fordi disse bruker lengre tid på å fordøyes og du vil føle deg mett lengre :) 

AnonymBruker
Skrevet

Bedre å dø ung og tynn, enn gammel og normalvektig.

Skrevet

Jeg er ikke like tynn som deg, men er 170 cm høy og veier 54 kilo. Så ganske lav BMI men ser ikke veldig tynn ut. Jeg kjenner meg igjen i det med å bli fort sulten igjen. Jeg spiser veldig variert, men klarer ikke å spise nok i løpet av et måltid, blir rett og slett mett for fort. Spiser også veldig sakte, så metthetsfølelsen kommer fort. For meg hjelper det å ha en pose mandler, en boks valnøtter og noen epler liggende på jobben, så kan jeg spise litt mellom frokost og lunsj, og mellom lunsj og middag. Det ideelle for meg ville nok være å spise 6 gode måltider om dagen, men det får jeg bare ikke til med jobb, barn, trening osv.

Skrevet

Bedre å dø ung og tynn, enn gammel og normalvektig.

...Hva i....

• Liker 6
Skrevet

Med mine 174 og 55 kg så kjenner jeg meg igjen. Blir fort mett, noen ganger blir jeg sulten fort etterpå, andre ganger kan det gå nesten 24 timer før jeg føler jeg må spise igjen. Er som regel veldig flink med å ha med meg noe snack (eple, banan, liten sjokolade, drikke med sukker) dersom jeg skulle føle at blodsukkeret faller i løpet av dagen. Hovedsakelig så spiser jeg frokost og middag og svært lite mellom, så må hele tiden tvinge meg selv til å spise noe. Jeg føler sult, men orker rett og slett å ikke spise. Nå skal det sies at jeg sliter med ednos. 

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen fra en periode der jeg var undervektig. Spiste meg mett, men ble veldig fort sulten igjen. Da ble jeg også lett svimmel, skjelven o.l., følte jeg måtte ha mat .  Du blir raskere sulten igjen fordi kroppen ikke har noen fettreserver å bruke av når du er tom for energien maten gir deg. Kanskje du bør få hjelp til å sette opp en kostholdsplan som kan bidra til at du kommer noe opp i vekt over tid?

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for de gode svarene jeg får! Ja, burde gå opp i vekt, siden jeg er undervektig. Dette er jo også noe jeg ønsker, som jeg skriver i hovedinnlegget. Likevel synes jeg det er ekstemt vanskelig å legge på meg, særlig når jeg er opptatt hele dagen med jobb/skole og trening. I tillegg er jeg dessverre ikke særlig glad i typisk middagsmat, og spiser ordentlig middag i gjennomsnitt kun to-tre dager i uka. Istedet spiser jeg måltider som ligner på det samme som frokst/lunsj/kvelds, og dette gjør kanskje at jeg får i meg mindre kalorier når jeg ikke har et stort varmmåltid i løpet av dagen (litt usikker, teller egentlig ikke kalorier). 

Ser også mange skriver at jeg bør få i meg nok fett og proteiner for å holde metthetsfølelsen lenger. Må innrømme at jeg spiser mye brød (elsker brød!!) og meieriprodukter, særlig cottage cheese, kesam, yoghurt. Men spiser også mye egg, og masse proteinbarer (dessverre veldig avhengig av dem). Prøver å spise mye frukt og grønnsaker mellom måltider, men blir fort sulten igjen likevel… 

Skrevet

Kanskje du bør prøve å finne ut eksakt hvor mye du spiser til hvert måltid?  Finne frem vekta og regne det ut.. for alt vi vet så kan det jo hende at du faktisk spiser for lite, du er jo også aktiv :)

Og når du har funnet det ut, så finner du ut hvor mye du egentlig mangler, eller...Om du mangler noe i det hele tatt :)

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du bør prøve å finne ut eksakt hvor mye du spiser til hvert måltid?  Finne frem vekta og regne det ut.. for alt vi vet så kan det jo hende at du faktisk spiser for lite, du er jo også aktiv :)

Og når du har funnet det ut, så finner du ut hvor mye du egentlig mangler, eller...Om du mangler noe i det hele tatt :)

Har tenkt på å begynne å regne ut for å få en oversikt, men er redd for å bli for opptatt av kaloritelling. Synes det virker stressende å tenke over antall kalorier hele tiden. Jeg liker best å spise til jeg er mett, uavhengig av kalorier. Men som noen over her sa, så bør jeg jo tross alt gå opp i vekt med tanke på min egen helse. Og kanskje det er kalorioversikt jeg må ha for å få gjennomført denne vektoppgangen..? 

AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at du føler deg fort sulten er fordi du ikke spiser nok generelt slik at kroppen gjør alt den kan for å få mest mulig mat for å ha mest mulig å gå på. 

Når det er sånn er det fordi du har spist for lite i lang tid. Få i deg mer mat jente!

Anonymous poster hash: 28209...694
AnonymBruker
Skrevet

Har tenkt på å begynne å regne ut for å få en oversikt, men er redd for å bli for opptatt av kaloritelling. Synes det virker stressende å tenke over antall kalorier hele tiden. Jeg liker best å spise til jeg er mett, uavhengig av kalorier. Men som noen over her sa, så bør jeg jo tross alt gå opp i vekt med tanke på min egen helse. Og kanskje det er kalorioversikt jeg må ha for å få gjennomført denne vektoppgangen..? 

Det vil jeg tro ja, men ta en prat med fastlegen din :) 

Anonymous poster hash: 28209...694

Skrevet

Jeg tror det kan være lurt å telle kalorier, ja. Og siden du skal opp i vekt, vil jeg tro at sjansene for at du blir "hysterisk" angående kalorier er ganske liten; du kan jo spise hva du vil :) Så du trenger ikke å tenke over antall kalorier hele tiden, som de som skal ned i vekt må. Jeg anbefaler Grete Roede-formelen for å finne ut av hvor mye du forbrenner per dag, også plusser du på 500-700 kalorier på det tallet. Da skal du i teorien gå opp i vekt, men det kan hende du må høyere opp i kalorier. Prøv deg litt frem!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det kan være lurt å telle kalorier, ja. Og siden du skal opp i vekt, vil jeg tro at sjansene for at du blir "hysterisk" angående kalorier er ganske liten; du kan jo spise hva du vil :) Så du trenger ikke å tenke over antall kalorier hele tiden, som de som skal ned i vekt må. Jeg anbefaler Grete Roede-formelen for å finne ut av hvor mye du forbrenner per dag, også plusser du på 500-700 kalorier på det tallet. Da skal du i teorien gå opp i vekt, men det kan hende du må høyere opp i kalorier. Prøv deg litt frem!

Ja, skal prøve litt :) Kan også sies at jeg trener mye. Trener en del gjennom skolen (studerer idrettsfag), så det blir fort 30-40 minutter kardio (jogging/ellipse/rask gange) omtrent hver dag, i tillegg til en halvtime styrketrening fire ganger i uka. Mulig jeg må spise enda mer siden jeg er såpass aktiv? Er likevel veldig lite aktiv utenom treningene, da jeg sitter mye i ro, har kort avstand til butikken osv. 

For å kunne gå opp i vekt på en trygg måte for meg selv, ønsker jeg å gå opp gradvis, og ikke mye på kort tid (dette synes jeg virker skremmende, og vil føre til at jeg går ned igjen fordi vektoppgangen kom for brått på). Tenker kanskje 1-2 kg per måned? Eller hva er egentlig normalt? 

Skrevet

Ja, skal prøve litt :) Kan også sies at jeg trener mye. Trener en del gjennom skolen (studerer idrettsfag), så det blir fort 30-40 minutter kardio (jogging/ellipse/rask gange) omtrent hver dag, i tillegg til en halvtime styrketrening fire ganger i uka. Mulig jeg må spise enda mer siden jeg er såpass aktiv? Er likevel veldig lite aktiv utenom treningene, da jeg sitter mye i ro, har kort avstand til butikken osv. 

For å kunne gå opp i vekt på en trygg måte for meg selv, ønsker jeg å gå opp gradvis, og ikke mye på kort tid (dette synes jeg virker skremmende, og vil føre til at jeg går ned igjen fordi vektoppgangen kom for brått på). Tenker kanskje 1-2 kg per måned? Eller hva er egentlig normalt? 

I Grete Roede-formelen regner du med både hvor aktiv du er i hverdagen og hvor mye du trener, det er to separate faktorer, så det går helt fint :) Men ja, siden du trener såpass mye blir nok tallet høyt, ja. Men det er jo det kroppen trenger, så ikke bli skremt av det!

1-2kg per måned synes jeg høres bra og sunt ut :) Hvis du ligger 500-700 kalorier i overskudd så er det i teorien det som skal skje, men om du legger på deg mer eller mindre enn det kommer jo helt an på hvordan kroppen din reagerer. Prøv deg frem med forskjellige tall, til du finner ut hva som funker best for deg og som du er mest komfortabel med!

AnonymBruker
Skrevet

I Grete Roede-formelen regner du med både hvor aktiv du er i hverdagen og hvor mye du trener, det er to separate faktorer, så det går helt fint :) Men ja, siden du trener såpass mye blir nok tallet høyt, ja. Men det er jo det kroppen trenger, så ikke bli skremt av det!

1-2kg per måned synes jeg høres bra og sunt ut :) Hvis du ligger 500-700 kalorier i overskudd så er det i teorien det som skal skje, men om du legger på deg mer eller mindre enn det kommer jo helt an på hvordan kroppen din reagerer. Prøv deg frem med forskjellige tall, til du finner ut hva som funker best for deg og som du er mest komfortabel med!

Hva mener du med at det kommer an på hvordan kroppen min reagerer? :) 

Skrevet

Du spiser for lite. Brød metter fort pga volum, men det også fort igjennom systemet og dermed blir du fort sulten igjen. Mer fett og proteiner burde hjelpe på. Nøtter er en fin snacks og det er 600 kcal per 100 gram. Er ikke mange munnfuller, du får i deg masser energi uten å bli stappmett.

Felles for de fleste med lav BMI som er "naturlig tynne" er jo ofte at de er småspist, kun spiser når de er sultne, ikke spiser mellom måltider og ikke bruker mat som kos/trøst/belønning, men som det det er; påfyll.

Jeg er selv 173 og ca. 52 kg. Sliter med å holde vekten oppe, spesielt på sommeren, da går vekta gjerne ned mot 49-50 kg. Det har blitt noe bedre når det kommer til blodsukkerdropp etter at jeg økte med fett som peanøttsmør, ost, avokado, rømme, nøtter/sesamfrøbrød etc, men fremdeles så har jeg ekstremt dårlig appetitt og kan lett gå 6 timer+ uten å kjenne at jeg er sulten.

Jeg prøver å være nazi på å spise til faste tider hver dag og at hvert måltid er forhåndsberegnet om hvor mange kcal måltidet skal inneholde slik at jeg aldri går under et viss antall kalorier. Det er spesielt vanskelig nå som jeg er høygravid fordi magesekken har ekstremt lite plass og jeg ikke klarer å spise mer enn en håndfull mat om gangen uten å kaste opp fordi det er så trangt i magen nå.

Så mitt beste tips er å sette opp en matplan og bare følge den slavisk.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...