Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Formen begynner å bli bedre, både fysisk og psykisk. Og nå vil jeg gjerne gå over til en sunnere hverdag og "skjerpe meg" for å gå mer ned i vekt.

Og her inne er det visst mange eksperter på overvekt og slanking. Kan dere komme med noen konkrete tips til hvordan jeg skal gå ned i vekt? Hva kan jeg gjøre for å klare å "skjerpe meg"? Å være 100% skjerpa 24/7 er ikke lett, og hvis jeg er det bare 90% av tiden holder det ikke, jeg kan fint stappe i meg masse usunt på et par timer i døgnet. Det er nok å være sliten og sulten når jeg handler, da er det lett å kjøpe en sjokolade på vei hjem.

Å "skjerpe meg" for å gå tur eller trene er mye lettere, det går fort, og jeg trenger ikke være "skjerpa" mer enn de minuttene det tar å reise meg fra sofaen og ta på skoene.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ulike teknikker virker på ulike folk, men for min del:

-Kjøper aldri godterier og junk food

-Går ikke rundt og tenkte at dersom jeg ikke spiste sjokolade på to uker var det synd i meg. Man må ikke "unne seg" noe hver lørdag. Man kan spise vanlig, god mat.

-Tenker på hvor dårlig jeg ville følt meg etterpå og senere dersom jeg putter x unødvendig matvare i munnen.

-Tenke er jeg sulten, eller kjeder jeg meg?

-Lære å skille mellom cravings og faktisk sult

- Tåle å være sulten innimellom, det er ikke farlig. Etterhvert føltes det bra, da det føltes som om kroppen fikk "hvile".

- Drikker masse te og kaffe uten noe oppi

-Ha en hobby eller aktivitet så man ikke tenker på mat hele tiden.

Anonymous poster hash: a4148...111
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får være skjerpet på dagtid, og uskjerpet på natten da, så slipper du være skjerpet 100% av tiden.  ;)

For å være helt ærlig synes jeg "det er bare å skjerpe seg" vitner om uvitenhet, og en overforenkling av overvektsproblematikken.

Mitt beste råd er å få oversikt over hvor mye du forbrenner i løpet av en dag.  Det kan aldri bli noe mer enn et estimat, men et estimat er bedre enn ingenting.

Sett opp en matplan, der du inkluderer utskeielsene dine, men pass på at du aldri spiser under hvileforbrenningen din.  (Det du forbrenner i hvile, før aktivitet)

Spis mye proteiner.  Hvor mye kommer an på hvor aktiv du er med styrketrening, men ca 1 - 1,5 g protein pr kg kroppsvekt er bra for de fleste.

Så fyller du resterende dagskvote med karbohydrater og fett.

Hvis du skal gå på lavkarbo fyller du på med størst andel umettet fett, resten grønnsaker.

Skal du gå på lavfett, fyller du på med størstedelen karbohydrater av den grove typen, resten umettet fett.

Finn et måltidsmønster som passer deg.

For noen passer det med mange små måltider, for andre passer det bedre med færre og større  måltider.  Det viktigste er at du spiser deg mett på sunn mat, slik at du ikke får sug etter godteri.

Og vær aktiv!

8 timer skole/jobb, 1 time på trening, og 15 timer på sofaen/i senga er ikke en god strategi for å gå ned i vekt, uansett hvor godt kosthold du har. :)

Anonymous poster hash: 6df6e...df5
  • Liker 1
Skrevet

Nå er jeg ingen ekspert, men har alltid vært slank og hatt et normalt forhold til mat(sliter mer med dårlig appetitt enn god appetitt) og trening.

For min del så handler det om gode rutiner der jeg spiser til noenlunde faste tider og der fokuset er på sunn, næringsrik og hjemmelaget mat.

Jeg finner mye inspirasjon på matblogger, setter opp en ukesplan og så handler jeg inn mat fot hele uka så jeg slipper å tenke på hva jeg skal ha til middag dag for dag. Mye lettere at man da ikke tyr til lette og dårlige løsninger eller kjøper junk/godis på tom mage.

Jeg koser med med både burger, pizza, lasagna, tacos etc i hverdagen. Med de rette råvarene så kan man lage skikkelig kosemat uten at det bare må være tomme kalorier.

Når det kommer til treningen så startet jeg i det små med et par små joggeturer i uka. Satt ikke ambisiøse mål om å løpe en mil på under 1 time. Kun at jeg skulle klare å jogge i så og så mange minutter sammenhengende, selv om farten var som en snegl :P Etterhvert kom jo formen av seg selv og kroppen regulerte fart og distanse etter det og i dag løper jeg ca. 4 mil i uka.

Tenk langsiktelig og livsstil. At dette er noe du skal starte med i dag og bruke resten av livet på å fullføre. Ikke for en "sommerkropp" eller at du skal skrelle av så og så mange kg innen da, men for din egen helses skyld skal du spise god og sunne råverer og mosjonere jevnt. Med et avslappet forhold til mat og trening og ikke "forby" og nekte deg selv diverse matgrupper, men heller lære deg at alt er lov med måte og ikke hver dag, så vil psyken sakte, men sikkert endre seg og kiloene vil smelte av a seg selv.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har "skjerpet meg" de siste månedene, og gått ned rundt 10 kg. Er skjerpet så og si hele tiden, kommet inn i en god rutine, men har sklidd ut noen ganger med alkohol og kake osv. Veldig vanskelig å ikke f.eks spise is på 17 mai, eller ta et stykke kake i et bursdagsselskap. Dette skjer heldigvis ikke så ofte, og i hverdangen spiser jeg ikke snop eller fast food. Ikke drikker jeg brus heller. Det som har hjulpet meg, er å rett og slett la være å kjøpe dritt på matbutikken, og laste ned en kaloritelle-app, som forteller meg ca hvor mange kalorier jeg får i meg i løpet av dagen. Dette hjelper meg med å ikke overspise. 

Skrevet

Jeg har satt meg som mål å spise en liten sjokolade i uken. Annenhver uke spiser jeg en sjokolade + en liten pose med noe annet snop (chips, vingumme, sjokolade). Når jeg er på butikken vurderer jeg om jeg vil ha den nå, eller om jeg kan få behov for den senere i uken. Spør også meg selv om jeg bare er sulten, eller godtesyk. Sist uke endte det med at jeg ikke kjøpte noe, for jeg ville spare det til helgen, og i helgen hadde jeg ikke behov for det.

Skrevet

Takk for svar. Egentlig var spørsmålet litt ironisk med tanke på alle som mener det "bare er å skjerpe seg", så går man ned i vekt. Men det virker ikke som det er de samme som svarer her.

Selv om tråden var halvveis ironisk er det også sant, kropp og psyke føles bedre enn på lenge, og jeg ønsker å bygge meg videre opp. Jeg vet at jeg kan klare det, har gjort det før (og siste gang gikk jeg ikke opp igjen). Det gjelder å få den nye livsstilen til å bli en vane, noe som tar noen uker (altså ikke overkommelig lang tid).

Jeg er takknemlig for de fornuftige svarene jeg har fått her, det har gitt meg en del å tenke på. Selv om jeg har gått ned en god del tidligere er det greit å få råd fra dere andre. Da tenker jeg mer over hva jeg har gjort/hva som har fungert og ikke fungert tidligere. Og livet er jo heller ikke det samme som for fem år siden, så det kan hende det er nye utfordringer som venter denne gangen.

Innlegget ble skrevet på impuls, først og fremst for å gi meg selv en klar beskjed: Nå gjør du noen grep. Det har veldig lett for å bli "i morgen", nå som dere vet om det er jeg forpliktet til å følge opp på en helt annen måte enn da tanken var på "jeg burde" stadiet, og bare inni hodet mitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...