Gå til innhold

Ufør og innboforsikring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du som er ufør og eier bolig alene, hva slags innboforsikring har du? Og hvor?

Jeg er i samme situasjon og må skaffe meg innboforsikring, men syns det hele er veldig forvirrende. Jeg eier ikke så mye så hvordan vurderer jeg dette? Og har det betydning om det er enebolig, rekkehus, borettslag eller sameie?

Anonymous poster hash: a4e63...ad7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville tatt en tlf rundt til forskjellige selskap og lagt frem saken din og be om prisoverslag:-) Hvis ikke er det også lett å sjekke det ut på internett, sidene er lagt opp sånn at du krysser av for feks hva slags bolig du bor i. Prisene varierer veldig, så greit å sjekket med feks. 3-4 forskjellige selskaper. Gjensidige, tryg, dnb etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troll forsikring lr Nemi forsikring

Anonymous poster hash: a79b3...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en innboforsikringkalkulator

 

Jeg var nettopp på kontoret til en finansrådgiver i forbindelse av kjøp av leilighet, og hun gikk igjennom sin bank sin innboforsikring for 1 person i borettslag (som er meg) og kom da på 650 000. Jeg fant ut om jeg skulle kjøpe alt på nytt, absolutt alt, så blir det mer, så jeg satte den opp litt. 



Anonymous poster hash: 7e355...73c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Anonymous poster hash: a4e63...ad7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har forsikret for 300.000 i innbo, men jeg leier.

Har ingen samlinger av noe slag, hverken serviser eller kunst, hvitevarer fulgte med leiligheten så det jeg har er møbler, klær og toalettsaker.

Er totalkunde i Gjensidige og betaler vel under en tusing i året.

Anonymous poster hash: 2afc7...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som er ufør og eier bolig alene, hva slags innboforsikring har du? Og hvor?

Jeg er i samme situasjon og må skaffe meg innboforsikring, men syns det hele er veldig forvirrende. Jeg eier ikke så mye så hvordan vurderer jeg dette? Og har det betydning om det er enebolig, rekkehus, borettslag eller sameie?

Anonymous poster hash: a4e63...ad7

Du eier ikke så mye nei...

Summer sammen alt du har av klær, dekketøy, snøsluffa, saltbøssa, dorullholderen, hvitevarer,msengesett, panner og gryter, tv, sofa, håndklær, shampo, såpe, mobil, pc, nettbrett, kamera, duker, puter, pledd, deodorant, teskjeer...

Sett deg ned å skriv en liste over alt du eier og har, finn ut hva det koster å skulle kjøpe inn ABSOLUTT ALT på nytt ved en evt brann...

Da kan det hende at du eier mer enn du tror. Alt koster penger, fra teskjeer til tamponger til ytterjakka. Er du forsikret for 400.000, huset brenner ned, så får du bare 400.000 å handle for, uansett om innboet ditt er verdt en million.

Det er viktig å tenke på at man ved en evt brann må kjlpe inn alt man eier på nytt, da kommer man ikke så langt om man kun har penger til hvitevarene f.eks.

Mange ser seg blind på prisen, men man må forsikre seg slik at man er dekket om det verst tenkelige skjer. Da må man ta høyde for at man må kjøpe alt inn på nytt. Og da er det kjipt å ikke få dekket halvparten engang, fordi man ville spare noen få hundrelapper i året.

Kjenner en familie som gikk på den smellen. Det nyttet ikke å krangle med forsikringsselskapet etter huset brant, de fikk det de var forsikret for, uanhengig av om innboet deres var verdt det dobbelte. Sund for dem, man bør se nøye på hva man kjøper. De sparte 300 kr i året på å velge en lavere forsikringssum på innboet. Når huset brant tapte de over en halv million til nytt innbo.

Så, tenk på hva du har. Alt koster.

Anonymous poster hash: 8b482...de0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags bolig du bor i er VIKTIG for hva slags forsikring du velger!!

F eks, hvis du bor i en enebolig, må du som regel også forsikre bygningsmassen selv (vegger, tak osv) i en villaforsikring, i tillegg til at du må forsikre innboet ditt (altså det du har inne i boligen din).

Eier du i sameie, borettslag osv, er bygningsmassen ofte forsikret felles, og du betaler på denne via fellesutgiftene. Da trenger du kun innboforsikring i tillegg.

Derfor, først: finn ut hva slags forsikring du trenger. Hvis boligen din skulle brenne ned, hjelper det ikke om du får dekket møbler, klær osv hvis du ikke får dekket selve boligen.

Når det er sagt: mange undervurderer verdien av innboet sitt. Husk, det er ALT du eier.

Anonymous poster hash: aa1d7...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du eier og verdien av det du eier, forstår du først den dagen du står på gaten og har mistet alt, og må kjøpe alt på nytt.

Bor du i borettslag er der meget gunstige forsikringsordninger gjennom boligbyggelaget. Det viktigste er dog å påse at du har innboforsikring med rettshjelpsdekning. Den er ofte god å ha.

Jeg har medlemskap i et boligbyggelag! Uten å bo i bolig tilknyttet dem. Medlemskapet gir meg en meget gunstig innboforsikring.

Der er og mulig å få gunstige forsikringer gjennom andre medlemskap.

Anonymous poster hash: d2867...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Og de som er medlem av en fagforening har ofte veldig god innboforsikring inkludert i kontingenten (LO og noen andre) eller tilbud om gode forsikringer en kan velge i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager har det å være ufør å gjøre med valg av innboforsikring?!

Det er vel lov å overse det du/vi mener er uvesentlige opplysninger i en tråd, når vi svarer (saklig) på ts sitt hi? Sånn har i hvertfall jeg vurdert denne tråden.

Anonymous poster hash: d2867...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel lov å overse det du/vi mener er uvesentlige opplysninger i en tråd, når vi svarer (saklig) på ts sitt hi? Sånn har i hvertfall jeg vurdert denne tråden.

Anonymous poster hash: d2867...482

Tja, jeg antar at TS mener det er relevant siden det er medtatt. Siden jeg ikke ser relevansen så spør jeg, og da kan en oppklaring evt gi TS bedre svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er greit at jeg stiller et spørsmål selvom jeg ikke er TS. Jeg trodde det var slik at man forsikrer boligen for det det vil koste å kjøpe alt nytt. Altså at man summerer nypris for alle eiendeler man har. Men så fortalte en venn at ved eventuell skade får man bare utbetalt deler av det det koster å kjøpe nytt, selvom man har forsikret innboet for høyere verdi. Fordi hvitevarene, klærne osv var brukt/slitt. Så hvis man har mange gamle ting risikerer man å få utbetalt veldig lite. Stemmer det?

Anonymous poster hash: e3f46...6d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er greit at jeg stiller et spørsmål selvom jeg ikke er TS. Jeg trodde det var slik at man forsikrer boligen for det det vil koste å kjøpe alt nytt. Altså at man summerer nypris for alle eiendeler man har. Men så fortalte en venn at ved eventuell skade får man bare utbetalt deler av det det koster å kjøpe nytt, selvom man har forsikret innboet for høyere verdi. Fordi hvitevarene, klærne osv var brukt/slitt. Så hvis man har mange gamle ting risikerer man å få utbetalt veldig lite. Stemmer det?

Anonymous poster hash: e3f46...6d1

 

Delvis.

Det spørs jo om du mister alt i f.eks. brann eller dersom det er snakk om uhellskader.

De fører trapper på det, det vil si at de gir deg ikke 13.000 til å kjøpe en splitter ny Mac dersom du er uheldig og knuser din to år gamle maskin.

 

Det er heller ikke slik at om man sikrer innboet for 700.000 så får man 700.000 inn på konto etter å ha mistet alt i brann. Du må vise til hva man har hatt samt nypris, så blir det tatt en vurdering deretter.

Man vil ikke motta penger til 10 nye acne bukser selv om du i de 7 siste årene har opparbeidet deg en grei samling på dem. Men det kan også slå andre veien: du kan få penger til ny sofa på bohus/skeidar/ikea selv om du kjøpte din på loppis til en hundrings. 

 

Anonymous poster hash: a71f0...a48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men jeg har møbler som er alt mellom 25 og 150 år gamle (ikke verdifulle antikviteter), og hvitevarer som er 10-30 år gamle. Hvis huset blir totalskadet vil jeg bare få en liten sum fordi eiendelene ikke var verdt noe særlig?

Anonymous poster hash: e3f46...6d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ts her.

 

 

Jeg tok med det med uføre fordi jeg ville ha svar fra de i samme situasjon. 

Det var vel ikke vanskelig å forstå vel?

 

Takker for alle innspill.



Anonymous poster hash: 6a4cb...86a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ts her.

Jeg tok med det med uføre fordi jeg ville ha svar fra de i samme situasjon.

Det var vel ikke vanskelig å forstå vel?

Takker for alle innspill.

Anonymous poster hash: 6a4cb...86a

Men at du er ufør gir jo ingen endring i prisen på reiseforsikring, og endrer ikke på hvor mye du bør forsikre for. Så det er jo et totalt irrelevant faktum! Så jo, det var vanskelig å forstå!

Anonymous poster hash: 08404...ba1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan du bor, spiller ingen rolle når det gjelder innboforsikring. Om du er ufør, spiller ingen rolle. Vi har mere enn vi er klar over. Selskapene har maler en går ut i fra. Tenk på alt du har i skapene dine. Hva vil det eks koste å kjøpe nytt alt i undertøyskuffen? Mye penger. Alt du har skal erstattes. Innboforsikring er billig. At du er ufør har ikke noe med saken å gjøre.

Anonymous poster hash: 4c1b9...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...