AnonymBruker Skrevet 15. juni 2015 #1 Skrevet 15. juni 2015 Hvor ville du bodd om du fikk velge? Har noen erfaringer fra blokk? Har mulighet for å kjøpe leilighet i borettlag, enten i første eller i andre etasje. Hva er best? Det er kun to etasjer i disse borettslagleilighetene. Ulemper og fordeler? Anonymous poster hash: fe866...24d
Luckiness Skrevet 15. juni 2015 #2 Skrevet 15. juni 2015 1 etg: Muligens mer innsyn av naboer som går forbi vinduer, folk som går på tur forbi o.l. Fordel kan jo være dersom man har liten hage istedenfor terasse (er jo slik noen steder), dersom du foretrekker en hageflekk. 2 etg: Har egentlig ingen formening om det Du slipper kanskje noe innsyn. Jeg bor ikke i leilighet, så andre brukere har kanskje mer å si 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2015 #3 Skrevet 15. juni 2015 Foretrekker første pga kortest vei ut.Anonymous poster hash: 87a98...574 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2015 #4 Skrevet 15. juni 2015 Jeg bor i første av praktiske årsaker da blokken har 10 etg med vinduer som er umulig å vaske selv. Innsyn blir hindret av busker og hekk. Hvis det ikke finnes kan du jo ha folie i vinduer. Det er fordeler med andre etg og, slipper å ha trampete naboer over. Men samtidig svinner noe oppvarming pga det. Du må lage deg en liste over for og imot på begge etasjer og se hvilken som blir mest positiv. Anonymous poster hash: bf890...3ae
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2015 #5 Skrevet 15. juni 2015 Jeg bor i 2.etasje, og siden det ikke er noen hus på likt nivå rundt her er det helt herlig å ikke tenke på innsyn. Men savner å bare løpe ut i hagen, synes feks. det største problemet er at jeg ikke har tilgang til hagen fra verandaen min. Anonymous poster hash: 2bba7...f7f
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2015 #6 Skrevet 15. juni 2015 Jeg bor i første av praktiske årsaker da blokken har 10 etg med vinduer som er umulig å vaske selv. Innsyn blir hindret av busker og hekk. Hvis det ikke finnes kan du jo ha folie i vinduer. Det er fordeler med andre etg og, slipper å ha trampete naboer over. Men samtidig svinner noe oppvarming pga det. Du må lage deg en liste over for og imot på begge etasjer og se hvilken som blir mest positiv.Anonymous poster hash: bf890...3ae Man får jo MINDRE oppvarmingsutgifter av å bo i 2.etasje, siden varmen fra 1.etasje går oppover. Anonymous poster hash: 2bba7...f7f 4
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2015 #7 Skrevet 15. juni 2015 Det spørs veldig på hvor husene ligger.. Jeg har bodd de siste 10 årene i 3. og 4. etasje, og ville ikke likt innsyn fra alle som går forbi som man får i første etasje. I øverste etasje slipper man også naboer som tramper over taket, og man får varmere gulv fordi leiligheten under varmer opp. Fordelen med første etasje er jo om man har hage, så kan man gå rett ut og inn. 2. etasje har vel gjerne bare balkong. At det er borettslag er vel helt irrelevant. Anonymous poster hash: 2884e...439 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2015 #8 Skrevet 15. juni 2015 Man får jo MINDRE oppvarmingsutgifter av å bo i 2.etasje, siden varmen fra 1.etasje går oppover. Anonymous poster hash: 2bba7...f7f Vedkommende snakket jo om 1. der. Jeg foretrekker 1. Her jeg bor nå, liker å kunne gå rett ut, men jeg hører relativt godt naboene over, og jeg ville ikke bodd i 1. Hvis det var veldig mye innsyn fra gaten/en travel gate rett utenfor. Anonymous poster hash: 69c0d...e12
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2015 #9 Skrevet 15. juni 2015 Man får jo MINDRE oppvarmingsutgifter av å bo i 2.etasje, siden varmen fra 1.etasje går oppover. Anonymous poster hash: 2bba7...f7f Det kommer an på isoleringen og taket. Det er ikke alle toetasjers bygg som har samme kvalitet.Anonymous poster hash: bf890...3ae
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2015 #10 Skrevet 15. juni 2015 Vedkommende snakket jo om 1. der. Jeg foretrekker 1. Her jeg bor nå, liker å kunne gå rett ut, men jeg hører relativt godt naboene over, og jeg ville ikke bodd i 1. Hvis det var veldig mye innsyn fra gaten/en travel gate rett utenfor.Anonymous poster hash: 69c0d...e12 Nei, vedkommede snakket om 2.etasje, les på nytt: Det er fordeler med andre etg og, slipper å ha trampete naboer over. Men samtidig svinner noe oppvarming pga det. Det kommer an på isoleringen og taket. Det er ikke alle toetasjers bygg som har samme kvalitet.Anonymous poster hash: bf890...3ae Nei, men man får uansett gratis varme fra etasjen under. Og å etterisolere tak er ikke det vanskeligste man gjør. Anonymous poster hash: 2bba7...f7f
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2015 #11 Skrevet 15. juni 2015 Nei, vedkommede snakket om 2.etasje, les på nytt: Det er fordeler med andre etg og, slipper å ha trampete naboer over. Men samtidig svinner noe oppvarming pga det. Nei, men man får uansett gratis varme fra etasjen under. Og å etterisolere tak er ikke det vanskeligste man gjør. Anonymous poster hash: 2bba7...f7f Slike tiltak krever at styret vedtar det og er ikke noe en beboer kan begynne med helt uten videre.Anonymous poster hash: bf890...3ae
Triviella Skrevet 16. juni 2015 #12 Skrevet 16. juni 2015 Mindre edderkopper i andre etasje. Kommer aldri til å bo på bakkeplan igjen. 😛 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2015 #13 Skrevet 16. juni 2015 Mindre edderkopper i andre etasje. Kommer aldri til å bo på bakkeplan igjen. 😛 Har ikke edderkopper her. Men det er mye av slikt i kjellerleiligheter 😉Anonymous poster hash: bf890...3ae
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2015 #14 Skrevet 16. juni 2015 Jeg ville aldri valgt 1. etasje, med mindre helsen min krevde det. Grunn: Støy ved inngang, både av dør som slår og støy fra beboere. Det er jo gjerne ved inngangsdøren eller rett innenfor man stopper og veksler noen ord med naboen. Bor selv i 3. etasje i lavblokk på 4 etasjer, uten heis. Man venner seg raskt til å løpe trapper, det er vel egentlig bare når man skifter ut møbler man virkelig savner heis. Men vi har løst det ved å alltid bestille hjemfrakt, opp i leilighet. Kunne jeg valgt på nytt, hadde vi flyttet inn i 4. etasje. Da hadde vi sluppet naboer over oss, lyd bærer nemlig bedre ned enn opp. Dessuten hadde vi da sluppet å ha nabo over oss på verandaen, altså sluppet å ta særlig hensyn til noen ute på verandaen. Anonymous poster hash: 4809d...887 1
Gjest Halvveis Skrevet 16. juni 2015 #15 Skrevet 16. juni 2015 (endret) Jeg ville aldri valgt 1. etasje, med mindre helsen min krevde det. Grunn: Støy ved inngang, både av dør som slår og støy fra beboere. Det er jo gjerne ved inngangsdøren eller rett innenfor man stopper og veksler noen ord med naboen. Bor selv i 3. etasje i lavblokk på 4 etasjer, uten heis. Man venner seg raskt til å løpe trapper, det er vel egentlig bare når man skifter ut møbler man virkelig savner heis. Men vi har løst det ved å alltid bestille hjemfrakt, opp i leilighet. Kunne jeg valgt på nytt, hadde vi flyttet inn i 4. etasje. Da hadde vi sluppet naboer over oss, lyd bærer nemlig bedre ned enn opp. Dessuten hadde vi da sluppet å ha nabo over oss på verandaen, altså sluppet å ta særlig hensyn til noen ute på verandaen. Anonymous poster hash: 4809d...887 Jeg har bodd i en toppetasje i en årrekke og er helt enig med disse kommentarene. Å bo under noen er en risikosport. Bare husk å velg en toppleilighet med balkong som har tak over ellers så blir det vått og muggent. Endret 16. juni 2015 av Halvveis
Maximillian Cohen Skrevet 16. juni 2015 #16 Skrevet 16. juni 2015 Vi bor i 2. etasje, og det eneste negative jeg ser ved det kontra 1. er nå som vi holder på å pusse opp så går det ekstremt mye tid og krefter på bæring. Ellers har også de i 1. etasje enten hage eller en terrasse/platting av det større slaget (men vår er ganske stor den også), som jo hadde vært fint. Når det kommer til fordelene ved å bo i 2. så er nok de største at vi slipper innsyn og vi trenger ingen oppvarming annet enn varmekabler på badet. Jeg ville nok valgt 2. igjen, men jeg ville nok ikke bodd høyere.
Gjest hockeyfrue Skrevet 16. juni 2015 #17 Skrevet 16. juni 2015 Jeg skal ALDRI bo i første etasje igjen. Naboene over oss tramper og styrer noe helt sinnssykt hele døgnet, jeg holder på å bli gal. I tillegg har de en guttunge på besøk annenhver helg, og han hopper, tramper og løper rundt hele dagen. En gang han drev og hoppet datt taklampa vår ned, da var jeg forbanna da... Nå har vi funnet oss en toppleilighet, og vi flytter heldigvis om to uker :-) Så jeg anbefaler absolutt å bo øverst!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå