Gå til innhold

Barnehagen lite samarbeidsvillig ang bleieslutt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gutten vår er 3,5 år. Og de siste mnd har jeg og guttens far (vi bor ikke sammen) prøvd å få junior bleietørr.

Han bruker ikke bleie når han er hjemme (kun natt og lengre turer). Selvfølgelig blir det noen uhell men slikt må man regne med. Og han ønsker selv å gå uten bleie.

Men i bhg synes de dette er veldig krevende. Etter 1 uhell tar de på han bleia. De sier at han ikke sier ifra selv når han må på do. Skal sies at han også har hatt noen tørre dager i bhg også. Men også ett par uhell iløpet av en dag. Bhg vil helst at vi tar bleieslutten i sommer.

Jeg syns dette er helt på jorde. Jeg følger han på do til faste tider hjemme eller han sier ifra selv.

Jeg mener bhg bør samarbeide med oss. For nå er gutten blitt utrygg merker jeg og han tør ikke gå uten bleie, noe jeg syns er trist for jeg følte vi hadde en god og "normal" periode for 1mnd siden.

Jeg og guttens far skal snakke med bhg i morgen. Har dere noen råd om hva vi skal si? Kan vi kreve at de ikke tar på gutten bleie?

Anonymous poster hash: 67f14...14e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke noe råd, men ikke gi dere. Det er også bhg sitt ansvar og de skal selvfølgelig ikke ta på han bleie etter ett uhell.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke meningen at barnehagen skal bruke tid på slikt? Det tar jo masse tid å måtte vaske han og bytte klær om han har et uhell, og dette er tid som stjeles fra de andre barna.

Anonymous poster hash: 20fa0...b76
  • Liker 24
Skrevet

Synes absolutt bhg bør være mer samarbeidsvillige. Synd hvis gutten deres har blitt usikker på bleieslutt pga barnehagens reaksjon.

Vår 3 åring har akkurat sluttet med bleie nå. Det har gått veldig bra, og bhg har vært utrolig samarbeidsvillige.

Hva med å si at de må be han gå på do 1 gang i timen eller noe? De første dagene spurte de veldig ofte, mens i det siste har de latt han styre det selv til en viss grad. Det er faste "dotider" etter mat, og før de går ut.

Jeg er i mot å ta på bleie etter uhell og på turer o.l. Tror barna blir litt forvirret av at det noen ganger er greit å tisse på seg, mens andre ganger må man på do.

Hva med å bruke helgen hjemme på å slutte helt? (Natta er såklart en annen ting) forbered han på at nå blir det ingen bleie uansett uhell eller utflukter. Si at dere heller skifter klær hvis det skjer. Fortell bhg om planene deres, og si at de heller ikke får ta på bleie. Bare pass på å fylle opp med nok skiftetøy, så de ikke mangler det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår at bhg skal samarbeide, men de voksne der har tross alt mye å gjøre, og mange barn å passe på.. skal de da skifte og vaske hvert barn som forsøker å slutte med bleie flere ganger om dagen? Da rekker de jo ikke annet? Hvis han ikke sier ifra at han må på do og har opp mot 2 uhell om dagen synes jeg ikke det høres ut som han er helt klar til å gå uten bleie i barnehagen.. 

Jeg ville øvd mer hjemme + øvd på at han må si ifra, eller at de voksne må be ham gå på do ofte/spørre ham ofte. Han kan vel ha på bleie men likevel forsøke å si ifra om at han vil på do...?

Anonymous poster hash: ea8ac...662
  • Liker 18
Skrevet

Det er vel ikke meningen at barnehagen skal bruke tid på slikt? Det tar jo masse tid å måtte vaske han og bytte klær om han har et uhell, og dette er tid som stjeles fra de andre barna.

Anonymous poster hash: 20fa0...b76

2-3 Bleieskift om dagen tar like lang tid som klesskift/dobesøk.

Slik jeg ser det, er dette en del av jobben til de ansatte på lik linje med alt annet de bruker tid på. Det handler om tilrettelegging og omsorg ovenfor barna. Det er viktig å få opp selvtilliten når det gjelder bleieslutt. Hvis barnet merker misnøye fra de voksne ved uhell, er det ikke en god opplevelse for barnet. Og det kan oppleves som et nederlag å få bleia på igjen.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

2-3 Bleieskift om dagen tar like lang tid som klesskift/dobesøk.

Slik jeg ser det, er dette en del av jobben til de ansatte på lik linje med alt annet de bruker tid på. Det handler om tilrettelegging og omsorg ovenfor barna. Det er viktig å få opp selvtilliten når det gjelder bleieslutt. Hvis barnet merker misnøye fra de voksne ved uhell, er det ikke en god opplevelse for barnet. Og det kan oppleves som et nederlag å få bleia på igjen.

Nettopp! Det er dette jeg og faren tror også. At han har mistet selvtilliten og føler han ikke mestrer dette lengre.

• Liker 2
Skrevet

Jeg spurte vår barnehage om det var greit for dem at jenta vår sluttet med bleie da hun ble 2. Jeg tenkte de skulle stresse litt med tanke på ekstra skift og sånt, men de var veldig positive. Det viste seg faktisk at de allerede hadde trent med henne siden hun var 1,5 med å alltid spørre om hun ville tisse på doen. Hun har tisset på seg noen ganger i utetiden, og de legger alltid skylden på seg selv. "Vi var ikke oppmerksomme nok, vi var for treige når hun sa hun måtte tisse osv". Ikke at vi noen gang hadde funnet på å legge skyld på dem for at hun tisser seg ut, sånt skjer jo hjemme også, men de er veldig opptatte av at det ikke er hennes feil.

Poenget er i alle fall at de oppfordrer til bleieslutt så snart ungen reiser interesse for toalettet, og de begynner til og med på eget initiativ når ungene virker klare for det. Syns det høres veldig dårlig ut av din barnehage å ikke legge til rette for at en unge på 3,5 skal få lov til å slutte. Å bli "straffet" med å få bleie på fordi han tisser seg ut hjelper jo i alle fall ikke. Hva om dere bruker sommeren på å øve masse på å gå uten bleie, også på turer, og ved barnehagestart sender dere ikke med mere bleier? Eventuelt legg med en (og bare en) bleie om du vet de skal noe spesielt den dagen, som busstur eller lignende. Og så selvfølgelig masse skift, både innetøy og utetøy.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i barnehage. Her er litt av vår hverdag:

Barna har under lek i barnehagen lett for å overse trangen til dobesøk. Hjemme kjenner de mer etter. Vi kan spørre hver halvtime om de skal tisse, men de sier som oftest nei og så går det galt rett etter. Men å sette et barn på toalettet hver halvtime og nærmest tvinge dem til å tisse kan vi ikke ,og har ikke tid til å vente ti minutter på at det skal skje noe. Hva med resten av barneflokken? Hvis man holder på med et tema eller kunst må de vente hele tiden fordi man trenger den voksne ekstra i oppgaven.

Noen barn har ikke nok skift med. Ser vi at barnet vil gå tom for skiftetøy den dagen, tar vi på bleie. Har ofte opplevd at det er truser nok, men ikke strømper eller bukser i samme antall.

Hva med vinteren? Har barna flere enn to vinterdresser i barnehagen? Hver dress må skiftes etter tissing. Noen ganger renner tisset ned i skoene /støvlettene. Hvor mange sko er tatt med til skift?

Vi opplever barn som tisser eller bæsjer på seg i barnehagen og som blir så lei seg for uhellet at de gråter sårt. Selvom vi trøster dem så vet de at det er galt gjort. Barnet blir superstresset av dette.

På tur kan vi heller ikke dra med masse skift til barn som er i samme alder og prøver på bleieskift. Vi har mange ryggsekker med oss, men de er fulle av mat og drikke , basis med hygieneartikkler og førstehjelpsutstyr.

Jeg kunne gitt mange flere eksempler, men du forstår sikkert hverdagen vår? Vi gjør så godt vi kan, men ditt barn er bare en av mange som trenger omsorgen vår.

Vi oppfordrer foreldre til ha på bleie i barnehagen en stund til hvis det har vist seg at et barn har mange uhell i løpet av fjorten dager. Da trenger dette barnet lengre tid for å modnes.

Samtidig roser vi barnet så mye som mulig når vi hører at barnet holder seg tørre hjemme på fritiden.

Vær tålmodig med barnehagen, vi er faktisk tålmodig med ditt barn, men barnets beste i barnehagen er viktigst !

Anonymous poster hash: 16343...3ba

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i barnehage. Her er litt av vår hverdag:

Barna har under lek i barnehagen lett for å overse trangen til dobesøk. Hjemme kjenner de mer etter. Vi kan spørre hver halvtime om de skal tisse, men de sier som oftest nei og så går det galt rett etter. Men å sette et barn på toalettet hver halvtime og nærmest tvinge dem til å tisse kan vi ikke ,og har ikke tid til å vente ti minutter på at det skal skje noe. Hva med resten av barneflokken? Hvis man holder på med et tema eller kunst må de vente hele tiden fordi man trenger den voksne ekstra i oppgaven.

Noen barn har ikke nok skift med. Ser vi at barnet vil gå tom for skiftetøy den dagen, tar vi på bleie. Har ofte opplevd at det er truser nok, men ikke strømper eller bukser i samme antall.

Hva med vinteren? Har barna flere enn to vinterdresser i barnehagen? Hver dress må skiftes etter tissing. Noen ganger renner tisset ned i skoene /støvlettene. Hvor mange sko er tatt med til skift?

Vi opplever barn som tisser eller bæsjer på seg i barnehagen og som blir så lei seg for uhellet at de gråter sårt. Selvom vi trøster dem så vet de at det er galt gjort. Barnet blir superstresset av dette.

På tur kan vi heller ikke dra med masse skift til barn som er i samme alder og prøver på bleieskift. Vi har mange ryggsekker med oss, men de er fulle av mat og drikke , basis med hygieneartikkler og førstehjelpsutstyr.

Jeg kunne gitt mange flere eksempler, men du forstår sikkert hverdagen vår? Vi gjør så godt vi kan, men ditt barn er bare en av mange som trenger omsorgen vår.

Vi oppfordrer foreldre til ha på bleie i barnehagen en stund til hvis det har vist seg at et barn har mange uhell i løpet av fjorten dager. Da trenger dette barnet lengre tid for å modnes.

Samtidig roser vi barnet så mye som mulig når vi hører at barnet holder seg tørre hjemme på fritiden.

Vær tålmodig med barnehagen, vi er faktisk tålmodig med ditt barn, men barnets beste i barnehagen er viktigst !Anonymous poster hash: 16343...3ba

Hvordan kan det ha seg at andre barnehager tar hele jobben? Vi fikk beskjed, vi: ta med masse truser, for på mandag begynner pottetreningen for Per og en annen gutt Pål. Så satt de der på badet på hver sin potte og ble lest for, med store klistremerkeskjema på veggen og var glade for at endelig var deres tur. Sånn gjør de det i vår barnehage, to av gangen, hele avdelingen. Gammeldags og uhyre effektivt. Det tok én uke med min gutt, uten at vi gjorde noe annet hjemme enn å sette han på potte der også på kvelden.

Datteren min pottetrente vi selv, vi bodde i utlandet og hun måtte være bleietørr til hun var 2,5 for å få begynne i bhg. Det gikk også veldig greit, det er jo bare å gjøre det.

Hvordan foregår denne 'modningen' mener du da, når man er over 3 og ikke moden ennå? Hva venter man på? Telles det i antall uhell, eller hvor kort tid de må sitte? Eller hvor flinke foreldrene er til å ha med skiftetøy?

(Skjønner forøvrig godt at dere ikke vil styre med dette på vinteren, altså. Det syns jeg foreldre bør forstå også. Men nå er det juni, foreldrene har sikkert ikke lyst til å vente et helt år når barnet er 3,5 som TS' sønn)

Anonymous poster hash: 26479...956

• Liker 4
Skrevet

Gutten vår er 3,5 år. Og de siste mnd har jeg og guttens far (vi bor ikke sammen) prøvd å få junior bleietørr.

Han bruker ikke bleie når han er hjemme (kun natt og lengre turer). Selvfølgelig blir det noen uhell men slikt må man regne med. Og han ønsker selv å gå uten bleie.

Men i bhg synes de dette er veldig krevende. Etter 1 uhell tar de på han bleia. De sier at han ikke sier ifra selv når han må på do. Skal sies at han også har hatt noen tørre dager i bhg også. Men også ett par uhell iløpet av en dag. Bhg vil helst at vi tar bleieslutten i sommer.

Jeg syns dette er helt på jorde. Jeg følger han på do til faste tider hjemme eller han sier ifra selv.

Jeg mener bhg bør samarbeide med oss. For nå er gutten blitt utrygg merker jeg og han tør ikke gå uten bleie, noe jeg syns er trist for jeg følte vi hadde en god og "normal" periode for 1mnd siden.

Jeg og guttens far skal snakke med bhg i morgen. Har dere noen råd om hva vi skal si? Kan vi kreve at de ikke tar på gutten bleie?

Deer vel underbemannet? Har ikke tid?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Deer vel underbemannet? Har ikke tid?

De er faktisk 4 voksne på 17 barn. De andre barna er bleietørre (stor barnsavd.) bortsett fra min sønn.

AnonymBruker
Skrevet

De er faktisk 4 voksne på 17 barn. De andre barna er bleietørre (stor barnsavd.) bortsett fra min sønn.

Og 17 delt på 4 er faktisk OVER 4 barn hver. Det betyr at i teorien skal hver voksen ha mer enn 4 barn i sitt syne hele tiden. Mener du da at den ene voksne skal dra med seg to ekstra barn inn på badet flere timer til dagen fordi ditt barn trenger å pottetrenes? Ofte, utrolig nok, har barna mer å gjøre når de er i barnehagen. Det er mange de kan leke og mye å gjøre. Dette svekkes deres "ubrukelige sanser", som for eksempel "shit jeg må på do"sansen. En ansatt har ikke kapasitet til å gå til DITT barn en gang i timen, altså avbryte hva hun/han gjør, for å gå til ditt barn, be det gå på badet (for de kommer mest sannsynlig til å si nei og dermed tisse på seg 10 minutter senere), følge med på badet, vente vertfall 5 minutter på at barnet skal ta av buksa (for de vil gjøre det selv såklart for mamma og pappa har all tid i verden til å se på deres kjære barn ta av buksa selv), for så å hive barnet på, snakke med det i ti minutter mens ingenting eller mye skjer, for så å vente 10 minutter til på at barnet skal ta på seg buksa igjen. Det er 25 minutter på bare ditt barn det. Og dette skal repeteres hver time? Vent heller til barnet er 100% bleiefri hjemme, hele tiden, for så å begynne bleieslutt i barnehagen. Ditt barn er faktisk ikke høyere prioritert enn andre barn, og derfor kan ikke denne ansatte bruke 25 minutter per time på bare ditt barn. 

Beklager at det blir krasst, men jeg tror ikke de fleste forstår hvor ekstremt mye jobb det er å gjøre i en barnehage. Det er ikke slik at de går rundt og vimser og leker hele dagen lang.

Anonymous poster hash: 8a69a...148

• Liker 6
Skrevet

Barnehagen bør være fleksibel og bidra, men til en viss grense. I dette tilfellet tror jeg at jeg bare hadde latt være å styre med det, det er jo straks sommerferie, så hvorfor lage en krangel ut av det med barnehagen nå?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo helt tydelig at ungen ikke er klar for å slutte med bleie!

Og jeg mener også at de ansatte i barnehagen bør få slippe å bruke tid på dette.

La ham gå uten bleie hjemme på ettermiddagen heller.

Anonymous poster hash: 36838...317

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes ett uhell får være nok.

At de tar på bleie da er deres beslutning av hensyn til flere faktorer.

Som nevnt over er det snart sommerferie og det går lettere av seg selv.

Det er ikke slik at barn lar være å slutte med bleie fordi barnehagen ikke følger opp. En dag er barnet soleklar på at han har sluttet og lykke til med å få på bleie da! :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ett uhell får være nok.

At de tar på bleie da er deres beslutning av hensyn til flere faktorer.

Som nevnt over er det snart sommerferie og det går lettere av seg selv.

Det er ikke slik at barn lar være å slutte med bleie fordi barnehagen ikke følger opp. En dag er barnet soleklar på at han har sluttet og lykke til med å få på bleie da! :)

Helt enig. Jeg forstår ikke dette stresset med pottetrening overhodet. Bruke hele kvelden på å sitte på potte, som en over her skrev? Hva i alle dager er vitsen med det?

Dette har gått helt av seg selv med alle mine barn. Ett av barna mine sluttet som 2- åring, et var nesten fire. De er begge normale mennesker i dag.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Be de om en god grunn og be de gjøre den jobben de skal gjøre.

De kan ikke bare velge å vrake i ønskede situasjoner.

Anonymous poster hash: 1cb13...e6a

• Liker 1
Skrevet

4 voksne på 17 barn høres kjempelite ut

• Liker 2
Skrevet

Her må bare barnehagen samarbeide. Det er i barnehagen (de aller fleste) slutter med bleie. Selvfølgelig er det lettere om slikt tas om sommeren/i ferier. Men uansett når et barn begynner igjen i barnehagen, og da uten bleie, så vil vel mange bli usikker, sjenert for å gi beskjed osv og det skjer kanskje noen fler uhell enn vanlig. 
Det krever ikke så mye av dem. De kan prøve å holde tider noenlunde for å spørre om han må på toalettet. Det tar ikke lengre tid enn å skifte en bleie. Og skjer det er uhell så tar det heller ikke særlig lengre tid å skifte bukse og truse enn å skifte en bleie. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...