Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi vurderer å starte sparing i aksjefond til barna våre. De er 8 mnd og 2,5 år, og vi sparer 1000 kr i måneden til hver av dem. Siden rentene er så lave nå, tenker vi at vi vil få mye mer ut av pengene hvis vi isteden sparer i aksjefond. Vi vet imidlertid ikke så mye om fondssparing fordi vi aldri har vært borti det før, så vi lurer på om det er noen her som har mer kjennskap til det?

Vi skjønner at det er en forutsetning at pengene skal spares i et langsiktig perspektiv- og dette er helt ok for oss, vi tenker jo uansett ikke at barna skal bruke av dem før tidligst om 15-20 år. Men er det noe annet vi må tenke på når det gjelder denne spareformen? Er det for eksempel noen andre forhold som tilsier at aksjefondssparing IKKE er fornuftig for denne typen midler?

Noen som vet litt om aksjefond som kan opplyse oss?!

På forhånd tusen takk :blomst:

Anonymous poster hash: cb5a9...c6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp indeksfond. I andre fond er det høye gebyrer som spiser av avkastningen. Kjøp ett av disse fondene:

DNB GLOBAL INDEKS

KLP AKSJEVERDEN INDEKS

Hvis du vil spare gjennom banken din, og banken ikke er DNB, opplys gjerne om hvilken bank dere bruker, så skal jeg svare.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takl for svar :)

Vi har kontoer både i Skandiabanken og DnB (har boliglånet vårt i DnB), så da kan vi jo forsåvidt spare der. Får kanskje ta en telefon til "rådgiveren" (= selgeren :rolleyes: ) vår i DnB :jepp:

Anonymous poster hash: cb5a9...c6e

Skrevet (endret)

En rådgiver i banken vil nok anbefale å velge et såkalt aktivt forvaltet fond, dvs. et fond som forsøker å oppnå bedre avkastning enn en børsindeks. Og enkelte fond gjør nok det, men ikke år etter år etter år. Med så langt perspektiv som deres så bør dere velge et billig indeksfond som mekanisk følger en indeks. Historien viser at over 15-20 år så er det kun en veldig liten prosent av fond som slår sin indeks, og det å gjette på hvilket fond dette kan være blir som å tippe i lotto. 

Vil som anbefalt over her velge et globalt indeksfond som investerer i hele verden. Husk at Oslo børs er forsvinnende liten i den globale sammenhengen, og er veldig avhengig av oljeprisen. Fondet fra KLP kan være greit siden det også har en andel innenfor såkalt "emerging markets", noe fondet fra DNB ikke har.

Endret av Nåla-i-veggen
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En ekstra bonus når man sparer i fond sammenliknet med i bank er at innløsing inn av avkastning inngår i frikortbeløpet. Hvis ikke man har annen inntekt så kan man i stedet bruke det på å løse inn en tilsvarende avkastning skattefritt. Hvis pengene står på bankkonto må foreldrene skatte av renteinntekten hvert år.

Anonymous poster hash: bcc5b...806
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan absolutt anbefale skagenfondene. Jeg har Skagen Vekst og Global og Kon-tiki. sistnevnte er veldig risiko og går opp og ned som en jo-jo, Jeg vil anbefale skagen Global. 

Skagen er et rent fondsselkap og derfor veldig dyktige. Jeg kjøpte fond i dnb en gang for mange år siden, men aldri mer. 

Anonymous poster hash: df326...632
AnonymBruker
Skrevet

Og jo lengre tidshorisont du kan spare jo mindre risiko er det. Og månedlig spareavtale er absolutt å anbefale. 

Skrevet

Grunnen til at mange her nevner indexfond er at forvaltningskostnaden er lavere enn for aktivt forvaltede fond, samt at den aktive forvaltningen sjelden er særlig mer innbringende (som nevnt over). Se derfor etter forvaltningskostnad når dere velger fond. 

Jeg sparer selv i DnB sitt norske og globale indexfond. Fordelen med å spare via banken sånn er at det er utrolig lett å sette opp - man bare setter opp månedlige trekk til de indexfondene man vil spare i, og vips, så er man ferdig!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan absolutt anbefale skagenfondene. Jeg har Skagen Vekst og Global og Kon-tiki. sistnevnte er veldig risiko og går opp og ned som en jo-jo, Jeg vil anbefale skagen Global. 

Skagen er et rent fondsselkap og derfor veldig dyktige. Jeg kjøpte fond i dnb en gang for mange år siden, men aldri mer. 

For noe tull. Om man kjøper indeksfond har det ikke noe å si om leverandøren heter DNB.

Anonymous poster hash: d2987...d54

Skrevet

Noen som vet hva det vil si at et fond er valutasikret? Er det bra, eller ikke så viktig?

Hvordan skal man velge mellom flere ulike globale indexfond med samme forvaltingsgebyr? (Jeg ser på KLPs tre globale indexfond og skjønner ikke hvordan jeg skal velge)

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet hva det vil si at et fond er valutasikret? Er det bra, eller ikke så viktig?

Hvordan skal man velge mellom flere ulike globale indexfond med samme forvaltingsgebyr? (Jeg ser på KLPs tre globale indexfond og skjønner ikke hvordan jeg skal velge)

Det betyr at det ikke har noe å si om norske kroner blir mer eller mindre verd i forhold til valutaen som fondet er notert i. Det gjør at svingningene sannsynligvis blir mindre, men det er ikke gratis så over tid vil avkastningen være noe lavere.

Anonymous poster hash: bcc5b...806

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...