AnonymBruker Skrevet 15. juni 2015 #1 Skrevet 15. juni 2015 En diskusjon jeg hadde med typa i går... Mine barn spiser opp maten sin, hans unge sipper og griner å nekter å spise maten sin... Mener dere da at de andre barna må sitte å vente til h*n blir ferdig da? Typa mener det er normal folkeskikk å vente til alle er ferdig (er enig i det hvis det ikke var for trassing av det andre barnet) mens jeg mener det ikke er riktig at de andre barna blir straffet av dårlig oppførsel fra den ENE ungen...Anonymous poster hash: 8921e...1fb
skruf Skrevet 15. juni 2015 #2 Skrevet 15. juni 2015 Jeg mener at barna venter på hverandre, mens de som er voksne sitter igjen. Her spiser f.eks minstejenta maten sin kjapt, mens størstejenta bruker lengre tid. Minsten sitter da og venter til storesøster er ferdig, også går de fra bordet samtidig. Jeg derimot venter til mannen min er ferdig (han forsyner seg flere ganger, så jeg er alltid ferdig før han siden jeg spiser mindre). Det at den ene ungen trasser og styrer er nok bare en periode den går igjennom nå, det blir nok bedre. Må forresten den ungen som trasser og gråter spise opp alt? Er han kanskje mett og dere trosser ungen med at den må spise opp likevel? Det er i såfall ikke så greit å gjøre mot et barn. 8
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2015 #3 Skrevet 15. juni 2015 Jeg tvinger ikke mine til å spise opp men han gjør det.... Men i sikkert ti tilfeller nå trasser h*n minste å vil ikke spise noe som helst... Sitter bare å tuller og griser med maten... Jeg syns ikke det er rettferdig at de andre må sitte i 3 kvarter å vente på den som ikke oppfører seg....Anonymous poster hash: 58230...cc2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2015 #4 Skrevet 15. juni 2015 Vanlig bordskikk er at man har det hyggelig rundt matbordet og venter til alle er ferdig for å ha ro rundt måltidene. Hvordan man vil ordne dette i en moderne familie med stress og mine og dine barn må nesten folk finne ut av selv. Men min oppfatning og her i huset prater vi hyggelig mens vi venter på at alle blir ferdige. Trass kan bel takles? Anonymous poster hash: 37aff...2e0 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2015 #5 Skrevet 15. juni 2015 Mannen din må takle dette anderledes. Sånn kan man ikke ha det.Anonymous poster hash: b3bf8...b32 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2015 #6 Skrevet 15. juni 2015 En diskusjon jeg hadde med typa i går... Mine barn spiser opp maten sin, hans unge sipper og griner å nekter å spise maten sin... Mener dere da at de andre barna må sitte å vente til h*n blir ferdig da? Typa mener det er normal folkeskikk å vente til alle er ferdig (er enig i det hvis det ikke var for trassing av det andre barnet) mens jeg mener det ikke er riktig at de andre barna blir straffet av dårlig oppførsel fra den ENE ungen...Anonymous poster hash: 8921e...1fb Hva er "typa"?Anonymous poster hash: cc934...c34 19
Silfen Skrevet 15. juni 2015 #7 Skrevet 15. juni 2015 Barn venter til barn er ferdig. Unntaket er dersom noen oppfører seg som drittunger. Da får de sitte alene. 5
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2015 #8 Skrevet 15. juni 2015 Jeg ble oppdratt til å vente da jeg var barn. Hatet det. Sånn tullefolkeskikk, hva er vitsen. Anonymous poster hash: 09855...acb
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2015 #9 Skrevet 15. juni 2015 I en slik situasjon tenker jeg at de barna som oppfører seg kan vente med bordet til de voksne (og andre barna) er ferdige, så kan de gå. Så får barnet som ikke oppfører seg sitte igjen alene. Anonymous poster hash: f3d67...3c6 4
Jade Skrevet 15. juni 2015 #10 Skrevet 15. juni 2015 (endret) Om alle er ferdig, og en unge må bli sittende igjen fordi han nekter å spise opp, så får han sitte der alene. Evt. at forelderen som har bestemt at han skal sittte, sitter der med han. Om ungen spiser, men bruker litt lang tid (ikke med vilje), så synes jeg alle kan sitte til han er ferdig. Med mindre det er veeeeeldig lang tid. Da kan evt. ene forelderen holde han med selskap, eller den som spiser nest-tregest. Men det er ikke noe poeng i at hele familien skal sitte å se på at en unge sitter og skriker til tallerkenen sin. Hvor lenge må han sitte før dere avslutter måltidet? Endret 15. juni 2015 av Jade 7
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2015 #11 Skrevet 15. juni 2015 Noen ganger blir vi andre sittende i tre kvarter å vente! Syns på en måte det er slemt ovenfor de andre som faktisk spiser maten sin å måtte sitte å glo på den som ikke gjør det... Har selv sittet å ventet med barnet jeg men etter tre kvarter gidder jeg ikke... Det er ikke alltid slik at h*n mååå spise opp men hvertfall spise noe av maten før h*n får lov å gå ifra... Anonymous poster hash: 58230...cc2
Lillemini Skrevet 15. juni 2015 #12 Skrevet 15. juni 2015 Jeg tvinger ikke mine til å spise opp men han gjør det.... Men i sikkert ti tilfeller nå trasser h*n minste å vil ikke spise noe som helst... Sitter bare å tuller og griser med maten... Jeg syns ikke det er rettferdig at de andre må sitte i 3 kvarter å vente på den som ikke oppfører seg....Anonymous poster hash: 58230...cc2 Om han tuller og griser med maten hadde jeg spurt om han var mett, og så latt han gå fra bordet. Det etter at de andre barna var ferdig selvfølgelig. Å holde et barn igjen i evigheter ved bordet for å tvinge det til å spise opp maten sin når det ikke vil ha mat føles for meg feil. Det oppfordrer i alle fall ikke til gode matvaner. Er han mett så er han mett, men da er det ikke mer mat å få før neste måltid. Det inkluderer snacks. Vår jente må sitte ved bordet til hun er ferdig å spise. Hun slipper å vente på meg og faren. Men hun MÅ smake. Ofte spiser hun masse, andre dager pirker hun i maten. De dagene hun bare pirker får hun takke for maten, sette tallerkenen sin på kjøkkenet og leke for seg selv til vi er ferdige. Om hun ombestemmer seg mens vi enda spiser henter vi maten inn igjen til henne. Har vi andre barn på besøk må hun sitte til alle barna er ferdige. Mat burde være lystbetont. Selv har jeg dager med lite matlyst, og jeg hadde ikke likt det om noen tvang meg til å sitte ved bordet og presse i meg hele porsjonen. Det tror jeg hadde ført til enda mindre matlyst. 6
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2015 #13 Skrevet 15. juni 2015 Vi går fra bordet når ALLE er ferdige med å spise uansett... Vi pleier å snakke om hvordan dagen har vært og slikt. Når maten (kveldsmaten) blir ryddet av bordet så er det ikke noe mat etterpå. Er det trassighet på gang så tar det litt ekstra tid, men vi gjør det beste ut av kveldmaten og tiden sammen. Anonymous poster hash: 9058b...b43 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2015 #14 Skrevet 15. juni 2015 JEg tenker at så lenge ungene spiser i passe tempo (ikke kaster i seg maten for å få gå og gjøre noe gøyere), bør de får gå fra bordet når de er ferdige. Er ikke noe gøy å sitte igjen og vente på andre. Anonymous poster hash: 26e2b...667 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2015 #15 Skrevet 16. juni 2015 Det å tvinge barnet til å spise opp alt på denne måten, fører bare til at barnet får et negativt forhold til mat. Kan ikke forstå at dette sees på som å "lære barnet folkeskikk" når den voksne tydeligvis mangler fokeskikk. Jeg kan forstå at man sier til større barn at de må spise opp all maten når de har forsynt seg selv. Da lærer de å ikke ta alt for mye og heller forsyne seg flere ganger. Men det blir helt feil å presse noen til å spise, voksne og barn. Spør typen din om han ville likt å bli tvunget til å spise. Vi gjør det på følgende måte: Begynner barnet å tulle ved bordet (eller om han ikke rører maten), spør vi om han er ferdig å spise. Sier han nei, så får han beskjed om å spise/ ikke tulle. Sier han ja, så får han gå fra bordet. Anonymous poster hash: 57938...5d3 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2015 #16 Skrevet 16. juni 2015 Det å tvinge barnet til å spise opp alt på denne måten, fører bare til at barnet får et negativt forhold til mat. Kan ikke forstå at dette sees på som å "lære barnet folkeskikk" når den voksne tydeligvis mangler fokeskikk. Jeg kan forstå at man sier til større barn at de må spise opp all maten når de har forsynt seg selv. Da lærer de å ikke ta alt for mye og heller forsyne seg flere ganger. Men det blir helt feil å presse noen til å spise, voksne og barn. Spør typen din om han ville likt å bli tvunget til å spise. Vi gjør det på følgende måte: Begynner barnet å tulle ved bordet (eller om han ikke rører maten), spør vi om han er ferdig å spise. Sier han nei, så får han beskjed om å spise/ ikke tulle. Sier han ja, så får han gå fra bordet.Anonymous poster hash: 57938...5d3 Det høres mye bedre ut enn "tenk på barna i afrika" metoden som jeg vokste opp med Anonymous poster hash: 36251...4d7
Mariehønen Skrevet 16. juni 2015 #17 Skrevet 16. juni 2015 Jeg synes virkelig det er en uting å tvinge barna til å spise opp. Tenk om faren selv ble tvunget til å spise en ekstra porsjon etter at han selv var stappmett! Stakkars barn Jeg er sikker på at barna hans begynner å oppføre seg pent ved bordet hvis de får spise det de vil og ikke skal tvinges eller lokkes til å spise noe. Ingen barn velger å sulte seg selv. De spiser hvis de er sultne. Hvis det er dagens siste måltid bør de få beskjed om at det ikke er mer mat å få når de har gått fra bordet. Jeg synes barn skal vente på barn. Hvis ett barn bruker ekstremt lang tid på å spise, ville jeg la de andre gå fra bordet. Jeg var selv det barnet som brukte sinnsykt lang tid, og jeg ble alltid stresset over at lillebroren min og foreldrene mine satt og ventet på at jeg skulle bli ferdig. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2015 #18 Skrevet 16. juni 2015 Jeg tenker at det kommer litt an på alderen til barna, men så vet jeg også at det som blir innlært når de er små det fortsetter de med når de blir større. Vi måtte lære "store" barn her å sitte i ro ved matbordet, det er ikke så kjekt. Her sitter vi i ro til alle har spist opp, prater sammen om dagen som har vært. Men det har vært tilfelle der yngstemann bruker uendelig lang tid på å komme seg hjem fra trening/dusje, slik at vi har begynt å spise før han kommer til middagsbordet. Da har vi andre spist opp mens han får sitte alene. Men heretter så blir det sein middag slik at alle er ferdige med sine gjøremål før middag, og at de også har tid til å hjelpe til med middagen. Vi hadde noen kamper med minstemann, men da var det ofte faren som satt igjen med han. Anonymous poster hash: 91c4d...4e3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå