Midnattsol Skrevet 2. september 2004 #1 Del Skrevet 2. september 2004 Har en orkidè som har mistet alle de fine blomstene sine. Igjen står to nakene stilker. Noen tips om hva jeg bør gjøre med den? Mye lys? Mye vann? Kommer det blomster igjen tro? Den var jo så fin! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy Skrevet 2. september 2004 #2 Del Skrevet 2. september 2004 Ja, det kommer blomster igjen, men det kan ta litt tid! I mellomtiden pleier jeg å vanne som normalt (en gang i uken, under rennende vann, lar deretter vannet renne helt av før den settes tilbake i potten). Den liker seg i vinduet med mye lys, den liker IKKE å bli flyttet rundt. Den kan med fordel stå UTEN potte, røttene liker lys. Hvis stilken som har hatt blomster tørker ut kan du klippe denne ned. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*SOL* Skrevet 2. september 2004 #3 Del Skrevet 2. september 2004 "Midnattsol"skreivHar en orkidè som har mistet alle de fine blomstene sine. Igjen står to nakene stilker. Noen tips om hva jeg bør gjøre med den? Mye lys? Mye vann? Kommer det blomster igjen tro? Den var jo så fin! Hei...... orkideene skal miste blomstene når de er ferdig blomstra. Sett den da litt kjøligere og litt mørkere.......gjerne et loftsrom i vinduet der. La den ikkje tørke helt ut men gi redusert mengde vann. Taes ned igjen når den får nye skudd :-) Orkideer vannes en gang i uka.......ca et eggeglass vann. Vannet må ver lunka :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 3. september 2004 Forfatter #4 Del Skrevet 3. september 2004 Ok, her var det jo litt forskjellige meninger da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litago Skrevet 3. september 2004 #5 Del Skrevet 3. september 2004 Stilkene skal kuttes av. Hvordan samt flere tips finner du i denne tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 3. september 2004 #6 Del Skrevet 3. september 2004 Jeg har hørt at orkideene mister blomstene om temperaturen faller under 15 grader? Noen som har noe erfaring med det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppelure Skrevet 5. september 2004 #7 Del Skrevet 5. september 2004 Hva om stilken visner helt ned? Fortsatt grønne blader, men det kommer jo ingen stilk opp som nye blomster kan vokse på: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malou Skrevet 5. september 2004 #8 Del Skrevet 5. september 2004 Jeg klippet stilkene på min orkide over de tredje "øyet" i fjor høst, satte den inn på et kjørlig men lyst gjesterom hele vinteren og vannet den litt ca en gang i uken. I våres fikk den masse skudd og blomster igjen. Stilkene vokser opp igjen etter å ha blitt klipt ned, men det tar tid! Jeg har gjort det samme igjen nå og satser på å nyte den neste vår/sommer også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppelure Skrevet 5. september 2004 #9 Del Skrevet 5. september 2004 Jeg klippet stilkene på min orkide over de tredje "øyet" i fjor høst' date=' ....[/quote'] Hvor er det tredje øyet? Teller du ovenfra, eller nedenfra? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malou Skrevet 5. september 2004 #10 Del Skrevet 5. september 2004 Nedenfra etter instruksjoner fra hun jeg fikk den av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 5. september 2004 Forfatter #11 Del Skrevet 5. september 2004 Hm, jaja. Får prøve litt da. Takk for masse svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. september 2004 #12 Del Skrevet 5. september 2004 Hvor er det tredje øyet? Teller du ovenfra, eller nedenfra? Nedenfra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 5. september 2004 #13 Del Skrevet 5. september 2004 Mamma ble faktisk tipset om å gi Orkidéene sine litt Sprite,...! (kjerringråd eller noe,..) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madden Skrevet 8. september 2004 #14 Del Skrevet 8. september 2004 Men hvis blomsterstilken har tørket helt inn da?? På en av orkideene mine har begge stilkene tørket helt inn, det kommer nye skudd av blader...men ingen stilk såvidt jeg kan se! Jeg klipper altid av stilken tre øyer nedenfor der den blomstret sist....men nå har altså hele stilken tørket..hva gjør man da da?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Bridezillah-killah~ Skrevet 9. september 2004 #15 Del Skrevet 9. september 2004 Da venter man rett og slett på at det skal komme opp en ny stilk, og behandler planta som om stilken fortsatt var der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madden Skrevet 9. september 2004 #16 Del Skrevet 9. september 2004 Okej!! takk for svar!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KalloRilla Skrevet 17. september 2004 #17 Del Skrevet 17. september 2004 Når jeg har sett dem i butikken er de alltid i små potter fylt med bark og røttene alle veier. Noen røtter nedi barken og andre ligger oppå. I tillegg er det alltid klare potter. Betyr det da at barken skal holde på fuktigheten og at røttene trenger lys? I såpass bør den jo ikke settes i en varepotte... Har tenkt å prøve meg på en da, de er jo så pene der de står i blomt, men det er til dagsdato bare grønne planter jeg har klart å holde liv i... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. september 2004 #18 Del Skrevet 17. september 2004 Barken holder på en del fuktighet. Røttene trenger lys, samtidig som orkideen både bruker dem til å holde seg fast (de vokser gjerne i grenkroker og slikt) og til å ta opp fuktighet fra lufta. Ideelt sett bør en orkidé plantes i ei glasspotte med dreneringshull. Du kan også bruke en glassvase/potte uten drenering, men da er det ekstra viktig å ikke vanne den for mye. Phalaenopsis med røttene i vann vil drukne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå