Gå til innhold

Selge gullnummer. Lovlig?


Briljant

Anbefalte innlegg

Hei,

Ser mange selger slike "gullnumre" på finn.no.

Det gjelder stort sett mobil, og noe fastnett.

Men jeg driver en bedrift som har et relativt godt 815-nummer. Dette koster jo da noe å ha hos operatør, men spørsmålet er:

Er det lovlig å selge det til noen andre?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke ulovlig å overføre et telefonnummer fra en person til en annen.

Den praktiske måten er gjerne med et kontantkort, ofte uregistrert.

Jeg har gjort det noen ganger, men operatørene er ikke så glad for praksisen. Men så lenge nummeret ikke er tilegnet på noen ulovlig måte, har de ingenting de kan stoppe overføringen med.

Anonymous poster hash: 29432...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er ikke ulovlig å overføre et telefonnummer fra en person til en annen.

Den praktiske måten er gjerne med et kontantkort, ofte uregistrert.

Jeg har gjort det noen ganger, men operatørene er ikke så glad for praksisen. Men så lenge nummeret ikke er tilegnet på noen ulovlig måte, har de ingenting de kan stoppe overføringen med.

Anonymous poster hash: 29432...1f8

Okey.

Ser at noen mobilnumre ligger på flere millioner.. Og det 815-nummeret er relativt mye bedre enn flere av disse. Men har ikke sett noen slike til salg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey.

Ser at noen mobilnumre ligger på flere millioner.. Og det 815-nummeret er relativt mye bedre enn flere av disse. Men har ikke sett noen slike til salg

Vil tro det blir akkurat som å selge et hvilket som helst nummer, men er faktisk ikke helt sikker.

Anonymous poster hash: 44731...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey.

Ser at noen mobilnumre ligger på flere millioner.. Og det 815-nummeret er relativt mye bedre enn flere av disse. Men har ikke sett noen slike til salg

Det skal sies at folk ikke har snøring på markedsverdien til slike telefonnumre. Det blir bare "Tenk på et tall", og så hiver de ut en annonse til minst hundre ganger den faktiske markedsverdien. Andre selger gode numre til spottpris. Så du finner alltid "dårlige" numre til helt avsindig høye priser på finn.no og tilsvarende. Men det er lov å selge, og det er mulig å tjene gode penger om nummeret er godt nok.

Anonymous poster hash: ea159...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det skal sies at folk ikke har snøring på markedsverdien til slike telefonnumre. Det blir bare "Tenk på et tall", og så hiver de ut en annonse til minst hundre ganger den faktiske markedsverdien. Andre selger gode numre til spottpris. Så du finner alltid "dårlige" numre til helt avsindig høye priser på finn.no og tilsvarende. Men det er lov å selge, og det er mulig å tjene gode penger om nummeret er godt nok.

Anonymous poster hash: ea159...e3e

 

Okey. Vurderer å selge 815-nummeret mitt.. Utrolig enkelt nummer. Regner med at noen bedrifter kan gi ganske bra med penger for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er gullnr? Er for eksempel 97789700 (fiktivt) et gullnummer?



Anonymous poster hash: 330da...cd6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg fant annonsen din på finn.no dersom du har lagt ut  :fnise:



Anonymous poster hash: ce45b...10c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tror jeg fant annonsen din på finn.no dersom du har lagt ut  :fnise:

Anonymous poster hash: ce45b...10c

 

Stemmer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva er gullnr? Er for eksempel 97789700 (fiktivt) et gullnummer?

Anonymous poster hash: 330da...cd6

 

 

Gullnummer er alle nummer som er superlette å huske, som har en tallkombinasjon som gjerne består av flere like tall, eller tall som er lette å huske av annen grunn, f.eks. stigende tall eller tall som slutter på null eller har flere like siffer etter hverandre (f.eks. 98 80 80 80 eller 97 50 50 50 eller 48004888. Alle disse nr er eksempler tatt ut av løse luften nå)

 

Jeg har sjekket annonsene for såkalte gullnummer i blant, og mange av de som selges er ikke spesielt "gullnummer" etter mitt hode. Men en del er det jo. Og det er lov å prøve seg, får de solgt det, så får de solgt det. Markedet styrer. Jo lettere nummeret er for folk å huske, jo høyere pris får de/kan de ta for det.

Jeg har selv et gullnummer som jeg kjøpte på Finn.no i 2008, og det har fire nuller og er veldig enkelt. Kommer nok til å ha det resten av livet:-) Betalte et par tusen kroner for det og jeg er svært fornøyd med det.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...