Gå til innhold

Min datters klage på en SFO-ansatt - hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som tittelen sier. Min datter er 7 år og går på SFO. Blant ansatte er den en mann/gutt som jobber. Datteren min har lenge sagt at hun ikke liker han. Men da har jeg ikke tatt det på alvor.

Men i kveld, sa hun igjen: Å håper han ikke er der. Og da spurte jeg om det var noe spesielt ved denne gutten som hun ikke likte. Da svarer datteren min: Han er liksom så kul, og da blir jeg usikker på meg selv.

Hva gjør jeg? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må snakke mer med datteren din. Jeg forstår ikke hva hun kan mene med det hun svarte deg. Du får prøve å finne ut at det.

• Liker 6
Skrevet

Hei

Foreslår at du avtaler med datteren din at du tar turen innom SFO. Så hilser du på vedkommende og forteller at datteren din er litt usikker på han, og spør om dere kan finne på en måte så de blir bedre kjent.

Det ville jeg gjort, men vi har en svært bra SFO, med engasjerte voksne. Vet ikke hvordan det er hos dere, TS?

AnonymBruker
Skrevet

Kan det være han er veldig frempå, altså en veldig vennlig og sosial mann som kan kanskje virke litt innpåsliten? Om han i tillegg har et litt tøft utseende kan det kanskje gjøre barnet ditt litt nervøs. Når jeg var på den alderen ble jeg nervøs rundt mennesker jeg syns var kule og tøffe, turte ikke være meg selv liksom og sa INGENTING i nærheten fordi jeg var redd de kom til å le av meg, syns jeg er teit osv. 

Tror det er litt normalt å føle seg slik, vet jeg ikke er alene om det. :) Tror ikke det er noe ille med han ut ifra det datteren din svarte. 

Anonymous poster hash: 8e69b...4ce
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Som tittelen sier. Min datter er 7 år og går på SFO. Blant ansatte er den en mann/gutt som jobber. Datteren min har lenge sagt at hun ikke liker han. Men da har jeg ikke tatt det på alvor.

Men i kveld, sa hun igjen: Å håper han ikke er der. Og da spurte jeg om det var noe spesielt ved denne gutten som hun ikke likte. Da svarer datteren min: Han er liksom så kul, og da blir jeg usikker på meg selv.

Hva gjør jeg?

SFO-ansatte er så mangt...typisk at enkelte skal kompensere for egne barndomstraumer og skal spille den like gutten: ansatt i SFO.

Slike har ikke pedagogisk utdanning og de lever av å bli sett opp til av barna.

Din datter har fanget opp dette og har oppdaget at Mr. Pedo (?) og overkul ikke er der for henne - men kun for sin egen del.

Spør om å få bytte gruppe til en ålreit person med relevant utdanning!

Anonymous poster hash: 3b3c1...f3d

• Liker 1
Skrevet

SFO-ansatte er så mangt...typisk at enkelte skal kompensere for egne barndomstraumer og skal spille den like gutten: ansatt i SFO.

Din datter har fanget opp dette og har oppdaget at Mr. Pedo (?) og overkul ikke er der for henne - men kun for sin egen del.

Er du seriøs? 😲

• Liker 31
Gjest Hofmann
Skrevet

Og her er er eit eksempel på kvifor det er så utrygt for menn å arbeide med born; Hysteriske foreldre som berre elskar tanken på at bakom einkvar busk, ligg det ein pedofil og jaktar på akkurat deira eksepsjonelle born. Det får dei visst til å føle seg spesielle på ein eller annan måte. Ganske sjukt, eigentleg.

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hun er litt forelsket? Det er ikke uvanlig at småjenter kan bli litt forelsket i mannlige, unge omsorgspersoner. Ser litt opp til dem. Da kan de bli usikre. Hva man skal gjøre med det, er en annen sak.

Anonymous poster hash: 0d96c...24f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være at han tuller med barna for å være kul, og at han kanskje egger opp andre av barna, som igjen gjør din datter usikker hvis hun er litt mer stlile av seg, eller kanskje var usikker fra før. Jeg følte det også sånn rundt noen ansatte på barneskolen (gjerne assistenter, sfo-ansatte osv, ikke lærere), som var unge og liksom litt "kule" og brautende. De tøffe barna digget dem, men jeg ble usikker fordi jeg helst ville forholde meg til voksne som faktisk var voksne, som var rolige og mer forutsigbare.

Anonymous poster hash: cd4ef...f28
  • Liker 4
Skrevet

Kanskje hun er litt forelsket? Det er ikke uvanlig at småjenter kan bli litt forelsket i mannlige, unge omsorgspersoner. Ser litt opp til dem. Da kan de bli usikre. Hva man skal gjøre med det, er en annen sak.

Anonymous poster hash: 0d96c...24f

Jeg støtter denne. 

Mr. Pedo? Seriøst? Som om menn ikke kan ha lyst til å jobbe med barn uten å ha en baktanke om å få noe ut av det. Herregud, og folk sier det ikke er behov for feminisme?

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg støtter denne.

Mr. Pedo? Seriøst? Som om menn ikke kan ha lyst til å jobbe med barn uten å ha en baktanke om å få noe ut av det. Herregud, og folk sier det ikke er behov for feminisme?

Vel, ikke for å beskylde en spesifikk person men...generelt sett skal du vite at det finnes mange flere Mr.pedo enn du hadde trodd! Mørketallene er dessverre store.

• Liker 1
Skrevet

Vel, ikke for å beskylde en spesifikk person men...generelt sett skal du vite at det finnes mange flere Mr.pedo enn du hadde trodd! Mørketallene er dessverre store.

Så det er greit å gå rundt og tro at alle menn som jobber på skole eller i barnehage er peodofile? Så menn som liker barna sine er pedofile de også, da? Hvordan vet du at det er så fryktelig mange pedofile? Har du noen kilder å vise til?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hva er d ho mener med kul? Noe han sier?

Er absolutt mulig å ta en prat med han selv. Men kan være greit å ha helt konkrete ting å vise til for at han også skal forstå hvorfor ho ikke trives rundt han.

Om ikke du vil gå rett til han kan du snakke med Sfo leder. De pleier å være veldig grei.

Anonymous poster hash: 39aa8...e57

Skrevet

Spør om å få bytte gruppe til en ålreit person med relevant utdanning! Anonymous poster hash: 3b3c1...f3d

du leser ikke bare mellom linjene at mannen mangler relevant utdanning, men at han er pedofil?
  • Liker 1
Skrevet

Hva du gjør?

Ingen verdens ting overfor SFO, i hvert fall, med mindre datteren din formulerer noe mer konkret.

• Liker 4
Skrevet

Huff da... dette sporet helt av. Tror ikke at det er snakk om pedofili i det hele tatt. Men datteren min har tidligere gått i privat barnehage hvor ansatte var trygge og tydlige voksne. Tror bare at noen ansatte på skole/sfo/sykehjem er der kun for pengene uten å se hvor viktig jobben deres faktisk er.

Jeg kan selv huske fra jeg var liten, en ansatt på skole som var en mann. Han var asisstent. Han mobbet flere av oss barna. Og når vi sa i fra til rektor, så ble det ikke tatt på alvor...

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør jeg? 

Snakker med datteren din om at folk har forskjellig væremåte og fremtoning, og at hun ikke skal ta det personlig at han fremstår "kul"?

Er det snakk om direkte mobbing eller ufin oppførsel er det selvsagt noe annet, men barn kan ikke få bli for tynnhudete heller. Folk er forskjellige, og det vil hun oppleve mange ganger i løpet av oppveksten.

Anonymous poster hash: 1df82...e06

• Liker 7
Skrevet

Huff da... dette sporet helt av. Tror ikke at det er snakk om pedofili i det hele tatt. Men datteren min har tidligere gått i privat barnehage hvor ansatte var trygge og tydlige voksne. Tror bare at noen ansatte på skole/sfo/sykehjem er der kun for pengene uten å se hvor viktig jobben deres faktisk er.

Jeg kan selv huske fra jeg var liten, en ansatt på skole som var en mann. Han var asisstent. Han mobbet flere av oss barna. Og når vi sa i fra til rektor, så ble det ikke tatt på alvor...

hvilke penger?
  • Liker 4
Gjest BabyBlue
Skrevet

Datteren din er 7 år gammel, og tror ikke hun helt kan gi deg et klart svar på hvordan ting er. Du burde dra ned på sfo og observere ting selv, og snakke med denne mannen for å få et innblikk i nøyaktig hvorfor datteren din ikke er trygg på han. Det kan jo være noe så enkelt som at hun har fått et dårlig førsteinntrykk av den ansatte og har låst seg til den meningen hun har gjort seg opp om han, og da kan det lett løses. Det kan også være noe mer alvorlig bak, som at han f.eks ikke behandler de mer innadvendte barna spesielt bra, men det vet du jo ikke før du tar grep og går ned dit selv. 

Men ja, husker selv fra da jeg gikk på sfo: Det var sykt mange spesielle ansatte der, mange folk som egentlig ikke burde ha jobbet med barn i det hele tatt. Og det er synd da barn er veldig sensitive i den alderen og trenger mye bekreftelse, mestringsfølelse og begynner å sammenligne seg med de rundt seg. "Han er liksom så kul" tolker jeg som at han er litt kjepphøy og ikke tar ting alvorlig nok, gjerne favoriserer de høylydte barna med lederkvaliteter, og ikke plukker opp nok signaler til å ta hensyn til de som avhenger veldig av stabilitet og trygghet for å trives. Men det er vanskelig å komme med en fasit på dette da ting kun er sett fra din datters side. Hun er i tillegg ikke gammel nok til å konfrontere denne mannen selv på en ordentlig måte, dette må du ordne opp i. 

Husk at jobben deres er å gi barnet ditt, og andre sine barn, et trygt og trivelig miljø. Hvis man ikke trives med en autoritetsfigur på skole eller sfo, spesielt når man er veldig ung, kan det være en ganske stor påkjenning for et ungt sinn som ikke skjønner så veldig mye om hvordan verden fungerer ennå. Det blir et større problem enn det trenger å være, og det at hun har sagt i fra flere ganger får meg til å tenke at hun tar det veldig innover seg. 

Skrevet

Datteren din er 7 år gammel, og tror ikke hun helt kan gi deg et klart svar på hvordan ting er. Du burde dra ned på sfo og observere ting selv, og snakke med denne mannen for å få et innblikk i nøyaktig hvorfor datteren din ikke er trygg på han. Det kan jo være noe så enkelt som at hun har fått et dårlig førsteinntrykk av den ansatte og har låst seg til den meningen hun har gjort seg opp om han, og da kan det lett løses. Det kan også være noe mer alvorlig bak, som at han f.eks ikke behandler de mer innadvendte barna spesielt bra, men det vet du jo ikke før du tar grep og går ned dit selv. 

Men ja, husker selv fra da jeg gikk på sfo: Det var sykt mange spesielle ansatte der, mange folk som egentlig ikke burde ha jobbet med barn i det hele tatt. Og det er synd da barn er veldig sensitive i den alderen og trenger mye bekreftelse, mestringsfølelse og begynner å sammenligne seg med de rundt seg. "Han er liksom så kul" tolker jeg som at han er litt kjepphøy og ikke tar ting alvorlig nok, gjerne favoriserer de høylydte barna med lederkvaliteter, og ikke plukker opp nok signaler til å ta hensyn til de som avhenger veldig av stabilitet og trygghet for å trives. Men det er vanskelig å komme med en fasit på dette da ting kun er sett fra din datters side. Hun er i tillegg ikke gammel nok til å konfrontere denne mannen selv på en ordentlig måte, dette må du ordne opp i. 

Husk at jobben deres er å gi barnet ditt, og andre sine barn, et trygt og trivelig miljø. Hvis man ikke trives med en autoritetsfigur på skole eller sfo, spesielt når man er veldig ung, kan det være en ganske stor påkjenning for et ungt sinn som ikke skjønner så veldig mye om hvordan verden fungerer ennå. Det blir et større problem enn det trenger å være, og det at hun har sagt i fra flere ganger får meg til å tenke at hun tar det veldig innover seg. 

Enderlig noen som har et seriøst svar og refleksjon her. Takk for tilbake mld :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...