Gå til innhold

Er jeg den urimelige?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan fastslå at jeg øyeblikk er ferdig med vg2 på videregående og det vil bli en skoleavslutning i skoletiden til uka.

I dag når jeg gikk ned for å ta et glass vann så jeg at det var kjøpt inn grillmat og marshmallow, så jeg spurte moren min om hva det var til. Hun svarte at det var til min brors avslutning på skolen til uka, og for å olde samtalen igang sa jeg at jeg også skulle ha avslutning der det ville bli grilling. Likevel ville jeg ikke ha med noe grillmat av grunner som at grillingen var de siste 30 minuttene av dagen, det er meldt nedbør og grillingen skal foregå ute(på en plen, altså ikke noe tak), og fordi jeg ikke spiser grillmat som kjøtt og dermed ikke ville stå der og grille grønnsaker.

Moren min ble merkelig nok sur fordi jeg ikke ville sosialisere meg med de andre og påstod at jeg kom til å skille meg ut dersom jeg ikke spiste med de andre. Hun nevnte også at vi har flere på hennes side av familien som har hatt spiseforstyrrelser og at hun kjente igjen symptomene når hun så dem. Deretter gikk hun ut av rommet.

Selv føler jeg at hun er urimelig og lignendes hendelser har skjedd flere ganger. Jeg har lyst til å ordne opp siden dette er absolutt ikke hyggelig og resten av familiemedlemmene synes også at det begynner å gå for langt. 

Anonymous poster hash: b1836...ef4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syntes at din begrunnelse for å ikke grille hørtes legitim ut. Og kanskje derfor din mor reagerer, om hun har flere i familien med spiseforstyrrelser-kjenner hun tegnene. Husk at den som lider av spiseforstyrrelser ofte er den siste til å innrømme for seg selv og andre at de faktisk har et problem.

Når det er sagt, ville jeg tatt med meg mat og spist med de andre. Trenger ikke være grillmat, men en god salat, baguette eller noe annet fristende. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes at din begrunnelse for å ikke grille hørtes legitim ut. Og kanskje derfor din mor reagerer, om hun har flere i familien med spiseforstyrrelser-kjenner hun tegnene. Husk at den som lider av spiseforstyrrelser ofte er den siste til å innrømme for seg selv og andre at de faktisk har et problem.

Når det er sagt, ville jeg tatt med meg mat og spist med de andre. Trenger ikke være grillmat, men en god salat, baguette eller noe annet fristende. 

Det er riktig at hun burde reagerer dersom spisemønsteret mitt er abnormalt, men her er det snakk om at hun reagerer på småting som for eksempel at jeg er vegetarianer(hun påstår at det er en unnskyldning for å spise mindre), at jeg spiser på andre klokkeslett enn henne og at jeg spiser mindre enn henne. Selv synes jeg det er sårende at hun beskylder meg for å ha en spiseforstyrrelse og jeg synes også at det er en smule respektløst for dem som faktisk sliter med en så alvorlig lidelse. Jeg har forsøkt å ta dette opp med henne, men det virker ikke som om hun ønsker og høre og påstår at jeg benekter det(hva skal man si til slikt?).

Jeg vurderte å ha med en salat, men så spurte jeg et par venner om meg om de skulle ha med grillmat og de sa nei, med andre ord jeg blir ikke usosial av å ikke spise når de andre ikke skal grille der heller. Heller hadde jeg ikke planer om å ha med sekk den skoledagen siden det skal være aktivitetsdag med rebusløp og ingen steder å ha sekken. Tenkte å ha med penger og gå i butikken sammen med de andre, men min kjære mor tror jo ikke noe på at jeg kjøper mat.. 

Skrevet

Jeg syns det virker som din mor har helt rett i sin bekymring, og du er urimelig som ikke ser hvor opphengt du er i din egen mat. Selvfølgelig spiser man sammen med de andre på skoleavslutningen, selvfølgelig spiser man ikke til andre tidspunkt enn resten av familien, og selvfølgelig gjør man det man kan for at ens egen vegetarisme (heter det det?) ikke påvirker de andre i nevneverdig grad. Å ha et helt annet kosthold og spisemønster enn resten av familien du bor sammen med er ikke 'småting', det må være sykt irriterende for de andre.

Bare det å ha tenkt SÅ nøye på hvorfor du IKKE skal spise et lite måltid til uken, og ha mange gode grunner klare til at det er greit å ikke spise akkurat der og da, får varselklokkene til å ringe høyt hos meg. Og selvfølgelig for din mor, hun er bekymret.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det virker som din mor har helt rett i sin bekymring, og du er urimelig som ikke ser hvor opphengt du er i din egen mat. Selvfølgelig spiser man sammen med de andre på skoleavslutningen, selvfølgelig spiser man ikke til andre tidspunkt enn resten av familien, og selvfølgelig gjør man det man kan for at ens egen vegetarisme (heter det det?) ikke påvirker de andre i nevneverdig grad. Å ha et helt annet kosthold og spisemønster enn resten av familien du bor sammen med er ikke 'småting', det må være sykt irriterende for de andre.

Bare det å ha tenkt SÅ nøye på hvorfor du IKKE skal spise et lite måltid til uken, og ha mange gode grunner klare til at det er greit å ikke spise akkurat der og da, får varselklokkene til å ringe høyt hos meg. Og selvfølgelig for din mor, hun er bekymret.

Poenget er jo at de andre ikke skal spise grillmat på avslutningen, men kjøpe noe brus og chips i nærbutikken.

Jeg spiser på ulikt tidspunkt som familien min et par ganger i uka fordi jeg uansett må lage egen mat, ikke orker å bli kritisert over hva jeg spiser, og fordi resten av familien spiser halv fire noe jeg synes er for tidlig. På hvilken måte lar jeg det faktum at jeg er vegetarianer påvirke familien min? Jeg lager egen middag, men jeg lager også vegetarmat til hele familien flere ganger i uka for å forsøke å få til et fellesmåltid som ikke er før halv fire.

Grunnen til at jeg tenkte så mye på denne problemstilligen var fordi jeg forsøkte å finne ut om jeg eller hun var den urimelige, dette er altså ikke noe jeg gjør til normalt. Og hvorfor er det ikke greit å ha argumenter? 

AnonymBruker
Skrevet

Når man lager egen (vegetar)mat har det ikke så mye for seg å spise når familien gjør det bare fordi. Jeg lagde alltid egen mat og lagde den derfor når jeg var sulten, ikke når andre spiste middag. Det var heller ikke uendelig med plass på kjøkkenet til å lage to middager på en gang.

Anonymous poster hash: 4db9f...7d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan fastslå at jeg øyeblikk er ferdig med vg2 på videregående og det vil bli en skoleavslutning i skoletiden til uka.

I dag når jeg gikk ned for å ta et glass vann så jeg at det var kjøpt inn grillmat og marshmallow, så jeg spurte moren min om hva det var til. Hun svarte at det var til min brors avslutning på skolen til uka, og for å olde samtalen igang sa jeg at jeg også skulle ha avslutning der det ville bli grilling. Likevel ville jeg ikke ha med noe grillmat av grunner som at grillingen var de siste 30 minuttene av dagen, det er meldt nedbør og grillingen skal foregå ute(på en plen, altså ikke noe tak), og fordi jeg ikke spiser grillmat som kjøtt og dermed ikke ville stå der og grille grønnsaker.

Moren min ble merkelig nok sur fordi jeg ikke ville sosialisere meg med de andre og påstod at jeg kom til å skille meg ut dersom jeg ikke spiste med de andre. Hun nevnte også at vi har flere på hennes side av familien som har hatt spiseforstyrrelser og at hun kjente igjen symptomene når hun så dem. Deretter gikk hun ut av rommet.

Selv føler jeg at hun er urimelig og lignendes hendelser har skjedd flere ganger. Jeg har lyst til å ordne opp siden dette er absolutt ikke hyggelig og resten av familiemedlemmene synes også at det begynner å gå for langt.

Kan du forklare mer om det som jeg har understreket? 

- Hva er galt med å grille grønnsaker? Det er jo kjempegodt! Jeg er ikke vegetarianer, men vi bruker alltid å grille masse grønnsaker sammen med kjøtt/fisk/whatever. Ofte mye mer grønnsaker enn proteinet. 

- Hva sier resten av familien om din mors syn på dine spisevaner? 

Anonymous poster hash: d5d34...8ee

Skrevet

Jeg ser ingen faresignaler ved ditt spisemønster ut fra det du skriver her og jeg synes ikke du beskriver noe som ligner spiseproblemer. Isåfall har min datter også spiseproblemer og det har hun med sikkerhet ikke. Hun er vegetar slik som deg, og ville nok også avstått fra grilling rett og slett fordi det alltid blir mye pes rundt hennes matvalg. 

Datteren min lager også middag selv flere ganger i uken, fordi hun ønsker å spise tidligere enn meg og faren. Det er hverken bekymringsfullt eller problematisk for oss foreldre. Faktisk ser vi det som positivt at hun lærer seg å lage middag selv om hun er alene, med tanke på riktig kosthold i studietida.

Når det gjelder problemet ditt med din mor, er det ikke så mye annet å gjøre enn å be om en samtale hvor du prøver å legge fram dine synspunkter på en rolig og moden måte. Hjelper ikke dette og din mor fremdeles fastholder at du har symptomer på spiseforstyrrelse, ville jeg bedt om hjelp fra helsesøster på skolen for det ikke ikke greit å ha en slik "beskyldning" hengende over hodet hvis den ikke er reel.

AnonymBruker
Skrevet

Kan du forklare mer om det som jeg har understreket? 

- Hva er galt med å grille grønnsaker? Det er jo kjempegodt! Jeg er ikke vegetarianer, men vi bruker alltid å grille masse grønnsaker sammen med kjøtt/fisk/whatever. Ofte mye mer grønnsaker enn proteinet. 

- Hva sier resten av familien om din mors syn på dine spisevaner? 

Anonymous poster hash: d5d34...8ee

-Siden grillingen kun skal foregå i rundt 30 minutter der omkring 300-400 elever skal få grillet, og det tar som regel rundt 30 minutter eller mer for å få griller for eksempel paprika og jeg er ikke spesielt hypp på å få kommentarer. 

-Min far synes jeg tenker litt mer rasjonelt og han holder med meg, men min mor forlanger at han skal ta hennes parti. 

AnonymBruker
Skrevet

Dytter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...