Gå til innhold

sameiets postkasser på vår vegg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i endeleiligheten i et rekkehus, og på endeveggen (min vegg) henger alle postkassene til alle som bor i rekka. Det er et gammelt rekkehus og postkassene har vært der siden tidenes morgen, lenge før jeg flyttet inn.

Langs endeveggen/postkasseveggen ønsker jeg å pynte litt opp med beplantning og en benk og litt slikt. Kan jeg kreve av styret at de setter opp et eget postkassestativ? Det er ingen andre rekker i sameiet som har postkasser på husveggen til en beboer.

Det er sameie, ikke borettslag.

Anonymous poster hash: b8592...507

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Siden veggene er sameiets, så kan du nok bare glemme å få flyttet postkassene. Det du kan foreslå for styret eller på sameiemøtet, er å sette opp et postkassestativ ved f.eks. innkjøringen til sameiet.

Anonymous poster hash: 2142f...4a1
AnonymBruker
Skrevet

Dette må nok opp på møte for å kunne endres på.

Om posten og skal ha et ord med i laget vet jeg ikke.

Vær obs på at benk tiltrekker seg ofte personer til fra fest og andre.... Jeg ville ikke satt opp noe benk, særlig ikke om det er soverom på innsiden.

Anonymous poster hash: f933c...540

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette må nok opp på møte for å kunne endres på.

Om posten og skal ha et ord med i laget vet jeg ikke.

Vær obs på at benk tiltrekker seg ofte personer til fra fest og andre.... Jeg ville ikke satt opp noe benk, særlig ikke om det er soverom på innsiden.

Anonymous poster hash: f933c...540

Veldig godt poeng! 

Anonymous poster hash: 2142f...4a1

AnonymBruker
Skrevet

Siden veggene er sameiets, så kan du nok bare glemme å få flyttet postkassene. Det du kan foreslå for styret eller på sameiemøtet, er å sette opp et postkassestativ ved f.eks. innkjøringen til sameiet. Anonymous poster hash: 2142f...4a1

Er veggene sameiets? All vedlikehold (bytting av panel, beising etc) er beboers eget ansvar og utgift. Det er boligsameie og ikke borettslag.

Anfående benk/ikke benk så er ikke det poenget. Siden vi har endeleilighet har vi ikke likt inngangsparti som resten av rekka, og på grunn av postkassene så virker inngangspartiet vårt veldig "offentlig" og ukoselig. Alle de andre beboerne har koselige inngangspartier med beplantning, cafemøbler o.l mens vårt er nesten som fellesområde å regne.

TS

Skrevet

Hvorfor kan du ikke fremme en sak om det til styret og legge frem argumentene dine og be de se på annen løsning? Det er jo det man vanligvis gjør.

Jeg forstår ikke hvorfor du spør om du kan kreve dette. Start med det milde..

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår godt at du ønsker postkassene flyttet. Syns du kan bruke lyd som et plausibelt argument. Når posten leveres, avisene leveres, reklame leveres, og post hentes skjer det på forskjellige tider. Det må være mye støy knyttet til dette.

Det er ofte lettere å få gjennom forslag hvis man kan vise til argumenter som er forståelige.

Skrevet

Ville startet med å spørre/foreslå, ikke "kreve". Jeg hadde i alle fall hatt full forståelse for at du vil flytte postkassene og et postkassestativ er en grei løsning. Det er også mulig at hver enkelt har sin postkasse på sin vegg. Posten kan visst ikke nekte å levere til en og en (bestemor hadde en "kamp" om dette og konklusjoen ble at posten ikke kunne tvinge henne til å flytte postkassa ut til fellesstativet). 

Skrevet

Ville startet med å spørre/foreslå, ikke "kreve". Jeg hadde i alle fall hatt full forståelse for at du vil flytte postkassene og et postkassestativ er en grei løsning. Det er også mulig at hver enkelt har sin postkasse på sin vegg. Posten kan visst ikke nekte å levere til en og en (bestemor hadde en "kamp" om dette og konklusjoen ble at posten ikke kunne tvinge henne til å flytte postkassa ut til fellesstativet). 

Det sier seg selv at om alle krever å ha postkasse ved sitt eget inngangsparti, så tar en postrute brått mye lengre tid. En person som er dårlig til beins eller har andre fysiske plager kan få lege-erklæring og få postkassa nærmere.

TS: Skjønner godt at dere vil ha postkassene bort fra veggen. Men  ha plausible grunner, slik at du ikke får andre imot deg konstant.

-Men bråk på den veggen når noen er i postkassa si er jo god grunn.

-Ønsker å ordne inngangspartiet så det blir mer i stil som de andre i huset (Veldig greit, dagir du kompliment til de andre)

-Følelsen av at det følels som et fellelsområde.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Jeg har så klart tenkt til å væte litt taktisk og ikke bare kreve dette. Men av erfaring vet jeg at styret gjør det så enkelt for seg selv som mulig, og om noe krever arbeid og oppfølging (som å organisere kjøp av et postkassestativ) så vil de si nei for å slippe. Jeg har selv aldri hatt problemer med styret men vet om flere beboere som har.

Derfor lurte jeg på om jeg hadde noen form for "rettigheter" her eller ikke. Men jeg kommer selvfølgelig til å starte med et enkelt forslag fulgt av greie argumenter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...