Gå til innhold

fluer - bare skadedyr?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det noen grunn til at vi skal ha fluer på kloden? Gjør dem noe nytte? Eller er det bare skadedyr?

Anonymous poster hash: 344d0...ab4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fluer bryter ned masse biologisk materiale, og de bidrar til pollineringen. I tillegg er de, som Badebuksa nevnte, mat for mange andre dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror knapt at det finnes noen organisme som ikke har en plass i økosystemene. Og insekter er iallfall viktige. De bryter ned døde dyr og dødt plantemateriale, f.eks. Spyfluer ser sinnsykt ekle ut og larvene deres er intet mindre enn avskyelige, men om alt som dør i naturen skulle råtnet opp  bakterielt, ville det vært en både langsommere og mer stinkende prosess enn nedbryting ved fluelarver og biller.

Og de får døde dyr kjapt inn i kretsløpet igjen ved at de blir mat for fugler og andre dyr.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, slanger er ekle og ubrukelige. 

Måtte de fjernes fra verden!

Slanger gjør seg veldig godt på TV. Jeg liker dem. Jeg er ikke så keen på hverken gift eller slanger som kan spise en person hel. Men de er vakre og grasiøse og utrolig stilige.

Forøvrig konsumerer de enorme mengder gnagere og lignende dyr som ellers ville vært et stort problem for landbruket over hele verden. Slanger er som skapt for å jakte på slike dyr, siden de kan ta seg ned i boene deres. Over alt der en rotte kan flykte, kan en slange følge etter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...