AngryMouse Skrevet 15. juni 2015 #1 Skrevet 15. juni 2015 Hei. Jeg er student, men jobber så mye jeg får til utenom studie. Har opptjent meg retten til foreldrepenger, men har varierte lønninger hver mnd. så lurer svært på hva det endelige beløpet vil bli. Så til spørsmålet: Jeg vurderer å drøye litt med å søke om foreldrepenger, da det ikke er tvil om at mine lønninger fra sommeren vil være i gjennomsnitt noe høyere enn lønninger fra mars/april da jeg var i praksis. En jeg pratet med på jobben forteller at de tok gjennomsnittet av de tre siste mnd, og at disse ville være mest tellende. Vil det være altfor sent å søke om foreldrepenger ca 1 mnd før termin? Jeg er klar over at man kan miste noe av retten dersom man ikke søker før 3 mnd ETTER fødsel. Jeg har råd til å vente på at foreldrepengene kommer, og behandlingstid her i området er omtrent 6 uker. Håper noen forstår hva jeg mener? Blir glad for svar!
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2015 #2 Skrevet 15. juni 2015 Det vil lønne seg for deg å vente med å søke til du har tjent mer. A Det er arbeidsgiveren din som skal beregne inntektsnivået. D.v.s det er de som oppgir hva du har tjent og tar da samtidig en vurdering på gjennomsnittsberegningen. (Inntektsskjema) De skal legge til grunn siste lønnslipp og så tiden tilbake. B Dersom du leverer lønnsslipper direkte til Nav beregner de ofte utfra siste 6 måneder, men de kan foreta en vurdering her. Som regel vurderes gjennomsnittet til fordel for mor! Anonymous poster hash: c2bf4...3f3
teknosilje Skrevet 15. juni 2015 #3 Skrevet 15. juni 2015 Det er ikke for sent å søke 1 mnd før. Jeg søkte 2 mnd etter 😛 gikk bra det også. Det er regnskapskontoret til arb.giveren din som sender inn tallene. Så det er opp til dem om de er "grei" med deg og gir nav gode tall og tar den mnd du har tjent best.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2015 #4 Skrevet 15. juni 2015 Det er ikke for sent å søke 1 mnd før. Jeg søkte 2 mnd etter gikk bra det også. Det er regnskapskontoret til arb.giveren din som sender inn tallene. Så det er opp til dem om de er "grei" med deg og gir nav gode tall og tar den mnd du har tjent best. Nei, de har retningslinjer å forholde seg til og NAV sjekker om tallene stemmer noenlunde med AA-registeret.. Det er heller ikke regnskapsavdelinger over hele linja som utregner. Det kan være egne refusjonsansvarlig på HR, avdelingsleder eller andre.Anonymous poster hash: c2bf4...3f3 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2015 #5 Skrevet 15. juni 2015 Det er ikke for sent å søke 1 mnd før. Jeg søkte 2 mnd etter gikk bra det også. Det er regnskapskontoret til arb.giveren din som sender inn tallene. Så det er opp til dem om de er "grei" med deg og gir nav gode tall og tar den mnd du har tjent best. Ved nærmere ettertanke ment du muligens lønningskontoret? Det er ofte det, men ikke alltid. Regnskap og lønn henger ikke nødvendigvis sammen.Anonymous poster hash: c2bf4...3f3
lisske Skrevet 15. juni 2015 #6 Skrevet 15. juni 2015 Jeg søkte 6 uker før permisjon, fordi det er 6 ukers behandligstid. På arbeidsplassen min satte de opp hva jeg kom til å tjene frem til jeg gikk ut i permisjon Mener å huske at de tok utgangspunkt i lønninger fra jan til juni og delte på 6, dette ble gjort i mai Så hadde ikke spilt noen rolle om jeg søkte da eller nå.
teknosilje Skrevet 15. juni 2015 #7 Skrevet 15. juni 2015 Ved nærmere ettertanke ment du muligens lønningskontoret? Det er ofte det, men ikke alltid. Regnskap og lønn henger ikke nødvendigvis sammen.Anonymous poster hash: c2bf4...3f3 Åkei☺ hos oss er det regnskap. Men det er sikkert forskjell fra plass til plass ☺ 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå