AnonymBruker Skrevet 15. juni 2015 #1 Skrevet 15. juni 2015 Jeg har en sønn på snart fem år. Fra han sluttet med bleie har han vært veldig privat av seg når han skal på do. Han er for eksempel nøye med at døra til badet er lukket igjen, og han vil ikke gå på do hvis noen andre er i rommet. Det synes jeg er greit nok, og vi respekterer selvfølgelig det. Andre steder enn hjemme har vi i blant problemer. Han vil helst ikke gå på do andre steder. I barnehagen er det tydelig at han ofte holder seg heller enn å gå på do, for han styrter ofte til badet med en gang vi kommer hjem om ettermiddagen. Jeg spurte ham hva som gjorde at han ikke vil gå på do i barnehagen, og det kom fram at det ofte er andre unger som kommer inn på do og at han ikke får sitte i fred der. Jeg gjorde derfor avtale med de ansatte om at de skulle minne ham på å gå på do, og stå vakt utenfor slik at ingen andre kom inn til ham. Det har fungert noen ganger, men vi er ikke kvitt problemet - han går fortsatt veldig ofte på do med en gang vi kommer hjem. En lørdag var vi på det lokale biblioteket og kafe og koste oss. Så spør gutten min: "Skal vi dra hjem nå?" - "Nei," sier jeg, "først skal vi på butikken og handle." Da ble han sint, og det ante meg at han ville hjem for å gå på do. Så jeg spurte ham, men han nektet for at han måtte på do. Så vi dro og handlet mat, og jeg fikk direkte vondt ham - for ungen gikk nærmest i ring inne på butikken. Og vel hjemme var selvsagt det første han gjorde å gå på do. Han er ganske flink til å forklare følelser og ellers enkel å prate med, men han har ingen gode svar på hvorfor han ikke vil gå på do andre steder. "Jeg liker best å gå på do hjemme," sier han. Det er forståelig, men han må snart lære seg å gå på do andre steder også. Har noen av dere opplevd dette? Hva gjorde dere med det? Anonymous poster hash: 4bb71...5ec
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2015 #2 Skrevet 15. juni 2015 Om han må på do så plasser han på et toalett, still deg utenfor døren og si på en vennlig måte at dere drar ikke før han har tisset ferdig. Når man virkelig må på do og man sitter på et toalett så er det vanskelig å holde seg. Han kommer til å slippe det ut ganske kjapt vil jeg tro. Mulig du syns det høres fælt/strengt ut. Men han er 5 år og mer enn stor nok. Enkelte kamper må man bare ta. Anonymous poster hash: 4dcd4...b2a 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2015 #3 Skrevet 15. juni 2015 Kan høres ut som det ligger mer under dette,enn kun vanlig trass.Jeg ville vært ytterst forsiktig med å presse barnet.Ta en telefon til lege /psykolog og hør Anonymous poster hash: 3f535...72d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå