Gå til innhold

Må kvinner oppdra menn?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Må vi som kvinner oppdra mennene i samfunnet til å få et voksent kvinnesyn? Ja, mener denne forfatteren.

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Vi-ma-oppdra-vare-menn-Hold-fast-ved-sexkjopsloven_-Norge-8029906.html

Anonymous poster hash: 54a5e...94b

Hvis moren ikke gjorde det så er det dessverre slik at kona må ta over. 

Anonymous poster hash: ae5b5...8aa

• Liker 2
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Nei men vi må nok oppdra kvinner til og forstå at ikke alle menn er like, 

• Liker 10
Skrevet

Jeg tror det er menn som må oppdra kvinner til å forstå hva konseptet "Frihet" betyr. Det virker som de blander det med "Trygghet"

• Liker 3
Skrevet

Hun sier også at "mannen i gata", han som ikke slår, voldtar osv, har et ansvar da. Jeg er forsåvidt helt enig, men når man er voksen er det dessverre for sent å gjøre noe nevneverdig med kvinnesynet man har. Tror ikke det her er noe man kan fikse med en liten holdningskampanje, liksom

AnonymBruker
Skrevet

Hun sier også at "mannen i gata", han som ikke slår, voldtar osv, har et ansvar da. Jeg er forsåvidt helt enig, men når man er voksen er det dessverre for sent å gjøre noe nevneverdig med kvinnesynet man har. Tror ikke det her er noe man kan fikse med en liten holdningskampanje, liksom

Hvorfor har jeg ansvar for andres (kriminelle) handlinger? 

Beklager, men innlegget i aftenposten fremstår bare som den gammeldagse sutringa. Jeg har all medfølelse med de som blir utsatt for noe slikt, men å forsøke å gjøre dette et problem for alle menn blir bare for dumt. 

Anonymous poster hash: 1ec37...03f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er menn som må oppdra kvinner til å forstå hva konseptet "Frihet" betyr. Det virker som de blander det med "Trygghet"

I en seriøs parrelasjon avtaler man at frihet forenes med trygghet. Ikke at frihet går på bekostning av trygghet.

Blir man enige om spillereglene først men så brytes de av mannen, da snakker vi om svik og illojalitet, løgn og utroskap.

Ikke frihet.

Anonymous poster hash: d014d...cdf

AnonymBruker
Skrevet

I en seriøs parrelasjon avtaler man at frihet forenes med trygghet. Ikke at frihet går på bekostning av trygghet.

Blir man enige om spillereglene først men så brytes de av mannen, da snakker vi om svik og illojalitet, løgn og utroskap.

Ikke frihet.

Poenget med frihet er at man aldri har en 100% garanti for at man er trygg. Man kan ikke vedta trygghet i praksis, ikke i relasjoner og ikke når man går på gata nattestid. Sannsynligheten er i de fleste tilfeller liten for at det tilstøter en noe, men gitt at man er et fritt menneske så er det alltid en statistisk risiko. 

Skrevet

Hvorfor har jeg ansvar for andres (kriminelle) handlinger? 

Beklager, men innlegget i aftenposten fremstår bare som den gammeldagse sutringa. Jeg har all medfølelse med de som blir utsatt for noe slikt, men å forsøke å gjøre dette et problem for alle menn blir bare for dumt. 

Okay da, ansvar er vel feil ord. Men skal vi bare la det skure og gå som det gjør da? Jeg mener samfunnet som helhet har et visst ..ikke ansvar, men en plikt kanskje?.. til å gjøre noe med de kvinnefiendtlige holdningene som er ute og går i alle fall, for verken menn, kvinner eller samfunn er tjent med dem.

Skrevet

Ikke frihet.

Og hva har noe av dette med artikkelen å gjøre?

Artikkelen omhandler at det er kvinneperspektiv på verden som er det absolutt ENESTE som har validitet. Hun har ingen problemer med å kaste ut ord som Vold, makt og misbruk knyttet til en helt ordinær tjenestetransaksjon. Det at HUN hadde gjort noe hun ikke kan stå for, velger hun direkte å tillegge en systematisk mannsverdens kvinnesyn; ikke på ett tidspunkt vurderer hun å legge det på sin dårlige dømmekraft og feilvurdering av egne verdietiske kodeks.

Jeg gjorde noe galt fordi du ville det. Derfor er det din skyld. 

Det finnes kvinner som bortføres eller kjøpes, som tvinges inn i prostitusjon ved hjelp av fengselslignende metoder og trussler og vold. Dette er en helt ubetydelig del av verdens prostitusjonsmarked.  Den skal forfølges og fjernes, men det handler ikke om Mannen som gruppe eller pariakalet; til det er det for mange av de skyldige som er kvinner.

Det er ikke etterspørselen som er problemet, det er metoden for tilbud. 

Prostitusjon er ett 100% tilbudsstyrt system; etterspørselen etter sex, som hvilken som helst annen rus, er fundementalt programmert inn i hjernen på alle skapninger, også kvinner. Men vår kulturelle kodeks har skapt en ubalanse som gir kvinner en større kontroll over sin egenverdi seksuelt enn menn. Hvilket gjør at kvinner i større grad enn menn, kan selge sex.

Skal man derfor fjerne salg av sex, MÅ man begynne på tilbudsiden. Hvis man aksepterer artikkelforfatters påstand, burde dette vært enkelt: sikre at kvinner aldri kommer i en økonomisk krise som får dem til å bytte egenverdi for penger.  Men faktum er at få ønsker å gjøre dette i stor skala.

Vi vet at egenverdi aldri er nok verdt til helt å fortrenge penger.  Og DET er det feminister ikke liker å høre. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

"Mannen i gata" må altså hjelpe kvinner ved å beskytte dem mot seg selv. De er ikke rasjonelle nok til å ta avgjørelser som kan påvirke resten av livet sitt på egenhånd.

Anonymous poster hash: f1698...395
Skrevet

Nei, jeg er uenig. Det finnes fortsatt menn der ute som ikke trenger oppdragelse. Kvinner trenger å velge dem, og akseptere den mannen de velger. Det viktigste er hvem han er som person, og mindre "feil" kan man ignorere, slik som han antakelig ignorerer diverse sider ved deg, stilltiende. 

Vi må heller bli kvitt tanken om at vi velger "oppussingsobjekter" som partnere, som skal formes slik vi vil ha dem. Du velger en partner som har kvalitetene som vil gi lykke i lengden, og du tar resten med samtidig.

Det jeg derimot vil understreke er at selv om vi ikke oppdrar våre partnere, så oppdrar vi våre barn. Og barna er neste generasjons kvinner og menn. Du har mer makt i din oppdragelse av dine barn enn du noensinne vil ha over et voksent menneske. Barn trenger to foreldre som bryr seg og som er der. Som ikke kaster familien på båten over krangler i forholdet de burde ha forutsett. Som tar rasjonelle valg når de stifter familie og som forplikter seg innen de etablerer familie. Mange av disse mennene har ikke hatt en god farsfigur i oppveksten, og det er et delt ansvar mellom menn som svikter familien og kvinner som ikke er i stand til å velge en god mann som emne. 

For hver mann som har et bedritent kvinnesyn og hver kvinne som hater menn er det både en mann og en kvinne som bidro til deres oppvekst. Ta ansvar.

Gjest Daenerys
Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep.

Daenerys, mod.

Skrevet (endret)

Dette er et veldig enkelt regnestykke som alle oppegående mennesker burde klare å skjønne: 

Mennene våre har ikke blitt mindre kåte og etterspørselen etter sex vil alltid være her! Vi kan ikke oppdra de på noen som helst måte og sexkjøpsloven har ingenting i et moderne samfunn å gjøre. Sexkjøp har heller ingenting med et dårlig kvinnesyn å gjøre. 

Sexkjøpsloven er fin i seg selv den, det er konsekvensene av den som er farlige fordi: 

1. Sexkjøp har ikke gått ned siden loven trådde i kraft, og det har vell heller ikke vært noe nedgang i norske prostituerte, men foregår mer i det "skjulte" og på innemarkedet som egentlig er veldig uheldig.

2. Det kriminaliserer de prostituerte, noe som betyr at en prostituert som blir banket opp eller voldtatt ofte ikke tør anmelde. 

3. Sexkjøpsloven generaliserer kvinnen som et offer. 

4. Så nær som ingen er blitt dømt etter loven. 

Det politikerne burde ha fokus på er:

1. Hvordan øke sikkerheten og forbedre "arbeidsforholdene" til de prostituerte

2. Få ned vold blant prostituerte

3. Godta at sexsalg og sexkjøp er en del av samfunnet

Jeg tror løsningen er: 

1. Gjøre sexkjøp og bordellvirksomhet lovlig, da  sistnevnte i godt samarbeid med politiet 

2. Strenge straffer for vold mot prostituerte

3. At politikerne må jobbe mer på å ta bakmenn og få avdekket menneskehandel fremfor å ta sexkjøperne.

4. Gjøre bordeller til en attraktiv plass for horekunder, altså at det er nøye regulert at de prostituerte ikke er offer for menneskehandel, og at det er en trygg plass å komme (bokstavlig..)  også for sexkjøperne. 

(Må til slutt si at jeg utelukker menneskehandelen i mye av svaret mitt da dette for bli et kapittel for seg selv, og politikerne burde absolutt prøve å bekjempe dette, men på andre metoder enn å skyve alle prostituerte under samme kam)

Endret av lillehavfruen
Skrevet

Høres bra ut! Er det noen her som kunne tenkt seg å få omsorgsretten til meg?

AnonymBruker
Skrevet

Når en person har blitt voksen så er det for sent å oppdra dem. 

Det min mann måtte lære seg var å være forelder i en familie. Å ta ansvar og tenke over hva man sier og gjør. Det tok tid! Min erfaring er at dette bruker menn mye mer tid på enn hva kvinner gjør. 

Å være mamma for mannen min gidder jeg ikke.

Anonymous poster hash: f20a3...667
AnonymBruker
Skrevet

Når en person har blitt voksen så er det for sent å oppdra dem. 

Det min mann måtte lære seg var å være forelder i en familie. Å ta ansvar og tenke over hva man sier og gjør. Det tok tid! Min erfaring er at dette bruker menn mye mer tid på enn hva kvinner gjør. 

Å være mamma for mannen min gidder jeg ikke.

Anonymous poster hash: f20a3...667

Det er vanskelig å oppdra voksne, og det burde selvsagt være unødvendig. Ansvaret for all kvinneundertrykking og alt misbruk av kvinner ligger like fullt hos undertrykkeren, nemlig mennene. Her må alle menn ta et kollektivt ansvar for uretten som fortsatt begås på alle arenaer.

Vi vil likevel neppe nå fram til målet før likestilling og kjønnsnøytralitet blir innpodet som noe selvfølgelig fra tidlig barnsben. Det er derfor i barnehagene og skolen innsatsen bør fokuseres. Barna må behandles likt uansett kjønn, og alle ord og begreper som spiller hen på kjønn, må gå ut av vokabularet.

Anonymous poster hash: 4d4ad...eef

AnonymBruker
Skrevet

Mannfolk er som unger, ubrukelige.

Anonymous poster hash: 43074...3cb
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mannfolk er som unger, ubrukelige.

Og kvinner er som en Rolls Royce. Pen å se på men dyr i drift og bryter ofte sammen.

Anonymous poster hash: f1698...395

Skrevet

Kvinner må ikke oppdra menn.

Det er endel gutter som har passert myndighetsalder og som kaller seg menn.

Gutter finnes i alle aldre.

Men det finnes og de damer som tror det bare finnes gutter, de har kanskje aldri truffet en mann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...