Gå til innhold

Trenden blant unge spesielt hvor det er viktig å være brunest mulig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenker de ikke på at de kommer til å se ut som svisker mye tidligere enn alle andre?  :fnise: Hvis skjønnhet er så viktig mener jeg..

For ikke å snakke om kreftfaren.

Anonymous poster hash: 319b9...2df
  • Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi det er vel noe de ikke bryr seg om før de nærmere seg 30.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De vet det finnes ting som botox og ansiktsløft. Derfor bryr de seg ikke.

Anonymous poster hash: 6525d...985

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker de ikke på at de kommer til å se ut som svisker mye tidligere enn alle andre?  :fnise: Hvis skjønnhet er så viktig mener jeg..For ikke å snakke om kreftfaren. Anonymous poster hash: 319b9...2df

Nå er vel neppe ting så svart hvitt som du skal ha det til.

Det er ikke slik at du nødvendigvis blir full av rynker hvis du soler deg, men sjansen øker for det, spesielt hvis du ikke passer på godt og tilfører tilstrekkelig med fuktighetsbevarende midler. (Etter soling tørker huden ut og strammes - dette kan skape slitasje og rynker hvis man ikke kompenserer og tilfører fuktighet.)

Det er nok liten tvil om at spesielt overdreven soling øker faren for hudkreft og føflekkreft. På den annen side har soling i moderate mengder også positive effekter.

Anonymous poster hash: e857e...d6e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan du si. Gleder meg til å få igjen for å bruke høy faktor året rundt, selv om kommentarene om hvor lys jeg er hagler rundt.

Anonymous poster hash: 47ace...a8a

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

På den annen side har soling i moderate mengder også positive effekter. Anonymous poster hash: e857e...d6e

Det er D-vitaminene du tenker på? De kommer også i en ganske handy pilleform.

Jeg er norsk, men har gått mye på skole i Sør-Korea. Venninner fikk jo sjokk når de kom til Norge. Det er ikke noe galt i å være litt brun, men problemet er at det er så mange som soler seg til en ekstrem brunhet! Mange har brukt såpass mye tid i solariumet at de får en unaturlig oransje hudtone. Den ser kanskje bra ut ute på byen, men ute i normalt dagslys på en joggetur synes det veldig godt...

Jeg er så lys som en nordmann kan bli, og får en god del negative kommentarer. En kan være både sosial, morsom, sprek, trent og pen - og samtidig være blek. Men i Norge er det jo nesten slik at dersom du er blek, så sitter du i kjelleren din alene uke etter uke.

Det er ikke noe galt i å ha en lysebrun fin farge, og ja, jeg skal si meg enig i at det er litt penere å ha littegrann farge. Sjansene er nok små for hudkreft ved moderat soling. Når jeg bruker faktor 50 året rundt er det forebygging for rynker senere i livet - jeg har nok fortsatt like stor sjanse for hudkreft som mange andre nordmenn som soler seg litt. Men merk; det at jeg bruker høy solfaktor er ikke det samme som at jeg sitter inne hele tiden, jeg er mye ute.

Mange unge norske jenter - og gutter - kommer til å være desperat etter rynkekremer og botox allerede tidlig i 30-årene, for den ekstreme solingen de driver med er ikke bra for huden. Etter alle årene mine i Sør-Korea ser jeg på en veldig brun hud som en veldig skadet hud, i mine øyne er det rett og slett ikke pent.

Anonymous poster hash: ed3d4...207

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ut som en sviske og er 30 år :( Begynte da jeg var 15 år og sole meg i solarium. Ikke gjort det på noen år nå. 

Anonymous poster hash: 69a72...7fc
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ut som en sviske og er 30 år :( Begynte da jeg var 15 år og sole meg i solarium. Ikke gjort det på noen år nå. 

Anonymous poster hash: 69a72...7fc

Det er nok ikke så ille som du føler selv. Jeg mente ikke at 30-åringer som har solt seg mye ser ut som svisker, men mer 40-50-åringer. Mot andre som ikke får svisketryne før de er rundt 60-70 år.

AnonymBruker
Skrevet

Kan du si. Gleder meg til å få igjen for å bruke høy faktor året rundt, selv om kommentarene om hvor lys jeg er hagler rundt.

Lys hud er det fineste som finnes - synes jeg! Bortsett fra røde kinn er jeg likbleik ;)

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bekymrer meg for mine "med-ungdom" når jeg ser hvor vanlig det er å ta i bruk solarium og soloje, samt ikke bruke solkrem fordi man ikke blir brent.

Selv har jeg hudkreft i familien, bruker høy solfaktor daglig og er utrolig blek. Har blitt fornøyd med det faktum at jeg er blek etter tid, selv om det er litt surt å gå rundt i bikini og se ut som en bleikfist. Heldigvis finnes selftan som jeg tar i bruk iblant. 

Anonymous poster hash: c5c28...6f8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror mye av "svisketryne-problematikken" har med hormoner å gjøre + gener selvsagt og ikke bare soling. Jeg har solt meg en del men hadde helt fin hud til jeg brått kom i (altfor) tidlig overgangsalder. Da kollapset ansiktet og i løpet av ett år så hadde jeg fått sånne "sinnastriper" i feltet mellom nese og lepper og relativt dype linjer til og med på haken. Siden det kom en så markant forandring etter hormonproduksjonen stoppet så tror jeg ikke det hadde hatt noe å si om jeg så hadde brukt faktor 100 hele livet. 

Anonymous poster hash: cdb96...c6d
  • Liker 1
Skrevet

Jeg syns det er fint å være brun og syns det er stas når jeg blir litt brun om sommeren! Solarium har jeg aldri brukt derimot.. Helserisikoen til side er det jo utrolig tidkrevende og dyrt da! Gjør meg ingenting å være litt bleik, vi lever tross alt i et land som store deler av året knapt har sol. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 19. Har tatt solarium 2 ganger pga psoriasis med god effekt. Det går ikke an å bli hvitere enn meg, og ingen av mine venninner tar solarium. 

Anonymous poster hash: 069b4...f55
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror mye av "svisketryne-problematikken" har med hormoner å gjøre + gener selvsagt og ikke bare soling. Jeg har solt meg en del men hadde helt fin hud til jeg brått kom i (altfor) tidlig overgangsalder. Da kollapset ansiktet og i løpet av ett år så hadde jeg fått sånne "sinnastriper" i feltet mellom nese og lepper og relativt dype linjer til og med på haken. Siden det kom en så markant forandring etter hormonproduksjonen stoppet så tror jeg ikke det hadde hatt noe å si om jeg så hadde brukt faktor 100 hele livet.  Anonymous poster hash: cdb96...c6d

Selvsagt spiller gener også inn, som du sier. Men solen er noe vi kan kontrollere, gener kan vi ikke.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lys hud er det fineste som finnes - synes jeg! Bortsett fra røde kinn er jeg likbleik ;)

Godt det er noen som synes det :) som noen andre i tråden har påpekt er det bare i Norge jeg opplever negative kommentarer om det, selv føler jeg det er litt sånn stilig 50's look :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror mye av "svisketryne-problematikken" har med hormoner å gjøre + gener selvsagt og ikke bare soling. Jeg har solt meg en del men hadde helt fin hud til jeg brått kom i (altfor) tidlig overgangsalder. Da kollapset ansiktet og i løpet av ett år så hadde jeg fått sånne "sinnastriper" i feltet mellom nese og lepper og relativt dype linjer til og med på haken. Siden det kom en så markant forandring etter hormonproduksjonen stoppet så tror jeg ikke det hadde hatt noe å si om jeg så hadde brukt faktor 100 hele livet.

Anonymous poster hash: cdb96...c6d

Soling setter grunnlaget for huden 10 år frem i tid. Så om en 30 åring soler seg masse og fortsatt har nydelig hud vil konsekvensene vise seg først 10 år senere. Jobber med hud og har sett mye av dette. Solfaktor er den beste medisin for forebygging av rynker!

• Liker 3
Skrevet

Trend? Unge jenter?

Slik har det jo vært i flere tiår, kan det kalles en trend da?

Og det gjelder jo overhodet ikke bare unge jenter. Synes 30-40-50-åringer er like ekstreme på dette, bare at de har litt mindre tid til å ligge ute i sola hele sommeren.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Trend? Unge jenter?

Slik har det jo vært i flere tiår, kan det kalles en trend da?

Og det gjelder jo overhodet ikke bare unge jenter. Synes 30-40-50-åringer er like ekstreme på dette, bare at de har litt mindre tid til å ligge ute i sola hele sommeren.

Unge jenter eller ei, det er ikke det som er poenget med tråden. Selv føler jeg i alle fall solingen har blitt mer ekstrem. Var det like vanlig for videregåendegutter for 15 år soling å sole seg? På min videregeående skole (for ca. 5 år siden) brukte mange jenter og gutter lunsjen sin hver dag på å ta sol.

Skrevet

Unge jenter eller ei, det er ikke det som er poenget med tråden. Selv føler jeg i alle fall solingen har blitt mer ekstrem. Var det like vanlig for videregåendegutter for 15 år soling å sole seg? På min videregeående skole (for ca. 5 år siden) brukte mange jenter og gutter lunsjen sin hver dag på å ta sol.

For guttene kan det godt hende det har endret seg de siste 15 årene, men det var nå jenter TS diskuterte. Og for jenter har det vært like ille lenge. Strengt tatt har det blitt litt bedre med årene synes jeg, toppløs-soling er ut, det er 18-års grense på solarium, og utvalget av solkrem er enormt i dag. Solfaktor 50 er mye enklere å få tak i i dag enn for 15 år siden. Sololje er heller ikke like poppis som det var før.

• Liker 1
Skrevet

Jeg føler den intense brun perioden er et utdødd fenomen. Utenom noen bloggere og paradise hotell tilhengere syns jeg det er mest gamle damer som er drøyt brune. Var ganske ekstremt på 90 tallet :) men jeg skjønner hvorfor mange vil være brune. Jeg ser jo at både appelsinhud og synlige blodkar ser penere ut når jeg har litt farge. :) så er det jo dette med å gjøre alt med måte...

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...