Gå til innhold

Daten skriver "kjempe flott"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Med tanke på at du er så opptatt av å framstille andre som ikke skriver som deg, som dumme. Så ville jeg bare påpeke alle feilene du har i eget skriftspråk, i tillegg til et dårlig ordvalg og en mindre god setningsoppbygging.

Du glemte en R i særskrivingsfeil. Husk at det alltid skal være komma før "men". Man starter ikke en setning med "å". IQ er med store bokstaver. Man kan ikke "lytte til egne ord". Etter en forkortelse har man et punktum. "dvs.".

Jeg kan sikkert fortsette med å være særdeles barnslig, men det blir for dumt å framstille andre som dumme basert på skriftspråk, når en har et såpass dårlig skriftspråk selv.

Man starter ikke en setning med "å"? Siden når?

Anonymous poster hash: 679b3...149

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det slår meg også som en ganske merkelig regel, kunne vært interessant med en begrunnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Underlig. Du skriver som en 13-årig jente.

Anonymous poster hash: 358f4...cb0

Haha, nå er jeg spent på begrunnelsen! Artig med alle disse idiotene som av en eller annen grunn ble fornærmet av denne tråden.

Anonymous poster hash: 9799f...e9e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke for å være pirkete, men du skriver ikke perfekt selv. Det er det ekstremt få som gjør. Ville ikke hengt meg opp i noe så ubetydelig hvis jeg var deg.

Helt enig. Jeg er selv opptatt av å ha normalt godt språk, men ville aldri mistet interessen for vedkommende av én enkelt orddelingsfeil. Dersom daten gjennomgående hadde skrevet dårlig norsk, så hadde det kanskje vært annerledes. I hverdagen skriver man gjerne kjapt på mobil, feks mens man sitter på trikken e.l. Språkfeil kan ramme de fleste. 

Hvis man skal henge seg opp i dårlig språk, kan man like gjerne ta for seg TS sin setning. "Er det feil at man nærmest mister interessen litt når det står sånt i meldingene man får?"

Du mister "nærmest interessen litt"? Det er rett og slett dårlig språk. Setningen betyr at du ikke engang har mistet litt interesse. Da er det vel ikke noe problem, da? Du har jo bare "nærmest" mistet "litt interesse". Vi får håpe det ikke skjer og at du kanskje slutter å kaste stein i glasshus.

Anonymous poster hash: cc7b0...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å miste interessen litt er ikke det samme som å miste litt interesse.

Anonymous poster hash: 258a3...582
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amémonos

Har jeg sagt at jeg gjør det?

Ditt innlegg blir som:

"Jeg har vite at daten er dømt for voldtekt og drap, jeg bør vel avslutte dette?"

"Hva med deg selv? Ble du ikke tatt for å kjøre i 87 km/t i 80-sonen?"

Du skriver dårligere enn mange som sliter litt med sam- og særskriving. Det er relevant når du starter en tråd som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det feil at man nærmest mister interessen litt når det står sånt i meldingene man får?

Anonymous poster hash: fc4eb...62f

Mister du interessen pga en liten orddelingsfeil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror nok daten din kan finne seg noe bedre når orddelingsfeil ser ut til å være eneste grunnen til at du mister interessen for han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man starter ikke en setning med "å"? Siden når?

Anonymous poster hash: 679b3...149

Det er ikke galt å starte en setning med "å", men det er muntlig språk. (Se for eksempel riksmålforbundet)

Poenget mitt var uansett ikke å prøve å rette opp i personens skrivefeil, men å poengtere at det blir rart å kommentere andres skriftspråk, og tilegne dem dårlige egenskaper på bakgrunn av dette. Spesielt når man selv skriver dårlig.

(det blir egentlig som å kalle seg selv for dum..)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slår meg også som en ganske merkelig regel, kunne vært interessant med en begrunnelse.

Var dumt å nevne det som en "regel". Det er ingen regel, men det er mer muntlig (og ikke helt optimalt). Poenget var bare å vise at personen selv ikke skriver helt perfekt, og at det da blir rart å tilegne andre dårlige egenskaper basert på en skrivefeil.

Uansett, så var det en barnslig måte å poengtere noe på. Av meg altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Med tanke på at du er så opptatt av å framstille andre som ikke skriver som deg, som dumme. Så ville jeg bare påpeke alle feilene du har i eget skriftspråk, i tillegg til et dårlig ordvalg og en mindre god setningsoppbygging.

Du glemte en R i særskrivingsfeil. Husk at det alltid skal være komma før "men". Man starter ikke en setning med "å". IQ er med store bokstaver. Man kan ikke "lytte til egne ord". Etter en forkortelse har man et punktum. "dvs.".

Jeg kan sikkert fortsette med å være særdeles barnslig, men det blir for dumt å framstille andre som dumme basert på skriftspråk, når en har et såpass dårlig skriftspråk selv.

Jeg vil anbefale deg å lese innlegget mitt på nytt, det du tar frem her er jo nettopp det jeg sier ikke betyr noe. 

Forøvrig tar du feil angående "men". http://www.ordnett.no/spr%C3%A5kverkt%C3%B8y/spr%C3%A5kvett.punktum

Det er ikke galt å starte en setning med "å", men det er muntlig språk. (Se for eksempel riksmålforbundet)

Poenget mitt var uansett ikke å prøve å rette opp i personens skrivefeil, men å poengtere at det blir rart å kommentere andres skriftspråk, og tilegne dem dårlige egenskaper på bakgrunn av dette. Spesielt når man selv skriver dårlig.

(det blir egentlig som å kalle seg selv for dum..)

Ja det her er vel ikke en innlevering? Jeg skriver muntlig, og jeg skriver faktisk flere riksmålord fremfor bokmål i tillegg. Men neimen om jeg skriver særskrivingsord feil, det kunne ikke falt meg inn! (Japp, men etter punktum! Lange setninger er også noe herk.)

Anonymous poster hash: d2fd6...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var dumt å nevne det som en "regel". Det er ingen regel, men det er mer muntlig (og ikke helt optimalt). Poenget var bare å vise at personen selv ikke skriver helt perfekt, og at det da blir rart å tilegne andre dårlige egenskaper basert på en skrivefeil.

Du gikk jo glipp av essensen i innlegget mitt. At små skrivefeil, feilstaving etc ikke gjør noe. Det er forskjell på feil. Noen er ille, noen er ikke det. 

Anonymous poster hash: d2fd6...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme det vel. Det er orddelingsfeil jeg sikter til. Og nå må jeg selvsagt også nevne at jeg vet at den type feil egentlig heter noe som begynner med s og slutter med ærskriving, for ellers kommer vel tråden til å handle om det.

Ja, det er i alle fall ikke orddelingsfeil, for det er noe annet. Men du får selv vurdere om du vil avskrive en person på grunn av en filleting. Noen sliter med rettskriving, uten at de trenger å være dumme eller uinteressante av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo fortsatt ingen begrunnelse. :P Hvorfor mener du man ikke skal start en setning med å?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom frem mange forskjellige svar her da. Noen har forståelse for det, andre mener dette ikke betyr så mye.

Jeg kan ærlig talt si at jeg synes det er greit nok at noen mennesker ikke bryr seg om den slags, det er en ærlig sak og et valg de har tatt selv. Men så kommer moroa, det finnes ikke forståelse andre veien, de som mener at språkkunnskaper ikke betyr noe for alt annet, klarer ikke å forstå at andre mennesker tenker annerledes om dette, de vil heller at alle andre skal tenke som dem.

Ja, det er i alle fall ikke orddelingsfeil, for det er noe annet. Men du får selv vurdere om du vil avskrive en person på grunn av en filleting. Noen sliter med rettskriving, uten at de trenger å være dumme eller uinteressante av den grunn.

Stemmer ikke det? Du som mener det er en filleting. Det er ok for meg at du synes det, men hvorfor er det så vanskelig for deg å forstå at andre mennesker vektlegger ting annerledes enn deg?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan forstå at enkelte er opptatt av dette og jeg har forståelse for at noen bryter en flørt på grunn av manglende språkkunnskaper og barnslig formuleringsevne. Det jeg ikke forstå er hvordan TS dømmer sin flørt på grunn av den ene sms hun fikk. 

Anonymous poster hash: 2f7de...dd8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt enig. Jeg er selv opptatt av å ha normalt godt språk, men ville aldri mistet interessen for vedkommende av én enkelt orddelingsfeil. Dersom daten gjennomgående hadde skrevet dårlig norsk, så hadde det kanskje vært annerledes. I hverdagen skriver man gjerne kjapt på mobil, feks mens man sitter på trikken e.l. Språkfeil kan ramme de fleste. 

Hvis man skal henge seg opp i dårlig språk, kan man like gjerne ta for seg TS sin setning. "Er det feil at man nærmest mister interessen litt når det står sånt i meldingene man får?"

Du mister "nærmest interessen litt"? Det er rett og slett dårlig språk. Setningen betyr at du ikke engang har mistet litt interesse. Da er det vel ikke noe problem, da? Du har jo bare "nærmest" mistet "litt interesse". Vi får håpe det ikke skjer og at du kanskje slutter å kaste stein i glasshus.

Anonymous poster hash: cc7b0...9fe

Dette har for så vidt blitt nevnt før, men du begår den samme tabben som enkelte andre. Jeg har ikke skrevet at jeg skriver perfekt. Du sidestiller "kjempe flott" med "nærmest mister interessen litt". Ingen ville reagert på sistnevnte f.eks. i en melding med mindre man går inn for å skulle finne feil, slik du her gjorde.

Man kan for eksempel gjøre det samme med lovbrudd. Om noen mener det å ha voldtatt eller drept er for ille, så kan man i følge din logikk si følgende: "Voldtekt og drap, ja vel? Du fikk en fartsbot en gang, så du har også begått et lovbrudd. Så du kan bare holde kjeft, du er ikke noe bedre – du kaster stein i glasshus, du!"

Ikke er jeg så sikker på at det er direkte galt å skrive det jeg gjorde uansett, du har ikke begrunnet det på en spesielt god måte. Du tolker setningen bokstavelig, selv om betydningen er åpenbar for alle. Om jeg "ler meg ihjel" av noe, så betyr ikke det at jeg faktisk dør. Om jeg sier "holdt jeg på å si" i slutten av en setning, så har jeg faktisk sagt det jeg sa – dermed gir ikke "holdt jeg på å si" noen mening rent logisk. Men opprett gjerne en egen tråd om du har lyst til å pirke videre på denne "feilen" du greide å finne, det blir et sidespor her.

Selvsagt var ikke "kjempe flott" et engangstilfelle, det er en type feil som går igjen hos vedkommende. Jeg har ikke sagt at jeg bryr meg så mye om det, men lurer på hvordan andre reagerer på denslags. Det har mange svart på og det er interessant å se hvor ulike oppfatninger folk har, selv om det som ventet dukket opp mange som av en eller annen grunn skal prøve å "ta" meg for noe her.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...