Gå til innhold

leieboer har skaffet seg alarm?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg eier en tomannsbolig hvor jeg leier ut halvparten. I dag så jeg plutselig at det har kommet opp klistremerker om at det er alarm i leieboers leilighet. Kan han virkelig gjøre det uten samtykke fra meg først? I praksis betyr jo dette at jeg ikke har tilgang til leiligheten i nødstilfelle ettersom jeg ikke kan kode/passord...

Jeg har i utgangspunktet ikke noe problem med at han har alarm, han er mye borte, men synes det er rart at han ikke klarerer dette med meg først. Jeg har også vurdert å få alarm, og hadde da sett det som naturlig å tilby det også i den delen av huset. Muligens hadde jeg da også fått rabatt hos vaktselskapet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

:o Skjønner ikke helt problemet. Kan du ikke bare snakke med leieboer og spørre om du kan få adgangskoden? Bortsett fra i nødstilfeller har du vel ikke noe med om han har alarm eller ikke....

Gjest Anonymous
Skrevet

Nei, du får ikke rabatt pga du eier hus med 2 leiligheter.

Du har ingen ting med at han får alarm. Ikke har du krav på koden heller. Han har ikke lov å gi vekk koden kan du skjønne.

Skal du inn så får du avtale med han.

Du har kun adgang om det er fare for at det skal skje skade på huset.

Da får du vel bare gå inn/ringe selskapet i samme slengen. Eller de ringer da alarmen går.

Skrevet

Merkelig at han ikke har bedt om tillatelse. Alarm medfører vel at man må strekke ledninger, bore diverse hull .. osv. ... ?

Jeg synes det er rart at en leieboer koster såpass med penger på et hus han ikke eier ... har selv installert alarm, og vet hva jeg betalte og betaler for det - det hadde jeg aldri kostet på et hus som ikke var mitt.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er løse ledninger på alarm. Ikke mere skruer enn hva det er i en lampett.

Ja det koster, men du kan ta med deg utstyret da du flytter. Det er en fordel for useier også. Lite int. for tyver å gå i det huset. kan hende hun får besøk som ike har det.

Alarmer er så vanlig blant folk nå, både når du leier og eier bolig. Har det selv. leieboer hennes er mye borte, så han vil vel sikre seg.

Skrevet

Hei.

Er du sikker på at vedkommende faktisk har alarm.

Vi har anskaffet oss klistremerke med alarmmelding på.

Alarm har vi ikke. Kun klistremerke.

Gjest Anonymous
Skrevet
Hei.  

Er du sikker på at vedkommende faktisk har alarm.

Vi har anskaffet oss klistremerke med alarmmelding på.

Alarm har vi ikke. Kun klistremerke.

Du skal ha et vist antall merker på hele uset. Alle forstår hva som er ekte /uekte alarm.

i tillegg skal det være et større merke som er synlig plassert. De vil helst ha det slik at det vises mot innfart osv...

Om du har kun merker, så tviler je på om du har fått de til et selskap. Klart ulovlig i forhold til selskapet du har merker fra.

Dessuten så er det en barnnalarm som er med som utløses ved gasser ol som ikke vanlige varslere gør.

så ar vi en knapp som varsler selskapet at vi trenger assistanse. da ringer de ikke på forhånd, de kommer.

Skrevet

Stemmer det, Gjest - det er ikke nok med klistermerker på hele huset - der skal være et merke av metall som er større enn klisterlappene - og det merket skal plasseres synlig fra veien.

Jeg har selv alarm på huset og her er det borret hull i vegger og ytterdører for å legge inn ledninger og sensorer - mulig at det nå til dags er mer trådløst...

Gjest Anonymous
Skrevet

Monterte for to mnd siden.To skruer for selve alarmcentralen på stuen. En liten skru for hver sensor.

To små skruer på ytterdør for sensor. En skru for brannalarm.

Vi har merker på tre av vinduer foran på huset.På verandadør.På utgangsdør og to vinduer foran.

Så er det montert en metallplate mot veien som du skriver.

Skrevet

At leieboeren har skaffet seg alarm har du ingenting med. Må du inn så må du inn, og da får dere evt. "krangle" om gebyret i etterkant. Det blir jo som om å bryte seg inn hos naboen fordi det lekker ned i din leilighet. (Men da riger man kanskje brannvesnet og ber dem ta seg av innbruddet, mens i eget hus benytter man seg av den nøkkelen man har.).

Kanskje har han også skiftet lås?? :wink:

Skrevet

Antall merker på huset har ingenting med om man virkelig har alarm eller ikke. Vi har alarm på huset og jeg fikk så mange klistremerker og metall skilt jeg kunne bære. Huset vårt er fullt av dem.......

Skrevet

Slik gjør de ikke nå lenger, Tex - ihvertfall ikke Securitas Direct og Falken. Der går installatøren rundt og klistrer opp merkene selv - han satte også opp metallskiltet.

Skrevet

Ikke vær så bombastisk Esther, vi har nyinnstallert Securitas Direct alarm, og jeg kan ringe dit og få tilsendt enda flere merker om jeg vil. Jeg kan flytte dem, ta de ned, do whatever, alarmen har vi.....

Skrevet

Ok- mulig at det er slik i Oslo.

Diskuterte akkurat dette på jobb sist uke - og her er det ihvertfall ikke slik. Jeg har selv Securitas Direct, min kollega har Falken - hun opplevde det samme som meg at installatøren selv gikk rundt og klistret på alle vinduer og dører hvor det var behov for slike.

Installatøren sa til meg at klisterlappene var "over halve" alarmen - mens kollegaen min sa at de som har greie på det vet at om det kun er klisterlapper så finnes der ikke alarm på huset - det skal være en godt synlig metallplate også. Tidligere var det helt vanlig at de delte ut en mengde klisterlapper slik at huseier selv kunne sette dem opp - jeg har ihvertfall hørt at de har endret på den praksisen.

Jeg fikk installert alarm for ca. 2 år siden da huset mitt var nytt - kollegaen min fikk sin nå like før sommeren iår.

Skrevet

Skal du inn så får du avtale med han.

Du har kun adgang om det er fare for at det skal skje skade på huset.

Da får du vel bare gå inn/ringe selskapet i samme slengen. Eller de ringer da alarmen går.

Enig. Spesielt enig i "du har KUN adgang om det er fare..".

Gjest Anonymous
Skrevet

Grunnen til endrede rutiner er at de som har fått mange lapper ar delt ut til kreti og pleti.

Innstaløren skal selv montere lappene.Metallplate SKAL være på alle us som har alarm.

at vi opplyser om dette på nett er o sukkertøy for de som driver med dette håndverket som innbrudd.

En annen ting er at huseier har kun adgang ved FARE som en annen skrev. selv o un ar nøkkel så er det ikke fritt frem Skal hun inn ved noe annet skal hun avtale med leietager. Slik at ha r mulighet til å være tistede.

Jeg hadde vert kjempeglad om min leietager adde innstalert alarm. det er o en trygghet for utleier også.

Å innstalere alarm er ikke mere skruing enn å innstalere telefor /pc. Man spør da ikke utleier om det først.

Så huseier: vær glad du har en slik leieboer.

Skrevet

Vel for å skrive om min erfaring. Metallplate og klistremerker SKAL være på hus som er TILKOBLET alarmsentral.

Vi var det, så valgte vi å ikke være tilkoblet pga vi er så lite vekk fra huset. Hadde ikke brannalarmen tilkoblet dem så det var greit. De kom da og fjernet både metallskilt og klistremerker da de hadde service på alarmen.

Nå var vi så heldige å kjenne en som har jobbet for akkurat dette selskapet så vi fikk noen klistremerker så vi har noe for å vise at vi har alarm. For den er jo vår, uansett om den er tilkoblet sentral eller mobil som hos oss. Så bryter noen seg inn så uler det noe sinnsykt, naboen ringer oss og alarmen ringer oss.

Men over til selve spørsmålet her, du skal jo kun inn om det er virkelig behov. Jeg ville tatt dette opp med husleier så man kan bli enige.

Skrevet

Vi fikk også en hel bunke med klistremerker da vi innstallerte alarm, men det begynner å bli noen år siden. Håper virkelig de har endret rutinene sine, men etter hva Tex forteller, høres det ikke slik ut! Tanken har slått meg, at hadde vi villet, kunne vi delt ut til kreti og pleti - men det gjorde vi altså ikke, vi brukte alle selv! :wink: Vi har også store metallmerker som er montert på garasjen og ved inngang i kjelleretasjen.

Jeg stusset litt da jeg leste hovedinnlegget, og må si jeg reagerte på at leieboer tar seg til rette på den måten. Men så kom jeg på at det finnes vel trådløse alarmer nå, som forutsetter lite montasje.

Uansett; hadde jeg vært leieboer hadde jeg helt garantert avklart med utleier om det var i orden for ham eller henne før jeg bestilte alarm - samme om utleier har noe med det eller ikke. Jeg synes det ville vært en naturlig tanke hvis det ikke var mitt hus.

Gjest Anonymous
Skrevet
Vi fikk også en hel bunke med klistremerker da vi innstallerte alarm, men det begynner å bli noen år siden. Håper virkelig de har endret rutinene sine, men etter hva Tex forteller, høres det ikke slik ut! Tanken har slått meg, at hadde vi villet, kunne vi delt ut til kreti og pleti - men det gjorde vi altså ikke, vi brukte alle selv! :wink: Vi har også store metallmerker som er montert på garasjen og ved inngang i kjelleretasjen.

Jeg stusset litt da jeg leste hovedinnlegget, og må si jeg reagerte på at leieboer tar seg til rette på den måten. Men så kom jeg på at det finnes vel trådløse alarmer nå, som forutsetter lite montasje.

Uansett; hadde jeg vært leieboer hadde jeg helt garantert avklart med utleier om det var i orden for ham eller henne før jeg bestilte alarm - samme om utleier har noe med det eller ikke. Jeg synes det ville vært en naturlig tanke hvis det ikke var mitt hus.

Hvorfor ville du avklare med huseier først?

alarmer i dag er ikke store monteringen.

Om du la inn tlf, ville du også ha avklart med huseier? Hva med data ol utstyr som krever montering?

Eneste jeg ville ha spurt huseier om er om å få sette opp parabol.

Det er da grenser for hva huseier skal ha med.

Gjest Anonymous
Skrevet
Vel for å skrive om min erfaring. Metallplate og klistremerker SKAL være på hus som er TILKOBLET alarmsentral.

Vi var det, så valgte vi å ikke være tilkoblet pga vi er så lite vekk fra huset. Hadde ikke brannalarmen tilkoblet dem så det var greit. De kom da og fjernet både metallskilt og klistremerker da de hadde service på alarmen.

Nå var vi så heldige å kjenne en som har jobbet for akkurat dette selskapet så vi fikk noen klistremerker så vi har noe for å vise at vi har alarm. For den er jo vår, uansett om den er tilkoblet sentral eller mobil som hos oss. Så bryter noen seg inn så uler det noe sinnsykt, naboen ringer oss og alarmen ringer oss.

Men over til selve spørsmålet her, du skal jo kun inn om det er virkelig behov. Jeg ville tatt dette opp med husleier så man kan bli enige.

Litt av en alarmansatt. slikt er helt ulolig. Det er faktisk vi som betaler for alt som må betale for dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...