Gå til innhold

Fine turer i Østmarka?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, kan noen anbefale meg noe fine runder i Østmarka på ca 2-3 timer? Med utgangspunkt fra en parkeringsplass? Jeg har sett på ut.no, men finner ikke noe særlig med runder. Helst ikke på stier hvor det er fare for å gå seg bort.  :fnise:

Anonymous poster hash: aa95f...389
Gjest anonym2233
Skrevet (endret)

Nordmarka er tingen!!! 😊😊😊

Kjenner ikke godt til Østmarka, men til u Nordmarka kan du finne mange flotte plasser med mulighet for overnatting, fiske..osv.

edit:

Leser nå at du helst vil unngå stier.

Eneste plassen jeg kjenner til og vet om i Østmarka er borte ved Nøklevann. Det er det "vei". Kort vei innover til selveste Nøklevann, men mulig å labbe lenger innover.

Eller så har du Stryken (Nordmarka) i Oppland. Lang enkel vei å gå, typisk grusvei. Parkering ved Stryken togstasjon, og derifra går du bare innover. Mange muligheter til forskjellige veier og innover i marka det :)

Endret av anonym2233
AnonymBruker
Skrevet

Nordmarka er tingen!!!

Kjenner ikke godt til Østmarka, men til u Nordmarka kan du finne mange flotte plasser med mulighet for overnatting, fiske..osv.

Takk for det, men jeg skal ikke overnatte eller fiske, bare gå. Og jeg foretrekke Østmarka, for det er mer kupert enn Nordmarka.

Gjest anonym2233
Skrevet

Takk for det, men jeg skal ikke overnatte eller fiske, bare gå. Og jeg foretrekke Østmarka, for det er mer kupert enn Nordmarka.

Tja, har motsatt inntrykk..

Uansett, så kan du bruke ut.no

Anbefaler deg å lese deg opp til forskjellige områder som tilhører Østmarka, og derifra bruke ut.no sine tjenester.

Det vil gjøre det enklere :)

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg lurte nå bare om noe her inne hadde turforslag jeg da...

Skrevet (endret)

Når jeg går i østmarka tar jeg utgangspunkt fra enten Rustadsaga,nær Skullerud T eller direkte fra sentrum via Lodalen. Kan ta buss 70 mot Skullerud og gå av ved et av stoppeme som går "oppover" der du vil du se skiltning mot byen(Svartdalen)og skiltning innover og oppover i østmarka.

http://ut.no/tur/2.2478/. En bit av flyktningerruta som var en av flere ruter for å komme seg til Sverige under krigen.

Man kan gå ganske langt hvis man følger den ruta, men det her en enkel "sirkel"tur,men det er ikke akkurat vanlig vei hele veien;)

Du kan også ta T-banen til Brynseng og gå mot Alnaelva og følge turveien langs Alna elva nedover mot Svardalen/Grønlandsleiret, når du har kommet et stykke forbi hengenrua og før selve Svartdalsparken går det en sti opp mot Østensjøvannet.

Følger du derimot turstien fra Brynseng oppover, går du mot Groroud er derfra kan du komme deg ut i Lillomarka.

Det du burde gjøre er egentlig å begynne et sted v/ et hvilket som helst stopp på linje 3(buss fra Helsfyr nå da). Hele bydel østensjø har Østmarka som "bakhage". Derfra så er det et nettverk av stier overalt, men altså, du liker ikke å gå stier? Det må du nesten gjøre hvis du skal gå i Østmarka. Den er mer flat og har ikke mye fjell, så det er ikke en del av marka som blir mest utbredet. Feks så er det svær få som går skitur da snøen ofte ikke holder mål lengre inn i marka, de fleste holder seg til skullerudstua og omegen.

https://m.youtube.com/watch?v=bveZRfkxQ3Y En litt gammel film om østmarka:)

Endret av Christiania_Oslo
AnonymBruker
Skrevet

Bysetermosan er en parkeringsplass som gir gode utgangspunkt. En rask tur inn til Vangen eller du kan gå mye lengre turer derifra. Søk opp turforslag derifra på ut.No.

Anonymous poster hash: ba372...6e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...