Gå til innhold

Useriøs utleier? Aner ikke hva jeg skal gjøre..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Har leid en leilighet sammen med to andre, og overtakelse var 10.juni.

Dro til leiligheten i dag og skulle installere meg og flytte tingene mine inn på mitt nye rom. MEN nå har det seg tydeligvis slik at en av de forrige leietakerene ikke har fått flyttet ut av akkurat dette rommet!? Den forrige leietakeren bor ikke her, men skulle flytte tingene sine 1.juli! Hva i all verden? Står også i leiekontrakten at vi overtok 10.juli og betalt leie. 

Hvilke rettigheter har jeg egentlig?? Jeg kan jo flytte tingene mine inn på et annet rom enn så lenge, men dem andre jeg skal bo med kommer jo også etterhvert inn og skal ha sine ting inn på disse andre rommene! Er ikke dette brudd i kontrakten fra utleiers side??

Anonymous poster hash: 16f9e...bea
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontakt utleier og be hen om å flytte tingene ut av rommet, ellers betaler du ikke for de dagene du ikke kan bo på det rommet du har betalt for.

• Liker 2
Skrevet

Ja, dette er et klart brudd på kontrakten. Kontakt utleier og be om at tingene blir flyttet ut umiddelbart.

• Liker 2
Skrevet

Vel...
Kjenner jeg meg selv rett, så ville jeg ha pakket alt ned og flyttet det inn i fellesrom/gang,/bod om man har det.

AnonymBruker
Skrevet

Har gjort dette. Jeg ønsket ikke være en vanskelig leietaker, så sendte en melding å sa at jeg skulle ha rommet som ikke er tomt, og at det er problematisk når tingene fortsatt står der. Fikk til svar at det var forståelig og at personen skulle flytte før 1.juli ?! Spurte om å få direkte kontakt med denne personen, sånn at vi kan løse det på en grei måte.  Jeg føler meg så liten og maktesløs akkurat nå.  Alle tingene mine står fortsatt urørt her, aner ikke hvor jeg skal gjøre av alt sammen.. :( 

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er jo ikke utleieren som er useriøs men den personen som burde vært flyttet ut.. 

Anonymous poster hash: 2626d...93b
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kontrakten til denne andre/tidligere leieboeren ligger på bordet her. Er det fælt av meg å finne nummeret til personen og sende en melding ?.. Er jo strengt tatt utleier sitt problem, men jeg vil bare løse det på en grei måte. Vil jo ikke drive å rote i tingene til denne personen uten samtykke heller!

TS

Skrevet

Er jo ikke utleieren som er useriøs men den personen som burde vært flyttet ut.. 

Anonymous poster hash: 2626d...93b

Hva? Utleier opptrer helt klart useriøst i dette tilfellet. Utleier skal påse at tidligere leieboere har flyttet ut, og at det er ordentlig vasket ut før neste leietaker har overtakelsesdato.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Kontrakten til denne andre/tidligere leieboeren ligger på bordet her. Er det fælt av meg å finne nummeret til personen og sende en melding ?.. Er jo strengt tatt utleier sitt problem, men jeg vil bare løse det på en grei måte. Vil jo ikke drive å rote i tingene til denne personen uten samtykke heller!

TS

Ikke gjør det. Det er ikke greit å snoke i andres papirer. Ring utleier og si klart ifra om at dette ikke er greit, og at du forventet at hybelen var flyttet ut av og vasket 10. juni. Du kan jo spørre om hvordan utleier har tenkt å løse det og foreslå at h*n kan betale hotell for deg inntil videre?

Anonymous poster hash: 5e1e0...9c9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gjør det. Det er ikke greit å snoke i andres papirer. Ring utleier og si klart ifra om at dette ikke er greit, og at du forventet at hybelen var flyttet ut av og vasket 10. juni. Du kan jo spørre om hvordan utleier har tenkt å løse det og foreslå at h*n kan betale hotell for deg inntil videre?

Har purret. Sendte melding uten svar. Skrev at det var veldig problematisk, og at jeg kan finne meg i og sove på et annet rom en natt eller to, men at kontrakten sier 10.juni og at jeg vil ha tingene vekk i morgen.

Off, har eksamen i morgen og bruker all energien på dette her nå! Var ikke helt dette jeg forventet!  Jeg vil gjerne få installert meg på rommet, slik at alt er klart til skolestart! Får håpe noe skjer i morgen. Dette er jo kontraktbrudd! Lille meg har vel ikke så stor "makt", men det blir for useriøst og håper at dette kan løses på en ålreit måte i morgen.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Har purret. Sendte melding uten svar. Skrev at det var veldig problematisk, og at jeg kan finne meg i og sove på et annet rom en natt eller to, men at kontrakten sier 10.juni og at jeg vil ha tingene vekk i morgen.

Off, har eksamen i morgen og bruker all energien på dette her nå! Var ikke helt dette jeg forventet!  Jeg vil gjerne få installert meg på rommet, slik at alt er klart til skolestart! Får håpe noe skjer i morgen. Dette er jo kontraktbrudd! Lille meg har vel ikke så stor "makt", men det blir for useriøst og håper at dette kan løses på en ålreit måte i morgen.

TS

Ikke send melding, da utleier kan velge å ikke svare på denne. Du må ringe og kreve svar. Ellers er dette helt klart kontraktsbrudd så det er innafor å se deg om etter et annet sted å bo.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan holde tilbake leie for antall dager du ikke får brukt rommet du leier. Jeg ville spandert 200,- på å bli medlem av leieboerforeningen for å få faglig hjelp til å løse problemet. Du har rettigheter så lenge du har signert kontrakten. Utleier plikter å fjerne tidligere beboers ting for egen regning.

Anonymous poster hash: 1233a...bcf

• Liker 2
Skrevet

Typisk utleiere å drive med snusk og fanteri... Må selv skaffe meg sted å leie snart, gleder meg ikke, føler de fleste som leier ut er både griske og uærlige...

Skrevet

Du skriver sms/epost til utleier OG ringer. Førstnevnte for å ha det skriftlig, sistnevnte for å komme igjennom raskest mulig.

Der skriver du at du ifølge kontrakten skulle flytte inn nå og du forventer refundert leie for hver natt tingene til tidligere leietaker blir stående.

Selvsagt er det tidligere leietaker som skulle ha flyttet ut, men utleier skal også overse utflytningen, sjekke at det er skikkelig vasket osv. Er dette ikke blitt gjort, så har utleier sviktet. Du skal ikke skrive at det "problematisk", men kreve at det blir ordnet.

Det er utleiers jobb å ordne dette. Du skal ikke gå igjennom leietakers papirer e.l.

Skrevet

- RING utleier, ikke bare send uskyldige sms-er. Ikke vær redd for å være vanskelig, er du høflig og saklig går det fint. Gjør oppmerksom på at du ikke betaler leie for de dagene du ikke har fått disponert rommet. Etter dere har snakket kan du gjerne sende en sms som bekrefter det dere ble enige om.

- Forhold deg til utleier, ikke tidligere leietaker!

AnonymBruker
Skrevet

Har fått svar på sms'ene mine. Utleier sa han skulle prøve å komme i kontakt med leieboeren i dag. Sendte ny melding og spurte om det var noe oppdatering, og sa at jeg vil bruke resten av dagene mine her på å flytte tingene mine inn på rommet! Håper det skjer I DAG! Hvis ikke blir det litt verre for han! Aner ikke hvordan jeg skal gå frem, men til nå har jeg bare vært hyggelig og forståelsesfull, men sagt at det ikke er greit.  Regner ikke med at han tar meg seriøst. Hva slags rettigheter har jeg egentlg? Kan vi bryte kontrakten? Han har jo brutt den, så. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Har fått svar på sms'ene mine. Utleier sa han skulle prøve å komme i kontakt med leieboeren i dag. Sendte ny melding og spurte om det var noe oppdatering, og sa at jeg vil bruke resten av dagene mine her på å flytte tingene mine inn på rommet! Håper det skjer I DAG! Hvis ikke blir det litt verre for han! Aner ikke hvordan jeg skal gå frem, men til nå har jeg bare vært hyggelig og forståelsesfull, men sagt at det ikke er greit. Regner ikke med at han tar meg seriøst. Hva slags rettigheter har jeg egentlg? Kan vi bryte kontrakten? Han har jo brutt den, så.

TS

Du har fortsatt tid til å oppsøke leieboerforeningen og snakke med de om du går ut nå.

Anonymous poster hash: 1233a...bcf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...