Gå til innhold

Penger hindrer meg i å følge drømmen...

Anbefalte innlegg

Gjest FebrinaCollett
Skrevet

Vet ikke om dette er plassert riktig, så må beklage om dette virker respektløst av meg, men føler jeg må få det ut ett sted.

Altså helt siden jeg har hvert 10 år har jeg elska å drive med hest, og uansett hvor mye jeg trygla og ba fikk jeg aldri begynne på ridekurs eller lignende før 8 klasse. Da drev jeg i 1-2 år før jeg måtte slutte fordi vi fikk pengeproblemer og ridekurs kosta 4000 i halvåret. Nå føler jeg det ikke er verdt å få mamma og pappa til å betale så mye penger ettersom vi nettopp har begynt å bli stabile igjen.

Uansett så har jeg ikke ridd en hest på 2 år. Faktisk har jeg ikke kosa med en på så lenge heller og jeg bare drømmer å kunne få drive med en hest fast en gang i uka ellerno. Føler det er det eneste som gjør meg glede og det dreper meg innvendig at jeg ikke får fjort noe med det. Har prøvd alt jeg kan for å finne et sted å ha hest på for men det er så vanskelig.

Foreldra mine nekter å kjøre mer enn maks 20 min til stallen, det må ikke være for langt ute i huttiheita for da tør ikke mamma kjøre (ho har nettopp fått førerkortet), det må heller ikke koste penger fordi pappa nekter for å betale for at jeg jobber for en person og må betale + jeg må finne en hest som ikke er høyere enn 1,55 ettersom jeg er så lav. 

Det er så vanskelig, og alle hester jeg har funnet har hvert rundt 30 minutter unna. Dessuten har jeg skole (vg2 neste år), og det gjør det enda vanskeligere. Men hva skal jeg gjøre når det er 2 staller rett borti her jeg bor og jeg må hver dag se på hestene og stallen uten å kunne få gjøre det jeg vil (uaktuelt å drive i de stallene for de driver med kjøring, jeg driver/drev med sprang)...

Hva skal jeg gjøre, jeg tenker på dette hver dag. Har ofte lyst til å ha en hest jeg bare kan ri av gårde på når jeg kan og vil rømme. Mange syns sikkert dette er teit, søren jeg syns dette er teit, men måtte få det ut. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo ta en tur bort i de to stallene, og spørre om du kan hjelpe dem med noe. Meld deg til frivillig arbeid. Hester har godt av annet enn bare sprang eller bare kjøring? Du kan gjøre noe annet enn å bare stå og se på. Arbeid med hest er mye mer enn bare sprangridning

• Liker 5
Gjest FebrinaCollett
Skrevet

Du kan jo ta en tur bort i de to stallene, og spørre om du kan hjelpe dem med noe. Meld deg til frivillig arbeid. Hester har godt av annet enn bare sprang eller bare kjøring? Du kan gjøre noe annet enn å bare stå og se på. Arbeid med hest er mye mer enn bare sprangridning

Jeg har hvert borti begge stallene og jeg liker ikke folkene som er der. Jeg trives absolutt ikke ettersom alle er så overlegne. Dessuten ber den ene stallen om 3000 i måneden for å arbeide der.

Uansett så vet jeg at hest er mye mer enn sprangridning, jeg har hvert i stallen ofte før uten å ri, bare gått på tur, trent og kosa alt fra bakken, og også gjort alt stallarbeid, men jeg vil jo veldig gjerne bli flinkere i sprang, og det hjelper lite når hestene i stallene aldri har hoppa? 

AnonymBruker
Skrevet

Da får du deg jobb, så du kan betale for dette selv.. Ikke gjør ting så vanskelig! Det hjelper ikke å sutre. Har ikke familien din råd til dette, må du betale selv. Enkelt og greit.

Anonymous poster hash: 0e4c2...a31

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Få deg en jobb sånn at du kan betale alt av utgifter selv. :)

Anonymous poster hash: 361fd...acf
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om dette er plassert riktig, så må beklage om dette virker respektløst av meg, men føler jeg må få det ut ett sted.

Altså helt siden jeg har hvert 10 år har jeg elska å drive med hest, og uansett hvor mye jeg trygla og ba fikk jeg aldri begynne på ridekurs eller lignende før 8 klasse. Da drev jeg i 1-2 år før jeg måtte slutte fordi vi fikk pengeproblemer og ridekurs kosta 4000 i halvåret. Nå føler jeg det ikke er verdt å få mamma og pappa til å betale så mye penger ettersom vi nettopp har begynt å bli stabile igjen.

Uansett så har jeg ikke ridd en hest på 2 år. Faktisk har jeg ikke kosa med en på så lenge heller og jeg bare drømmer å kunne få drive med en hest fast en gang i uka ellerno. Føler det er det eneste som gjør meg glede og det dreper meg innvendig at jeg ikke får fjort noe med det. Har prøvd alt jeg kan for å finne et sted å ha hest på for men det er så vanskelig.

Foreldra mine nekter å kjøre mer enn maks 20 min til stallen, det må ikke være for langt ute i huttiheita for da tør ikke mamma kjøre (ho har nettopp fått førerkortet), det må heller ikke koste penger fordi pappa nekter for å betale for at jeg jobber for en person og må betale + jeg må finne en hest som ikke er høyere enn 1,55 ettersom jeg er så lav. 

Det er så vanskelig, og alle hester jeg har funnet har hvert rundt 30 minutter unna. Dessuten har jeg skole (vg2 neste år), og det gjør det enda vanskeligere. Men hva skal jeg gjøre når det er 2 staller rett borti her jeg bor og jeg må hver dag se på hestene og stallen uten å kunne få gjøre det jeg vil (uaktuelt å drive i de stallene for de driver med kjøring, jeg driver/drev med sprang)...

Hva skal jeg gjøre, jeg tenker på dette hver dag. Har ofte lyst til å ha en hest jeg bare kan ri av gårde på når jeg kan og vil rømme. Mange syns sikkert dette er teit, søren jeg syns dette er teit, men måtte få det ut.

Himmel og hav! Makan til syting, klaging og å synes synd på seg selv. Og hva har dette på et sorgforum å gjøre?

Skjerp deg og voks opp!

Hvis det er så viktig for deg så skaff deg en jobb og betal selv. Det er du gammel nok til!

Anonymous poster hash: 11b3b...a41

• Liker 8
Gjest FebrinaCollett
Skrevet (endret)

Hva med om jeg ikke for lov til å jobbe av mine foreldre? Herregud for noen hensynsløse folk. Dere aner ikke hvor mye jeg sørger om dagen. Ikke bare fordi jeg ikke får drive men hest, men fordi jeg faktisk har det VANSKELIG! Jeg har hatt det helt for jævlig helt siden vgs. Grått meg selv til søvn hver natt, kjæledyret mitt har død og rett etter døde bestefaren min, ikke nok med det så har jeg det vanskelig på skolen. Det å drive med hest er det eneste som får meg til å faktisk smile. 

Folk burde søren meg lære seg å respektere andre folks smerte før de bryter ut om hvor dritt andre er. Jeg har det vanskelig, og dette er det eneste som gir meg glede!

Endret av FebrinaCollett
Skrevet

Hvordan kan dine foreldre nekte deg å jobbe? Du er ferdig med videregående? De aller fleste har da en jobb, enten som lærling eller ved siden av studiene. 

• Liker 1
Gjest FebrinaCollett
Skrevet

Hvordan kan dine foreldre nekte deg å jobbe? Du er ferdig med videregående? De aller fleste har da en jobb, enten som lærling eller ved siden av studiene. 

Jeg skal begynne vg2 neste år, jeg blir 17 i sommer... 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal begynne vg2 neste år, jeg blir 17 i sommer... 

Du kan skaffe deg en deltidsjobb og så kan du sykle til stallen. På den måten er du ikke 1. avhengig av penger fra foreldrene dine og 2. de trenger ikke hente og levere deg.

Anonymous poster hash: e64da...58c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du kan skaffe deg en deltidsjobb og så kan du sykle til stallen. På den måten er du ikke 1. avhengig av penger fra foreldrene dine og 2. de trenger ikke hente og levere deg.

PS: Velkommen til livet, forresten. Veldig mange, om ikke de aller fleste, har på et eller annet tidspunkt opplevd å ikke kunne gjøre noe, skaffe seg noe, delta på en aktivitet etc. pga. økonomi.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva med om jeg ikke for lov til å jobbe av mine foreldre? Herregud for noen hensynsløse folk. Dere aner ikke hvor mye jeg sørger om dagen. Ikke bare fordi jeg ikke får drive men hest, men fordi jeg faktisk har det VANSKELIG! Jeg har hatt det helt for jævlig helt siden vgs. Grått meg selv til søvn hver natt, kjæledyret mitt har død og rett etter døde bestefaren min, ikke nok med det så har jeg det vanskelig på skolen. Det å drive med hest er det eneste som får meg til å faktisk smile. 

Folk burde søren meg lære seg å respektere andre folks smerte før de bryter ut om hvor dritt andre er. Jeg har det vanskelig, og dette er det eneste som gir meg glede!

Tror du kanskje burde ha presisert akkurat dette i HI. Folk kan tro du er i dyp sorg over å ikke ha råd til å ri/holde på med hest. Ellers føler jeg med deg og din situasjon. Som andre har sagt, er det mulighet for deg å ha en liten deltidsjobb ved siden av? Hvis ikke, og skolen er alt du orker, kan du prøve å finne en ny hobby som gir deg glede frem til du har råd til hest igjen. Skrive/male/tegne/synge++

Anonymous poster hash: 1ec8f...e86

AnonymBruker
Skrevet

Skaff deg en jobb så du kan betale for hesten selv. Problem solved. Du er faktisk 17 år og kan ikke forvente at foreldrene dine skal betale for en så dyr hobby. 

Anonymous poster hash: 0aaab...98d
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er dessverre en del av livet for mange; at økonomi eller andre ting står i veien for den ultimate drømmen. Noen har perioder hvor man ikke kan tillate seg å drømme engang, fordi man har mer enn nok med å få endene til å møtes i det hele tatt.

Hvorfor vil ikke foreldrene dine at du skal jobbe? Er det langt til nærmeste jobb, kanskje? 

Det du kan gjøre, er å sette drømmen som et langsiktig mål. Det er jo ikke slik at du aldri mer vil kunne ri hest, i det hele tatt ...? Det er bare det at økonomien ikke tillater det akkurat nå. Prøv å finne en annen hobby i mellomtiden som kan lette hverdagen litt, og som ikke koster så mye. Ingenting vil jo kunne måle seg med drømmen, så klart, men kanskje du finner noe som er bedre enn å gå hjemme med alle tankene?

- Så, når du kan begynne å jobbe og tjene egne penger selv, står du nok litt friere. Enda bedre vil det nok bli når du får førerkortet og bilen i boks, da slipper foreldrene dine å kjøre frem og tilbake "hele tiden". Hvis videre studier, hybel/kollektiv eller lignende står i veien, er det ikke stort annet å gjøre enn å vente litt til. Klarer du å spare opp litt mens du venter, så er det kjempeflott!

Lykke til videre uansett! :troest:

Anonymous poster hash: 7977b...2ce
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobba hver helg fra jeg var 14 år, for å få råd til å ha hest på delfor :P Var ingen problem det (sånn bortsett fra tid til å lese lekser - host).

Anonymous poster hash: 8b5b5...7a2
  • Liker 1
Gjest FebrinaCollett
Skrevet

Tusen takk til alle sammen som har faktisk prøvd å hjelpe meg istedenfor å hakke på meg. Setter pris på det, helt seriøst tusen takk.

Mine foreldre lar meg ikke jobbe og det er jo dette som er et problemet. De mener jeg skal fokusere på skolen isteden for å jobbe og at de kan gi meg penger om jeg trenger det (men 4000 er altfor mye kan aldri be om det).

De mener også at jeg skal drive med noe som kan føre meg videre i livet, som feks broren min som er 10 år, har lilla belte i karate. 2-4 belter til så har han helt brunt og karate kan hjelpe han i livet og det kan bli noe av han.

Foreldra mine mener at hvis jeg skal drive med hest så burde jeg kunne drive med en som jeg kan konkurrere meg etc. Og de vil jo at jeg skal drive med det, ettersom de ser hvor glad jeg er når jeg er med hester, men de har for mange krav.

Uansett, tusen takk alle sammen, skal prøve å finne en løsning

AnonymBruker
Skrevet

Er det ingen mulighet til å bruke kollektivtrafikk?

Anonymous poster hash: 969f2...8aa
Skrevet

Tusen takk til alle sammen som har faktisk prøvd å hjelpe meg istedenfor å hakke på meg. Setter pris på det, helt seriøst tusen takk.

Mine foreldre lar meg ikke jobbe og det er jo dette som er et problemet. De mener jeg skal fokusere på skolen isteden for å jobbe og at de kan gi meg penger om jeg trenger det (men 4000 er altfor mye kan aldri be om det).

De mener også at jeg skal drive med noe som kan føre meg videre i livet, som feks broren min som er 10 år, har lilla belte i karate. 2-4 belter til så har han helt brunt og karate kan hjelpe han i livet og det kan bli noe av han.

Foreldra mine mener at hvis jeg skal drive med hest så burde jeg kunne drive med en som jeg kan konkurrere meg etc. Og de vil jo at jeg skal drive med det, ettersom de ser hvor glad jeg er når jeg er med hester, men de har for mange krav.

Uansett, tusen takk alle sammen, skal prøve å finne en løsning

Å drive med hest er en fin måte å lære seg og ta ansvar på. De fleste oppegående 17-åringer klarer fint å ha en deltids-jobb ved siden av skolen, uten at det skal gå utover karakterboka. Noe foreldrene på ingen måte har rett til å nekte dem, - selv om 17-åringene ikke er myndige. Hest kan drive deg videre, på samme måte som karate er tingen for broren din. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager krever de at du skal konkurrere? Og så ikke ville betale for dette? Det ville jo vært så mye enklere om du bare hadde en hest eller to du kunne kose deg med, og heller bare ri litt innimellom når det er ok for eier. Og du slipper å betale noe :P Merkelig prioritering fra dine foreldre. Eller har dere missforstått hverandre?

Anonymous poster hash: 8b5b5...7a2
AnonymBruker
Skrevet

Du skal være glad du ikke drømmer om å trene opp en redningshund, du. Koster over 150 000kr :-),

Anonymous poster hash: 69413...d5a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...