Lykke-liten Skrevet 14. juni 2015 #1 Skrevet 14. juni 2015 (endret) Turutstyr og slikt. Er det noen her som har erfaring med dette? Fant ut at vi skal legge litt i det og kjøpe litt bærekraftige produkter nå når vi først skal oppgradere. Det vi trenger er gassbrenner, kjele og stekepanne, bestikk, kopper og drikkeflasker. Er det noen her som er litt på tur og har greie på dette utstyret i titan? Leser at titan er mye sunnere enn aluminium og stål. At titan ikke lekker giftstoffer ut i mat og drikke, at det er rustfritt og hardt og lett. Slik at det har lang levetid. Så selv om dette er dyrere enn produkter i andre materialer har vi lyst til å kjøpe dette i titan. Noen som kan anbefale en nettbutikk som selger dette? Hilsen Lykkeliten Endret 14. juni 2015 av Lykke-liten
Lykke-liten Skrevet 14. juni 2015 Forfatter #2 Skrevet 14. juni 2015 Har søkt hos xxl, fjellsport, gmax, alle de store kjedene nå, men de har ikke slikt inne. Noen som har noen tips om hvor jeg kan få tak i sunt utstyr til å lage mat med?
PPM Skrevet 14. juni 2015 #3 Skrevet 14. juni 2015 Er slikt utstyr overflatebehandlet med noe, på samme måte som aluminium ofte er?
Storekommode Skrevet 14. juni 2015 #4 Skrevet 14. juni 2015 Har ingen egen erfaring med det, men har lest om det i noen tråder på fjellforum.no. http://eagleproducts.no/titan_artikler/Her var det en del forskjellig, ikke nettbutikk da men..
Lykke-liten Skrevet 14. juni 2015 Forfatter #5 Skrevet 14. juni 2015 Er slikt utstyr overflatebehandlet med noe, på samme måte som aluminium ofte er? Det jeg har lest er at det ikke er det. En av grunnene til at vi ønsker å gå for alt i titan, da slipper vi å kaste kjele og stekepanne når belegget begynner å falle av. Dette belegget er veldig kreftfremkallende. Har ingen egen erfaring med det, men har lest om det i noen tråder på fjellforum.no.http://eagleproducts.no/titan_artikler/Her var det en del forskjellig, ikke nettbutikk da men.. Så litt på de nå, men det var ikke lett å finne hvor de selger dette hen. Var ikke så stort utvalg heller? Kunne tenke meg kopp med lokk og drikkeflasker i titan og, så kan jeg bruke kopper og drikkeflasker til daglig og. Leste at dette kan kjøres rett i vaskemaskinen. Takk for tips om fjellforum.no! Søkte på titan der nå og fikk opp en test av et Fire Maple Horizon 1 kjelesett testet av en blogger på det forumet. http://www.fjellforum.no/topic/36051-testet-fire-maple-horizon-1-kjelesett/?hl=titan Står at han kjøpte det fra en nettbutikk som heter allrando.no, de hadde jo drikkekopp i rent titan med lokk og, akkurat det vi ville ha. De hadde jo faktisk alt vi lette etter.. Takk for hjelpen Storekommode! :D Er ikke alltid like lett å finne det man skal ha når man ikke har super greie på slikt.
PPM Skrevet 14. juni 2015 #6 Skrevet 14. juni 2015 Det jeg har lest er at det ikke er det. En av grunnene til at vi ønsker å gå for alt i titan, da slipper vi å kaste kjele og stekepanne når belegget begynner å falle av. Dette belegget er veldig kreftfremkallende. Jeg tenkte mer på om drikkeflasker osv er lakket innvendig med noe, eller eloksert. Jeg vet at titan "sverter" av en del i sin rene form, på samme måte som ubehandlet aluminium gjør, er derfor jeg lurer litt på det.
Lykke-liten Skrevet 14. juni 2015 Forfatter #7 Skrevet 14. juni 2015 Jeg tenkte mer på om drikkeflasker osv er lakket innvendig med noe, eller eloksert. Jeg vet at titan "sverter" av en del i sin rene form, på samme måte som ubehandlet aluminium gjør, er derfor jeg lurer litt på det. Vet at aluminiumsflasker er elokserte for å prøve å unngå å lekke aluminiumet ut i innholdet, men disse i titan er helt rene. "Alle våre produkter er produsert i ulegert grad 2 titan, helt rent, helt naturlig." Det som står på sidene deres. Det jeg har lest om denne graden av titan er at det ikke sverter av. Uansett om titan skulle svertet av slik aluminium gjør er det i hvert fall helt ufarlig for mennesker, fordi titan er biokompatibelt. Hadde en ulykke for en del år siden der jeg fikk et implantat i titan i kneet, da brukte kirurgene et implantat av titan. Var visst det eneste materialet som ikke kroppen frastøter. Vet at også pacemakere lages med dette. Her hos oss faser vi i hvert fall ut alt som har med aluminium å gjøre. Selv om kjelesettet om en 10 års bruk skulle bli ripete kan det fremdeles brukes med god samvittighet. Bare det er verdt investeringen synes vi. 2
PPM Skrevet 14. juni 2015 #8 Skrevet 14. juni 2015 Ja. Selv så bruker jeg som oftest sånne vanlige brusflasker. Er visst stoffer i de også som er skadelige, noe epoxy eller lignende som de er overflatebehandlet med. Vanskelig å slippe unna sånt i dag, er jo gift i alt mulig rart. 1
Lykke-liten Skrevet 14. juni 2015 Forfatter #9 Skrevet 14. juni 2015 Helt enig i at det er vanskelig å slippe unna all giften som omgir oss. Derfor er det veldig forfriskende å se at det er mulig å få tak i produkter som er helt rene, slik som disse titantingene. Dette kan jeg jo bruke hjemme også, ikke bare på tur. Så går det rett i oppvaskmaskinen, kjempekjekt. Så var visst enda en av egenskapene til titan at det er antibakterielt også. Det er cocktaileffekten som tar oss, alt rundt oss er giftig eller litt giftig. Jeg tenker ikke så mye over det, man skal leve normalt og, men der man kan unngå slike giftige produkter gjør jeg det. Spesielt i forbindelse med nyinnkjøp. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå