Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dukket opp en mulighet for å kjøpe leilighet nummer 2. Har muligheten til å ta opp litt over en million ekstra, og har mye egenkapital jeg kan få kjøpt med.

Blir å betale lånet på den nye leiligheten, mens jeg må betale halve lånet i mnd på den forrige leiligheten. 

Det vil økonomisk gå, men blir selvfølgelig å bruke ekstremt mye på lån, og binder opp pengene mine i to leiligheter.

Spørsmålet er om andre har gjort dette, og om man har tips for om jeg burde kjøre på (gode grunner for det) eller argumenter for å bare kule den og bo i den leiligheten jeg eier med to andre. 

Fordeler slik jeg ser det ved å eie en ny leilighet er å få et nytt mål å betale ned, og kan motivere meg til å ikke "sløse" så mye, men ha et materiellt mål. I tillegg som det kan være smart å investere i eiendom. Hvis dette stiger mer enn penger i banken da?

- Ser frem til tips. (Gutt 23).

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Virker litt for dumt å ikke kjøpe etter min mening. Så lenge man kan håndtere det månedlige, så ser jeg ingen grunn. Lån er greit, ettersom boligens verdi øker

Anonymous poster hash: 8cc36...cb6
Skrevet

Virker litt for dumt å ikke kjøpe etter min mening. Så lenge man kan håndtere det månedlige, så ser jeg ingen grunn. Lån er greit, ettersom boligens verdi øker

Du har lov til å håpe eller tro at boligens verdi vil øke.

Men det er ingen naturlov, og mange har advart mot prisfall. Og mange som tidligere hadde investert i ekstra bolig har valgt å selge seg ut. Mange steder er leiemarkedet betydelig svakere enn tidligere.

Hva er lurt? Aner ikke.

• Liker 3
Skrevet

Som han over her sier, du må jo kjenne til markedet ditt der du bor veldig godt. Her jeg bor på sørlandet har boligprisene i grunn stått stille i flere år, noen objekter selges også under hva de ble kjøpt for bare noen få år tilbake.

Medregnet meglerutgifter, dokumentavgift, flyttekostnader osv så har det ikke vært veldig lønnsomt så langt for de som har tenkt i de baner her. 

Det er vel også kanskje en del faktorer som tyder på at Norge ikke vil få den 10-årsveksten vi har hatt, nå vil det gå roligere for seg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selv om leiligheten ikke stiger i verdi vil lånene betales ned og du sitter igjen med økt formue. Etterhvert vil dette bli mer en inntektkilde.

Men du må ta i betraktning hvor mye du vil skattes.

Du må og vurdere hvor lenge du vil gjøre dette, tror det er viktig å ha én lang horisont.

Anonymous poster hash: aa5d6...f90

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen må tro at pris på bolig vil stige like mye som den har gjort til nå. Her hvor jeg bor har prisene stått stille og endatil gått ned i pris de siste 2 årene. Mest sannsynlig vil prisene gå enda mer ned. 

Dersom man skal investere penger i bolig så må man se på investeringen på lang sikt og jeg hadde ihvertfall ikke satset på å lånefinansiere en bolig nummer to. 

Anonymous poster hash: 9d524...ad0
  • Liker 1
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Her jeg bor så blomstrere prisene jevnt og trutt og alt selges unna i svingende fart

Skrevet

Har du noen mulighet for å selge den du eier og kjøpe en leilighet med utleiedel? Det ville klart lønnet seg sånn skattemessig.

Uansett tenker jeg fast eiendom er en god investering. Ja prisene kan gå litt opp og litt ned på kort sikt, men skal du investere på lang sikt så tror jeg uansett verdien vil øke :)

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Her i Bergen stiger boligprisene fortsatt.

Og leiemarkedet er helt og holdent utleiers marked.

Jeg vet ikke om det er lurt å kjøpe bolig nr 2, men jeg ville satt meg svært grundig inn i beskatning, lånevilkår (ingen "ungdomsfordeler" på dette kjøpet) og hva du vil få i leieinntekt.

Men: jeg hadde aldri fortsatt å bo sammen med andre i kollektiv dersom jeg hadde hatt råd til å bo for meg selv.

AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor, så har prisene bare økt de siste årene. Og leiemarkedet har blitt helt vilt.

Kjøpte leilighet her for 5 år siden, og den har økt med ca 600 000 i verdi på disse årene.

Anonymous poster hash: d1662...a70
Skrevet

Du får satse på kraftig økt innvandring som vil stabilisere eller sende boligprisene oppover...

AnonymBruker
Skrevet

Fordeler med en utleiebolig:

- Inntekter

- Investering

Ulemper med en utleiebolig:

- Leieinntekter er skattbare

- Det skal skattes av overskuddet (gevinsten) ved salg

- Omkostninger ved både kjøp og salg

- Sekundærbolig beskattes hardere enn primærbolig

- Kommunale avgifter

- Hva hvis leietaker ikke betaler for seg?

- Renten kan gå opp (husleien kan ikke bare settes opp der etter – lovverket må følges)

- Ødelagt inventar må repareres/erstattes (vaskemaskin, oppvaskmaskin, komfyr, osv). Andre feil og mangler må også utbedres (feil på elektrisk anlegg, vannlekasjer osv.)

- Husleien på en utleiebolig kan ikke heves uten videre. Leietaker må ha bodd i boligen minst ett år før den kan økes i hht konsumprisindeksen.

- Boligen kan bli stående tom i perioder.

Siden du må låne en del penger til å kjøpe den ekstra boligen ville jeg ha tenkt meg godt om først. Det vil i beste fall ta flere år før dette er lønnsomt rent økonomisk. I verste fall taper du på det. Utlemarkedet begynner å gå dårligere nå. Det er fare for at boligprisene flater ut eller faller.

Hilsen bankansatt.

Anonymous poster hash: 63733...0c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lån er greit, ettersom boligens verdi øker

Ja, boligprisene skal til himmelen. Vil aldri slutte å stige.

Anonymous poster hash: 54667...a6e

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er sånn at du får trang økonomi ved å gjøre dette, med dagens lave rentenivå, så syns jeg du skal tenke deg om to ganger.

Anonymous poster hash: 455c1...fac

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...