AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #1 Skrevet 13. juni 2015 Jeg skal slutte i jobben, men jobber ut sommeren. Ettersom jeg skal slutte, har jeg avtale om å ta to uker ferie og få utbetalt tre. Lønnsslipp og penger kom i går (skulle egentlig utbetales 15.). Jeg har blitt trukket for 5 uker ferie. Er egentlig ganske avhengig av pengene. Hvis jeg må vente til juli, er jeg jo nødt til å skatte. En klar over at jeg får pengene igjen på skatten til neste år, men trenger tross alt pengene nå. Noen med erfaring? Jeg jobber i kommunen. Anonymous poster hash: bd186...fe5
petterm Skrevet 13. juni 2015 #2 Skrevet 13. juni 2015 Ta kontakt hurtigst mulig. Ingen erfaring med feil utbetalinger eller feiltrekk, men jeg har oppfattet at det ikke lenger er mulig å korrigere når opplysningene er oversendt skatteetaten. Tidligere kunne man korrigere.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #3 Skrevet 14. juni 2015 Jeg ville i alle fall ringt de som styrer med lønn og forklart problemet. Jeg har tidligere blitt trukket for ferie når jeg skulle hatt utbetalt lønn som hadde blitt "hengende igjen" fra tidligere. Da ringte jeg de som styrer med lønna i kommunen og forklarte greia. Fikk utbetalt en avtalt sum som jeg ikke husker hva heter, som ble trukket på neste lønn igjen. Anonymous poster hash: 073b6...63c
Gjest Tingelinling Skrevet 14. juni 2015 #4 Skrevet 14. juni 2015 Ferieuker som skal utbetales kommer i sluttoppgjøret, sammen med opptjente feriepenger for 2015. Dersom du ikke jobbet i 2014, har du krav på å ikke avvikle full ferie i 2015. Da skulle du hatt en full månedslønn i juni, uten noe trekk. Dersom du har jobbet deler av 2014, er det litt forskjellig hvordan det gjøres med fordeling lønn/feriepenger. Utbetalte ferieuker må det uansett betales skatt for.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #5 Skrevet 14. juni 2015 Ferieuker som skal utbetales kommer i sluttoppgjøret, sammen med opptjente feriepenger for 2015. Dersom du ikke jobbet i 2014, har du krav på å ikke avvikle full ferie i 2015. Da skulle du hatt en full månedslønn i juni, uten noe trekk. Dersom du har jobbet deler av 2014, er det litt forskjellig hvordan det gjøres med fordeling lønn/feriepenger. Utbetalte ferieuker må det uansett betales skatt for. Jeg skal ikke ha sluttoppgjør (fortsetter i samme kommune). Jeg har fått feriepenger som normalt, det er kun de tre ukene med lønn som mangler (ettersom de har trukket meg fem uker). Trodde ikke man skulle trekke skatt av det, men da er det jo greit nok, da får jeg vente til juli. Anonymous poster hash: bd186...fe5
petterm Skrevet 14. juni 2015 #6 Skrevet 14. juni 2015 Jeg skal ikke ha sluttoppgjør (fortsetter i samme kommune). Jeg har fått feriepenger som normalt, det er kun de tre ukene med lønn som mangler (ettersom de har trukket meg fem uker). Trodde ikke man skulle trekke skatt av det, men da er det jo greit nok, da får jeg vente til juli. Anonymous poster hash: bd186...fe5 Tror ikke du kan "velge" å ta ut mindre enn 5 ukers ferie når du bytter jobb internt i kommunen. Du har tross alt samme arbeidsgiver gjennom hele året. Du har plikt til å ta ut 5 uker ferie (i alle fall lovbestemt 4 uker og en dag), og arbeidsgiver har plikt til å sørge for at du tar ut ferie. 2
Gjest Tingelinling Skrevet 14. juni 2015 #7 Skrevet 14. juni 2015 Jeg mener reglene for utbetaling av ferieuker er endret til at det kun er lov dersom man har vært sykemeldt store deler av året og derfor ikke fått tatt ut ferie. Siden du skal fortsette i samme kommune, er det muligens lønnssystemet deres som legger automatisk inn at det ikke er mulig å unnlate å trekke for ferien. Det er i utgangspunktet ikke tillatt å la vær å avvikle ferie dersom du har full opptjening. ...men ring lønnskontoret på mandag. Det kan hende arbeidsgiveren din har andre ordninger enn de jeg er kjent med.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #8 Skrevet 14. juni 2015 Tror ikke du kan "velge" å ta ut mindre enn 5 ukers ferie når du bytter jobb internt i kommunen. Du har tross alt samme arbeidsgiver gjennom hele året. Du har plikt til å ta ut 5 uker ferie (i alle fall lovbestemt 4 uker og en dag), og arbeidsgiver har plikt til å sørge for at du tar ut ferie. Jeg har i grunnen ikke noe valg, da jeg skal jobbe som lærer. Anonymous poster hash: bd186...fe5
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #9 Skrevet 14. juni 2015 Jeg mener reglene for utbetaling av ferieuker er endret til at det kun er lov dersom man har vært sykemeldt store deler av året og derfor ikke fått tatt ut ferie. Siden du skal fortsette i samme kommune, er det muligens lønnssystemet deres som legger automatisk inn at det ikke er mulig å unnlate å trekke for ferien. Det er i utgangspunktet ikke tillatt å la vær å avvikle ferie dersom du har full opptjening. ...men ring lønnskontoret på mandag. Det kan hende arbeidsgiveren din har andre ordninger enn de jeg er kjent med. Det er styrer som sa at to uker ferie og tre uker utbetalt er greit. Jeg har bare stolt på at det stemmer. Det var arbeidsgivers ønske at jeg jobber ut juli, slik at jeg kan hjelpe i sommer. Det er klin umulig å avvikle 3 uker ferie til før jeg slutter (skal allerde ha 2 uker, og det er ikke mulig å dekke opp alle vaktene mine). Jeg skal jobbe som lærer, så jeg vil ikke ha mulighet til å ta ut de resterende ukene. :/Anonymous poster hash: bd186...fe5
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #10 Skrevet 14. juni 2015 Jeg har i grunnen ikke noe valg, da jeg skal jobbe som lærer. Anonymous poster hash: bd186...fe5 Jeg har i grunnen ikke noe valg, da jeg skal jobbe som lærer. Anonymous poster hash: bd186...fe5 Jeg mener der er spesielle regler rundt det å jobbe som lærer, og begynne som lærer, med tanke på at lærerens arbeidsår er komprimert, og at størstedelen av lærerens friuker er opparbeidet avspassering. Neste sommer vil du få avspassering+ferie på lik linje med andre lærere, selv om du på papiret ikke har opparbeidet deg den tiden som skal avspasseres. Når har du tenkt til å ta ut de resterende tre ukene? Som nevnt kan du nok ikke velge om du skal ta ut ferie eller ikke. Anonymous poster hash: 073b6...63c
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #11 Skrevet 14. juni 2015 Jeg mener der er spesielle regler rundt det å jobbe som lærer, og begynne som lærer, med tanke på at lærerens arbeidsår er komprimert, og at størstedelen av lærerens friuker er opparbeidet avspassering. Neste sommer vil du få avspassering+ferie på lik linje med andre lærere, selv om du på papiret ikke har opparbeidet deg den tiden som skal avspasseres. Når har du tenkt til å ta ut de resterende tre ukene? Som nevnt kan du nok ikke velge om du skal ta ut ferie eller ikke. Anonymous poster hash: 073b6...63c Ja, det vil jeg. Første året som lærer, får du vanlig lønn istedenfor feriepenger (jeg vil derimot komme like godt ut av det ved å velge feriepenger, da jeg har opptjent grunnlag). Jeg mener ingenting. Arbeidsgiver ønsket at jeg skulle jobbe ut sommeren, og at det kan løses ved 2 uker ferie og 3 uker utbetalt. Lærere har ingen ferie som tas ut høstsemesteret 2015 (kun avspasering), og det er selvsagt ikke rom for at jeg tar ut tre uker ferie ved siden av dette. Det er ganske uinteressant at jeg vil få avspasering uten å faktisk ha tjent det opp, jeg skal jo ikke miste ferieukene mine av den grunn. Anonymous poster hash: bd186...fe5
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #12 Skrevet 14. juni 2015 Ja, det vil jeg. Første året som lærer, får du vanlig lønn istedenfor feriepenger (jeg vil derimot komme like godt ut av det ved å velge feriepenger, da jeg har opptjent grunnlag). Jeg mener ingenting. Arbeidsgiver ønsket at jeg skulle jobbe ut sommeren, og at det kan løses ved 2 uker ferie og 3 uker utbetalt. Lærere har ingen ferie som tas ut høstsemesteret 2015 (kun avspasering), og det er selvsagt ikke rom for at jeg tar ut tre uker ferie ved siden av dette. Det er ganske uinteressant at jeg vil få avspasering uten å faktisk ha tjent det opp, jeg skal jo ikke miste ferieukene mine av den grunn. Anonymous poster hash: bd186...fe5 Kan du kontakte rektor på skolen du skal jobbe på, og høre om mulighetene for å ta ut ferie i løpet av høsthalvåret? Det er nok verken populært eller lurt, spesielt dersom dette er ditt første år som lærer, men det er mulig å høre hva de sier. Jeg har kolleger som av ulike årsaker har ferie til gode, som er pent nødt til å ta den ut selv om det foregår undervisning. Anonymous poster hash: 073b6...63c
Gjest Tingelinling Skrevet 14. juni 2015 #13 Skrevet 14. juni 2015 Dette er jo en spesiell situasjon. Ring lønnskontoret.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #14 Skrevet 14. juni 2015 Kan du kontakte rektor på skolen du skal jobbe på, og høre om mulighetene for å ta ut ferie i løpet av høsthalvåret? Det er nok verken populært eller lurt, spesielt dersom dette er ditt første år som lærer, men det er mulig å høre hva de sier. Jeg har kolleger som av ulike årsaker har ferie til gode, som er pent nødt til å ta den ut selv om det foregår undervisning. Anonymous poster hash: 073b6...63c Det ønsker jeg ikke (og kommer jeg heller ikke til å spørre om). Da får heller nåværende leder slite med å dekke opp vaktene mine i juli, da det var der jeg fikk klarsignal om at det var greit å løse på den måten. Tenker at elevene mine ikke skal måtte ta støyten for det. Anonymous poster hash: bd186...fe5
Gjest Blondie65 Skrevet 14. juni 2015 #15 Skrevet 14. juni 2015 Du skal selvsagt trekkes skatt av all lønnsutbetaling. Det er kun feriepenger opptjent året før som er trekkfri i utbetalingsåret. Du får høre med lønnskontoret hva som skal skje med ferie du ikke har sjanse til å ta ut, denne må de enten sørge for at du får tatt ut eller du vil få de utbetalt sammen med siste lønning fra din nåværende arbeidsgiver (i ditt tilfelle avdeling i kommunen). Jeg har i grunnen store problemer med å forstå hvordan personer som er helt avhengig av og regner med en pengeutbetaling kan dikte opp at en ikke skal trekkes skatt og ikke skal trekkes for ferie uten å sjekke FØR utbetalingen kommer hva den blir på. Hvordan kan en planlegge og lage budsjett for en periode når en ikke aner hva inntekten i perioden blir? Til sammenligning hadde jeg regnet ut på forhånd ned til nærmeste tusen kroner hva juni lønnen ble på og bommet ikke. Denne øvelsen lærte jeg meg etter å ha jobbet et sted med håpløse folk på lønningskontoret som både ubetalte og trakk feil uten evne til å rette opp feilen i nesten et halvt år (Ja, det er menneskelig å feile. Nei, det er inkompetent å ikke høre på råd eller makte å rette feilen over flere måneder).
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #16 Skrevet 14. juni 2015 Dette er jo en spesiell situasjon. Ring lønnskontoret. Ja, skal kontakte dem på mandag. Håper det er mulig å finne en løsning. Anonymous poster hash: bd186...fe5
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #17 Skrevet 14. juni 2015 Det ønsker jeg ikke (og kommer jeg heller ikke til å spørre om). Da får heller nåværende leder slite med å dekke opp vaktene mine i juli, da det var der jeg fikk klarsignal om at det var greit å løse på den måten. Tenker at elevene mine ikke skal måtte ta støyten for det. Anonymous poster hash: bd186...fe5 Jeg er enig med deg i at det ikke er elevene som skal ta støyten for at din nåværende leder har gitt klarsignal for noe som er vanskelig å gjennomføre. Høsthalvåret er kort, og man bruker tid til å bli kjent med elever, kolleger og rutiner, så å være tre uker borte er ikke å anbefale. Anonymous poster hash: 073b6...63c
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #18 Skrevet 14. juni 2015 Du skal selvsagt trekkes skatt av all lønnsutbetaling. Det er kun feriepenger opptjent året før som er trekkfri i utbetalingsåret. Du får høre med lønnskontoret hva som skal skje med ferie du ikke har sjanse til å ta ut, denne må de enten sørge for at du får tatt ut eller du vil få de utbetalt sammen med siste lønning fra din nåværende arbeidsgiver (i ditt tilfelle avdeling i kommunen). Jeg har i grunnen store problemer med å forstå hvordan personer som er helt avhengig av og regner med en pengeutbetaling kan dikte opp at en ikke skal trekkes skatt og ikke skal trekkes for ferie uten å sjekke FØR utbetalingen kommer hva den blir på. Hvordan kan en planlegge og lage budsjett for en periode når en ikke aner hva inntekten i perioden blir? Til sammenligning hadde jeg regnet ut på forhånd ned til nærmeste tusen kroner hva juni lønnen ble på og bommet ikke. Denne øvelsen lærte jeg meg etter å ha jobbet et sted med håpløse folk på lønningskontoret som både ubetalte og trakk feil uten evne til å rette opp feilen i nesten et halvt år (Ja, det er menneskelig å feile. Nei, det er inkompetent å ikke høre på råd eller makte å rette feilen over flere måneder). Du skal selvsagt trekkes skatt av all lønnsutbetaling. Det er kun feriepenger opptjent året før som er trekkfri i utbetalingsåret. Du får høre med lønnskontoret hva som skal skje med ferie du ikke har sjanse til å ta ut, denne må de enten sørge for at du får tatt ut eller du vil få de utbetalt sammen med siste lønning fra din nåværende arbeidsgiver (i ditt tilfelle avdeling i kommunen). Jeg har i grunnen store problemer med å forstå hvordan personer som er helt avhengig av og regner med en pengeutbetaling kan dikte opp at en ikke skal trekkes skatt og ikke skal trekkes for ferie uten å sjekke FØR utbetalingen kommer hva den blir på. Hvordan kan en planlegge og lage budsjett for en periode når en ikke aner hva inntekten i perioden blir? Til sammenligning hadde jeg regnet ut på forhånd ned til nærmeste tusen kroner hva juni lønnen ble på og bommet ikke. Denne øvelsen lærte jeg meg etter å ha jobbet et sted med håpløse folk på lønningskontoret som både ubetalte og trakk feil uten evne til å rette opp feilen i nesten et halvt år (Ja, det er menneskelig å feile. Nei, det er inkompetent å ikke høre på råd eller makte å rette feilen over flere måneder). Det er greit, det var jeg ikke klar over. Jeg kan være enig i at jeg har vært naiv som tok leders ord for god fisk (og jeg burde kanskje, av erfaring, visst bedre). Jeg dikterer ikke at jeg skal ha noe skattefritt (jeg trodde det var slik, men tok der altså feil) . At jeg ikke skal trekkes for ferie (dvs. fem uker, to skulle jeg uansett trekkes) er som sagt formidlet til meg via. styrer. Med tanke på at jeg har blitt informert om at jeg vil få ubetalt for tre uker ferie, er det slettes ikke merkelig at jeg har laget budsjett ut fra dette. I etterpåklokskapens navn ser jeg at jeg sikkert burde ha kontaktet både den ene og den andre for å få bekreftet at dette faktisk er gjennomførbart, men valgte å stole på leder. Ellers fikk jeg på kronen hva jeg hadde regnet ut (og det får jeg hver måned), kun minus disse pengene. Det er generelt mye feil med lønn, så det gjør jeg hver måned. I "ganske avhengig" ligger at jeg skal bruke pengene på en ferietur, og at jeg derfor helst skulle hatt dem nå. Jeg har mange utgifter denne måneden, så selv om det kommer mye inn, skal også unormalt mye ut. Anonymous poster hash: bd186...fe5
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #19 Skrevet 14. juni 2015 Jeg er enig med deg i at det ikke er elevene som skal ta støyten for at din nåværende leder har gitt klarsignal for noe som er vanskelig å gjennomføre. Høsthalvåret er kort, og man bruker tid til å bli kjent med elever, kolleger og rutiner, så å være tre uker borte er ikke å anbefale.Anonymous poster hash: 073b6...63c Nei, det blir ikke aktuelt. Dessuten tjener jeg veldig mye dårligere i nåværende stilling, så jeg ser ikke hvordan det skulle latt seg løse (det er jo heller ikke aktuelt for meg å tape masse penger på å ta ut ferie). Da får det heller bli nåværende leder sitt problem å dekke opp for meg. Anonymous poster hash: bd186...fe5
Gjest Blondie65 Skrevet 14. juni 2015 #20 Skrevet 14. juni 2015 Det er greit, det var jeg ikke klar over. Jeg kan være enig i at jeg har vært naiv som tok leders ord for god fisk (og jeg burde kanskje, av erfaring, visst bedre). Jeg dikterer ikke at jeg skal ha noe skattefritt (jeg trodde det var slik, men tok der altså feil) . At jeg ikke skal trekkes for ferie (dvs. fem uker, to skulle jeg uansett trekkes) er som sagt formidlet til meg via. styrer. Med tanke på at jeg har blitt informert om at jeg vil få ubetalt for tre uker ferie, er det slettes ikke merkelig at jeg har laget budsjett ut fra dette. I etterpåklokskapens navn ser jeg at jeg sikkert burde ha kontaktet både den ene og den andre for å få bekreftet at dette faktisk er gjennomførbart, men valgte å stole på leder. Ellers fikk jeg på kronen hva jeg hadde regnet ut (og det får jeg hver måned), kun minus disse pengene. Det er generelt mye feil med lønn, så det gjør jeg hver måned. I "ganske avhengig" ligger at jeg skal bruke pengene på en ferietur, og at jeg derfor helst skulle hatt dem nå. Jeg har mange utgifter denne måneden, så selv om det kommer mye inn, skal også unormalt mye ut. Anonymous poster hash: bd186...fe5 Men da har ikke din leder gjort jobben sin, og siden du er avhengig av pengene for å dra på ferie så ville jeg kontaktet lønnskontoret selv og fått skriftlig bekreftet hvordan utbetalingen ble. Ferieloven er blitt ganske strengt skjerpet akkurat når det gjelder at bedriften skal se til at de ansatte skal ta ut full ferie, så det er nok dette du har blitt rammet av. Det er derfor din leder som svikter i forhold til sin plikt til at du får tatt ut all din ferie eller sørge for at ditt - etter min mening - helt relevante unntak blir kommunisert godt nok til lønnsavdelingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå