AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #1 Skrevet 13. juni 2015 Folk legger forskjellig betydning i ordet "dannelse". Noen mener at man må ha en høyere akademisk grad for å være "dannet". Andre knytter det opp mot oppførsel og manerer. Noen mener at "dannelse" er det samme som å ha generell almennkunnskap. Hva mener du er et minimumskrav til "dannelse"hos andre, og hva legger du i uttrykket? Anonymous poster hash: 0a6f1...46a
Tabris Skrevet 13. juni 2015 #2 Skrevet 13. juni 2015 For meg er det en kombinasjon av allmennkunnskap og sosial intelligens. 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #3 Skrevet 13. juni 2015 Jeg mener at et minimum av "dannelse" som alle bør ha, er å følge med på nyhetene både innenriks og utenriks, samt ha kunnskapene fra grunnskolen (1. til 10. klasse) på plass i minnet. Man bør også kunne vanlig høfflighet, og lese av og til. Utdannelse er etter min mening underordnet, da det finnes akademikere som aldri leser noe annet enn faget sitt, og finnes bønder som leser i flere timer hver dag. Anonymous poster hash: 4c45c...853
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #4 Skrevet 13. juni 2015 For meg er det en kombinasjon av allmennkunnskap og sosial intelligens. Okay! Ønsker du å utdype? Hvor mye kunnskap må man ha for å ha almennkunnskap? Er det et krav at man kan alle statene i USA på rams, eller er det nok å ha mer overordnet kunnskap? Hvor mye sosial intelligens bør man ha? Er det nok å ikke plage andre med uhøffeligheter? Anonymous poster hash: 4c45c...853
Tabris Skrevet 13. juni 2015 #5 Skrevet 13. juni 2015 Okay! Ønsker du å utdype? Hvor mye kunnskap må man ha for å ha almennkunnskap? Er det et krav at man kan alle statene i USA på rams, eller er det nok å ha mer overordnet kunnskap? Hvor mye sosial intelligens bør man ha? Er det nok å ikke plage andre med uhøffeligheter? Anonymous poster hash: 4c45c...853 Veldig vanskelig å si. Jeg har ikke akkurat en pensumbok som folk må kvalifisere seg etter.
Sweet77 Skrevet 13. juni 2015 #6 Skrevet 13. juni 2015 Oppførsel og manerer. Det nytter ikke å ha en mastergrad i siviløkonomi hvis du samtidig lukter vondt fordi du ikke har dusjet, promper ved bordet eller spiser som en gris. Til sammenligning: du kan fint oppføre deg bra, være delikat og høflig og ha gode bordmanerer selv om du ikke har utdanning utover 10. klasse eller følger med på nyhetene. Hvilket jeg ville anse for dannet. 3
Gjest Angry Man Skrevet 13. juni 2015 #7 Skrevet 13. juni 2015 Dannelse er for meg at man oppfører seg på en måte som av samfunnet defineres som fint, og da hovedsakelig omfatter manerer. Altså kreves det både innsikt i hvordan man skal oppføre seg og at man faktisk velger å oppføre seg slik. Er klar over at ordboka sikkert snakker om almennkunnskap, men om du vet navnet på de amerikanske statene eller ikke synes jeg har fint lite med dannelse å gjøre.
Lurium Skrevet 13. juni 2015 #8 Skrevet 13. juni 2015 For meg kommer en veldig langt bare ved å være hensynsfull i forhold til andre. Brudd på kulturelle konvensjoner er jeg tolerant nok til å ignorere så lenge at folk viser meg respekt.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #9 Skrevet 13. juni 2015 Jeg gikk faktisk fra mannen min i fjor høst nettopp på grunn av manglende manerer og dannelse. Han er høyt utdannet og har en god stilling innenfor oljeindustrien men mangler dessverre bordskikk og normale manerer. Dette ble til slutt et så stort problem at skilsmisse var uungåelig. Jeg klarte ikke lenger å sitte ved samme bord å spise middag med ham. Det var prating med mat i munnen, slurping, slafsing og grising og jeg klarte ikke mer. Jeg forsøkte i over ti år og prate med ham om problemet uten hell og til slutt så sprakk det for meg...Anonymous poster hash: 06ee3...df0
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #10 Skrevet 13. juni 2015 "Dannelse" for meg er ha sosial intelligens, vite hvordan du skal oppføre deg, men også ha generell kunnskap om det som foregår i verden. Du må ikke være flink i geografi, men du må kunne plassere land i riktig verdensdel. litt kunnskap om ulike tro og kulturer, samt historie om de ulike verdensdelene er også noe jeg forbinder med ordet. Man skal også vite nok om kroppen, hygiene og kosthold til at man kan ta vare på seg selv. Anonymous poster hash: 72745...1e8 3
Doroline Skrevet 13. juni 2015 #11 Skrevet 13. juni 2015 For meg kommer en veldig langt bare ved å være hensynsfull i forhold til andre. Brudd på kulturelle konvensjoner er jeg tolerant nok til å ignorere så lenge at folk viser meg respekt. Men en person som ikke kan delta i diskusjoner og står der so et spørsmålstegn når man har en samtale som går utover sminke, gaming osv., vil jeg ikke kalle dannet heller. En kombo er viktig.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #12 Skrevet 13. juni 2015 Hei! Jeg tenker umiddelbart på Pierre Bourdieu teorier om klasse: http://no.wikipedia.org/wiki/Pierre_Bourdieu "Han opererer også med et flerdimensjonalt klassebegrep hvor kulturell og sosial kapital også avgjør en persons klasseposisjon, i tillegg til økonomisk kapital" Anonymous poster hash: 1c212...311 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #14 Skrevet 13. juni 2015 Enig med mange over Dannelse er å kunne fungere i samfunnet vårt Selvstendig, og så man ikke ødelegger for andre og har respekt for de rundt seg. Anonymous poster hash: aea75...360
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #15 Skrevet 13. juni 2015 Veldig vanskelig å si. Jeg har ikke akkurat en pensumbok som folk må kvalifisere seg etter. Synd. Jeg tror det finnes en del som kunne hatt bruk for den Anonymous poster hash: 4c45c...853
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #16 Skrevet 13. juni 2015 Dere over her: hvor stor andel av befolkningen har "dannelse" etter deres mal? Anonymous poster hash: 4c45c...853
Illuminatum Skrevet 13. juni 2015 #17 Skrevet 13. juni 2015 Okay! Ønsker du å utdype? Hvor mye kunnskap må man ha for å ha almennkunnskap? Er det et krav at man kan alle statene i USA på rams, eller er det nok å ha mer overordnet kunnskap? Hvor mye sosial intelligens bør man ha? Er det nok å ikke plage andre med uhøffeligheter? Anonymous poster hash: 4c45c...853 En bør i alle være litt oppegående og kjenne til musikk og litteratur. Å vite forskjell på bestikk og glass er heller ikke dumt. 1
Kittykat Skrevet 13. juni 2015 #18 Skrevet 13. juni 2015 Definisjonen av dannelse er, i følge ordboken: Dannelse betyr vanligvis en persons sett av allmennkunnskaper, kulturell oppførsel og innsikt som det tradisjonelle samfunnet vurderer som høyverdig og fint. Dannelse er et språklig, kulturelt og historisk betinget begrep med sammensatt betydning, men kan ofte erstattes med synonymer som «forfinethet», «kultur», «fostring» og «god oppdragelse» Jeg personlig tenker ikke øyeblikkelig på hva man kan av allmennkunnskap og kultur, men heller på hvordan den personen oppfører seg i forhold til andre personer, og måten den personen snakker/uttrykker seg på. Man er ikke dannet selv om man kan masse om kultur, snakker fem språk flytende, er høyt utdannet osv. Det er mye man kan legge i betydningen av ordet dannet. Og det finnes like mange betydninger av dette ordet, som det er mennesker på jorden. Vi har alle vår egen tolkning.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #19 Skrevet 13. juni 2015 http://politiken.dk/debat/profiler/marstal/ECE1964224/at-vaere-dannet-er-at-vaere-menneske/ http://www.salongen.no/?p=1809 Anonymous poster hash: 858cb...b1a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå