Gå til innhold

Maurmiddel - føler maur smerte ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk noen maur på badet. Ikke veldig mange, men ca. 20-30 maur synlige litt sånn overalt til en hver tid. Kjøpte maurmiddel fra et merke som heter Raid, en boks man legger ut hvor de skal gå inn i den og ta med seg gift til maurtuen/e som de kommer ifra. 

Jeg la de ut på to plasser på badet hvor jeg mistenkte de kom fra. Har ikke klart å se noe klar vei de går ut og inn på før jeg la ut boksene fra Raid. Men nå ser jeg hvor de har kommet ut og inn fra, kjempesmå sprekker/hull i flisene. Fra å se ca. 20 maur, så er det nå hvertfall minst hundre som går frem og tilbake fra boksene med maurmiddel og til de små hullene i flisene. 

Det jeg lurer på er, kan slike maurmiddel-bokser gjøre at det kan bli et større problem enn det det var? 

Og føler maurene smerte? 

Hvordan virker giften? Jeg vet hvordan den virker ut ifra bruksanvisning og forklaring, men hvordan virker giften på selve maurene som spiser den? 

Anonymous poster hash: 16445...ba8
Videoannonse
Annonse
Gjest Skarpsynt;)
Skrevet (endret)

................

Endret av Skarpsynt;)
AnonymBruker
Skrevet

Oh, ingen som vet ? 

Anonymous poster hash: 16445...ba8
Skrevet

Jeg var hørt at det kan bli værre en liten stund før de blir borte :-)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er bekymret for om mauren føler smerte og hvordan giften tar livet av den, anbefaler jeg at du heller fanger dem og setter de fri i skogen.

Anonymous poster hash: 835c7...d1d
Skrevet

Hvis du er bekymret for om mauren føler smerte og hvordan giften tar livet av den, anbefaler jeg at du heller fanger dem og setter de fri i skogen.

Hvordan skal det gå hahaha

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skal det gå hahaha

Vetta pokker jeg, men om maurens følelsesliv er så viktig, så finnes det vel en løsning.

• Liker 1
Skrevet

Jeg aner ingenting om maurens følelsesliv, men at det plutselig er et helvete med maur som går frem og tilbake mellom maurboksen og hvor de nå kommer fra, er en god ting.

Giften i boksen er et lokkemiddel som mauren synes lukter og smaker kjempeflott, og de lager seg en maursti med feromoner som sier at det er noe godt denne veien.

Så tar de med seg åtet hjem til tua og legger det i matlageret.

Jo flere maur som henter åte, jo mer åte havner i matlageret, og etter hvert vil dronningen av bolet bli fóret med giftåtet. Dør dronningen, går også maurbolet under etter hvert. I gjennomsnitt tar det tre-seks uker fra åtestart til maurtuedød.

Den første uka vil det gå mye maur frem og tilbake mellom bolet og åtestasjonen, de neste to-tre vil det bli færre og færre maur og etter hvert blir de helt borte. En åteboks holder i gjennomsnitt en ukes tid, så du må sette opp en ny hver uke frem til du ikke ser noen maur på minst et par ukers tid.

• Liker 1
Skrevet

Det fører bare til at dronningen produserer flere arbeidere for å erstatte tapet, så problemet består. Jeg hadde lyttet til rådene fra Minya.

AnonymBruker
Skrevet

Det fører bare til at dronningen produserer flere arbeidere for å erstatte tapet, så problemet består. Jeg hadde lyttet til rådene fra Minya.

Jo, men TS vil vel ikke at maur skal føle smerte. Så hvordan fjerne dem uten å såre følelsene deres?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...