AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #1 Skrevet 13. juni 2015 Jeg vurderer å utdanne meg til dyrepleier og kom til å undres på hvilken status dette yrket har i samfunnet? Andre slags -pleier-yrker som sykepleier, tannpleier og lignende har jo ganske lav status, er det på samme måte med dyrepleier? Og nei, jeg spør ikke fordi jeg legger vekt på status, men fordi jeg helt enkelt ble nysgjerrig - jeg kjenner ingen dyrepleiere og det er ikke et yrke man hører så mye om i media akkurat. Jeg vet bare at det er veldig dårlig betalt. Anonymous poster hash: 3b69d...715
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #2 Skrevet 13. juni 2015 Sikker på at du har rett fokus da, når status og lønn er så viktig?Anonymous poster hash: 9e4a9...9d4 5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #3 Skrevet 13. juni 2015 Ehm... HVOR skriver jeg at status og lønn er viktig? Ingen steder! Anonymous poster hash: 3b69d...715
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #4 Skrevet 13. juni 2015 Dersom du vil ha status, så kanskje advokater tingen? Anonymous poster hash: 07e77...cd7
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #5 Skrevet 13. juni 2015 Jeg tenker personlig at dyrepleiere har lavere status enn sykepleiere og tannpleiere. Mye pga lite informasjon om dem, folk vet ikke så mye hva de kan. Og pga en dårligere lønn. Anonymous poster hash: 6f900...6d9 2
Knirke Skrevet 13. juni 2015 #6 Skrevet 13. juni 2015 Jeg har vurdert samme yrke selv, og kommet frem til at det har lavere status enn alle de andre -pleieryrkene. Hvorfor? Jo, fordi det er så mange andre som har lyst til å jobbe med dyr at de som faktisk gjør det må jobbe for luselønn uten noen sjanse for opprykk. Og... Du kommer alltid å få slengt i fjeset at "joda, det er fint og søtt det du driver med, men det er jo bare dyr...", det er jo ikke som om du har ansvar for menneskeliv, liksom . Det eneste yrket som handler om dyr og har en viss grad av status er veterinær. Synd, men sant! 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #7 Skrevet 14. juni 2015 Hvorfor i all verden bryr du deg om status? Selv er jeg utdannet lege, men har funnet ut at jeg skal jobbe med noe helt annet, og kunne ikke brydd meg mindre om forskjellen i status jeg får nå. De sekundene av livet ditt du bryr deg om status, og hva andre tenker om deg, er sekunder du ikke får tilbake. Legger også merke til at det er kun på kvinneguiden man diskuterer status. På mer manne-dominerte forumer diskuterer man hva arbeidsdagen går ut på, moro, og lønn. Anonymous poster hash: bd255...484 1
Berit Skrevet 14. juni 2015 #8 Skrevet 14. juni 2015 Trodde sykepleier var status, og tannpleier og dyrepleier. Ser på alle jobber som likeverdt, tror jeg. Men hvis status er utdannelse og lønn, så trodde jeg det var statusyrker. Ikke beste lønn i forhold til utdannelse, men fin utdannelse.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #9 Skrevet 14. juni 2015 Dyrepleier er nok i samme kategori som sykepleier og tannpleier. Veterinær, derimot, har nok betydelig høyere status, og når nok nesten opp i statussjiktet til lege og tannlege. Anonymous poster hash: 5f21a...ef8 2
Sandie Skrevet 14. juni 2015 #10 Skrevet 14. juni 2015 Som dyreeier og dyrevenn synes jeg dyrepleier er et yrke det står stor respekt av.Alle dyreeiere vet hvor vondt det kan være når kjæledyret blir sykt,og da er kunnskapsrike og omsorgsfulle dyrepleiere gull verdt. De som mener dette er et yrke uten betydning og status er folk som ikke bryr seg om dyrs ve og vel,og hva slike mennesker tenker om ditt yrkesvalg har absolutt ingenting å si. Såvidt jeg vet finnes det en utdanning i Danmark som kalles Veterinærsykepleier.De har vel litt lengre utdanning enn dyrepleier,men vet ikke om tittelen er godkjent her i Norge.De fleste dyreklinikker jeg har vært innom har bare hatt dyrepleiere og veterinærer. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #11 Skrevet 14. juni 2015 Sandie, jeg er så enig med deg! Jeg er stolt av å skulle bli dyrepleier, like stolt som om jeg skulle ha blitt lege eller advokat eller hva det måtte være. Helt enig i at det ikke betyr noe hva andre mener om yrkesvalget, samtidig er jeg nysgjerrig på hvilke holdninger som er der ute. Anonymous poster hash: 3b69d...715 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #12 Skrevet 14. juni 2015 Som dyreeier og dyrevenn synes jeg dyrepleier er et yrke det står stor respekt av.Alle dyreeiere vet hvor vondt det kan være når kjæledyret blir sykt,og da er kunnskapsrike og omsorgsfulle dyrepleiere gull verdt. De som mener dette er et yrke uten betydning og status er folk som ikke bryr seg om dyrs ve og vel,og hva slike mennesker tenker om ditt yrkesvalg har absolutt ingenting å si. Såvidt jeg vet finnes det en utdanning i Danmark som kalles Veterinærsykepleier.De har vel litt lengre utdanning enn dyrepleier,men vet ikke om tittelen er godkjent her i Norge.De fleste dyreklinikker jeg har vært innom har bare hatt dyrepleiere og veterinærer. Herre min hatt. Det er da ingen som har skrevet her at dyrepleier er uten betydning. At et yrke har lav status vil ikke si at det ikke er av betydning. Et yrke som har høy status trenger ikke være av større betydning enn et yrke som har lavere status. Å påpeke det faktum at dyrepleier ikke har spesielt høy status er da ikke det samme som å ikke bry seg om dyrs ve og vel. Herregud. Anonymous poster hash: 5f21a...ef8 2
Knirke Skrevet 14. juni 2015 #13 Skrevet 14. juni 2015 Herre min hatt. Det er da ingen som har skrevet her at dyrepleier er uten betydning. At et yrke har lav status vil ikke si at det ikke er av betydning. Et yrke som har høy status trenger ikke være av større betydning enn et yrke som har lavere status. Å påpeke det faktum at dyrepleier ikke har spesielt høy status er da ikke det samme som å ikke bry seg om dyrs ve og vel. Herregud. Anonymous poster hash: 5f21a...ef8 Helt enig med du! Barnehagearbeidere er jo et av yrkene med lavest status (og ikke minst lavest lønn) i Norge. Men jobben er jo likevel viktig. 2
Gjest chisandra Skrevet 15. juni 2015 #14 Skrevet 15. juni 2015 Ehm... HVOR skriver jeg at status og lønn er viktig? Ingen steder! Anonymous poster hash: 3b69d...715 Vel, både overskriften og første setningen kunne lurt meg til å tro at det var viktig for deg.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2015 #15 Skrevet 15. juni 2015 Dyrepleier har status omlag som faglærte omsorgsyrker. Sykepleiere har milevis høyere stastus, og siden sykepleiere er forholdsvis langt nedpå statuslisten, kan du jo selv tenke deg hvor lavt ned dyrepleier er. Men det som verre er, er at du vil måtte regne med å jobbe for knapper og glansbilder. For du konkurrerer med ufaglærte dyrevenner. Og arbeidsmarkedet for dyrepleiere er svært lite. De fleste veterinærer klarer seg fint uten (og praktiserer gjerne alene, evt med en annen veterinær, og da kan de ikke forsvare kostnaden ved lønn til noen som nesten ikke kan gjøre noe fornuftig i den lille praksisen). Anonymous poster hash: 18a79...a36 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2015 #16 Skrevet 15. juni 2015 Dyrepleier har status omlag som faglærte omsorgsyrker. Sykepleiere har milevis høyere stastus, og siden sykepleiere er forholdsvis langt nedpå statuslisten, kan du jo selv tenke deg hvor lavt ned dyrepleier er. Men det som verre er, er at du vil måtte regne med å jobbe for knapper og glansbilder. For du konkurrerer med ufaglærte dyrevenner. Og arbeidsmarkedet for dyrepleiere er svært lite. De fleste veterinærer klarer seg fint uten (og praktiserer gjerne alene, evt med en annen veterinær, og da kan de ikke forsvare kostnaden ved lønn til noen som nesten ikke kan gjøre noe fornuftig i den lille praksisen). Anonymous poster hash: 18a79...a36 Vil du legge ut den statuslisten du tydeligvis sitter inne med? Anonymous poster hash: 9e4a9...9d4 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2015 #17 Skrevet 15. juni 2015 Dyrepleier har status omlag som faglærte omsorgsyrker. Sykepleiere har milevis høyere stastus, og siden sykepleiere er forholdsvis langt nedpå statuslisten, kan du jo selv tenke deg hvor lavt ned dyrepleier er. Men det som verre er, er at du vil måtte regne med å jobbe for knapper og glansbilder. For du konkurrerer med ufaglærte dyrevenner. Og arbeidsmarkedet for dyrepleiere er svært lite. De fleste veterinærer klarer seg fint uten (og praktiserer gjerne alene, evt med en annen veterinær, og da kan de ikke forsvare kostnaden ved lønn til noen som nesten ikke kan gjøre noe fornuftig i den lille praksisen). Anonymous poster hash: 18a79...a36 Hvor har du dette fra? I større byer har de fleste dyreklinikker veterinærer som får assistanse fra dyrepleiere. Anonymous poster hash: e878f...f77
Gjest Badebuksa Skrevet 15. juni 2015 #18 Skrevet 15. juni 2015 Statusmessig er dyrepleier lavt med på lista. Men hvem bryr seg?
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2015 #19 Skrevet 15. juni 2015 Tenker at det varierer litt. De som er glad i dyr og de som ikke er det. De som er glad i dyr vet hvor vanskelig det er å komme inn ved denne utdanningen, og det høyner nok status. Har selv blant annet sykepleierutdanning, og tenker at andre treårige utdanninger som dyrepleier ligger på det samme.Anonymous poster hash: 2170d...c3e
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2015 #20 Skrevet 16. juni 2015 Tenker at det varierer litt. De som er glad i dyr og de som ikke er det. De som er glad i dyr vet hvor vanskelig det er å komme inn ved denne utdanningen, og det høyner nok status. Har selv blant annet sykepleierutdanning, og tenker at andre treårige utdanninger som dyrepleier ligger på det samme.Anonymous poster hash: 2170d...c3e Det er ikke slik det fungerer. Et yrke har ikke høyere status bare fordi man er glad i dyr. De aller fleste er glad i dyr. Det er heller ikke så vanskelig å komme inn på dette studiet til at dette er av betydning på status. Anonymous poster hash: 5f21a...ef8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå