AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #1 Skrevet 13. juni 2015 Jeg vet heller ikke hva mer jeg kan gjøre nå. Han spiser ikke frokost fordi han sier han ikke har matlyst da. Greit nok, men jeg har det på akkurat samme måte og tvinger i meg mat til jeg brekker meg fordi jeg vet hvor viktig det er å spise frokost før jobb. Han spiser heller ikke lunsj på jobb. Han sier han ikke har tid. De får ikke pause på den jobben han har pga at det er litt spesielt der, men han får tid til å spise hver dag der hvis han vil, og det gjorde han også før. (de får betalt i pausene altså). Hvis jeg ikke lager middag eller nærmest tvinger han til å lage fordi jeg er opptatt med noe annet, så spiser han ikke middag heller, og han spiser heller ikke kveldsmat. Så hva blir igjen? En banan daglig eller ingenting. Han har gått sånn i sikkert 2 uker nå og har blitt så tynn at buksa holder på å falle av han. Jeg har prøvd veldig mye og maser på at han må spise. Jeg lager kveldsmat til han og da spiser han opp alt. Når jeg lager middag spiser han også en god porsjon. For et par dager siden skulle han på jobb kl 13 og hadde ikke spist enda, og hadde heller ikke tenkt til det. "Jeg tar meg en banan" sa han. Så etter han hadde spist bananen satt jeg meg ned foran han med en næringsdrikk fra apoteket på 400 kcal og sa at han ikke fikk gå ut døra før han drakk den opp. Han skjønte nok alvoret selv og drakk den opp. Han er en voksen mann, og jeg kan ikke passe på at han skal spise hele tiden eller tvinge i han mat, så derfor er jeg litt oppgitt. Han forstår ikke alvoret selv, og nekter også å gå til lege for å finne ut hva som er problemet. Jeg har sagt i fra til svigerfamilien min og svigermor har begynt å ringe for å høre om hva han har spist i løpet av dagen. Det er veldig teit at vi må passe på han som om at han er et barn. Hvordan skal jeg få han til å forstå alvoret? Anonymous poster hash: 14bcc...ae5
AliceInFitnessLand Skrevet 13. juni 2015 #2 Skrevet 13. juni 2015 Oi, dette hørtes ikke bra ut. Har du fortalt han hvor tynn han begynner å bli? Kan jo hende han ikke har lagt merke til det selv. Kanskje det er noe annet som plager han? Har det skjedd noe trist f.eks. i det siste? Personlig så går jeg i perioder der jeg spiser veldig lite. Dette skjer når jeg har det veldig travelt at jeg rett og slett glemmer å spise eller at jeg føler meg nedfor. Mens i andre perioder spiser jeg som en gris. Altså, sunt er det nok ikke, men jeg legger som regel ikke merke til det selv. Har du prøvd å sette deg ned og ha en alvorsprat med han? For å få han til å virkelig forstå alvoret i det? En banan en jo ikke akkurat mye...
Gjest bruker83924 Skrevet 13. juni 2015 #3 Skrevet 13. juni 2015 Høres nesten litt ut som han er deprimert. Det kan være ganske skummelt da menn ofte sjuler symptomer mer enn kvinner. Vet du om det har skjedd noe på jobb eller i privaten som kan ha foresaket det? Hvis han er vanskelig å snakke med om slike ting ville jeg ringt hjelpetelefonen for mental helse for tips til hvordan du kan gå frem. Det er gratis og åpent hele døgnet. Det høres hvert fall ikke ut som han har det bra med seg selv, og menn med depresjoner kan ha alvorlige utfall.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #4 Skrevet 13. juni 2015 Høres nesten litt ut som han er deprimert. Det kan være ganske skummelt da menn ofte sjuler symptomer mer enn kvinner. Vet du om det har skjedd noe på jobb eller i privaten som kan ha foresaket det? Hvis han er vanskelig å snakke med om slike ting ville jeg ringt hjelpetelefonen for mental helse for tips til hvordan du kan gå frem. Det er gratis og åpent hele døgnet. Det høres hvert fall ikke ut som han har det bra med seg selv, og menn med depresjoner kan ha alvorlige utfall. Jeg vet jobben er stressende for tiden, men jeg synes ikke han virker deprimert. Han er utrolig glad til vanlig fortsatt. Senest i går var han helt nyforelska i meg og skulle fortelle hele tiden hvor mye han elsker meg, men det har vært litt tøft for begge i det siste og vi begge har hatt veldig lite fri. Men jeg har møtt en del deprimerte menn, og jeg kan ikke si jeg synes samboer har noen symptomer på depresjon. Jeg tror ikke han har sett selv hvor mye han har gått ned i vekt før han tok på seg dongeribuksa i går og den var så stor på han, og han kommenterte det selv. Oi, dette hørtes ikke bra ut. Har du fortalt han hvor tynn han begynner å bli? Kan jo hende han ikke har lagt merke til det selv. Kanskje det er noe annet som plager han? Har det skjedd noe trist f.eks. i det siste? Personlig så går jeg i perioder der jeg spiser veldig lite. Dette skjer når jeg har det veldig travelt at jeg rett og slett glemmer å spise eller at jeg føler meg nedfor. Mens i andre perioder spiser jeg som en gris. Altså, sunt er det nok ikke, men jeg legger som regel ikke merke til det selv. Har du prøvd å sette deg ned og ha en alvorsprat med han? For å få han til å virkelig forstå alvoret i det? En banan en jo ikke akkurat mye... Om jeg har fortalt det ja? Jeg sier det hver dag at jeg synes han minner meg mer og mer om en bratz dukke Han er ikke alvorlig tynn altså. Han har litt å gå på på magen og litt fett på sidene, men det er ikke mye. Ribbein synes ikke eller noe slikt. Det er at han har det svært travelt da, men han MÅ ta seg tid til å spise, og jeg vet ikke hvordan han skal forstå at han må spise. Han har også klaget mye på at han er så trøtt og slikt, og da har jeg sagt at det er ikke rart når kroppen hans ikke får noe energi. Anonymous poster hash: 14bcc...ae5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #5 Skrevet 13. juni 2015 Han trenger ikke spise ofte om han spiser nok kcal på et eller to måltider. Kanskje det er bedre for han å spise et eller to store måltider i løpet av dagen, i stedet for mange små? Jeg gjør det selv da jeg føler meg dårlig når jeg spiser mange små måltider. Føles ikke ut som om magen får fred, på en måte. Du kan jo spørre han. Anonymous poster hash: 16139...210 4
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #6 Skrevet 13. juni 2015 Han trenger ikke spise ofte om han spiser nok kcal på et eller to måltider. Kanskje det er bedre for han å spise et eller to store måltider i løpet av dagen, i stedet for mange små? Jeg gjør det selv da jeg føler meg dårlig når jeg spiser mange små måltider. Føles ikke ut som om magen får fred, på en måte. Du kan jo spørre han. Anonymous poster hash: 16139...210 Han får ikke i seg 2000 kcal på et måltid. Max 700 kcal på en middag. Det er ikke nok for en voksen mann som er aktiv. Anonymous poster hash: 14bcc...ae5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #7 Skrevet 13. juni 2015 Høres vanskelig ut. Kanskje han burde ta en tur til lege? Man kan ha depresjon uten å være spesielt trist utenpå. Eller det kan være noe annet. Hvis han spiser så lite, burde han uansett sjekke blodet, finne ut om han har nok vitaminer og mineraler osv. Kanskje legen kan få han til å skjønne alvoret. Anonymous poster hash: 7cf12...cb6
Gjest bruker83924 Skrevet 13. juni 2015 #8 Skrevet 13. juni 2015 Jeg vet jobben er stressende for tiden, men jeg synes ikke han virker deprimert. Han er utrolig glad til vanlig fortsatt. Senest i går var han helt nyforelska i meg og skulle fortelle hele tiden hvor mye han elsker meg, men det har vært litt tøft for begge i det siste og vi begge har hatt veldig lite fri. Men jeg har møtt en del deprimerte menn, og jeg kan ikke si jeg synes samboer har noen symptomer på depresjon. Jeg tror ikke han har sett selv hvor mye han har gått ned i vekt før han tok på seg dongeribuksa i går og den var så stor på han, og han kommenterte det selv. ..... Anonymous poster hash: 14bcc...ae5 Selv om du har sett på andre menn at de er deprimerte, så betyr ikke det at du kan se det på alle. De aller fleste mennesker skjuler det svært godt når de har det vondt. I tillegg har menn som oftest andre symptomer på depresjon enn kvinner, de kan reagere med å bli mer irriterte, mer stille, eller på andre måter. Dette er da et stort problem, da disse mennene ofte ikke får den hjelpen de trenger når de skjuler det såpass godt. Dette er også en av grunnene til at flere menn enn kvinner tar selvmord. http://forskning.no/psykiske-lidelser/2013/09/menn-deprimerte-som-kvinner http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Fem-ganger-flere-menn-enn-kvinner-tar-sitt-liv-6986495.html For min del hadde varsellampen blinket hvis kjæresten plutselig hadde begynt å spise mindre. Dette er jo et av de vanligste symptomene på at noen har det vondt, og det for både mennesker og dyr. Jeg råder deg fortsatt til å ringe hjelpetelefonen for mental helse, for å høre med de om råd. Telefonnummeret er: 116 123. De er gratis og åpne hele døgnet
Maleficenta Skrevet 13. juni 2015 #9 Skrevet 13. juni 2015 Er det bare meg som ser det som et varselsignal at det plutselig ble så viktig for ham en kveld å si ofte hvor høyt han elsker ts? Høres litt voldsomt ut. Akkurat som om han forberedte et farvel..? Mulig jeg overtenker her men... 4
Gjest bruker83924 Skrevet 14. juni 2015 #10 Skrevet 14. juni 2015 Er det bare meg som ser det som et varselsignal at det plutselig ble så viktig for ham en kveld å si ofte hvor høyt han elsker ts? Høres litt voldsomt ut. Akkurat som om han forberedte et farvel..? Mulig jeg overtenker her men... Enig. Jeg synes det høres skummelt ut.
Wonderbitch Skrevet 14. juni 2015 #11 Skrevet 14. juni 2015 Han får ikke i seg 2000 kcal på et måltid. Max 700 kcal på en middag. Det er ikke nok for en voksen mann som er aktiv. Anonymous poster hash: 14bcc...ae5 Hvorfor ikke? Ts sier jo at han spiser gode måltider til kvelds/ middag om mulig. Med litt olje, nøtter og andre kaloririke saker er det ikke noe problem å komme opp i masse kalorier. Regner med at han ikke er en anorektisk jente på 14 som blir sååå mett av et kvart eple. 1
Tøytigern Skrevet 14. juni 2015 #12 Skrevet 14. juni 2015 Hvorfor ikke? Ts sier jo at han spiser gode måltider til kvelds/ middag om mulig. Med litt olje, nøtter og andre kaloririke saker er det ikke noe problem å komme opp i masse kalorier. Regner med at han ikke er en anorektisk jente på 14 som blir sååå mett av et kvart eple. Det er ikke bare jenter på 14 som får anoreksi. T.S: Send din sambis til legen og informer om spisingen. Vær forberedt på at endel leger (omtrent alle) tenker som Wonderbitch her. Menn sulter også ihjel av anoreksi. Selv om legen tror det bare er jenter i skolealder som lider av spisekontroll-behov. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #13 Skrevet 14. juni 2015 Hvorfor ikke? Ts sier jo at han spiser gode måltider til kvelds/ middag om mulig. Med litt olje, nøtter og andre kaloririke saker er det ikke noe problem å komme opp i masse kalorier. Regner med at han ikke er en anorektisk jente på 14 som blir sååå mett av et kvart eple. Jeg er TS....Anonymous poster hash: 14bcc...ae5
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #14 Skrevet 14. juni 2015 Er det bare meg som ser det som et varselsignal at det plutselig ble så viktig for ham en kveld å si ofte hvor høyt han elsker ts? Høres litt voldsomt ut. Akkurat som om han forberedte et farvel..? Mulig jeg overtenker her men... Nei, han pleier å bli veldig glad i meg etter et par øl. Anonymous poster hash: 14bcc...ae5
Maleficenta Skrevet 14. juni 2015 #15 Skrevet 14. juni 2015 Nei, han pleier å bli veldig glad i meg etter et par øl. Anonymous poster hash: 14bcc...ae5 Så han får i seg det altså.. Det er jo bra. Øl er det vel litt næring i..
Maleficenta Skrevet 14. juni 2015 #16 Skrevet 14. juni 2015 Men uansett ts. Noe er galt her. Jeg hadde stått på mitt og krevd han skulle gå til legen. Ta av silkehanskene her. Si rett ut at. Ærlig talt. Jeg klarer ikke å se på at du ikke spiser. Og nå har du blitt så tynn at du ser sjuk ut. Hut deg til legen 1
Kajal Skrevet 14. juni 2015 #17 Skrevet 14. juni 2015 Drikker han mye smakstilsatte drikker i løpet av dagen? Det kan være med på å maskere den naturlige sultfølelsen. Du høres ut som ennomsorgsfull og snill kjæreste. Jeg synes det er rart at en voksen og tilsynelatende oppegående mann kan la seg så totalt avskrive ansvar for egen helse.
Wonderbitch Skrevet 14. juni 2015 #18 Skrevet 14. juni 2015 Det er ikke bare jenter på 14 som får anoreksi. T.S: Send din sambis til legen og informer om spisingen. Vær forberedt på at endel leger (omtrent alle) tenker som Wonderbitch her. Menn sulter også ihjel av anoreksi. Selv om legen tror det bare er jenter i skolealder som lider av spisekontroll-behov. Jeg er selvfølgelig klar over at voksne menn også kan ha anoreksia og andre spiseforstyrrelser. Men de legger som regel ikke ut statuser på sosiale medier om at de "ruller" etter å ha fortært et jordbær/ kvart eple/ en dott bomull. Setningen var ment litt på spøk. Jeg fikk inntrykk av at samboeren kunne spise mye når han først spiste, og da skulle det jo ikke være noe i veien for at han valgte en rett ned mye kalorier (og næring) om han spiser en liter grønnsaksuppe eller to porsjoner laks med tilbehør kan forskjellen være 1000 kcal. Det kan godt hende han prøver å slanke seg, men synes ikke noen her kan diagnosere han med spiseforstyrrelser av den grunn.
Fraggzy Skrevet 14. juni 2015 #19 Skrevet 14. juni 2015 Han får ikke i seg 2000 kcal på et måltid. Max 700 kcal på en middag. Det er ikke nok for en voksen mann som er aktiv. Anonymous poster hash: 14bcc...ae5 Jeg kan spise middag på 1500-1600 Kcal uten alt for store problemer. 3
Gjest me2u Skrevet 14. juni 2015 #20 Skrevet 14. juni 2015 Du sier dette har pågått de siste to ukene. Hva skjedde da som gjorde at han plutselig mistet appetitten?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå