AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #1 Skrevet 13. juni 2015 Lyst til å lage en bedre middag til mannen min idag, og tenkte å be dere om ideer til hva jeg kan lage da jeg er ganske firkantet på dette selv. Detter ofte i fella å lager det samme ganske ofte. Mannen min er den typiske biffelskeren, og vi lager det ofte, men begynner å bli lei av at vi velger det samme garnityret og saus gang på gang, og har nå lyst å lage han noe "nytt" og kjempegodt:)Anonymous poster hash: b9d41...733
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #2 Skrevet 13. juni 2015 pommes frites og sataysaus Anonymous poster hash: ff354...f2f
Beltedyr Skrevet 13. juni 2015 #5 Skrevet 13. juni 2015 pommes frites og sataysaus Anonymous poster hash: ff354...f2f Evt satay-spyd. Satay-kylling med nudelsalat Kylling satay: -4 kylling fileter - 1/2- 1 dl vann - 3-4 ss hakket frisk koriander (urt, finnes i grønnsakshyllen) - 1 ts Sambal oelek (chilipaste) - 4 toppede ss grovt peanøttsmør - 2 cm fersk ingefær - 2-3 ss soyasaus -1 stort fedd hvitløk - 1 lime - Salt og pepper Nudler: - 1 pk eggnudler (ca 250g) -100g usaltede cashewnøtter - 1/2 rødløk - 1/2 båt hvitløk - 1 ts Sambal oelek - 3-4 ss hakked koriander - 1-2 soyasaus - 1/2 lime - 1 ts sesamolje - 1 ts fiskesaus (jeg brukte østers-saus fra en utenlandsk forretning) - 1 sfs flytende honning - litt ekstra virgin oil - Salt og pepper Tilbehør: - 2 Små hjertesalater Gjør klar alle ingredienser og utstyret. Sett stekeovnen på full styrke (250g og varmluft med grill). Legg 4 trespyd i et fat med vann, så de ikke tar fyr når du steker dem på så høy varme. Legg koriander, chili, hvitløk, peanøttsmør, ingefær, soyasaus og vann i en blender/ kjøkkenmaskin med knivblader eller bruk en stavmikser.Vask limen og riv av skallet (det grønnet, ikke det hvite) . Skjær limen i 2 og klem ut saften. Jeg bruker en gaffel til å vri inni limen, da får jeg lettere ut saften. Ha både revet skal og saft i blenderen. Del sausen i 2 deler. Den ene legger du til side, den andre gnit du kylling spydene inn med. Dryss over nykvernet salt og litt olje før steking. Stek kyllingfiletene midt i ovnen i ca 8-10 minutter. Snu dem hvert 3-4 minutt slik at de blir gjevnt stekt. I mellomtiden koker du nudler: Kok opp vann og ha i en skål. Legg nudlene i skåla og ha på lokk. La de trekke i det varme vannet i ca 6 minutter. Anbefales!
debattanten Skrevet 13. juni 2015 #6 Skrevet 13. juni 2015 Lyst til å lage en bedre middag til mannen min idag, og tenkte å be dere om ideer til hva jeg kan lage da jeg er ganske firkantet på dette selv. Detter ofte i fella å lager det samme ganske ofte. Mannen min er den typiske biffelskeren, og vi lager det ofte, men begynner å bli lei av at vi velger det samme garnityret og saus gang på gang, og har nå lyst å lage han noe "nytt" og kjempegodt:)Anonymous poster hash: b9d41...733 Meny selger noe som heter "Flat Iron Steak" om dagen. Det er et fint lite stykke kjøtt som kommer i fra skulder/nakkeregionen om jeg ikke tar helt feil. Det skulle man ikke tro var så bra, men prøvde det på grillen forrige uke. Det er det diggeste biffstykket jeg har prøvd på lang tid, ikke noe man finner i kjøttdiskene her i landet normalt sett, men i USA har det vært en slager en stund. Kan virkelig anbefales. Mørt som indrefilet, men mye mer smak og ikke fett og diverse seige ting som i en entrecote. Spørs om den er så god på smak som entrecote, men den er i det minste utrolig mør og fin. Tilbehør? Bearnaisesmør, båtpotet og smørstekt aspereges så hadde jeg vært fornøyd!
sommermor Skrevet 23. juni 2015 #7 Skrevet 23. juni 2015 Meny selger noe som heter "Flat Iron Steak" om dagen. Det er et fint lite stykke kjøtt som kommer i fra skulder/nakkeregionen om jeg ikke tar helt feil. Det skulle man ikke tro var så bra, men prøvde det på grillen forrige uke. Det er det diggeste biffstykket jeg har prøvd på lang tid, ikke noe man finner i kjøttdiskene her i landet normalt sett, men i USA har det vært en slager en stund. Kan virkelig anbefales. Mørt som indrefilet, men mye mer smak og ikke fett og diverse seige ting som i en entrecote. Spørs om den er så god på smak som entrecote, men den er i det minste utrolig mør og fin. Tilbehør? Bearnaisesmør, båtpotet og smørstekt aspereges så hadde jeg vært fornøyd! Det kjøttstykket høres nydelig ut. Nå er det synd at det ikke er en Meny butikk i byen her lenger.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #8 Skrevet 23. juni 2015 Kan han kanskje like biffkjøtt i en gryte? Kan anbefale massaman curry. Det er en gryte med biffkjøtt, poteter, sjalottløk og peanøtter, i kokosmelk med massaman curry paste. Dette er en thailands curry paste med masse gode krydder som allehånde, kanel, anis og masse andre godsaker. Fås kjøpt i internasjonale matbutikker. Serveres med ris til. Anonymous poster hash: 8756c...dfd
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #9 Skrevet 23. juni 2015 Erter, kjøtt og fleks. Anonymous poster hash: 893dc...cde
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå