Timian Skrevet 2. september 2004 #1 Skrevet 2. september 2004 Først og fremst vil jeg bare si at jeg irriterer meg over vepsen som svirrer rundt overalt og er slappe og slitsomme nå i høstvarmen :evil: , men hva er det med jenter og veps?? :klø: Hvorfor er så mange redd for vepsen? Den stikker, ja! Og vondt er det, men den stikker jo ikke om man forholder seg rolig! En jente kunne fortelle meg om en veps som satt på armen hennes, og hun hadde bare SETT på at den satt der, og det var LIKE FØR den stakk!!! :o Unnskyld?? Var det en mygg du snakket om? Vepsen stikker ikke fordi den skal ha blod fra oss, den stikker når den føler seg truet og da helst når den er klemt mellom noe, så for all del, jeg forstår at man reagerer når den kryper inn under klærne! Men da er det aller beste å holde seg HELT i ro til den finner veien ut igjen! Og det GÅR AN å jage den bort før den kommer så langt uten å få hysterisk anfall! Jaja.. bare et lite hjertesukk fra en som har sett seg lei på store mennesker som går berserk på grunn av en bitteliten flue med brodd...
ivanka Skrevet 2. september 2004 #2 Skrevet 2. september 2004 jeg har blitt stukket av veps som 'bare satt der' - de er ganske aggressive i ukene før frosten kommer, så kom ikke her. i tillegg er jeg allergisk mot veps, så det er ikke så rart jeg er litt pysete når det gjelder vepsestikk. at du kjenner en jente som osv er kanskje et litt dårlig grunnlag for å dra alle over en kam uansett.
Gjest 1111 Skrevet 2. september 2004 #3 Skrevet 2. september 2004 Det gjør vondt å bli stukket og jeg skjønner godt at jenter eller folk generelt ikke har lyst til å bli stukket, det er få som liker smerte. Derimot skjønner jeg ikke helt de som spretter opp, veiver med armene og løper rundt pga en veps. sitter som regel stille og så forsvinner den av seg selv. Å være allergisk er selvfølgelig en helt annen ting.
Gjest gjesta Skrevet 2. september 2004 #4 Skrevet 2. september 2004 Jeg er blitt stukket av veps en eneste gang. Den stakk meg på en finger, jeg holdt hånden helt i ro, vepsen satte seg og stakk. Dritt-veps!
Gjest Starya Skrevet 2. september 2004 #5 Skrevet 2. september 2004 Er det mer greit at man er livredd edderkopper? Personlig klarer jeg å ta livet med ro om en veps suser forbi, men sønnen min har vepseskrekk, og kan være litt av et syn om han mistenker at det befinner seg en i nærheten..
Shagya Skrevet 2. september 2004 #6 Skrevet 2. september 2004 Jeg stoler ikke på at vepsen ikke har til hensikt å stikke meg. Kommer vepsen i nærheten av meg og blir innpåsliten må den regne med å bli jaga vekk, og om den ikke gir seg, i verste fall, dø. Men jeg hopper ikke opp og får hysterisk anfall og veiver med armene som en annen tulling. Vifter den vekk.
Gjest Lea Skrevet 2. september 2004 #7 Skrevet 2. september 2004 Nå på høsten er vepsen relativt sløv og samtidig hissig. jeg skal innrømme at jeg veiver ganske bra med armene og løper fort-fort om vepsen kommer for nær meg. Har ansatt en kollega som vepsejeger på kontoret
Gjest GreenSky Skrevet 2. september 2004 #8 Skrevet 2. september 2004 Det er vel ikke bare jenter som er redde for veps, vel. En kamerat av meg er livredd vesp, og vifter dem hysterisk vekk. Lurt. Selv er jeg også redd veps, er allergisk, så et stikk kan være svært smertefult. Men jeg vifter dem ikke bort, jeg sitter i ro. Tester selvkontrollen litt, ja. Og når det skal sies, har jeg bare blitt stukket to ganger, så det funker vel.
Gjest Étoile Skrevet 2. september 2004 #9 Skrevet 2. september 2004 Vel, når det gjelder veps synes jeg kjæresten er mer pysete enn meg, så det er vel ikke bare en jente-fenomen.
Tusenfryd Skrevet 2. september 2004 #10 Skrevet 2. september 2004 Jeg har tråkket i et jordvepsebol en gang og er svæææært skeptisk til veps. Jeg dreper om jeg har mulighet, MÅ jeg være rolig og behersket pga et møte eller et barn el går jeg ut av rommet. Så - jeg er redd basert på erfaring - ikke fordi jeg er jente.
Timian Skrevet 2. september 2004 Forfatter #11 Skrevet 2. september 2004 Skal innrømme at jeg tok mange over en kam der, men tipper de fleste kan si seg enig i at det er litt en jente-greie, selv om det også finnes gutter som blir litt hysteriske.. Og for all del! Allergier har jeg respekt for!! Men det er det der med de hysteriske anfallene jeg ikke kan forstå! Jeg vifter de vekk selv, og prøver å holde de på avstand, men jeg fyker ikke opp og avgårde og ikke minst, jeg hyler ikke! Har dere virkelig blitt stukket av en veps som bare sitter der? Hvordan har de klart å bore rompa si ned i huden uten noe press? Hvis dere sier det må jeg jo tro det, men jeg tror ikke på hun som sa at "den skulle akkurat til å stikke" (hun var forøvrig bare ETT eksempel!)! Har blitt stukket flere ganger selv, men alltid fordi jeg har vært i aktivitet, tråkket på en, klemt fast en osv. Er heldigvis ikke allergisk, og da synes jeg heller ikke det har vært så farlig.. (Bare litt vondt som går over igjen!)
Gjest gjesta Skrevet 2. september 2004 #12 Skrevet 2. september 2004 Helt sant, jeg ble stukket uten at jeg bevegde meg i det hele tatt! Holdt hånden helt, helt i ro. Kjente stikket - vips - dau veps, sur Mie. Og en annen gang var det en humle som satt seg på tåen min og stakk, men den gangen er det mulig jeg bevegde meg litt. Men jeg blir ikke hysterisk og skriker da. Bare grøsser litt og forsvinner fra åstedet.
Donnie Darko Skrevet 2. september 2004 #13 Skrevet 2. september 2004 Jeg er veeeldig redd veps! Tråkket også i et jordvepsbol når jeg var liten.. husker min mor satt i en time og plukka ut brodder av hodet og kroppen min. Jeg begynner å skjerpe meg litt nå men jeg flytter meg fortsatt når en veps eller bie kommer i nærheten.
ivanka Skrevet 2. september 2004 #14 Skrevet 2. september 2004 Har dere virkelig blitt stukket av en veps som bare sitter der? Hvordan har de klart å bore rompa si ned i huden uten noe press? fåglarna vet, det har vel noe med brodden å gjøre. hva mener du, at veps ikke stikker med mindre man aktivt dytter dem ned i huden selv? eller at vepsen må ta flyve-fart? ja, den satt på overarmen min, som jeg holdt stille fordi jeg ikke hadde fått vepsestikk på 20 år og trodde den var litt mindre aggressiv. men så stakk den. så ikke at den skulle til å stikke heller.
~Viva~ Skrevet 2. september 2004 #15 Skrevet 2. september 2004 Hah, jeg bryr meg ikke om vepser uansett hvor på min kropp de velger å lande. Ble kurert etter å ha tråkket i jordvepsbol som 8 åring. Typen min derimot, store tøffe mannen er livredd dem!
ivanka Skrevet 2. september 2004 #16 Skrevet 2. september 2004 jeg konkluderer så langt med at tråkking i jordvepsbol er en erfaring som kan slå begge veier i forhold til forhold til veps.
Arkana Skrevet 2. september 2004 #17 Skrevet 2. september 2004 Min erfaring er at det er like mange menn som kvinner som er redd veps. Ta en titt på busstopp o.l. nå for tiden, hvor det er mye veps, det er like mange menn som springer rundt og veiver med armene. Ganske festlig i grunn. Selv er jeg litt overrasket over at du ikke har forståelse for at logikk ikke fungerer når man har en fobi, det er ikke noe man kan noe for eller som bare krever litt viljestyrke. Er man redd, så er man redd. Forøvrig har jeg flere ganger sett veps stikke helt uprovosert.
Gjest Eir Skrevet 2. september 2004 #18 Skrevet 2. september 2004 Jeg er redd veps, pga noen traumatiske stikkeepisoder da jeg var liten. Men jeg vet at de blir aggresive av brå bevegelser, og prøver likevel å holde meg rolig. Sitter jeg ute og spiser reiser jeg meg og går litt unna til de forsvinner igjen, siden de tiltrekkes av maten. Kjæresten min derimot er ikke redd, og han veiver som bare det med armene, og jeg ber han desperat om å la være å tirre vepsen...Så en redd-for-veps reaksjon er for meg å stå helt stille.
Timian Skrevet 2. september 2004 Forfatter #19 Skrevet 2. september 2004 fåglarna vet, det har vel noe med brodden å gjøre. hva mener du, at veps ikke stikker med mindre man aktivt dytter dem ned i huden selv? eller at vepsen må ta flyve-fart? Jeg er ingen biolog, så skal ikke uttale meg om ting jeg ikke virkelig KAN, men har liksom hørt da, at vepsen ikke stikker uprovosert.. Det er vel noe med at vepsen bruker brodden i forsvar, ikke som redskap for å skaffe mat o.l. Men da har jeg fått det motbevist! Skal IKKE teste det ut heller Uansett, det mest fornuftige etter hva jeg har hørt skal være å holde seg i ro, ikke bruke for mye parfyme på høsten hvis man skal til et vepserikt sted, og et siste tips jeg plukket opp i sommer er at man skal "dekke på til en ekstra gjest når man spiser ute"... Legg frem en skinkebit eller noe, så kan dere se hvor iherdig vepsen jobber for å få løs biter! Ganske artig, og den stikker i alle fall ikke så lenge den er opptatt med det
-Fisken- Skrevet 2. september 2004 #20 Skrevet 2. september 2004 Jeg finnes ikke redd for veps, men har mange venninner som er det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå