Gå til innhold

Hvorfor brukes det trille for kisten i begravelser?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I min bestefars begravelse fikk vi bære kisten hans helt fra kirken og ut til graven, i bestemors fikk vi derimot kun bære den like ut av kirken, før den ble satt på en trille som vi deretter trillet bort til graven, for så å løfte kisten av igjen.

Hvorfor gjøre det slik? Hvorfor måtte vi bruke trille? Værforholdene var langt bedre ved bestemors begravelse enn ved bestefars - i bestefars regnet det. Samme begravelsesbyrå. Jeg bare skjønner det ikke!

Anonymous poster hash: 61e1e...3bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være mange grunner, men sikkert fordi dere ikke avklare det ved samtalen med begravelsesbyrået om hvem som skulle bære kisten.

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være mange grunner, men sikkert fordi dere ikke avklare det ved samtalen med begravelsesbyrået om hvem som skulle bære kisten.

Det gjorde vi heller ikke ved bestefars begravelse, utover at barnebarna skulle gjøre det. Vi er rundt 17 barnebarn så var jo ikke tvil om at vi var mer enn nok folk...

AnonymBruker
Skrevet

Ba dere spesifikt om å få lov til å bære og så ble dere nektet å gjøre det? Kanskje trillen bare var et tilbud og at de trodde de gjorde dere en tjeneste?

Anonymous poster hash: 3e53c...6b3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bare et barnebarn så jeg var ikke med på noen samtaler med begravelsesbyrået. Jeg ble bare så overrasket fordi jeg vet de barnebarna som bar gjerne ville bære bestemor hele veien. Da jeg spurte mamma om hvorfor det var slik fikk jeg bare til svar at det bare var slik de gjorde noen ganger. Derfor lurte jeg om det var noen spesiell grunn til at dette skjedde...

Skrevet

Trille blir brukt for kista er jo nokså tung. Jo tyngre avdøde er, jo tyngre blir det å bære kista.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig å bruke trille om ikke annet er avklart. Og det er jo fortsatt mulig "å bære" kisten symbolsk ved å holde i kisten mens det trilles. 

Tenker egentlig at det er unødvendig å ikke bruke trallen.

Anonymous poster hash: 49586...b4b
Skrevet

Dette er noe de nærmeste  bestemmer. Så du får spørre de. :)

AnonymBruker
Skrevet

Trille blir brukt for kista er jo nokså tung. Jo tyngre avdøde er, jo tyngre blir det å bære kista.

Bestemoren min var ikke tung da hun døde, akkurat som bestefar... Men takk for svar alle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...