Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier en kjellerleilighet med små vinduer høyt opp på veggen. Utenfor er det gressbakke nedover og vinduene er så høyt opp at ingen kan se inn med mindre de stiller seg rett utenfor veggen. Her i blokka er det 10 slike leiligheter og ingen bruker arealet helt opp etter veggene da det er beplantet og ingen plass til aktivitet. Men, igår oppdaget jeg da en nabo som er kjent for sin ekstreme nysgjerrighet hadde stilt seg opp og glodde rett inn!

Idag snakket jeg med eier av leiligheten og fikk vite at problemet var godt kjent og styret ikke gadd å gjøre noe med dette. Eier flyttet selv da problemet aldri ble bedre.

Jeg flyttet inn i mars og har ikke mulighet til å flytte igjen på lang tid, men om dette fortsetter blir det grusomt å bo her for jeg kan aldri vite når den naboen tar seg friheter igjen. Og jeg kan jo ikke ha gardinene lukket hele tiden?!

Er det virkelig ingenting styret kan gjøre? Hva gjør jeg?

Anonymous poster hash: 92902...1d7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan kjøpe sånn filter som man kan klistre på vinduene. Sånn at du kan se ut, men ingen kan se inn. Om du skjønner hva jeg mener?

Anonymous poster hash: 55405...48e
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan kjøpe sånn filter som man kan klistre på vinduene. Sånn at du kan se ut, men ingen kan se inn. Om du skjønner hva jeg mener?

Anonymous poster hash: 55405...48e

Hvor finnes det?

Men uansett må jo noe gjøres med den naboen?

AnonymBruker
Skrevet

Og er det filteret til hjelp når det mørkner ute?

Skrevet

Har du vurdert å snakke med denne naboen? Noen folk har ikke helt kjennskap til de sosiale kodene som resten av samfunnet navigerer etter, og det er helt greit å si "Hei, jeg så du stod rett utenfor vinduene mine og så inn her om dagen. Jeg synes det er ubehagelig å vite at det når som helst kan stå noen utenfor vinduet og se inn, skjønner du, og vil helst ikke at du gjør det igjen."

Kanskje hadde vedkommende en grunn - lurte på om du bodde der med noen, kanskje var det en rar lyd, kanskje var ikke naboen klar over at du var hjemme.. ;) Uansett, jeg ser ikke noe galt i å si ifra om at du ikke synes det er greit.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du får stille deg opp og vinke til vedkommende. Da blir h*n antagelig veldig flau og slutter med kikkingen.

Anonymous poster hash: 36a75...ee7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hadde vedkommende en grunn - lurte på om du bodde der med noen, kanskje var det en rar lyd, kanskje var ikke naboen klar over at du var hjemme.. ;) Uansett, jeg ser ikke noe galt i å si ifra om at du ikke synes det er greit.

Eier av leiligheten flyttet jo nettopp pga slik oppførsel fra denne naboen, så noen annen "god grunn" enn ekstrem nysgjerrighet var det nok ikke, nei. Fikk litt "Elling"-vibber av den naboen, kan jo neppe være helt i vater.

Anonymous poster hash: b9fb7...8aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, tror du må ta tak i det selv, å si på en fin måte at du ikke synes det er greit. 

Anonymous poster hash: 00620...303
AnonymBruker
Skrevet

Har du vurdert å snakke med denne naboen? Noen folk har ikke helt kjennskap til de sosiale kodene som resten av samfunnet navigerer etter, og det er helt greit å si "Hei, jeg så du stod rett utenfor vinduene mine og så inn her om dagen. Jeg synes det er ubehagelig å vite at det når som helst kan stå noen utenfor vinduet og se inn, skjønner du, og vil helst ikke at du gjør det igjen."

Han vet godt at ingen liker at han glor inn i leilighetene. Alle naboene har ifølge eier klaget på han til styret. Det er ingen som har rett til å glo inn naboers vinduer på grunnlaget du nevner.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, snakk nå med vedkommende når dette skjer. Funker ikke alminnelig tilsnakk så snakk hardere til h*n

Anonymous poster hash: c719a...836
AnonymBruker
Skrevet

Du får kjøpt filter til vinduene på jernia, i rull med lim på baksiden, du bare klipper den til. Ulempen er at du ikke ser noe særlig ut heller, og det demper jo det naturlige lyset. Hva med å teste det på f. eks. øverste halvdel av vinduet, slik at naboen ikke kan se inn uten å legge seg ned på knærne, og du fortsatt får litt naturlig lys inn? Dersom naboen blir vant til at det ikke er noen vits i å forsøke å titte inn vinduene dine slutter han kanskje å forsøke, slik at du kan fjerne plastfilmen etter en stund?

Ellers ville jeg forsøkt å vinke til han neste gang du ser han, og lukke opp vinduet (evt. gå ut, dersom vinduet ikke kan åpnes) og spørre hvorfor han kikker inn vinduet ditt. Uavhengig av hva han svarer ville jeg forklart at du syntes det er ubehagelig med kikkert, og bedt han slutte. Dersom det ikke hjelper ville jeg forsøkt plan A.

Anonymous poster hash: f88b7...96e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja da har jeg snakket med naboen og han sa bare dette: Jeg går hvor jeg vil på fellesarealene! Og om du ikke liker at noen ser inn til deg så får du flytte!

Skrevet

Neste gang følger du opp med å gi beskjed om å stirre inn vinduene på den måten er trakasserende atferd og straffbart. Så legger du sjela i det og dokumenterer det hver gang han stirrer inn (ha kamera lett tilgjengelig). Når du føler det er nok, så kan du anmelde. Det er ikke sikkert at politiet gjør noe med det, men du kan iallfall be dem om å gi ham en advarsel.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Neste gang følger du opp med å gi beskjed om å stirre inn vinduene på den måten er trakasserende atferd og straffbart. Så legger du sjela i det og dokumenterer det hver gang han stirrer inn (ha kamera lett tilgjengelig). Når du føler det er nok, så kan du anmelde. Det er ikke sikkert at politiet gjør noe med det, men du kan iallfall be dem om å gi ham en advarsel.

Bare syns det er så rart at ikke borettslaget har gjort noe med problemet? Skikkelig dumt om jeg må gå til slike skritt men jeg skal notere meg tipset.

AnonymBruker
Skrevet

Ha kameraet klart og ta bilder av han hver gang han gjør det. Blir han sint så bare stå og vink til han. DU gjør jo som du vil i din leilighet

Anonymous poster hash: c719a...836
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og er det filteret til hjelp når det mørkner ute?

Ja, det finnes filte som gjør det umulig å se inn, men du ser fint ut. Naboen kan heller ikke se inn når det er mørkt. Dette har jeg selv hatt, og naboen kommer ikke til å gidde å stå der når han ikke ser noen ting, Dette problemet løser du lett.

Anonymous poster hash: 769a8...da1

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp deg heller en lampe, bitteliten sak med bevegelsessensor!

Tror den skal tenne seg om den står på innsiden av vinduet med føleren slik at den dekker området utenfor, men spør de som selger slike om nettopp det.

Da tennes lampen når noen beveger seg tett opptil dine vinduer, og du vet om noen står der, klarer du samtidig å få tatt bilder for dokumentasjon, så har du litt mer bevis å gå på mht denne sniktitteren.

Forøvrig er dette ikke styrets sak, men en politisak. Det er krenkelse av privatlivets fred. Den typen kikking er heller ikke noe "normale" folk driver med. Når utleier var klar over kikkingen, så burde han informert leietaker om dette!

Anonymous poster hash: ef2b6...6d7

Skrevet

Ta bilder ja, og si til han at du kommer til å anmelde han til politiet for stalking.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det finnes filte som gjør det umulig å se inn, men du ser fint ut. Naboen kan heller ikke se inn når det er mørkt. Dette har jeg selv hatt, og naboen kommer ikke til å gidde å stå der når han ikke ser noen ting, Dette problemet løser du lett.

Gardiner er løsningen når det er mørkt ute

Anonymous poster hash: 21d85...ee0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har søkt på nett men det filteret du nevner finner jeg ikke. Kun slikt der det går å se inn når det mørkner ute.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...