AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #1 Skrevet 13. juni 2015 Hvis jorden var det eneste som fantes i universet, ville det da vært mulig for jorden å snurre rundt sin egen akse? Anonymous poster hash: 51cd7...9f6
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #3 Skrevet 13. juni 2015 Roterer ikke jorden på grunn av solen? Jorden går rundt solen, men den snurrer også rundt sin egen akse. Jorden kunne selvsagt ikke gått rundt solen om det ikke fantes noen sol, men spørsmålet her er om den kunne snurret rundt sin egen akse om jorden var det eneste som fantes. Anonymous poster hash: 51cd7...9f6
Adara Skrevet 13. juni 2015 #4 Skrevet 13. juni 2015 Jorden går rundt solen, men den snurrer også rundt sin egen akse. Jorden kunne selvsagt ikke gått rundt solen om det ikke fantes noen sol, men spørsmålet her er om den kunne snurret rundt sin egen akse om jorden var det eneste som fantes. Anonymous poster hash: 51cd7...9f6 Ja, jeg mente det. Snurrer den ikke på grunn av solen? Magnetisme og slikt.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #5 Skrevet 13. juni 2015 Ja, jeg mente det. Snurrer den ikke på grunn av solen? Magnetisme og slikt. Jeg vet ikke. Men månen går rundt jorden, og i motsetning til jorden så viser den vel alltid den samme siden mot ballen den snurrer rundt? Så månen snurrer ikke rundt aksen sin? Anonymous poster hash: 51cd7...9f6
Adara Skrevet 13. juni 2015 #6 Skrevet 13. juni 2015 (endret) Jeg vet ikke. Men månen går rundt jorden, og i motsetning til jorden så viser den vel alltid den samme siden mot ballen den snurrer rundt? Så månen snurrer ikke rundt aksen sin? Anonymous poster hash: 51cd7...9f6 Jo, det gjør den. Det har nok med sola å gjøre. Jeg tror ikke jorden ville snurret rundt egen akse om det ikke var andre større objekter rundt. http://illvit.no/naturen/hva-far-jorden-til-a-rotere-rundt-sin-akse Endret 13. juni 2015 av Adara den Vakre
stan Skrevet 13. juni 2015 #7 Skrevet 13. juni 2015 Ja jorden kunne snurret rundt. Det kommer an på hvordan den blir til. Måten jorden og solsystemet ble dannet på er årsaken til rotasjonen. Men det er mulig å tenke seg måter å danne jorden på uten rotasjon. Men om jorden var det eneste som fantes ville det ikke vært noen måte å finne ut om den roterte eller ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #8 Skrevet 13. juni 2015 Jo, det gjør den. Det har nok med sola å gjøre. Jeg tror ikke jorden ville snurret rundt egen akse om det ikke var andre større objekter rundt. http://illvit.no/naturen/hva-far-jorden-til-a-rotere-rundt-sin-akse Men nå snakker jeg ikke astronomi her, men filosofi. Ville det vært mulig rent teoretisk? Kan noe snurre rundt om det er det eneste som eksisterer? Anonymous poster hash: 51cd7...9f6
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #9 Skrevet 13. juni 2015 Men om jorden var det eneste som fantes ville det ikke vært noen måte å finne ut om den roterte eller ikke. Endelig en som skjønner hva jeg mente. Men altså, hvis det ikke er noen måte å finne ut om den roterer eller ikke, så betyr det vel at det ikke er noen forskjell på rotasjon og ikke rotasjon? Og da er det vel riktig å konkludere med at rotasjon ikke er mulig? Poenget mitt er at rotasjon forutsetter vel at det er noe som objektet kan rotere i forhold til? Hvis det kun er jorden som eksisterer så kan den ikke rotere. Anonymous poster hash: 51cd7...9f6
stan Skrevet 13. juni 2015 #10 Skrevet 13. juni 2015 Når jeg fikk tenkt meg om så kan man faktisk finne ut om jorden roterer også om den er det eneste objektet i universet. Om naturlovene eksisterer, kan man bruke sentripetal kraften og fastslå om det er rotasjon eller ikke. Et objekt vil tiltrekkes svakere ved ekvator enn ved polene. Så selv uten noen andre referanse punkter, kan man kunne vite om det er rotasjon eller ikke. I en Doctor Who episode skjer dette jorden er det eneste som er igjen av universet. 2
Neidu!! Skrevet 13. juni 2015 #11 Skrevet 13. juni 2015 (endret) Rotasjon er bare noe man sier hvis du har to eller flere punkter og det ene eller flere går rundt seg selv eller den/de andre. Endret 13. juni 2015 av Neidu!! 1
Neidu!! Skrevet 13. juni 2015 #12 Skrevet 13. juni 2015 Når jeg fikk tenkt meg om så kan man faktisk finne ut om jorden roterer også om den er det eneste objektet i universet. Om naturlovene eksisterer, kan man bruke sentripetal kraften og fastslå om det er rotasjon eller ikke. Et objekt vil tiltrekkes svakere ved ekvator enn ved polene. Så selv uten noen andre referanse punkter, kan man kunne vite om det er rotasjon eller ikke. I en Doctor Who episode skjer dette jorden er det eneste som er igjen av universet. Men rotasjon er i forhold til et eller flere andre objekter. Jeg vet hva du mener men du trenger fremdeles et eller flere andre objekter for å kalle det rotasjon.
stan Skrevet 13. juni 2015 #13 Skrevet 13. juni 2015 Det vil ikke for sansene våre være følbart, men det vil være rotasjon. Selv om rommet er tomt og det er vanskelig å forholde seg til tenkte punkter i det vil det absolutt være rotasjon. En annen ting er hvordan en sivilisasjon ville forholde seg til en slik oppdagelse. Det vil rokke ved fundamentale sannheter. Fra å være hele universet, vil de bli en del av et tomt univers. 1
stan Skrevet 13. juni 2015 #14 Skrevet 13. juni 2015 Kom på enda en måte å observere om det er rotasjon. Corolis krefter. Om det er større mengder væske eller gass i bevegelse så vil Corolis kreftene bøye av bevegelsen. Det er en observerbar effekt av rotasjon. På vår jord sees det lett på været.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #15 Skrevet 14. juni 2015 Når jeg fikk tenkt meg om så kan man faktisk finne ut om jorden roterer også om den er det eneste objektet i universet. Om naturlovene eksisterer, kan man bruke sentripetal kraften og fastslå om det er rotasjon eller ikke. Et objekt vil tiltrekkes svakere ved ekvator enn ved polene. Så selv uten noen andre referanse punkter, kan man kunne vite om det er rotasjon eller ikke. I en Doctor Who episode skjer dette jorden er det eneste som er igjen av universet. Vil det være noen sentripetalkraft om kun jorden eksisterer? Anonymous poster hash: 51cd7...9f6
stan Skrevet 14. juni 2015 #16 Skrevet 14. juni 2015 Vil det være noen sentripetalkraft om kun jorden eksisterer? Anonymous poster hash: 51cd7...9f6 Ja om fysikkens lover fortsatt gjelder. Vi erfarer sentripetalkraften for eksempel når vi snurrer en bøtte med vann i full fart over hodet.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #17 Skrevet 14. juni 2015 Ja, men bøtta snurrer jo rundt hodet. Uten hodet (eller noe annet å snurre rundt), kunne den da snurret? Jeg skjønner ikke hvordan noe kan snurre om det ikke finnes noe å snurre rundt. Anonymous poster hash: 51cd7...9f6
Gjest Uchiha Madbrah Skrevet 14. juni 2015 #18 Skrevet 14. juni 2015 Mye av grunnen til hvordan jorden og våre naboplaneter roterer er på grunn av gravitasjonen fra sola. Vitenskapsmenn regner med at det finnes milliarder av planeter, og vi finner nye, eksotiske og interessante planeter på ukentlig basis. Det alle planetene har til felles er at de forholder seg til fysikkens lover. Det eksisterer for eksempel "rogue planets" i universet. Dette er planeter som har blitt kastet vekk fra sitt eget solsystem, og bare er ute i det store mørke universet. De kan ofte rotere mye saktere enn vår egen jord, men beveger på seg likevel. Det som er gøy med universet er at vi kun vet noen få prosent om alt det store som er der ute. Det er så mye å lære.
stan Skrevet 14. juni 2015 #19 Skrevet 14. juni 2015 Ja, men bøtta snurrer jo rundt hodet. Uten hodet (eller noe annet å snurre rundt), kunne den da snurret? Jeg skjønner ikke hvordan noe kan snurre om det ikke finnes noe å snurre rundt. Anonymous poster hash: 51cd7...9f6 Det er forskjell på å ikke se om noe roterer og at det ikke er rotasjon. Som nevnt er det måter å registrere rotasjonen på. I eksempelet med bøtta mente jeg at innbyggerne på denne jorden har muligheter til å erfare sentripetalkraften. Ut fra dette har de mulighetene til å finne ut at planeten roterer. Hvis de klarer å sende en farkost ut i rommet vil det fjerne enhver tvil. 1
sweg Skrevet 14. juni 2015 #20 Skrevet 14. juni 2015 Dette spørsmålet var like mindfuck som Interstellar o.O
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå