Gå til innhold

Betalinger og kjøringer i norske banker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet dere at det ikke går betalinger/regninger ut av kontoer i norske banker etter ca. kl. 15 på fredag fram til og med natt til mandag? Og hvor gammel er du?

Jeg jobber i bank og sjokkeres ofte av at folk ikke vet at en regning ikke kan betales på en lørdag.. Vil bare høre ståa her på KG :) Jeg mener virkelig at dette er allmennkunnskap.

Anonymous poster hash: d965b...ac4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm - jobber du i en bank som har siste kjøring kl 1500? Det har jeg ikke hørt om før.

I mine banker går siste kjøring ut kl 1350 -1415,  på konto hos mottaker før kl 1600.

Direkte betaling til konto i samme bank fungerer  annerledes.

• Liker 1
Skrevet

15.35, om jeg ikke husker helt feil. Men det er via NICS og Norges Bank, de enkelte bankene setter selvsagt fristen noe tidligere sånn at betalingen kommer med.

AnonymBruker
Skrevet

Trodde dette var allmennkunnskap jeg også 

Anonymous poster hash: d6451...167
  • Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Jeg tror det bare er å konstatere at den elektroniske hverdagen gjør at folk tror verden er åpen 24 timer 365 dager i året.

Men det er ikke bare der det svikter. Folk sjekker ikke selvangivelsen sin. Fryktelig mange forstår ikke hvordan en lønnslipp skal leses - for ikke å snakke om sjekkes.

Liten forståelse for sammenhengen mellom å kunne spare og siden kjøpe bolig. Liten forståelse blandt mange at gjeld og regninger må betales, de forsvinner ikke bare.

Det er en uansvarlighet som er skremmende.

Endret av Blondie65
AnonymBruker
Skrevet

15.35, om jeg ikke husker helt feil. 

???

I min bank blir det ingen overføring den dagen hvis jeg legger inn oppdraget i nettbanken etter 1400.

Anonymous poster hash: cb9a5...c47

AnonymBruker
Skrevet

Leste du ikke resten av innlegget mitt? Det er NICS' siste for dagen, banken selv setter selvsagt fristen tidligere for å rekke å få det med.

https://www.sor.no/blogg/Hans-Jacob-Brekke/nar-overfores-penger-mellom-kontoer/

Jo da.

Men det er ikke dette tidspunktet  vi som kunder må forholde oss til.

Det viktige for oss er når betalingen må legges inn for å bli med på kjøringen, og når overføringen blir synlig i mottakers bank.

Ulike banker oppgir ulike tidspunkter for dette. Men alle har 4 kjøringer pr bankdag.

Anonymous poster hash: cb9a5...c47

AnonymBruker
Skrevet

Hmmm - jobber du i en bank som har siste kjøring kl 1500? Det har jeg ikke hørt om før.

I mine banker går siste kjøring ut kl 1350 -1415,  på konto hos mottaker før kl 1600.

Direkte betaling til konto i samme bank fungerer  annerledes.

Jeg skrev ca. fordi jeg ikke hadde det eksakte tidspunktet for hånden. Er det noe å henge seg opp i? Jeg sjekket nettopp og det som registeres innen 14.30 går med siste kjøring på fredager. 

Skrevet

Jeg skrev ca. fordi jeg ikke hadde det eksakte tidspunktet for hånden. Er det noe å henge seg opp i? Jeg sjekket nettopp og det som registeres innen 14.30 går med siste kjøring på fredager. 

Hvis du tar mål av deg til å bli folkeopplyser og sjokkeres av andres uvitenhet, må du ikke si ca 15. For da er det for seint.

I min bank oppgir de som sagt 13.50.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du tar mål av deg til å bli folkeopplyser og sjokkeres av andres uvitenhet, må du ikke si ca 15. For da er det for seint.

I min bank oppgir de som sagt 13.50.

Det var da måte på. Jeg ville jo aldri opplyst 15.00 til en kunde om jeg var usikker.  Jeg skrev bare ca. 15 i farten da jeg opprettet denne tråden.

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg er klar over tidspunktene for innkjoringer og godskriving i bankene jeg bruker (DNB og Skandia) da jeg flere ganger har hatt ting som haster og har måttet sjekke dette.

Er 24 år gammel.

Det betyr ikke at jeg ikke irriterer meg over det. Disse tingene skjer jo visstnok elektronisk og automatisk så jeg ser ikke hvorfor det skal "stenges" så tidlig. 

Anonymous poster hash: 69537...a7f
AnonymBruker
Skrevet

Det var da måte på. Jeg ville jo aldri opplyst 15.00 til en kunde om jeg var usikker.  Jeg skrev bare ca. 15 i farten da jeg opprettet denne tråden.

Poenget var vel at dersom du JOBBER med dette og sitter med kunder hele dagen, så er det som regel noe man kan utenat. Jeg vet at f.eks. DNB opererer med 14.30 og jeg trenger ikke lete det frem, selv om jeg er privatperson. 

Anonymous poster hash: 69537...a7f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...