Gå til innhold

falske forhåpninger til det å få mitt første barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er en kvinne på 21 år.

Jeg og min ektemann har vært gift i tre år.

Jeg har ikke så mange nære venner å lurer egentlig på om det er lettere å komme seg ut å treffe nye når en har barn? Jeg vil jo gå på formiddagstreffet (andre steder?) og der kanskje møte andre mødre med et barn i samme alder.

Anonymous poster hash: 4f24d...294

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk masse nye venninner når jeg fikk barn :) MYE lettere å snakke med folk når man har unger på lik alder :)

Anonymous poster hash: 9575b...591

• Liker 1
Skrevet

Er en kvinne på 21 år.

Jeg har ikke så mange nære venner å lurer egentlig på om det er lettere å komme seg ut å treffe nye når en har barn? Jeg vil jo gå på formiddagstreffet (andre steder?) og der kanskje møte andre mødre med et barn i samme alder.

Tja, ikke nødvendigvis. Det er jo opp til deg hvor aktiv du er med å bli kjent med folk. Noen barselgrupper fungerer godt, andre ikke. Vet ikke helt hva du vil med innlegget, slik spørsmålet er stilt får jeg lyst til å svare at du ikke må vurdere å få barn for å få fler venner.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at det på mange måter blir mye lettere å treffe nye når man får barn.

Jeg og mannen min flyttet til et nytt sted og bodde der i ca 3-4 år før vi fikk barn. Vi kjente nesten ingen i området før vi fikk vår første, men kontaktnettet ble voldsomt stort etterhvert.

Etter barn nummer tre kan jeg knapt gå til butikken uten å snakke med masse folk, store og små :) Er du sosial og ønsker kontakt med andre gir det å få barn en fin mulighet.

Anonymous poster hash: 8a18d...8b2
Skrevet

Det var intrresangt å høre :-) Hadde du barnet i bhg, eller hjemme? Har selv hatt en hjemmeværende mor helt til skolestart. Har god erfaring med dette, men hun hadde jo også da nettverk rundt seg. Har jo selv lyst til å gjøre de samme med mine barn :-) men er nokk lettere å komme i kontakt med nye gjennom bhg... jeg vet ikke!

AnonymBruker
Skrevet

Det var intrresangt å høre :-) Hadde du barnet i bhg, eller hjemme? Har selv hatt en hjemmeværende mor helt til skolestart. Har god erfaring med dette, men hun hadde jo også da nettverk rundt seg. Har jo selv lyst til å gjøre de samme med mine barn :-) men er nok lettere å komme i kontakt med nye gjennom bhg... jeg vet ikke!

Men ærlig talt det er jo gjennom jobb og utdannelse man får venner. Og barnehagen. Hvis du skal sitte hjemme med barnet i minst seks år, har du falske forhåpninger for venner både for deg og barnet. Studerer du ikke?

Anonymous poster hash: 6163a...7f6

• Liker 5
Skrevet

Men ærlig talt det er jo gjennom jobb og utdannelse man får venner. Og barnehagen. Hvis du skal sitte hjemme med barnet i minst seks år, har du falske forhåpninger for venner både for deg og barnet. Studerer du ikke?

Har flerne bekjente som går gravide og noen med barn, de skal/går også hjemme. Svigerinne som også går gravid.

Synes det er vanskelig å holde kontakten i en travel hverdag , men om vi er i samme situasjon kunne ting kanskje blitt anberledes. Da vi har ledig tid til å møtes.

Jobber nå på en skole, og elsker barn. Jeg og mannen min har snakket om barn stund og ville høre hvordan det hadde vært for dere. Kanskje andre som var i samme situasjon. Å det var noen i lik situasjon. Jeg vil som sakt gå på formiddagstreffen og jobbe for at jeg og barnet skal ha det best mulig.

Kanskje barnehage i 3-4 års alderen, noen dager i uken.

AnonymBruker
Skrevet

Har flerne bekjente som går gravide og noen med barn, de skal/går også hjemme. Svigerinne som også går gravid.

Synes det er vanskelig å holde kontakten i en travel hverdag , men om vi er i samme situasjon kunne ting kanskje blitt anberledes. Da vi har ledig tid til å møtes.

Jobber nå på en skole, og elsker barn. Jeg og mannen min har snakket om barn stund og ville høre hvordan det hadde vært for dere. Kanskje andre som var i samme situasjon. Å det var noen i lik situasjon. Jeg vil som sakt gå på formiddagstreffen og jobbe for at jeg og barnet skal ha det best mulig.

Kanskje barnehage i 3-4 års alderen, noen dager i uken.

Hva er formiddagstreffet?

Anonymous poster hash: 2bc34...196

Skrevet

En plass du møter andre mødre mødre med babyer/barn der de kan leke sammen og treffe andre barn :-)

Dette er som oftest arrengert på bedehus o.l.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke få barn på dette grunnlaget iallfall.

Finnes jo terminforum rundt på nettet og der treffer man ofte andre.

Har egentlig bare kommet nærmere de vennene jeg hadde fra før etter jeg fikk barn.

Anonymous poster hash: 78718...a15

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Er en kvinne på 21 år.

Du møter mennesker gjennom barselgruppa, åpen barnehage, barnehagen og skolen.

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Det var intrresangt å høre :-) Hadde du barnet i bhg, eller hjemme? Har selv hatt en hjemmeværende mor helt til skolestart. Har god erfaring med dette, men hun hadde jo også da nettverk rundt seg. Har jo selv lyst til å gjøre de samme med mine barn :-) men er nokk lettere å komme i kontakt med nye gjennom bhg... jeg vet ikke!

Du kommer til å kjede deg og barna dine trenger sosialisering. Det er i barnehagen de andre barna er, det er i barnehagen de får seg venner. Det er av andre barn de lærer

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

En plass du møter andre mødre mødre med babyer/barn der de kan leke sammen og treffe andre barn :-)

Dette er som oftest arrengert på bedehus o.l.

Vi har en sånn åpen barnehage og formiddagstreff. Du er heldig hvis det er fler enn en der, men hun som driver det er hyggelig.

Skrevet

Har selv jobbet i barnehage. Er utdannet barne- og ungdomsarbeider. Ville heller ha brukt tid med barnet mitt, istedenfor å sende barnet i bhg. Lære barnet våres verdier. Formiddagstreffet/bbarselgruppen her er ganske stor. Og i og med at jeg har flærne bekjente (er ikke nære venner), og svigerinne som er gravid ville jeg nokk ikke hatt de kjedelig.

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Har selv jobbet i barnehage. Er utdannet barne- og ungdomsarbeider. Ville heller ha brukt tid med barnet mitt, istedenfor å sende barnet i bhg. Lære barnet våres verdier. Formiddagstreffet/bbarselgruppen her er ganske stor. Og i og med at jeg har flærne bekjente (er ikke nære venner), og svigerinne som er gravid ville jeg nokk ikke hatt de kjedelig.

De planlegger å være med hjemme barnet eller skal barnet i barnehage når det er ett? Ja, du kommer ikke til å kjede deg det første året, men de neste fem om du skal gå hjemme med barna

Skrevet

De første tre årene skal jeg ikke ha barnet i barnehage hvertfall. Kanskje i 3-4 års alderen, tre dager i uken. Foreksempel tirsdag, onsdag, og torsdag så dagene henger i samen og barnet kan knytte bånd lettere.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal gå hjemme med barnet til skolestart så vil bpde du og ungen bli understimulert. Alle andre jobber og går i bhg. Det er bare sunt at et barn på to år får være i bhg i 6 timer, fire dager i uka. Ingen andre barn som er hjemme på dagtid og barnet vil savne stimuli og lekekamerater. Vi ble kjent med mange via barselgruppe og bhg.

Anonymous poster hash: a71e9...c9b

Skrevet

Jeg er med i en facebookgruppe for gravide og mammaer. Den er nasjonal, men ser ofte at folk spør "hei, er det noen rugere i Namsos som vil treffes over en kopp kaffe en dag?" og dermed blir kjent med flere som er i samme situasjon som seg selv i sitt område.

Når jeg skal ha barn skal jeg uten tvil benytte meg av den gruppa!

Vil gjerne ha en venninne som har barn ca. samtidig som meg. Det er nok dritkjedelig med mammaperm, så å ta med seg den lille for å møte en venninne med en annen liten på kafé, dra på babysvømming og utveksle erfaringer og råd er nok veldig fristende i den tiden. Spesielt om det er med første :)

Ellers er det jo lett å bruke babyen som "unnskyldning" for å bli kjent med flere. Drar du på babysvømming, åpen gård, åpen barnehage, babybutikker (?) osv, kommer man nok lett i kontakt med andre mammaer :)

AnonymBruker
Skrevet

Med førstemann jobbet jeg deltid, og en venninne jeg fikk i spedbarnsgruppa var dagmamma noen dager i uka fra barnet var 1 til 3 år. Så var barnet 50% i en familiebhg et par år før skolen. De andre to var jeg både hjemme med, de var en del i park, jeg var dagmamma og litt vikar i fam. barnehager der jeg hadde med barna mine, og de gikk i kommunale barnehager et par år før skolestart.  

Det sosiale nettverket startet med barsel/spedbarnsgrupper som helsestrasjonen satte opp. 7-8 mammaer som traff hverandre jevn og trutt, noen av oss fortsatte i mange år. Jeg hadde også en del kontakt med tidligere kollegaer som fikk barn samtidig som meg. 

Så var det foreldrene i barneparken som arrangerte leketreff og etterhvert hadde voksentreff hjemme hos hverandre med vin og god mat.

Har fått mange gode kontakter i de forskjellige barnehagene også. Jeg fikk også noen nye venninner på babysangen i kirken, og jeg fikk kontakt med naboer og "venner av venner" med små barn, mange av de møter jeg fremdeles jevnlig.

Når ungene startet på skolen fikk jeg et enda større nettverk. Ungene ble satt opp i lekegrupper og ble med hverandre hjem på rundgang. Da tar man alltid en kaffe og en prat med foreldrene en halvtime ved henting. Foreldre går sammen i grupper og arrangerer vårturer, sommeravslutning, høstturer og vinteraking med grilling og kakao.

Man får gjerne ekstra god kontakt med foreldrene til vennene til barna, vi har faste sammenkomster med flere både 17 mai, nyttårsaften, treffes på hyttene til hverandre m.m.

Det er veldig mye opp til en selv om en ønsker å sosialisere seg eller ikke, men mulighetene er så absolutt til stede så snart man har fått barn :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal gå hjemme med barnet til skolestart så vil bpde du og ungen bli understimulert. Alle andre jobber og går i bhg. Det er bare sunt at et barn på to år får være i bhg i 6 timer, fire dager i uka. Ingen andre barn som er hjemme på dagtid og barnet vil savne stimuli og lekekamerater. Vi ble kjent med mange via barselgruppe og bhg.

Anonymous poster hash: a71e9...c9b

Det er veldig feil å hevde at barnet og mammaen blir understimulert av at barnet ikke går i bhg. Men som alle mennesker skjønner krever det selvfølgelig at man er aktiv og treffer andre foreldre og barn. Man må være med på aktiviteter og passe på at barnet får delta i barnegrupper, enten gjennom sport, barneparker, barnekor, dans eller gjennom leketreff.

Det er også feil å hevde at ingen er hjemme med barnet sitt på dagtid. Jeg kjenner flere oppegående og godt utdannede foreldre som velger dette med et eller flere av sine barn. Det er IKKE feil å tilbringe mye tid med og oppdra sitt eget barn før det begynner på skolen, men selvfølgelig må barnet få mulighet til å leke mye med andre barn. 

Det finnes også noen få barn som ikke bør gå i barnehage, i hvertfall ikke før det er 3-4 år gammelt. Jeg jobbet litt i bhg når mine barn var små og så dette et par ganger. Disse barna var svært sensitive, forsiktige og følte seg aldri helt trygge i store barnegrupper og med voksne de ikke kjente godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...