Gå til innhold

Vaske sengtøy på 90 grader?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Blir sengtøyet ødelagt om jeg vasker det på 90 grader? Blir det i såtilfellet kokt? Eller må man vaske det på enda varmere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

90-95 grader er det som normalt heter kokeprogram på vaskemaskiner. Det er ikke nødvendig å koke sengetøy, 60 grader holder fint. Er det et bomullssengesett skal det tåle det (all bomull tåler koking), er det ikke bomull ville jeg fulgt vaskeanvisningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som umulia sier er det ikke nødvendig å vaske sengetøy på 90 grader. Jeg vasker mitt på 60, det holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90 grader på sengetøy?? hvorfor iallverden koker dere sengetøyet?? eneste det gjør er jo å slite mer på det!!? Det holder i massevis å vaske det på 60 grader!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vaskes absolutt alt av sengetøy, håndklær, kluter, undertøy og lignende på 95 grader. Jeg hadde ikke orket ellers......

Går helt fint, undertøyet blir fortere slitt, men ungenes vokser de ifra så det spiller ingen rolle, og så får jeg oftere anledning til å kjøpe meg noe nytt..... :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vasker på 90 innimellom.

Og apropos undertøy, jeg har store planer om å kjøpe noe nytt så fort jeg får noen ekstra kronasjer. Og så burde jeg kaste gammelt og utslitt som bare ligger og tar opp plass i skuffen.

So much to do, so little time. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

60 grader holder lenge, det tar og knekken på de fleste sengemidd. På 90 grader er du helt sikker på at de er borte. Utelufting på vinteren, eller fryseboks på sommeren er og effektivt. Midden er nesten harmløs, noen mener til og med at den er nyttig, men den ser ikke ut som min drømmepartner i senga.

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/spor_...en/2103537.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker på 60 og 90 grader sånn ca annenhver gang. Men jeg tror faktisk aldri jeg har lest på noen vaskeanvisning at tøyet tåler 90 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vasker alltid sengtøy på 60 grader - aldri mer.

Har dessuten et godt tips til andre som bruker "vasketabletter" til tøyvasken: Del hver tablett i to - det holder lenge med en halv til hver vask. Fikk tipset fra et program på NRK for et par år siden, og siden det så har jeg delt dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...