Gå til innhold

Slutte med bleie - gutt snart 3 år. Råd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min blir 3år om en mnd. Han er tidlig ute med det meste , men bleieslutt der er det ingen fremgang. Og nå kommer det stadig kommentarer fra familie og venner, "åå.. Bruker han bleier enda".

Trodde ikke det var så uvanlig å fortsatt bruke bleier når man ikke enda er fylt 3 år men. I min familie er det flest jenter og de fleste har vel sluttet i 2 - 2,5 års alder.

Nå begynner jo sønnen min på stor avdeling (3-6år) i bhg i august, så det hadde vært greit å bli bleiefri i sommer. Og jeg må jo innrømme at jeg gleder meg til bleieskift er over. :-)

Men han har ingen interesse av å gå på do. Om jeg er så heldig at jeg får han til å sitte på do en stund så er det bare en sjelden gang det kommer noe. Men med en gang bleia er på igjen så kommer det.

Jeg har ikke lyst å mase/presse han for mye om dette å gå på do heller. Vil ikke at det skal bli noe negativt for han.

Noen som har noen gode råd/tips?

Hvor gamle var deres barn når de sluttet ned bleier? Og hvordan gjorde dere det? 😊

Anonymous poster hash: 50557...2b6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Der er nok sånn til å fra. Jr er slutta med bleie når han var 4år. Hadde bleie på natta til han var 4.5.

Anonymous poster hash: e4168...c06

AnonymBruker
Skrevet

Der er nok sånn til å fra. Jr her slutta med bleie når han var 4år. Hadde bleie på natta til han var 4.5.

Anonymous poster hash: e4168...c06

Skrevet (endret)

Jeg tror ikke du trenger å stresse med det. Sønnen min sluttet da han var 2 år og 4 mnd. og både helsesøster og barnehage har påpekt at det er usedvanlig tidlig for å være gutt, og da tror jeg du kan slappe av med en som snart fyller 3.

Om dere bor sånn til at han kan gå naken i hagen når det er fint vær, er det et godt tips. Da vil han bli mer oppmerksom på at han tisser og etterhvert lære seg å kontrollere det selv. For de fleste barn er det ikke det å holde seg som er problemet, men å kontrollere når de skal "slippe". Ha potte stående framme og ikke lag noe mas.

Min gutt ville slutte selv, men det var jo litt jobb likevel. Løste det ved at han gikk naken og hadde mopp klar til å vaske gulvet hele tiden. Det kom vel 3-4 uhell før han skjønte at dette var noe han kunne kontrollere selv.

Endret av Tante-Sofie
  • Liker 1
Skrevet

Han er tydeligvis ikke klar for å slutte. Drit i hva andre sier, dette er opp til dere. La han gå uten bleie når det passer seg og der det er lettest å vaske opp. Det går seg til etterhvert ☺

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen tro på at enkelte barn "ikke er klar for å slutte" med mindre det er snakk om sykdom. Min sønn sluttet med bleier når han var ca 2,5 år og visste heller ikke noen stor interesse for å gå på do. Jeg bare tok dem av og lot det stå til. Do-gåingen kom seg etter 3-4 dager. To uker senere var han bortimot helt tørr :) En måned senere var han tørr også på natta. Gutten syntes ikke det var kult å tisse seg ut for å så måtte gå igjennom hele prosessen med vask og skift midt i leken.

Husk at dette er en ganske stor omstilling. Barna har som vane å kunne tisse/bæsje der de står. Det tar tid å endre vaner. Lykke til :)

Anonymous poster hash: b2ae9...ba8
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke barn selv, men vet naboen gikk "cold turkey" med sine barn. Forberedte på at nå var de store, og så ble bleien fjernet på dagtid samme dag. De tissa seg ut noen ganger, men skjønte fort at det ikke var noe kjekt. 

Vet ikke om dette er særlig pedagogisk eller "riktig", men det funka for dem hvertfall. :)

Anonymous poster hash: fd0ea...1dc
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen tro på at enkelte barn "ikke er klar for å slutte" med mindre det er snakk om sykdom. Min sønn sluttet med bleier når han var ca 2,5 år og visste heller ikke noen stor interesse for å gå på do. Jeg bare tok dem av og lot det stå til. Do-gåingen kom seg etter 3-4 dager. To uker senere var han bortimot helt tørr :) En måned senere var han tørr også på natta. Gutten syntes ikke det var kult å tisse seg ut for å så måtte gå igjennom hele prosessen med vask og skift midt i leken.

Husk at dette er en ganske stor omstilling. Barna har som vane å kunne tisse/bæsje der de står. Det tar tid å endre vaner. Lykke til :)

Det handler visst om en modningsprosess og hvis man begynner for tidlig kan det forsinke modningen. Man ender med å måtte vente enda lenger på bleieslutt.

Anonymous poster hash: 605af...ee4

• Liker 1
Skrevet

Har ikke inntrykk av at 3 år er sent når det gjelder bleieslutt. Spesielt ikke for gutter.

Vår gutt ble 3 år i starten av mai, og han har akkurat sluttet med bleie på dagen. Vi var veldig usikre på om han var klar, men bestemte oss for å bruke pinsehelgen på å øve. Det har gått over all forventning.

Vi begynte å snakke mye om bleieslutt 3-4 dager før vi skulle begynne, og han gledet seg veldig. Når dagen kom, protesterte han litt og ville plutselig ha på bleie. Men da sa vi at vi hadde en avtale om at han skulle øve seg. Han gikk med på det.

Noen velger å ta på bleie ved bilturer, utflukter osv, men vi bare hoppet i det, og tok en sjans uten. Tenkte at har man sluttet, så har man sluttet. Spurte såklart ofte om han måtte tisse. Og noen ganger sa vi at det var på tide å gå på do. F.eks før bilturer o.l.

Dette har som sagt gått helt knirkefritt, og jeg tror nesten vi undervurderte han litt.

Et lite tips er å klippe opp et tisselaken og ha i bilsete i tilfelle uhell.

AnonymBruker
Skrevet

Nå er ikke jeg en mor, men heller en storesøster som er 13 år eldre enn søstera mi (jepp), men jeg vil fortsatt tipse!

Lillesøstera mi som nå er 4 år, slutta med bleie ifjor når ho ble 3. Måten min mor gjorde det på var å kjøpe en prinsesse potte til henne og kjøpe fine prinsesse truser til henne, noe ho ble glad for. Så fortalte min mor lillesøster at ho måtte slutte med bleier fordi ho er blitt stor jente, og det var om sommeren vi trente henne, for da hadde ho fri fra bh og mamma hadde fri fra jobben, så det var perfekt. Mamma fulgte mye med på lillesøster og passa på at ho ikke skulle gjøre fra seg i trusa. Ho spurte ofte om lillesøster måtte på do, og lillesøster som alltid har hvert kjapp til å lære ting, sa alltid i fra når ho måtte på do. Da ble det til at vi ga henne ipaden og satte henne på potta. Det tok tid før ho turte å sette seg på den, men vi fikk det til til slutt ved lek. Lykke til!

Anonymous poster hash: bdfdf...f8c
AnonymBruker
Skrevet

Han er jo såpass stor nå at han forstår mye. Hva med å snakke litt om de store guttene som ikke bruker bleie osv. Dere bør absolutt utnytte denne sommeren, som allerede er i gang. Mye mer stress når de har på mye klær ute. Finnes mange barnebøker om bleieslutt som kan være fine å lese litt i. Kjøp kule Truser.

Anbefaler å bare ta av bleien på dagen, og la det stå til. Han trenger ikke være så interessert, bare slutt å bruke det. La han gå mest mulig naken eller bare med truse så det blir minst mulig styr.

Anonymous poster hash: 2bbe0...c09

• Liker 1
Skrevet

Det handler visst om en modningsprosess og hvis man begynner for tidlig kan det forsinke modningen. Man ender med å måtte vente enda lenger på bleieslutt.

Det tror ikke jeg. I gamledager var det veldig vanlig å være bleiefri da de var to år, var vel sjeldent noen treåringen gikk med bleie.

• Liker 3
Skrevet

Enig med denne. Selvfølgelig kan det bli litt mer jobb på foreldrene siden det kan bli endel uhell før barnet skjønner opplegget, men det gjorde ikke oss noe i hvert fall. Heller det enn 3-4-åringer med bleie...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det tror ikke jeg. I gamledager var det veldig vanlig å være bleiefri da de var to år, var vel sjeldent noen treåringen gikk med bleie.

Enig! Tror urologer er kvakksalvere hele gjengen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det får du lov til å tro, men noen er mer modne enn andre. Slik er det i voksen alder også, så hvorfor skal det være annerledes hos barn?

Anonymous poster hash: 84c01...b81

• Liker 1
Skrevet

Det får du lov til å tro, men noen er mer modne enn andre. Slik er det i voksen alder også, så hvorfor skal det være annerledes hos barn?

Anonymous poster hash: 84c01...b81

Men hvorfor er plutselig alle barn blitt så mye mer umodne på 50 år?

• Liker 2
Skrevet

Vår sluttet da han var 2 år og 10 mnd. Jeg lokket med superkule spiderman boxershortser- og gjett om det var motivasjon for ungen! Veldig stolt da han fikk ha på de.... Verdt å prøve!

Var så heldig at det var en lang godværsperiode, slik at han kunne tisse ute i gresset. Det gikk utrolig fort når han først knekket koden; tror han var helt bleiefri på mindre en. En uke :)

Skrevet

Min gutt var 3 år og 1 mnd da han sluttet. Han var overhodet ikke interessert, men heller ingen "motstander" om jeg kan kalle det det. En lite oppfinnsom type som gjør som han alltid har gjort, hehe. Jeg tok rett og slett av han bleia en dag, satte fram potta og sa at dersom han trengte å tisse eller bæsje så kunne han gjøre det der. Og jammen satt han plutselig der ikke lenge etterpå. Har hatt svært få tisseuhell, og ble tørr på natten rett etterpå, så han var nok moden for det. Skulle vi ventet til han begynte å vise interesse for det selv, hadde vi ventet enda, tror jeg, hehe (og dette er noen år siden).

Skrevet

Nå har jeg ikke erfaring med dette selv, men ungene til søsteren min sluttet begge to med bleie før de var 2 år. Hun begynte å sette de på potte/do fra de var rundt 1 år gamle, og etter kort tid skjønte de at det var bedre å gjøre fra seg der enn i bleia.
Jeg vet at ikke alle barn er like enkle å ha med å gjøre, og håper virkelig jeg får like enkle barn. Selv nektet jeg å bæsje i do før jeg var 4 år gammel..

Skrevet

Men hvorfor er plutselig alle barn blitt så mye mer umodne på 50 år?

Akkurat dette ser vi jo med så mye annet i samfunnet, f.eks. var 15-åringer for 100 år siden klare for å flytte hjemmefra og forsørge seg selv. Det er de ikke nå, for å si det sånn. Modenhet henger sammen med veldig mye og er ikke bare fysiologisk. 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...