AnonymBruker Skrevet 12. juni 2015 #1 Skrevet 12. juni 2015 Hei! Er ekstrahjelp i en butikk og var borte én dag fra jobb grunnet sykdom. Som fattig student i juni, og ellers lite arbeid i mai grunnet eksamensperioden, hadde pengene for denne arbeidsdagen kommet godt med. Har jeg krav på sykepenger for denne dagen? Isåfall, hvordan bør jeg gå fram? Har aldri vært syk på jobb før. Anonymous poster hash: 25e8f...d64
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2015 #2 Skrevet 12. juni 2015 Du har ikke krav på penger for denne dagen nei, dette ettersom du er ekstravakt, de har andre regler enn fast ansatte. Slik var det vertfall der jeg jobbet Anonymous poster hash: 45008...342
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2015 #3 Skrevet 12. juni 2015 her er linker som kanskje kan være av interesse. http://sykmelderveileder.helsedirektoratet.no/grunnleggende-sykmelding/sarskilte-grupper/ekstravakter/Sider/default.aspx Hei, og takk for at du skriver til oss. De generelle reglene for hvem som har rett til sykepenger finner du her. Det er arbeidsgiveren din som skal vurdere om du har rett til sykepenger også for de ekstravaktene du var satt opp på. Reglene sier generelt at arbeidsgiver skal utbetale sykepenger for de dagene du skulle ha vært på jobb. Reglene for dette finner duher (fjerde ledd). Dersom arbeidsgiver vurderer at du ikke får sykepenger for ekstravaktene, så kan du be NAV om å vurdere dette ved å sende inn et brev og forklare situasjonen til oss. Med vennlig hilsen NAV, i samarbeid med ung.no Anonymous poster hash: bad94...b93
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2015 #4 Skrevet 12. juni 2015 Leverte du egenmelding?Anonymous poster hash: 1da67...e1f
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2015 #5 Skrevet 12. juni 2015 http://www.dinside.no/20417/naar-gir-deltidsjobben-krav-paa-sykepenger Denne er også relevant. Anonymous poster hash: bad94...b93
Gjest EmilyR Skrevet 12. juni 2015 #6 Skrevet 12. juni 2015 Jeg var ansatt som ekstrahjelp i en butikk men hadde alltid faste dager jeg jobbet likevel, fikk betalt dersom jeg var syk.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #7 Skrevet 13. juni 2015 TS her! Slik jeg forstår det, har jeg krav på sykepenger. Var i grunn en lørdag, og jeg jobber jo fast på lørdager (ikke at det skal ha noe å si). Får vel levere en egenmelding da. Er det noe frist på når man skal levere det? Anonymous poster hash: 25e8f...d64
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #8 Skrevet 13. juni 2015 TS her! Slik jeg forstår det, har jeg krav på sykepenger. Var i grunn en lørdag, og jeg jobber jo fast på lørdager (ikke at det skal ha noe å si). Får vel levere en egenmelding da. Er det noe frist på når man skal levere det? Anonymous poster hash: 25e8f...d64 På jobben min er det første arbeidsdag etter sykeomsdagen(e), og skal leveres på eget intiativ.Anonymous poster hash: 1da67...e1f
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #9 Skrevet 13. juni 2015 Egenmeldingen kan gis både skriftlig og muntlig, for eksempel over telefon. Dersom du benytter muntlig egenmelding kan imidlertid arbeidsgiver kreve at du skriftlig bekrefter egenmeldingen etter at du har gjenopptatt arbeidet. Dersom du da ikke bekrefter dette, kan arbeidsgiveren bestemme at retten til sykepenger skal falle bort. http://prod.ukeavisenledelse.no/nyttig/spor_om_arbeidsrett/regler-i-forbindelse-med-egenmeldinger Anonymous poster hash: bad94...b93
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå