Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte leilighet i april og har nå et boliglån på 4,2 millioner. Nedbetalingstiden er 25 år. Men hva skjer hvis jeg vil betale ned ekstra, som mange gjør? Setter jeg da bare penger inn på kontonummeret som står i nettbanken? Hva skjer med nedbetalingsplanen da? Blir nedbetalingsperioden kortere? Betaler jeg et mindre beløp per måned heretter? Eller begge deler?

Anonymous poster hash: 5f004...d74
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med banken din. Dette burde du ha fått vite da du var i banken og fikk lån.

Anonymous poster hash: cf682...53e
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med banken din. Dette burde du ha fått vite da du var i banken og fikk lån.

Jeg var aldri i banken, jeg bare søkte på nettet og fikk svar etter at de hadde gjort kredittsjekk. Så kjøpte jeg leiligheten og hadde da allerede fått finansieringsbevis. Så fikk jeg nedbetalingsplan og alt fra banken. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble fortalt at man kan bare gå inn på neste betaling (om man har nettbank og autgiro på lånet) og endre beløpet, det må selvfølgelig ikke være lavere enn det man egentlig skal betale. Så jeg gjorde det men fikk da en sur mail fra banken om at det måtte være avtalt. Hvorfor skrev de ikke. Jeg ba da om å få øket det faste beløpet som jeg skulle betale.

Så jeg ville ringt banken din og spurt.

Anonymous poster hash: 463ea...042

AnonymBruker
Skrevet

Husker forresten ikke akkurat hvordan det ble med nedbetalingsplanen. Betalte ned lånet helt bare 6 mnd etterpå, var ikke på 4 mill :)

Anonymous poster hash: 463ea...042

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var aldri i banken, jeg bare søkte på nettet og fikk svar etter at de hadde gjort kredittsjekk. Så kjøpte jeg leiligheten og hadde da allerede fått finansieringsbevis. Så fikk jeg nedbetalingsplan og alt fra banken. 

.... :sjokkert:  Har du lånt så mye penger, og ikke engang pratet med noen ansatte i banken om det?! Hva står det i kontrakten din? Har du fått oppgitt en kontaktperson du kan ringe? Hvilken bank er dette?

AnonymBruker
Skrevet

Men hva skjer hvis jeg vil betale ned ekstra, som mange gjør? Setter jeg da bare penger inn på kontonummeret som står i nettbanken?

Det varierer fra bank til bank. Hos noen kan du bare betale inn ekstra til samme kontonummer og KID som ved vanlig forfall, hos andre må du først kontakte banken. Hør med din bank.

Hva skjer med nedbetalingsplanen da? Blir nedbetalingsperioden kortere? Betaler jeg et mindre beløp per måned heretter? Eller begge deler?

Du kan velge om du ønsker kortere nedbetalingstid eller lavere terminbeløp. Hva som er standard kan vel også variere mellom banker. Vet at noen gir lavere terminbeløp med samme løpetid dersom du ikke har avtalt noe annet med banken. Banken tjener mest pernger på at løpetiden beholdes.

Anonymous poster hash: fbf6c...92c

• Liker 1
Skrevet

.... :sjokkert:  Har du lånt så mye penger, og ikke engang pratet med noen ansatte i banken om det?! Hva står det i kontrakten din? Har du fått oppgitt en kontaktperson du kan ringe? Hvilken bank er dette?

Vet i alle fall at Skandiabanken gjør det på den måten. Syntes det virket veldig greit. Men en lokal bank ga oss et bedre tilbud, så da ble det dem.

• Liker 1
Skrevet

Ring og spørr.. Kan ende opp med kortere nedbetalingstid eller mindre avdrag, alt etter hva du ønsker..

AnonymBruker
Skrevet

Vet i alle fall at Skandiabanken gjør det på den måten. Syntes det virket veldig greit. Men en lokal bank ga oss et bedre tilbud, så da ble det dem.

Skjønner ikke at man vil låne så mye penger, og ikke vite alt om avtalen sin...

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke at man vil låne så mye penger, og ikke vite alt om avtalen sin...

Man får jo selvfølgelig hele avtalen selv om man gjør det slik. At TS ikke har lest sin er jo ikke bankens feil.

Anonymous poster hash: eb370...ccf

Skrevet

I DnB så kan du bare klikke på boliglånet og legge inn ekstra innbetaling når som helst.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det er mest vanlig å beholde terminbeløpene selv om man betaler ned. Men dette hører du med banken om.

AnonymBruker
Skrevet

I DNB forkortes automatisk løpetiden. Hvis man ønsker å opprettholde den, må man gi beskjed om det.

Anonymous poster hash: 5604d...144
AnonymBruker
Skrevet

I DNB forkortes automatisk løpetiden. 

Er det dette som er gunstigst? 

Skrevet

Er det dette som er gunstigst? 

Det er vel igrunn det, da betaler du raskere ned og betaler mindre renter. 

Skrevet (endret)

Det enkleste er å sjekke dette i egen nettbank selv, Praksis er ulik.  

Skandiabanken;
Hvordan kan jeg betale inn ekstra avdrag på lånet mitt?

Dersom du ønsker å betale inn et ekstrabeløp i tillegg til det vanlige terminvarselet, kan du gjøre dette selv i nettbanken.
Hvis du velger Videre i veiviseren lages det en vanlig regningsbetaling der du selv legger inn ønsket beløp, forfallsdato og hvilken konto du vil betale fra. Betalingen legger seg i forfallsregisteret og kan redigeres eller slettes, dersom du har behov for det.

DNB:
Du kan betale ned ekstra på lånet i nettbanken. Gå til Mine lån og kredittkort, og klikk på hjulet (snarveier) på boliglånet. Du betaler inn som en vanlig regning, hvor lånenummer er kontonummer.Innbetaler du inntil 4 arbeidsdager før ordinær lånetermin forfaller, vil innbetalingen i helhet gå som avdrag på lånet. Ordinær lånetermin vil varsles som normalt.Innbetaler du 4 dager før ordinær lånetermin forfaller eller nærmere, oppfattes denne betalingen som at det er betaling av låneterminen, og beløpet går til å dekke renter + omkostninger + avdrag i den rekkefølge.

Jo raskere du betaler tilbake jo lavere blir kostnadene. 

Du må ikke endre beløpet på det faste forfallet uten å ha klarert dette med din bank.

Endret av nojac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...