Gjest gjest1 Skrevet 2. september 2004 #1 Del Skrevet 2. september 2004 Noen som har noen råd? Vi driver omplassering og har fått inn en vannskjøtta hund som har MASSE klumper i pelsen. Bak ørene er det klumper på str med en golf ball og hele bakparten er full av klumper.. None tips på hvordan jeg kan få de vekk? Har jo klippt litt, men er redd for å ta huden hennes!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 2. september 2004 #2 Del Skrevet 2. september 2004 Hvis hunden er rolig bruk klippemaskin. Sånn som frisørene tar nakkehårene med. Ellersmå du ta hunden med til vetrinær og få den bedøvet for å få den barbert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diaz Skrevet 2. september 2004 #3 Del Skrevet 2. september 2004 Tror du må ty til barbermaskin der Så trist at noen har tatt så dårlig vare på hunden :cry: Lykke til, evt spør en veterinær om råd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Revenka Skrevet 2. september 2004 #4 Del Skrevet 2. september 2004 Det beste er nok å få klippet hunden ned med barbermaskin, men ikke slik at huden syns. La det være pels igjen så får hunden fin pels etterpå. Hvis barbering ikke er et alternativ så må jo klumpene klippes bort på et vis. Tror barbering gir et finere resultat enn om den er klippet her og der. Nå vet jeg jo ikke hva slags rase det er. Har selv langhåret bikkje, og han må børstes ofte for at ikke pelsen skal "tjore" seg sammen, der ut som dreads eller hva nå det heter Håper du finner et fint hjem til vovsen. Alle hunder fortjener noen som tar vare på dem! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 2. september 2004 #5 Del Skrevet 2. september 2004 Takk for svar. Det er en finsk lapp hund, så det er mere enn nok pels å ta av, ja Bilde av henne ligger på hjemmesiden min (ild og vann i signaturen) under fotogalleri.. Skal klippe litt mere på ho i dag, så krysser jeg fingrene for at jeg slipper å barbere henne helt... Har aldri i mitt liv sett en så redd hund, har så vondt av henne!!! :cry: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 3. september 2004 #6 Del Skrevet 3. september 2004 Hun så skjønn ut. Skulle gjerne tatt henne hadde det ikke vært for at jeg er allergisk mot hunder :veldigsur: Håper du finner et godt hjem til henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvar Skrevet 3. september 2004 #7 Del Skrevet 3. september 2004 TIPS: Bruk en kam, og træ denne inn mellom floken og huden. Så klipper du flatt mot denne. Da beskytter den så du ikke klipper skinnet. Pass på så hunden ligger stille. Dobbeltsidige kammer er ikke så lure da de er fort å sette fast i pelsen. Slik klipper iallefall jeg floker. lykke til:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 3. september 2004 #8 Del Skrevet 3. september 2004 Drastiske metoder og evt. vetrinærbesøk bør nok unngås. Det er mye bedre å ta litt og litt og sørge for at det ikke gjør vondt. Når jeg av og til må klippe klumper ut av pelsen på min egen hund, gjør jeg slik som Kattepus sier: Bruker en grovtannet kam med myke, butte pigger mot huden. Av og til kan imidlertid klumpen være så tett og sitte så tett inntil skinnet at det kan være vanskelig å få til. Da klipper jeg så langt inn jeg tør og gnir deretter klumpen mellom fingrene. Da løser den seg som regel så pass mye at jeg kommer til med kammen. Du kan også nøye deg med å ta de største og verste klumpene og de som evt. er plagsomme. De andre vil forsvinne av seg selv etter hvert som hun røyter. Ingen vits i å plage henne unødvendig med noe som er rent kosmetisk. Det forutsettr selvfølgelig skikkelig pelsstell i mellomtiden slik at det ikke hele tiden dannes nye klumper. Min hund får ikke klumper i pelsen p.g.a. dårlig pelsstell, men fordi han har korte ben og lange faner både på halen og på bena, fester det seg ofte ting i pelsen som skaper klumper. Nå om høsten er det f.eks. en del frøkapsler som vi har mye "moro" med... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 3. september 2004 #9 Del Skrevet 3. september 2004 Takk for mange gode råd folkens! Nå er det meste vekk. Kjøpte en sånn børste sak som man setter under klumpene og som skjerer dem over.. (fikk dette helt til siden hun ikke sitter så stille..) MEN det verste er vekk, så tar vi litt ekstra børsting så går dette her bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå