latti Skrevet 12. juni 2015 #1 Skrevet 12. juni 2015 Jeg var ute på kjøpesenteret å hadde min datter på 7 mnd i vogna. Plutselig kommer en u.ge på 3—4 år løpende bort å nesten stuper opp i vogna mi å begynner å slå babyen min i aniktet. Jeg ble så satt ut at jrg visste ikke hva jeg skulle gjøre. Det jeg reagerte med å gjøre var å ta tak i armen på dette barnet å dra henne (forsiktig vel å merke) vekk fra vogna mi å sa til henne: unnskyld meg, men sånn gjør du ikke! Jeg lurer på om jeg hadde hatt rett i å fortelle dette barnet at dette ikke var greit å hvorfor eller om dette kun er for barnets foreldre å passe på? Hvordan burde man reagere når noe sånt skjer? Min datter så ikke ut til å få noe særlig vondt men hun ble veldig redd å gråt så jeg rettet all min oppmerksomhet mot å trøste henne. Mor til dette barnet så ikke hva som skjedde men kom plutselig løpende sa raske unnskyld i farten før hun løp avgårde med barnet. Syns dette var veldig ubehagelig...
minister-mio Skrevet 12. juni 2015 #3 Skrevet 12. juni 2015 Du har selvfølgelig rett til det, men det er mulig snakk om et barn som ikke er som alle andre, og kanskje ikke forsto situasjonen. Det barnet gjorde er jo ikke normalt
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2015 #4 Skrevet 12. juni 2015 Du har selvfølgelig rett til det, men det er mulig snakk om et barn som ikke er som alle andre, og kanskje ikke forsto situasjonen. Det barnet gjorde er jo ikke normalt Man kan ikke anta at alle som oppfører seg dårlig har slike utfordringer, så jeg synes hun reagerte helt rett. Skulle hun stått og sett på for å vurdere om ungen "ikke er som alle andre"? Anonymous poster hash: 8c8fe...201 3
minister-mio Skrevet 12. juni 2015 #5 Skrevet 12. juni 2015 Man kan ikke anta at alle som oppfører seg dårlig har slike utfordringer, så jeg synes hun reagerte helt rett. Skulle hun stått og sett på for å vurdere om ungen "ikke er som alle andre"? Anonymous poster hash: 8c8fe...201 nei selvfølgelig ikke. Hvis du leser hva jeg skriver så sier jeg at hun gjør rett! Oppførselen til barnet er såpass spesiell at man kan lure på om det er en årsak til det, men det kan jo ikke vi vite.
skruf Skrevet 12. juni 2015 #6 Skrevet 12. juni 2015 Du gjorde det helt korrekte. Hadde selv dratt ungen unna vogna hadde jeg vært i samme situasjonen, og samtidig mest sannsynlig sagt fra litt strengt til 3-4 åringen at sånt er ikke lov. Hadde vel og sagt fra til moren hva som skjedde og hvorfor jeg handlet som jeg gjorde. Man kan ikke ta utgangspunkt i at kanskje ungen ikke er helt som alle andre og derfor stakk hodet oppi vogna og slo en baby på 7mnd. Og om så ungen ikke hadde vært helt som alle andre så bør det være helt legitimt å fjerne en unge unna når vedkommende står og slår en liten baby. Skal man heller stå å se på at babyen din blir slått liksom? 2
skruf Skrevet 12. juni 2015 #7 Skrevet 12. juni 2015 nei selvfølgelig ikke. Hvis du leser hva jeg skriver så sier jeg at hun gjør rett! Oppførselen til barnet er såpass spesiell at man kan lure på om det er en årsak til det, men det kan jo ikke vi vite. Enkelte unger kan finne på å gjøre sånt selv om det ikke feiler dem noe som helst. Mangel på oppdragelse f.eks. 2
minister-mio Skrevet 12. juni 2015 #8 Skrevet 12. juni 2015 Enkelte unger kan finne på å gjøre sånt selv om det ikke feiler dem noe som helst. Mangel på oppdragelse f.eks.uansett var det riktig av ts å gjøre det hun gjorde.
Sol79 Skrevet 12. juni 2015 #9 Skrevet 12. juni 2015 Har vært i en lignende situasjon med en unge i en butikk som var bortpå babyen min flere ganger. Først strøk han henne bare på hodet, men så kom han og forsøkte å ta henne i øyet flere ganger selv om jeg snakket til han. Moren var helt fraværende sammen med venninner på shopping, så til slutt kom en butikkansatt og tok han med seg bort til moren. Det er klart man må si fra i sånne situasjoner.
mereo Skrevet 12. juni 2015 #10 Skrevet 12. juni 2015 Selv jeg som ikke har barn synes du gjorde det rette. Uavhenging av om dette barnet som slo babyen din, var spesiell eller ikke. Det er ikke greit.
Jade Skrevet 12. juni 2015 #11 Skrevet 12. juni 2015 (endret) Du gjorde helt rett! Om dette barnet ikke visste at dette var greit, så må jo noen fortelle det det. Og det høres ut som om du gjorde det på en ok måte. Hadde barnet hatt en spesiell diagnose som gjorde at ingen måtte irettesette han/henne, så hadde jo forelderen vært der og passet på. Endret 12. juni 2015 av Jade 1
sjøhest Skrevet 12. juni 2015 #12 Skrevet 12. juni 2015 Du gjorde ikke noe galt. Jeg ville nok røsket han vekk og kjeftet. Og sag fra til moren hva som skjedde. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2015 #13 Skrevet 12. juni 2015 Selvsagt må du stå opp for ditt barn! Jeg syns du handlet helt riktig! Ideelt sett burde du også sagt i fra til moren om hva som skjedde, men jeg kan forstå at det ikke er absolutt alt som man får sagt i tide til rette personer i slike situasjoner. Anonymous poster hash: 17b73...4aa
latti Skrevet 18. juni 2015 Forfatter #14 Skrevet 18. juni 2015 For å være helt ærlig hadde jeg mektig lyst til å filleriste ungen å kjefte en lang regle, men det var jo bare et barn. Å jeg har aldri vært borti noe lignende så jeg ble så satt ut at jeg klarte ikke gjøre noe, å bare reagerte på den måten helt naturlig. Ville jo egentlig ha fått pratet med mor til dette barnet, men jeg var oppslukt i å trøste mitt barn i tillegg til at moren løp avsted i hui å hast... Jeg har en tendens til å bli ganske hissig på personer jeg ikke synes oppfører seg ordentlig så er bare overrasket over at jeg ikke reagerte på en mer voldsom måte, som den hønemoren jeg er. Det er godt å høre at dere synes jeg gjorde det rette. Å er nå mindre redd for å snakke til barn som kommer bort å skal henge i vogna å sånt.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #15 Skrevet 18. juni 2015 For å være helt ærlig hadde jeg mektig lyst til å filleriste ungen å kjefte en lang regle, men det var jo bare et barn. Å jeg har aldri vært borti noe lignende så jeg ble så satt ut at jeg klarte ikke gjøre noe, å bare reagerte på den måten helt naturlig. Ville jo egentlig ha fått pratet med mor til dette barnet, men jeg var oppslukt i å trøste mitt barn i tillegg til at moren løp avsted i hui å hast... Jeg har en tendens til å bli ganske hissig på personer jeg ikke synes oppfører seg ordentlig så er bare overrasket over at jeg ikke reagerte på en mer voldsom måte, som den hønemoren jeg er. Det er godt å høre at dere synes jeg gjorde det rette. Å er nå mindre redd for å snakke til barn som kommer bort å skal henge i vogna å sånt. Hadde klikka!! Verste er at foreldrene til disse barna ikke følger med?! Det er hårreisende. Hadde mitt barn gjort noe sånt skulle hun bedt om unnskyldning før vi så mye som hadde rørt på oss. Hvor er oppdragelsen tenker jeg. Sånt gjør man bare IKKE. Ett barn på 3 år vet at man ikke slår andre, også en baby da ? Makan! Anonymous poster hash: 6ff8e...b7f
latti Skrevet 18. juni 2015 Forfatter #16 Skrevet 18. juni 2015 Ja jeg tenker jo hadde mi gjort noe sånt når hun blir eldre hadde jeg ikke raska henne med meh å løpt, hun skulle pent ha gått bort å bedt om unnskyldning, selv om jeg ikke tok meg nær av at de ikke håndterte det sånn. Det ville jeg fått henne til å gjøre, mest med tanke på at hun skulle forstå at det var galt å at man ikke oppfører seg sånn mot andre levende vesen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå