Gå til innhold

Er dette mannsjåvinistisk av meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sittet og sett på Norges kvinnelandslag i fotball, og blir ikke videre imponert (sett bort ifra frisparkmålet til Mjelde ikveld).

Jeg mener hardbarket at jeg har et like bra nivå inne (jeg har aldri spilt a-lags fotball, men spiller med folk som har spilt i 3. eller 4.div og jeg er på deres nivå). Jeg er bombesikker på at jeg kunne samlet en 11`er blant de jeg kjenner og formet et lag som hadde vært jevnbyrdige til Norges sitt landslag (nei, jeg kjenner ingen tippeligaspillere).

Det eneste vi hadde trengt ville vært noen måneder med intensiv trening (kondisjonsmessig og taktisk), så ville vi vært der.

Slik jeg ser det er det eneste jentene er bedre på enn en gjennomsnittlig mann, kondisjonen. Menn er raskere, sterkere, hopper høyere og er mer tekniske. Jeg tror et middels 5.divisjonslag hadde slått fotballjentene våre.

Er det mannsjåvinistisk av meg å mene dette? Tror meg, jeg har fått mye pes for disse meningene tidligere.

De aller fleste idretter har ikke middelmådige menn en sjanse mot verdens beste kvinner, men jeg mener fotball er et av få unntak.

Anonymous poster hash: 2c66e...554
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Damelandslaget i fotball har ihvertfall kommet til EM og VM flere ganger enn mennene har gjort og noensinne kommer til å gjøre. Ja, du er til de grader sjåvinistisk.

• Liker 2
Gjest Donald Duck
Skrevet

Vel det svenske kvinnelandslaget tapte 3-0 mot et guttelag av 16\17 åringer.

Det samme ville skjedd om det norske kvinnelandslaget hadde spilt mot 16\17 åringer.

Nivået på det norske kvinnelandslaget ligger på det samme som et guttelag på 14\15.

Dette er bare et faktum. Det har ingenting med å være sjåvenistisk å gjøre. Faktum er at kvinnefotball er på et mye lavere nivå en herrefotball.

Så om du er på det nivået du sier. Så er du nok bedre en dem.

Jeg synes uanset det er feil å sammenligne kvinnefotball og herrefotball.

• Liker 2
Gjest Donald Duck
Skrevet

Damelandslaget i fotball har ihvertfall kommet til EM og VM flere ganger enn mennene har gjort og noensinne kommer til å gjøre. Ja, du er til de grader sjåvinistisk.

Litt forskjell med tanke på at herrene må igjennom mye tøffere kvalifisering en hva kvinnene må.

Gjest Castielz
Skrevet

Jeg har sittet og sett på Norges kvinnelandslag i fotball, og blir ikke videre imponert (sett bort ifra frisparkmålet til Mjelde ikveld).

Jeg mener hardbarket at jeg har et like bra nivå inne (jeg har aldri spilt a-lags fotball, men spiller med folk som har spilt i 3. eller 4.div og jeg er på deres nivå). Jeg er bombesikker på at jeg kunne samlet en 11`er blant de jeg kjenner og formet et lag som hadde vært jevnbyrdige til Norges sitt landslag (nei, jeg kjenner ingen tippeligaspillere).

Det eneste vi hadde trengt ville vært noen måneder med intensiv trening (kondisjonsmessig og taktisk), så ville vi vært der.

Slik jeg ser det er det eneste jentene er bedre på enn en gjennomsnittlig mann, kondisjonen. Menn er raskere, sterkere, hopper høyere og er mer tekniske. Jeg tror et middels 5.divisjonslag hadde slått fotballjentene våre.

Er det mannsjåvinistisk av meg å mene dette? Tror meg, jeg har fått mye pes for disse meningene tidligere.

De aller fleste idretter har ikke middelmådige menn en sjanse mot verdens beste kvinner, men jeg mener fotball er et av få unntak.

Alle mannlige lag, verken hobby eller "seriøs" hadde slått samtlige kvinnelige landslag sønder og sammen. G14 hadde og klart det enkelt.

Hehe, ja, er den DEL forskjell på motstand og nivå, fru blom.

Dette er ikke sjåvinisme, for hver kvinne som spiller fotball finnes det sikkert 1000 menn, ergo mye større talentpool.

For ikke å glemme interesse, og ja, fysiske fordeler menn har her.

AnonymBruker
Skrevet

Sjåvinistisk synes jeg ikke det er.

Jeg forstår riktignok ikke behovet for å understreke det. Man vet jo at det er veldig stor forskjell, og det har vel ingen hensikt å påpeke det støtt og stadig. Man vet at de beste lagene har fått juling av guttelag. Man ser ikke på kvinnefotball fordi det er det ypperste av idrettsprestasjoner. Det gjør man forsåvidt ikke med det lokale favorittlaget sitt heller - selv om kvaliteten godt kan være en del høyere er den milevis unna verdensklasse. Man ser ikke på det i en villfarelse, man ser på det fordi man liker det. Så hvorfor man skal påpeke at nivået er så som så, det vet jeg ikke.

Men sjåvinistisk er det ikke, dersom du bare tar utgangspunkt i at nivået er lavt sammenlignet med herrefotballen og ytrer det på en grei måte. Du bare har en mening jeg tenker jeg ikke hadde sett poenget i å snakke så høyt om, i hvert fall uoppfordret, fordi jeg ikke helt ser hensikten. En mening som jeg likevel ikke hadde tenkt "Jævla mannssjåvinistiske svin" av å høre.

Anonymous poster hash: 49dcb...b24
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er sjåvinistisk. Det er et faktum at de beste kvinnelagene i fotball blir slått av 16 år gamle gutter. Det er litt som om banen er for stor og de er for treige. Her kan man se f.eks.(jeg synes) at i håndball passer banen veldig godt til damene, passe stor, de får nok fart over banen. Med mennene blir det for dårlig plass og bare muskler og ikke spill. På samme måte synes jeg fotballbanen passer mye bedre til menns fysikk. Det går jo såååå treigt i damefotball.

Anonymous poster hash: 2c381...de2
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er også sjåvinistisk da.

Jeg ser kun fotballkamper med mannfolk,kvinnefotball interesserer meg ikke.

Eller,fakta er at jeg ser såvidt på fotball,kun EM og VM og da mest pga stemning,moro og fest, så temaet er veldig veldig irrelevant for meg.

Kanskje noen blir litt sure for deg og kaller deg sjåvinist, men ingen kan tvinge deg til å like kvinnefotball, og ja, menn er "best"i de fleste idretter. Bedre bygd og mer konkurranseinstikt som såklart er viktig i sport, men hvis det er det du skal fokusere på så får du si det rett ut også kan du kose deg i enda en kjønnskamptråd.

Skrevet (endret)

Heia Tufte?

Damefotball og herrefotball er to forskjellige ting.

Det er derfor jeg ikke følger dette VM'et sånn som jeg feks. fulgte VM i Brasil.

Endret av Tøytigern
Skrevet

Litt forskjell med tanke på at herrene må igjennom mye tøffere kvalifisering en hva kvinnene må.

Kvinnene kvalifiserer seg i konkurranse med andre kvinner...

For dem er de rundene like tøffe som mennene opplever sine.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sjåvinistisk, det er jo bare et faktum.

Gidd noen hisse seg opp over noe sånt så har de vel lite å ta seg til.

Alle vet jo at kvinnefotball er dårligere enn herre.

Jeg har spilt fotball selv, men har ingen problemer med å si at herrefotball er mye bedre i kvaliteten.

Det er to forskjellige ting, så jeg ser heller ikke poenget med å måtte påpeke det.

Selv gidd jeg aldri se kvinnefotball. Ser herrefotball, det holder.

Anonymous poster hash: 7b803...281
AnonymBruker
Skrevet

Tror du det er kontroversielle påstander du kommer med eller hva er egentlig hensikten med tråden? Skjønner ikke at noen kan bli provosert av dette, men jeg skjønner heller ikke hvorfor du er interessert i å diskutere det. Kanskje det er derfor folk gir deg pes for det, det er jo ganske uinteressant.

Anonymous poster hash: 8bdfe...9ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...