Gå til innhold

Munker på Karl Johan

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble i dag stoppet av en oransjekledd mann, tilsynelatende munk, som ga meg en liten gullfarget plaktgreie med et visdomsord, også sa han noe om at det ville gi meg og familien fred. Deretter dro han frem en bok hvor jeg skulle fylle inn navn osv. (Bare fornavn) og skrive fred og hvilket land jeg kom fra. Flere hadde gjort det samme. Og plutselig så jeg at alle også hadde skrevet en sum, altså at han spurte etter penger. Jeg ble litt satt ut, men ga da en 200-lapp.. Fikk et armbånd av han etterpå. Så mange andre slike munker på Karl Johan. Er dette svindlere eller er de ekte munker? Vet noen hva pengene går til eller hvor de kommer fra?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tommelfingerregel: Alle vil ha noe. Seriøst :P 

Vet imidlertid ikke om det er ekte munker eller ikke men pleier da å være massevis av folk som vil ha ett eller annet fra deg. Litt irriterende med dem som ikke gir klart uttrykk for det fra starten da som han du fortalte om.. Føles ikke helt bra å ta imot noe du blir prakka på, for deretter å skjønne at det blir forventa at du gir penger når du ikke har noen. 

Anonymous poster hash: c9e98...c70
  • Liker 1
Skrevet

Nei...! Aner ikke hvem dette er, men dette hørtes veldig frekt og suspekt ut!! Jeg hadde aldri i verden betalt. Litt som de som gir deg roser, og så forlanger at du skal betale etter du har mottatt dem.

Skrevet

Tommelfingerregel: Alle vil ha noe. Seriøst :P

Vet imidlertid ikke om det er ekte munker eller ikke men pleier da å være massevis av folk som vil ha ett eller annet fra deg. Litt irriterende med dem som ikke gir klart uttrykk for det fra starten da som han du fortalte om.. Føles ikke helt bra å ta imot noe du blir prakka på, for deretter å skjønne at det blir forventa at du gir penger når du ikke har noen.

Anonymous poster hash: c9e98...c70

Nei jeg har en litt dårlig følelse nå egentlig :/ Det var jo faktisk 200kr jeg ikke vet hva skal brukes til.

Skrevet

Nei...! Aner ikke hvem dette er, men dette hørtes veldig frekt og suspekt ut!! Jeg hadde aldri i verden betalt. Litt som de som gir deg roser, og så forlanger at du skal betale etter du har mottatt dem.

Vanligvis ikke jeg heller, men nå hadde jeg allerede skrevet i den boken som han fikk meg til og tatt imot denne plastgreia. Uff. Men det var mange av de da, overalt, og med oransje munkedrakter og barberte hoder, kinesiske. Skjønner ikke hvor/hvem de kommer fra?
Skrevet (endret)

Vanligvis ikke jeg heller, men nå hadde jeg allerede skrevet i den boken som han fikk meg til og tatt imot denne plastgreia. Uff. Men det var mange av de da, overalt, og med oransje munkedrakter og barberte hoder, kinesiske. Skjønner ikke hvor/hvem de kommer fra?

Husk at du ikke er pliktet til å gi dem noe som helst. Buddhismen tar avstand fra å oppføre seg på denne måten, så det lukter litt svidd av hele greia.

Endret av Cashbah
Skrevet (endret)

En vanlig tiggegreie i utlandet som dessverre har kommet til Norge.

Lurer deg til å tro at du gir det til en god sak, men du gir det til tullingen som ler av deg 

Endret av Ghostwalker
Skrevet

Ekte munker ville ikke gjort dette, det går imot deres tro.

• Liker 1
Skrevet

Fake :)

En munk vil aldri selge deg noe religiøst, eller noe som bringer deg lykke..Det er forbudt for dem å tigge også og det blir sett på som veldig respektløst om noen donerer penger til en monk, bortsett fra om det er i en pengeboks i tempelet...

Så du har nok blitt lurt ja x)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakk om frekkhet da, kle seg ut som munk for å lure folk... Lavmål

Anonymous poster hash: 9178e...389

• Liker 1
Gjest Sunhands
Skrevet (endret)

Fake  :)

En munk vil aldri selge deg noe religiøst, eller noe som bringer deg lykke..Det er forbudt for dem å tigge også og det blir sett på som veldig respektløst om noen donerer penger til en monk, bortsett fra om det er i en pengeboks i tempelet...

Så du har nok blitt lurt ja x)

Det er forskjell på munker. Det trenger ikke å ha vært fake. Har vært ute og reist en del, og buddhistmunker ber kun om ris/dagens måltid og har ikke mulighet til å eie noe (men det er vel ikke ulovlig å tigge?), men jeg har sett at f.eks. munker fra Hare Krishna ber om penger.

Hvordan så drakten deres ut? De har litt forskjellige drakter fra buddhistene.

Om tigging og buddhister:

http://www.buddhamind.info/leftside/arty/requiz/bowl.htm

Endret av Sunhands
Skrevet

Det er forskjell på munker. Det trenger ikke å ha vært fake. Har vært ute og reist en del, og buddhistmunker ber kun om ris/dagens måltid og har ikke mulighet til å eie noe (men det er vel ikke ulovlig å tigge?), men jeg har sett at f.eks. munker fra Hare Krishna ber om penger.

Hvordan så drakten deres ut? De har litt forskjellige drakter fra buddhistene.

Om tigging og buddhister:

http://www.buddhamind.info/leftside/arty/requiz/bowl.htm

Jeg husker ikke så godt egentlig. Så ut som en typisk munkedrakt, som jeg ikke har særlig god kjennskap til. "Knall" oransje, helt lang og litt sånn løs lag på lag.

Gjest Sunhands
Skrevet

Jeg husker ikke så godt egentlig. Så ut som en typisk munkedrakt, som jeg ikke har særlig god kjennskap til. "Knall" oransje, helt lang og litt sånn løs lag på lag.

Da tipper jeg på Hare Krishna, de har gjerne mer flagrende gevanter og mer lag på overkroppen.

AnonymBruker
Skrevet

Tips politiet så kan de sjekke opp saken. :)

Anonymous poster hash: da84e...39c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble stoppa av dem og, men jeg sier automatisk nei når jeg blir stoppet av fremmede på Karl Johan og som tilby meg ting. Jeg fikk faktisk litt dårlig samvittighet da jeg sa nei til munken, men ikke etter at jeg leste denne.

Takk, TS :)

Anonymous poster hash: adfc9...bb0

• 3 måneder senere...
Skrevet

Det var sikkert Hare Krishna. Hadde han noe søl mellom øyebrynene? De tigger fælt. Jeg stoppet og diskuterte litt med en fyr på Blindern en gang. Han forsøkte å få meg til å få og ta ut penger i minibanken. Herre fred. Ikke gi dem noe neste gang, bare si nei og gå videre.

Anonymous poster hash: 2fe99...666
Skrevet

Det var ikke Hare Krishna, nei - jeg har blitt stoppet av samme typen "munker" her på Vestlandet. Samme fremgangsmåte, fikk armbånd rundt håndleddet, og så ba han om "donations" og viste et bilde av et buddhisttempel. Måten det ble gjort på skurret - spesielt da jeg ble skeptisk og sa at jeg bare hadde litt mynt. (Skjulte pengesedlene godt mens jeg "lette" gjennom lommeboken.) Han ble rett og slett litt furt fordi han fikk så lite, merket jeg.

I ettertid tenker jeg at jeg ble vippet av pinnen på grunn av den oransje frakken han gikk med, som faktisk ikke egentlig ligner en munkedrakt. Jeg har sett buddhistmunker på Norgesbesøk før, og dette var ikke det samme. Frakken var mer som en oransje, litt lang støvfrakk. Ble irritert på meg selv for at jeg lot meg lure, men han fikk ikke mer enn drøye førti kroner i mynt... Jeg har sett flere av dem senere, og tenker "scam". Dessverre.

Anonymous poster hash: c719f...2e2
Skrevet

Ekte munker ville sannsynligvis aldri ha prøvd å skrape til seg penger fra folk...

Anonymous poster hash: d5268...33e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...